Čím viac ľudí nakupuje cez internet, tým menej sa ich tlačí v obchodoch. „Za posledné tri roky sa internet stal obľúbeným prostredím na nákup tovarov a služieb pre väčšinu domácností na Slovensku. Je to dané rapídnym nárastom smartfónov, tabletov, dobrým pokrytím mobilných sietí, ako aj znížením nákladov za spotrebované dáta na internete a v neposlednom rade atraktívnou ponukou ecommerce obchodníkov,“ vysvetľuje Marcel Gajdoš, regionálny manažér Visa Europe pre Českú a Slovenskú republiku. Lídrom v nakupovaní na internetových stránkach sú Briti, činí tak až 92 percent. Slováci sa na nich doťahujú pomalšie, podľa posledných štatistík je ich až 56 percent. Medzi množstvom výhod sa však skrývajú aj veci, na ktoré si treba dať pri online nakupovaní pozor..ako si vyberať tovar aj samotný obchodTak ako v kamennom obchode, aj na internete si treba dávať pozor, čo kupujete. Výhodou je, že akosť produktu si viete pomerne jednoducho overiť. „Treba si pozrieť skúsenosti predošlých užívateľov a recenzie. Na našich stránkach ponúkame aj diskusiu, ktorú si určite odporúčam prečítať,“ hovorí Tomáš Sroka z portálu Zľavomat.sk. Strach, že vám príde poštou niečo úplne iné, ako vaša predstava, je jedna z hlavných bariér, ktoré bránia ľuďom nakupovať cez internet. Zákon je však v tomto jednoznačný a ak s tovarom nie ste spokojný, môžete ho do siedmich dní od prevzatia vrátiť. Platí to aj vtedy, keď ste si tovar vyzdvihli priamo u predajcu.Internet môžete využiť aj na porovnanie jednotlivých tovarov a ich cien. Na to slúžia portály ako Heureka.sk, Najnakup.sk či Pricemania. sk. „Porovnávače sú ideálne pre ľudí, ktorí vedia, že chcú laptop, ale nemajú bližšiu predstavu. Na kvalitnom porovnávači si môžu prečítať aj recenzie od ostatných používateľov, či zoradiť si produkty podľa parametrov,“ hovorí Michal Král, šéf portálu Pricemania.sk. Určite nie je správne skočiť hneď na prvú ponuku. Z vlastných skúseností a recenzií si treba určiť, aká značka a typ vám bude vyhovovať a vyberať podľa toho.Kým máte otvorenú stránku porovnávača, môžete porovnať aj samotné obchody, ako hodnotia ich služby ostatní zákazníci, nielen akú cenu ponúkajú na konkrétny tovar. Pricemania.sk udeľuje certifikát Overený Obchod na základe prieskumov medzi zákazníkmi. Král hovorí, že v obchode, čo má túto známku, sa klient nemusí báť nakúpiť. Pri výbere obchodu skontrolujte aj jeho dodacie lehoty a uistite sa, že vám tovar príde do Vianoc. Vyhnite sa obchodom, ktoré na seba neuvádzajú kompletné kontaktné údaje – obchodné meno spoločnosti, adresu, telefón a email. Takisto si treba dať pozor na obchod, ktorý je v komunikácii pomalý. „Ak je obchod nepružný už v okamihu predaja, o to zložitejšia s ním bude komunikácia pri prípadnej reklamácii,“ uvádza stránka Asociácie spotrebiteľov Slovenska Pravaspotrebitela.sk. Hľadanie tej najnižšej sumy za každú cenu sa nemusí vyplatiť. „Nekupoval by som značkovú vec od no-name obchodu, ak by tam bola podozrivá cena,“ tvrdí Sroka zo Zlavomatu.sk. Človek sa potom môže ľahko stretnúť s komplikáciami, napríklad obchod nemá tovar na sklade, alebo mu doručí niečo iné..ako platiť a preberať tovarKým v kamenných obchodoch máte na výber zväčša len hotovosť a kartu, na internete je opäť oveľa viac možností, čo môže zmiasť. „Vo všeobecnosti sa bojíme poslať svoje peniaze ‚niekam‘. Preto aj väčšina klientov uprednostňuje osobný odber a následnú platbu na mieste,“ opisuje správanie zákazníkov Král. Pre tých najopatrnejších je to dobrý postup, ale ani ďalšie možnosti nie sú zlé. Zaplatiť môžete kartou, prevodom na účet či cez platobný systém. „Transakcie Visa kartou na internete sa riadia pravidlami kartovej spoločnosti Visa, ktoré majú presne zadefinovane podmienky a zodpovednosti zúčastnených strán,“ hovorí Gajdoš. Riziko podvodu je vďaka tomu maximálne