Tie prvé sú vecou okamžitého konzumu a tie druhé dlhého vychutnávania. Problém so seriálmi a SERIÁLMI je ten, že sa neveľmi dá spoliehať na kánon, respektíve, na kánon sa môžu spoliehať iba tí, čo sú už odhodlaní viac vychutnávať a menej konzumovať. Vynikajúcim príkladom je Breaking Bad, seriál z produkcie AMC, ktorý sme u nás zatiaľ nevideli a keďže už čaká na svoju piatu sériu, zrejme ani neuvidíme. Breaking Bad sa pravdepodobne stane súčasťou kánonu, pretože mierou vrchovatou napĺňa minimálne jedno kritérium kanonizovania. Nemusí sa páčiť, ale nedá sa nerešpektovať. Dôvodom je absolútna politická nekorektnosť a prvoplánová kontroverzia, z ktorej sa vyliahla zápletka, poskytujúca priestor na rozohranie drámy antických rozmerov. Ak by som veril na sprisahania, Breaking Bad by mohol byť veľmi sofistikovaným dielom Obamovej propagandy, majúcim zabezpečiť podporu tamojšej zdravotníckej reforme – rozpráva totiž príbeh Američana, jedného z davu, bojujúceho s rakovinou. Nie nadarmo sa Walter, hlavný hrdina, inak stredoškolský učiteľ chémie, päťdesiatnik, s tehotnou manželkou, dospievajúcim synom, domom na predmestí a hypotékou, volá White. Walter Biely je človek milión, stredná trieda ako z poisťovacej brožúry, žije v relatívnom bezpečí, ktorého bublina sa rozplynie nie po tom, ako mu diagnostikujú rakovinu, ale po tom, ako sa dozvie, čo ho bude stáť – napriek poistke – liečba. Všetky istoty sú v okamihu preč a výsledok liečby je neistý, preto sa Walter celkom po americky rozhodne vziať veci do vlastných rúk a začne variť metamfetamín. Ak by bol Breaking Bad filmom, dala by sa zápletka rozvinúť tak akurát na niekoľko Oscarov, ak by bol iba seriálom, ťažiacim z výborného nápadu, vydrží sezónu. Postihol ho však úspech, takže scenáristi museli siahnuť na samo dno invencie, aby udržali jeho kvalitu. A to sa podarilo, lebo Breaking Bad je už od druhej série seriálom o limitoch dobra a zla. Neuveriteľné.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.