Kabriolet je každé auto, ktorému je možné zložiť strechu. Mnohí ich vnímajú ako autá pre pozérov, ktorí si ich nevybrali pre úžitkovú hodnotu, ale pre ich dizajn, značku, výkony či ako symbol statusu. Človek v kabriolete chce, aby ste sa naňho pozerali, aby ste ho obdivovali.
na počiatku bolo kabrio
Napriek tomu, že dnes vnímame kabriolety ako jednoúčelové autá, je pravda, že v počiatkoch automobilov boli vlastne všetky modely kabriolety. Benzov „motorový koč“ z roku 1886 pripomínal skôr sedačku pre kočiša s tromi kolesami a motorom. Aj prvé pásovo vyrábané auto, Model T od Fordu, sa vyrábalo najprv ako otvorené auto so strechou, pripomínajúcou stan, a až neskôr aj s pevnou strechou.S postupným pribúdaním modelov s krytou kabínou sa z kabrioletov stávala druhoradá záležitosť –kabriolety vyrábali čoraz viac ako výnimočné, často športové modely. Športový imidž kabrioletov je podmienený najmä asociáciou s pretekmi – prvé pretekárske autá boli otvorené a vlastne ani dnešné monoposty F1 či niektoré prototypy Le Mans nemajú pevnú strechu. Nemožno sa preto čudovať, že správny používateľ kabrioletu má pocit, že je zrelý na pretekárske okruhy. Športovosť kabrioletov sa však neprejavuje v ich využiteľnosti – kabrioletom budete len ťažko prepravovať bicykel, lyže, surf či súpravu pušiek; niektoré sa potrápia aj s vakom na golfové palice.Kabriolety postupne vytláčali na okraj záujmu spotrebiteľov pragmatické požiadavky, najmä na celoročný komfort auta. Aj keď boli prvé automobily obrovským krokom vpred od koní a kočov, nie je na škodu, ak do auta v zime nefúka a neprší. Svoju úlohu zohral aj strach z nízkej bezpečnosti oproti autám s pevnou strechou, najmä pri prevrátení.
dobrý dáždnik, zlá strecha
Aj keď auto s otváracou strechou nemá v portfóliu každá automobilka, je si z čoho vyberať. Najlacnejšie nové kabriolety začínajú na cene trinásťtisíc eur, čo je na úrovni najpredávanejších áut na Slovensku. Môžete siahnuť po rýchlom, nízkom otvorenom športiaku, alebo po konvenčnom aute, vybavenom skladacou strechou. V ponuke nájdete autá s plátennou strechou i so skladacími pevnými panelmi. Látková strecha sa rýchlejšie skladá a za sedadlami zaberá menej miesta, neodporúča sa s ňou chodiť pod kefy autoumyvárne a neprajník ju môže ľahko prerezať. Inak sú moderné textilné strechy prakticky bezúdržbové. Pevná skladacia strecha je odolnejšia, lepšie izoluje, a je preto vhodnejšia na celoročnú prevádzku, ale „premena“ auta trvá dlhšie a so zloženou strechou sa do kufra často nezmestí viac než jedna či dve malé tašky.Mnohé autá majú v príplatkovej výbave strešné okno. Napriek tomu, že toto pomôže presvetliť interiér auta a výklopné okná predstavujú efektívny spôsob vetrania, nejde o kabriolet, len príjemnejší osobák. Niekde na polceste medzi kabrioletom a konvenčným autom sú modely, ktorým sa dá stiahnuť vrch strechy, ale stĺpiky karosérie sú pevné. Z modelov na trhu sa takto strecha otvára napríklad Fiatu 500C a Citroënu DS3 Cabrio. Takéto riešenie „ani ryba, ani rak“ je síce celoročne praktické, ale oproti bežným kabrioletom, ktorým sa skladá celá strecha, nie je zážitok z jazdy s vetrom vo vlasoch plnohodnotný. Opačným extrémom je Jeep Wrangler, ktorý je navrhnutý tak, aby sa z neho dala ľahko odmontovať nielen strecha, ale i dvere.Kabriolet nepotrebuje nutne byť športový – mať výkonný motor, nízky podvozok či veľké kolesá so širokými pneumatikami. Tvrdé odpruženie vás môže pri bezstarostnej jazde otravovať. Okrem toho, kabriolety nemajú takú pevnú karosériu, takže sú náchylnejšie na krútenie, vibrácie, vŕzganie a menej precízne ovládanie. To prekáža, keď trénujete na preteky; ale nie, keď si opaľujete temeno v slušných, predpisových rýchlostiach.
