.keď šikovný študent skončí perspektívnu školu, má nádej, že sa môže naštartovať jeho profesionálna kariéra. Predtým však musí presvedčiť nejakú firmu, aby to s ním skúsila aj napriek tomu, že jeho životopis je kratší než profil na internetovom blogu. Ide o začarovaný kruh: prax je pre zamestnávateľov najdôležitejším aspektom uchádzača o prácu, ktorý si tak bez nej ťažko hľadá svoj prvý džob. Aj pri zriedkavých inzerátoch na pracovné pozície určené pre absolventov majú manažéri ľudských zdrojov problém: musia sa prehrabať stovkami „prázdnych“ životopisov, ktoré z uchádzačov robia jednoliatu masu. Práve na túto medzeru zareagovali traja mladíci, ktorí len pred pár rokmi sami opúšťali vysokú školu. Andrej Winter, Jozef Porhinčák a Lukáš Zachar vytvorili špecifickú sociálnu sieť, prepájajúcu študentov so súkromnými firmami. .skúsení investoriAndrej nad podobným nápadom začal uvažovať na bratislavskom podujatí Startup Weekend. Zaujala ho prezentácia mladíka, ktorý predstavil svoj projekt, ako prepojiť ambicióznych študentov s firmami. Oslovil ho a spolu s ďalšími kolegami vytvorili spoločnosť, z ktorej však Andreja vyradili krátko po tom, ako vyhrali podnikateľskú súťaž a za odmenu mali ísť na tri mesiace do Sillicon Valley. Andrej sa nenechal znechutiť a rozhodol sa, že spolu s kamarátmi na podobnom princípe založia novú firmu Challengest. „Nepoužili sme však náš pôvodný biznis plán z predchádzajúcej firmy. Chcel som, aby sme si všetkým prešli od začiatku, inak by nám tá skúsenosť mohla chýbať,“ vraví. Dnes má ich spoločnosť štyroch zamestnancov na plný úväzok a chalani tak mohli opustiť predchádzajúce zamestnania. Pôvodne totiž firmu ťahali popri nich, stretávali sa skoro ráno predtým, ako šli do práce. Andrej najskôr pracoval ako konzultant v oblasti ľudských zdrojov a svojho zamestnávateľa, agentúru ADDA Consultants, dokonca presvedčil, aby sa stala ich prvým investorom. Ďalšími investormi, ktorí Challengest na štarte podporili, sú podnikateľ Andrej Smolka a Andrejov bývalý kolega Samuel Sulík. Štvrtého donora zatiaľ Andrej nechce menovať, keďže ide o čerstvú, zatiaľ neuzavretú záležitosť. Investori do firmy priniesli 110-tisíc eur, čím získali takmer polovičný podiel. „O financovanie prostredníctvom bánk sme nemali záujem, aj keby tu tá možnosť bola. Touto cestou by sme nešli, pretože banka vám dá len peniaze, ale nič viac,“ vraví Andrej. .výzvy gigantovCieľom Challengestu je hľadať pre firmy kvalifikovaných uchádzačov. Fakt, že univerzity nepripravujú študentov pre prax, je už banálny evergreen. Čo s tým urobil Andrejov, Lukášov a Dodov tím? Na „sociálnej sieti“ Challengestu firma zverejní pracovnú pozíciu, ale namiesto klasických kritérií popisu práce ponúkne takzvaný „challenge“, teda výzvu, ktorá spočíva v konkrétnej praktickej úlohe. Tisícky študentov, ktorí sú na webe zaregistrovaní, dostanú oznámenie o novej „výzve“ a tí z nich, ktorých úloha zaujme, alebo sa týka ich profesie, sa pustia do jej riešenia. Tí najlepší môžu získať nielen dobrú prácu (a zamestnávatelia jednoduchou cestou šikovného kolegu), ale firmy môžu pri analýze vyriešenej úlohy natrafiť aj na kreatívnych a talentovaných študentov so skrytým potenciálom, ktorým vytvoria aj neplánovanú pracovnú pozíciu. Namiesto lovu medzi stovkami nepoužiteľných životopisov majú v rukách vyselektovaných študentov s ich praktickými zručnosťami. O kvalite produktu svedčí aj množstvo firemných klientov, medzi ktorými nechýbajú ani Eset, T-com, Heineken, Sygic, Microsoft, Dell či developerská firma HB Reavis. „Jeden z našich cieľov je aj to, aby študenti poznali firemné prostredie a upravili si svoje očakávania,“ vysvetľuje Andrej. HB Reavis napríklad urobila challenge na projekt izolácie a vzduchotechniky novej budovy, ktorú práve projektovala. „Hotové zadanie vypracovalo šesť študentov, pričom išlo o náročný projekt,“ upresňuje Andrej. Najšikovnejšia z nich získala nielen ocenenie, ale firma sa rozhodla vytvoriť pracovné miesto iba pre ňu. Aj pri ďalších výzvach sa prejavila kreativita študentov. Keď si napríklad Ministerstvo zahraničných vecí nechalo prostredníctvom Challengest urobiť návrh nového loga na účely slovenského predsedníctva Vyšehradskej štvorky, zadania odovzdalo až 70 študentov. Rozmanitá ponuka a široký záber rôznych povolaní ponúkajú príležitosť nájsť potenciál v každom motivovanom študentovi, o ktorom on sám možno ani netuší. „Študentka humánnej geografie sa prihlásila do challengu, kde mala vytvoriť grafický návrh loga a v tvrdej konkurencii študentov dizajnu zvíťazila. Podarilo sa jej tak ukázať, že dizajn je to, čo ju baví a má na to talent, napriek tomu, že študuje úplne iný odbor,“ hovorí Andrej. Firmy môžu zároveň samostatne loviť aj medzi registrovanými študentmi s ich životopismi na stránke Challengestu, ktorý im tvorí špeciálny životopis, kde hrá rolu aj to, do koľkých challengov sa daný študent zapojil. Profilový životopis by tak mal firme naznačiť, že ide o zamestnanca, ktorý svojimi ambíciami vytŕča z radu nemotivovaných študentov s prázdnym životopisom. „Mali sme študenta, ktorý sa zúčastnil na ôsmich challengoch a vždy skončil na najvyšších priečkach. Taký absolvent sa nemusí báť, že si ho dobrá práca nenájde sama.“ Challengest zároveň spolu s Inštitútom pre hospodársku politiku a iniciatívou Učiteľ 2020 vyhlásila „challenge“ na nápady, ako pritiahnuť najšikovnejších maturantov na pedagogické fakulty. Tento perspektívny startup má pritom globálny potenciál a Andrej sa už teší, ako budú koncept čoskoro skúšať v Česku a Poľsku.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.