Možno aj preto, že ide o intímne partnerské vzťahy, a to je pôda, kde všeličo platí inak, ako by sme očakávali. Po dvojhodinovom preratúvaní bude výsledok: Tri.
Tom Tykwer (1965) už nejaký ten rok patrí k najznámejším nemeckým filmárom. Takým, ktorým sa zvykne hovoriť, že sú všestranní. Píše scenáre, komponuje hudbu, je spoluvlastníkom úspešnej produkčnej spoločnosti. Aj žán rovo je rôznorodý. V Tyk we - rovej filmografii je klasický akčný triler International (2009), ale aj ten úplne neklasický (a ten, čo svojmu tvorcovi priniesol zatiaľ najväčšiu slávu a veľa ocenení) – skvelá klipovitá snímka Lola beží o život (1998), kde sa po nezabudnuteľnej titulkovej sekvencii všetko musí tri razy zopakovať, aby sme si vychutnali happyend; dráma Nebo (s Cate Blanchett, 2002), kostýmová výpravná strašidelná adaptácia Patricka Süskinda Parfum: Príbeh vraha (2006); romantická dráma Zimní spáči (1997), poviedka z Paríž, milujem ťa (2006)... Ale napríklad je tam aj film/projekt Soul Boy (2010), ktorý vznikol na Tykwerom organizovanom a finan covanom work - shope s africkými filmármi, niečo medzi čarodejníckou rozprávkou a tvrdou realitou nairobského slumu. Navyše je Tykwer divácky úspešný tvorca, ktorý nerezignoval na kultivovanosť, aktuálnosť a vkus a mozog.
Film Tri má tri hlavné postavy, ktoré tak trochu akoby predstavovali tri verejné segmenty súčasnej spoločnosti, ten štvrtý je súkromný a je v ňom reč o láske a partnerstve. Hanna zastupuje médiá, je novinárkou, má svoj televízny debatný program, chodí na tlačovky... Simon je architekt, je zo sveta umenia, snaží sa pristupovať k práci nekonformne, hoci to aj nie je priveľmi lukratívna cesta. Adam (predstavuje vedu) je biológ, zamestnanec bohatej firmy, zaoberá sa aktuálnym výskumom kmeňových buniek, nečíta, má motorku a loď a chodí na krúžok, má celkom striedmo zariadený byt, na nikoho sa dlhodobo neviaže, voľnosť si zabezpečuje udržiavaním odstupu od druhých. Hanna a Si mon žijú spolu dvadsať rokov v tolerantnom, mierumilovnom, časom už pomerne unavenom vzťahu. Nezosobášili sa, lebo sa im nepodarilo splodiť potomka. Vegetujú si tak trochu každý na svojom piesočku. Zabehané chodníčky narušia pokazené bunky v tele Simonovej matky. Spočiatku Hanna a Simon Adama nepoznajú. Prvá sa s ním zoznámi Hanna, na vedeckej konferencii, kde Adam referuje o rýchlo napredujúcich experimentoch. Neskôr sa s ním na plavárni spozná aj Simon. Ich prvé stretnutie sa zdá Simonovi bizarné. Prevráti mu naruby celý vesmír. Jedny vzťahy sa prehlbujú, iné chladnú, potom zas otep - lievajú... Je to zamotané. A šty - ridsiatka na krku, takže je najvyšší čas konať, lebo potom už bude neskoro.
Tykwer, prostredníctvom svojho príbehu a postáv, premýšľa o všeličom, čo formuje spoločnosť a čo formuje privátnu sféru každého človeka, o tom, ako sa tieto dva svety ovplyvňujú. Rozmýšľa o slo bode jednotlivca, o spolo - čenských konvenciách, ktoré nás zväzujú, a o odvahe vymaniť sa z takých pút, nebáť sa byť nekonvenčný. Hoci Tykwer dumá, nie je zádumčivý, naopak, často deju dodá tempo formálnym obrazovým ozvláštnením, alebo ho presvet - lí humo rom, okorení presne mierenou iróniou: „Niekedy ma prekvapuje, koľko sa zrazu smejem na vlastnom filme. Samozrejme, neviem, či si aj ostatní myslia, že je zábavný. Humor je otázkou vkusu a niekedy sa ocitá aj v dras - tických scénach tohto filmu, a tým nás oslobodzuje od bremena a ťažoby našej existencie.“ Tri (Drei). Nemecko, 2010. Scenár, réžia: Tom Tykwer. Hrajú: Sophie Rois, Sebastian Schipper, Devid Striesow.