eliminované. „Miera podvodov na Visa kartách, aj po zavedení bezkontaktných platieb a náraste transakcií na internete, sa v celej Európe znižuje a v súčasnosti dosahuje vôbec najnižšie hodnoty – 0,04 percenta,“ konštatuje Gajdoš. Ak by chcel obchodník zákazníka podviesť a stiahnuť si z karty viac, ako by mal, je transakcia vrátená.Keď nakupujete tovar mimo Slovenska, v rámci Európskej únie vás žiadne ďalšie poplatky nečakajú, možno drahšie poštovné. Pri kúpe mimo EÚ musíte doplatiť 20-percentnú DPH a v prípade drahšieho nákupu aj clo.Aj keď si tovar kúpite virtuálne, doručenie musí prebehnúť klasicky – aspoň kým nebudú v domácnostiach rozšírené pokročilé 3D tlačiarne. Obchody ponúkajú zväčša doručenie poštou, kuriérom či osobný odber na odbernom mieste. Obchodníci preferujú doručenie kuriérom, lebo to je pre nich najjednoduchšie, zákazníci volia veľmi často osobný odber. „Stále jestvuje veľa ľudí, najmä staršia generácia, ktorí nedôverujú internetu. Ak si zvolia osobný odber, môžu produkt vidieť ešte predtým, ako ho zaplatia. Obchod tak získa zákazníkov, ktorých by za normálnych okolností nemal,“ hovorí Sroka..pozor na citlivé údaje a falošné zľavyRizikám sa treba vyhnúť a nepovedať obchodu zbytočne viac, ako treba. „Existujú aj prípady, keď si obchody od zákazníka pri nákupe alebo len pri overovaní hesla pýtali aj sken občianskeho. Vtedy už ide o príliš citlivé údaje, ktoré môžu byť následne zneužité napríklad na zobratie úveru a podobne,“ hovorí Král.Zľavové portály ponúkajú zákazníkovi zaujímavú možnosť kúpiť si za zvýhodnenú cenu produkt alebo službu, ktorú by si inak nekúpil. Nehľaďte však iba na percentá zľavy, lebo niekedy môžu byť zavádzajúce. Sroka spomína príklad, keď do Zľavomatu prišiel návrh na ponuku zľavneného ubytovania v hoteli. „Ponúkali balíček, o ktorom uvádzali, že stojí 300 eur a v zľave mal stáť 150 eur. Keď sme si však porovnali kalkuláciu s tou na internetovej stránke, zistili sme, že pôvodná cena bola 200 eur.“ Ponuku zamietli, ale na druhý deň ju uvideli na konkurenčnom webe. A zľava bola uvedená ako 50 percent, aj keď v skutočnosti bola len 25 percent..operácia očí a zľava na sušiOn-line nakupovanie ponúka stále nové možnosti, jednou z nich je napríkad online nákup cez mobily a tablety. Kým v roku 2011 tvorili mobilné zariadenia pre Zľavomat 3 percentá návštev, v tomto roku je to 12,26 percenta. „Zákazníci si od nás cez mobil kúpili aj operáciu očí za 1 500 eur,“ hovorí Sroka. Nákup cez mobil je pohodlný a môžete ho urobiť odkiaľkoľvek.Niektoré obchody sa prispôsobujú aktuálnym potrebám a vkusu zákazníka. „Pozeráme sa, čo u nás zákazník nakupoval a čo si pozeral na stránke. To vyhodnotíme a vytvárame segmenty, do ktorých pridávame tovar, ktorý by ho mohol zaujímať. Ak by sme si otvorili môj a kolegynin počítač, každý vidí stránku Zľavomatu trochu inak,“ vysvetľuje Sroka.Ďalším trendom je spájanie kamenných a internetových predajní. „Zaujímavý je najmä trend expanzie výhradne on-line obchodov do ‚kamenného‘ sveta, a teda otváranie pobočiek, showroomov a odberných miest,“ hovorí Král. Hlavným dôvodom je zmena spotrebiteľského správania a nové technológie. „Zákazník v dnešnej dobe už nerozdeľuje, či ide o eshop, alebo kamennú predajňu, ale vníma predajcu ako značku,“ dopĺňa šéf Pricemanie.Podľa štatistík sa cez internet najviac nakupujú knihy, oblečenie, obuv, vstupenky na podujatia, kozmetika a elektronika. „Na internete si kupujem veci ako notebook alebo mobil. Mám aj čerstvú skúsenosť z tohto víkendu – potreboval som novú posteľ – tak som cez internet kúpil posteľ, matrace, paplóny aj návliečky,“ hovorí Sroka zo Zľavomatu a dopĺňa skúsenosti zo zľavových portálov: „Mám rád suši, takže keď je v ponuke dobré suši, kúpim si ho.“Autor je spolupracovník .týždňa
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.