Alice Nellis je úspešná autorka. Celovečerný debut Ene bene (2000) vyhral na festivale s San Franciscu, Výlet (2002) má Českého leva za scenár a hrali ho v pätnástich krajinách, Tajnosti (2007) dostali hlavného Českého leva za najlepší film roka, Mamas & Papas (2010) ocenili v New Yorku. V tvorbe Alice Nellis sa (tak trochu obsedantne) objavuje niekoľko tematických línií – partnerské vzťahy, kríza stredného veku, širšie rodinné vzťahy, vzťahy rodičov a detí, túžba po dieťati, pokusy o nové životné začiatky v čase a za okolností, keď to už okolie neočakáva, hľadanie rovnováhy medzi spokojnosťou duše a naplnením tela... A ešte babičkin či deduškov popol uložený v slušivej urne, s ktorým určite treba niečo urobiť.
Hlavnou postavou Perfect days je rozvedená štyridsiatnička, kaderníčka Erika Oskarová – má lukratívny džob, vlastnú populárnu televíznu reláciu, nádherný byt uprostred Prahy, starostlivú matku, známych, na svoj vek vyzerá naozaj výborne... S bývalým manželom Viktorom sa priatelí, homosexuálny kamarát Richard by Eriku nikdy nepodrazil, v bare obsluhuje sympatický mladík Adam... Erika má takmer všetko. Ale nemá dieťa a chce ho mať. Za každú cenu. Aj bez manžela, dokonca aj bez milenca. Stačí darca ejakulátu, držať nohy pár minút vytrčené k nebu, trochu šťastia a všetko bude oukej. Lenže nie všetky dni sú hviezdne a cesty ľudského bytia sú kľukaté. A darcov semena je niekedy primálo a niekedy zas priveľa.
Film Perfect days sa perfektne rozbieha, časté balansovanie na hrane trápnosti a smiešnosti Alice Nellis ovláda dokonale: neskĺzne, ale (ako hovorí Menzel vo Vesničce mé střediskové) nastaví zrkadlo. Čím viac celuloidu sa nám však odkrúca pred očami, tým väčšmi sa ako diváci cítime zahnaní do kúta, kde už nemáme slobodu premýšľať či konfrontovať sa, ale kde sa nám už zo strany tvorcov ponúka jediná možnosť: zhltnúť to aj s navijakom. Ak sa toto deje zo strany diváka nedobrovoľne, čosi škrípe. Druhá polovica filmu škrípe. Smiechu v obecenstve ubúda.
Režisérka o adaptovaní divadelného textu pre filmové plátno povedala: „Ačkoliv se jedná o komedii, která je psaná s nadsázkou, chtěla jsem, aby herci hráli přirozeně a civilně. Od této myšlenky se odvíjelo i obsazení. Hledala jsem výrazné osobnosti, kterým je vlastní ironie a nadhled, takže ji nebudou muset nějak úporně předstírat.“ A pravdepodobne práve v týchto slovách je naznačené, kde je zakopaný dôvod, prečo Perfect days strácajú cestou k finále rytmus i šarm. Scivilnenie autorského pohľadu akoby sa nedokázalo pomestiť do priestoru vykolíkovaného divadelným komediálnym textom. Hlbší ponor sa v tomto prípade jednoducho nepodaril.
Napriek tomu: Alice Nellis svoje remeslo ovláda, Perfect days sú zábavné – do polovice dokonca veľmi zábavné. A sú koncertne dámsky herecky obsadené: Chýlková, Bydžovská, Kronerová, Issová – veselý štvorlístok. Perfect days. Česko 2011. Scenár: Alice Nellis podľa divadelnej hry Liz Lochhead. Réžia: Alice Nellis. Kamera: Matěj Cibulka. Strih: Filip Issa. Hudba: Jan Ponocný, Circus Ponorka. Hrajú: Ivana Chýlková, Zuzana Bydžovská, Zuzana Kronerová, Martha Issová, Ondřej Sokol, Vojta Kotek a ďalší. 108 minút.
Hlavnou postavou Perfect days je rozvedená štyridsiatnička, kaderníčka Erika Oskarová – má lukratívny džob, vlastnú populárnu televíznu reláciu, nádherný byt uprostred Prahy, starostlivú matku, známych, na svoj vek vyzerá naozaj výborne... S bývalým manželom Viktorom sa priatelí, homosexuálny kamarát Richard by Eriku nikdy nepodrazil, v bare obsluhuje sympatický mladík Adam... Erika má takmer všetko. Ale nemá dieťa a chce ho mať. Za každú cenu. Aj bez manžela, dokonca aj bez milenca. Stačí darca ejakulátu, držať nohy pár minút vytrčené k nebu, trochu šťastia a všetko bude oukej. Lenže nie všetky dni sú hviezdne a cesty ľudského bytia sú kľukaté. A darcov semena je niekedy primálo a niekedy zas priveľa.
Film Perfect days sa perfektne rozbieha, časté balansovanie na hrane trápnosti a smiešnosti Alice Nellis ovláda dokonale: neskĺzne, ale (ako hovorí Menzel vo Vesničce mé střediskové) nastaví zrkadlo. Čím viac celuloidu sa nám však odkrúca pred očami, tým väčšmi sa ako diváci cítime zahnaní do kúta, kde už nemáme slobodu premýšľať či konfrontovať sa, ale kde sa nám už zo strany tvorcov ponúka jediná možnosť: zhltnúť to aj s navijakom. Ak sa toto deje zo strany diváka nedobrovoľne, čosi škrípe. Druhá polovica filmu škrípe. Smiechu v obecenstve ubúda.
Režisérka o adaptovaní divadelného textu pre filmové plátno povedala: „Ačkoliv se jedná o komedii, která je psaná s nadsázkou, chtěla jsem, aby herci hráli přirozeně a civilně. Od této myšlenky se odvíjelo i obsazení. Hledala jsem výrazné osobnosti, kterým je vlastní ironie a nadhled, takže ji nebudou muset nějak úporně předstírat.“ A pravdepodobne práve v týchto slovách je naznačené, kde je zakopaný dôvod, prečo Perfect days strácajú cestou k finále rytmus i šarm. Scivilnenie autorského pohľadu akoby sa nedokázalo pomestiť do priestoru vykolíkovaného divadelným komediálnym textom. Hlbší ponor sa v tomto prípade jednoducho nepodaril.
Napriek tomu: Alice Nellis svoje remeslo ovláda, Perfect days sú zábavné – do polovice dokonca veľmi zábavné. A sú koncertne dámsky herecky obsadené: Chýlková, Bydžovská, Kronerová, Issová – veselý štvorlístok. Perfect days. Česko 2011. Scenár: Alice Nellis podľa divadelnej hry Liz Lochhead. Réžia: Alice Nellis. Kamera: Matěj Cibulka. Strih: Filip Issa. Hudba: Jan Ponocný, Circus Ponorka. Hrajú: Ivana Chýlková, Zuzana Bydžovská, Zuzana Kronerová, Martha Issová, Ondřej Sokol, Vojta Kotek a ďalší. 108 minút.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.