technológie v plenéri
Kabriolet nie je len auto bez strechy, ale aj auto s výnimočnými technickými riešeniami. Okrem bežných technologických vychytávok pripravujú automobilky prvky výbavy, ušité na mieru kabrioletom. V posledných rokoch sa technický pokrok kabrioletov sústredil na zvýšenie ochrany a pohodlia pasažierov. Vážnym úrazom má zabrániť použitie pevnejších materiálov, výstuh karosérie či ochranných oblúkov za pasažiermi. Tieto oblúky bývajú často schované za sedadlami a v prípade nehody či prevrátenia sa vedia bleskovo vystreliť.Aerodynamika kabrioletu spôsobuje, že nad hranou čelného skla sa vzduch krúti a fúka do kabíny odzadu. Stuhnuté plecia a krk či zruinovaný účes sú preto riziká, s ktorými treba počítať. Takisto to vyvracia domnienku, že v daždi stačí s kabrioletom jazdiť rýchlejšie a nezmoknete. Na základe tohto vírenia sa porovnáva veterný komfort kabrioletov – na sedadlo spolujazdca sa položí list papiera a čím je rýchlosť, pri ktorej ho sfúkne na podlahu pred sedadlo vyššia, tým bude cestovanie príjemnejšie.Komfortné prvky vám umožnia pózovať viac dní do roka. Pohodlie zvýši tzv. deflektor – väčšinou ide o sieťku, ktorá sa pripevňuje za sedadlá a má za úlohu brániť prievanu v aute. Vyhrievané sedadlá a vyhrievaný volant sa do kabrioletov dostali z luxusnejších áut, technológia „vzdušného šálu“ je však pre ne unikátna; ide o výduch vetrania v operadle, ktorý na krk cestujúcich fúka teplý vzduch. Tieto ohrievacie prvky umožňujú pohodlnú bezstrešnú jazdu aj vo vyšších rýchlostiach či v teplote menej ako 18 °C.
jazdi pomaly, viac sa opáliš
Šoféri kabrioletov používajú svojho tátoša ako pávie perá. Predvádzajú sa, ukazujú svetu, že si môžu dovoliť vlastniť jednoúčelové auto. V aute bez strechy predsa každý vyzerá ako hollywoodsky herec či americký prezident. Členovia kategórie „kríza stredného veku“, teda najmä muži, navyše demonštrujú, že ešte nepatria do starého železa. Je zvláštne, že na vysielanie týchto signálov potrebujú práve auto, v ktorom mnoho neodvezú, pasažierom na prípadných zadných sedadlách bude na nohy tesno a na hlavu zima. Na druhej strane, tieto nevýhody dávajú tušiť, že cestný páv má v garáži zaparkované ešte aspoň jedno praktickejšie auto.Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, jazdiť na kabriolete je časovo oveľa náročnejšie, než na bežnom aute. Musíte stiahnuť a vytiahnuť strechu – takmer na všetkých automobiloch teraz v predaji sa skladá elektricky a ide približne o polminútovú záležitosť. Navyše sa okoloidúci radi pozerajú, ktože sa v tom kabriolete vezie. Zarátajte preto do cestovného času aj zvýšenú časovú náročnosť na prípravu zodpovedajúceho účesu, výber parádneho oblečenia, značkových slnečných okuliarov a pokrývky hlavy. Nemali by ste opomenúť ani opaľovací krém. Aj keď sa zdá, že páliace slnko na jasnej oblohe je ideálna príležitosť stiahnuť strechu na kabriolete, tridsiatky za volantom vedia byť rovnako nepríjemné ako sychravá zima. Ak plánujete vyraziť bez strechy aj mimo mesta, očakávajte zapálené očné kútiky.Ale stojí to za to! V kabriolete sa cesta stáva cieľom a zážitkom, a to ani nemusíte vyraziť na Riviéru. Na okúsenie krásnych chvíľ nepotrebujete najrýchlejší ani najdrahší model. Sediac v kabriolete si vychutnáte vône a zvuky, od ktorých ste boli predtým izolovaní. Smradľavé autobusy budú bohato vynahradené olfaktorickým zážitkom z každého rozkvitnutého stromu. Ak je nebodaj váš tátoš vybavený mnohovalcovým motorom, vychutnáte si zvuk výfukov; v opačnom prípade môžete skúsiť okoloidúcich presviedčať o vašom hudobnom vkuse. V mestských rýchlostiach sa dá so spolucestujúcimi viesť dialóg bez zvýšenia hlasu, ale bude z neho vec verejná.
Rada na záver – keď vystúpite, vždy vytiahnite strechu. Inak vám hrozí, že si sadnete do závistlivých pľuvancov.
Autor je spolupracovník .týždňa.