Bootleg je album od umelca, ktorý vyšiel poza jeho chrbát. Ide väčšinou o kolekciu piesní, ktoré autor nahral, ale odmietol vydať. Hudobní piráti sa k materiálu dostali rôznymi pokútnymi cestičkami a vypustili ho do sveta. Vydávanie podobných albumov je na hranici zákona, respektíve mimo zákona, no piráti sa bránia, že na albumoch zarábať nechcú, len si myslia, že by sa o tejto utajenej hudbe mal dozvedieť celý svet. Umelci ich aktivity nevidia radi, majú sto dôvodov, že nie všetko, čo nahrajú, stojí za zverejnenie. No ako ukázali niektoré bootlegy, môžu sa mýliť. Medzi nimi sa nájdu skutočné perly.
Britský magazín Uncut nedávno zostavil rebríček päťdesiatich najlepších bootlegov. V ňom jednoznačne zvíťazil album Smile od The Beach Boys, ktorý až do dnešných čias ležal v archívoch. Do prvej desiatky sa napríklad zmestili veci od Le Zeppelin, Brucea Springsteena, The Clash, Neila Younga alebo Boba Dylana. Kvalita týchto nahrávok je rôzna, od kvalitných štúdiových nahrávok až po nahrávky, zachytené na mikrofón z kotúčového magnetofónu. Aj za tie boli fanúšikovia ochotní utratiť stovky dolárov. História bootlegov sa začala písať s albumom Great White Wonder z konca 60. rokov, na ktorej vyšli nevydané neznáme piesne od Boba Dylana. Tento americký songwriter je dodnes najviac „bootlegovaným“ umelcov. Po ňom nasledujú Led Zeppelin, Rolling Stones a Frank Zappa.
Po kríze v hudobnom priemysle sa končí aj význam bootlegových nahrávok. Tie sa distribuovali po čiernom trhu a boli akýmsi podpultovým tovarom. Všetko dnes nájdete na nete a fanúšikovia nemusia vyvíjať veľkú námahu, aby sa k nim dostali. Okrem toho aj samotné nahrávacie spoločnosti pochopili, že v ich archívoch je stále dostatok nevydanej hudby, ktorá sa dá speňažiť. Bob Dylan má vlastnú bootlegovú edíciu Bootleg Series, Neil Young postupne vydáva svoje rozsiahle archívy a Bruce Springsteen zverejnil celý nevydaný dvojalbum Promise, ktorý vyšiel v rámci reedície albumu Darkness on The Edge of Town, o ktorom jeho priaznivci nemali ani potuchy.
Ešte nedávno sa hovorilo o tom, že už aj archívy sú vyprázdnené, no nie je to tak. Zoberte si aktuálny album Smile, ktorý vyšiel dokonca aj v päťdiskovej verzii. Po ňom bude v novembri nasledovať album Some Girls od Rolling Stones s množstvom nevydaného materiálu. A po starých bardoch prichádzajú ďalšie generácie hudobníkov. Hlad hudobných „fandov“ po niečom novom, utajenom a nepočutom je neukojiteľný.
Britský magazín Uncut nedávno zostavil rebríček päťdesiatich najlepších bootlegov. V ňom jednoznačne zvíťazil album Smile od The Beach Boys, ktorý až do dnešných čias ležal v archívoch. Do prvej desiatky sa napríklad zmestili veci od Le Zeppelin, Brucea Springsteena, The Clash, Neila Younga alebo Boba Dylana. Kvalita týchto nahrávok je rôzna, od kvalitných štúdiových nahrávok až po nahrávky, zachytené na mikrofón z kotúčového magnetofónu. Aj za tie boli fanúšikovia ochotní utratiť stovky dolárov. História bootlegov sa začala písať s albumom Great White Wonder z konca 60. rokov, na ktorej vyšli nevydané neznáme piesne od Boba Dylana. Tento americký songwriter je dodnes najviac „bootlegovaným“ umelcov. Po ňom nasledujú Led Zeppelin, Rolling Stones a Frank Zappa.
Po kríze v hudobnom priemysle sa končí aj význam bootlegových nahrávok. Tie sa distribuovali po čiernom trhu a boli akýmsi podpultovým tovarom. Všetko dnes nájdete na nete a fanúšikovia nemusia vyvíjať veľkú námahu, aby sa k nim dostali. Okrem toho aj samotné nahrávacie spoločnosti pochopili, že v ich archívoch je stále dostatok nevydanej hudby, ktorá sa dá speňažiť. Bob Dylan má vlastnú bootlegovú edíciu Bootleg Series, Neil Young postupne vydáva svoje rozsiahle archívy a Bruce Springsteen zverejnil celý nevydaný dvojalbum Promise, ktorý vyšiel v rámci reedície albumu Darkness on The Edge of Town, o ktorom jeho priaznivci nemali ani potuchy.
Ešte nedávno sa hovorilo o tom, že už aj archívy sú vyprázdnené, no nie je to tak. Zoberte si aktuálny album Smile, ktorý vyšiel dokonca aj v päťdiskovej verzii. Po ňom bude v novembri nasledovať album Some Girls od Rolling Stones s množstvom nevydaného materiálu. A po starých bardoch prichádzajú ďalšie generácie hudobníkov. Hlad hudobných „fandov“ po niečom novom, utajenom a nepočutom je neukojiteľný.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.