Tom Tykwer (1965) už nejaký ten rok patrí k najznámejším nemeckým filmárom. Takým, ktorým sa zvykne hovoriť, že sú všestranní. Píše scenáre, komponuje hudbu, je spoluvlastníkom úspešnej produkčnej spoločnosti. Aj žán rovo je rôznorodý. V Tyk we - rovej filmografii je klasický akčný triler International (2009), ale aj ten úplne neklasický (a ten, čo svojmu tvorcovi priniesol zatiaľ najväčšiu slávu a veľa ocenení) – skvelá klipovitá snímka Lola beží o život (1998), kde sa po nezabudnuteľnej titulkovej sekvencii všetko musí tri razy zopakovať, aby sme si vychutnali happyend; dráma Nebo (s Cate Blanchett, 2002), kostýmová výpravná strašidelná adaptácia Patricka Süskinda Parfum: Príbeh vraha (2006); romantická dráma Zimní spáči (1997), poviedka z Paríž, milujem ťa (2006)... Ale napríklad je tam aj film/projekt Soul Boy (2010), ktorý vznikol na Tykwerom organizovanom a finan covanom work - shope s africkými filmármi, niečo medzi čarodejníckou rozprávkou a tvrdou realitou nairobského slumu. Navyše je Tykwer divácky úspešný tvorca, ktorý nerezignoval na kultivovanosť, aktuálnosť a vkus a mozog.
Film Tri má tri hlavné postavy, ktoré tak trochu akoby predstavovali tri verejné segmenty súčasnej spoločnosti, ten štvrtý je súkromný a je v ňom reč o láske a partnerstve. Hanna zastupuje médiá, je novinárkou, má svoj televízny debatný program, chodí na tlačovky... Simon je architekt, je zo sveta umenia, snaží sa pristupovať k práci nekonformne, hoci to aj nie je priveľmi lukratívna cesta. Adam (predstavuje vedu) je biológ, zamestnanec bohatej firmy, zaoberá sa aktuálnym výskumom kmeňových buniek, nečíta, má motorku a loď a chodí na krúžok, má celkom striedmo zariadený byt, na nikoho sa dlhodobo neviaže, voľnosť si zabezpečuje udržiavaním odstupu od druhých. Hanna a Si mon žijú spolu dvadsať rokov v tolerantnom, mierumilovnom, časom už pomerne unavenom vzťahu. Nezosobášili sa, lebo sa im nepodarilo splodiť potomka. Vegetujú si tak trochu každý na svojom piesočku. Zabehané chodníčky narušia pokazené bunky v tele Simonovej matky. Spočiatku Hanna a Simon Adama nepoznajú. Prvá sa s ním zoznámi Hanna, na vedeckej konferencii, kde Adam referuje o rýchlo napredujúcich experimentoch. Neskôr sa s ním na plavárni spozná aj Simon. Ich prvé stretnutie sa zdá Simonovi bizarné. Prevráti mu naruby celý vesmír. Jedny vzťahy sa prehlbujú, iné chladnú, potom zas otep - lievajú... Je to zamotané. A šty - ridsiatka na krku, takže je najvyšší čas konať, lebo potom už bude neskoro.
Tykwer, prostredníctvom svojho príbehu a postáv, premýšľa o všeličom, čo formuje spoločnosť a čo formuje privátnu sféru každého človeka, o tom, ako sa tieto dva svety ovplyvňujú. Rozmýšľa o slo bode jednotlivca, o spolo - čenských konvenciách, ktoré nás zväzujú, a o odvahe vymaniť sa z takých pút, nebáť sa byť nekonvenčný. Hoci Tykwer dumá, nie je zádumčivý, naopak, často deju dodá tempo formálnym obrazovým ozvláštnením, alebo ho presvet - lí humo rom, okorení presne mierenou iróniou: „Niekedy ma prekvapuje, koľko sa zrazu smejem na vlastnom filme. Samozrejme, neviem, či si aj ostatní myslia, že je zábavný. Humor je otázkou vkusu a niekedy sa ocitá aj v dras - tických scénach tohto filmu, a tým nás oslobodzuje od bremena a ťažoby našej existencie.“ Tri (Drei). Nemecko, 2010. Scenár, réžia: Tom Tykwer. Hrajú: Sophie Rois, Sebastian Schipper, Devid Striesow.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.