Nejde o klasickú lifestylovú reláciu, kde nejaký vtipný a profesionálne podkutý moderátor navštevuje príbytky celebrít alebo najatý architekt zariaďuje byt mladej rodine. Takéto relácie sú síce tiež užitočné, ale nový dokumentárny cyklus, ktorý vznikol v spoločnosti Hitchhiker Films, má vyššie ambície.
Zaujímavým experimentom je zverenie moderátorskej funkcie amatérom, ktorí nikdy nič podobné nerobili, ale sú kolegami tých, o ktorých je v cykle reč. V prvých troch častiach ako sprievodcovia programom vystupovali architekti Miroslav Minca, Iľja Skoček a Števo Polakovič. Sú to tri rozličné osobnosti – a tak aj každá časť mala inú atmosféru v súlade s temperamentom moderátora. Prvá časť s Miroslavom Mincom bola skôr meditatívna, pomaly plynúca, druhá časť s Iľjom Skočekom chaotická, dynamická a značne uvoľnená, tretia časť so Števom Polakovičom bola pokojná, sústredená, hĺbavá. Zveriť moderovanie neprofesionálom bolo dosť veľkou trúfalosťou, a občas cítiť, že sú neistí, ale aj tak tým relácia viac získala ako stratila. Jednak sú to ľudia, ktorí sa vedia pýtať, pretože hovoria so svojimi kolegami, vedia upozorniť na podstatné veci, a ich partneri sú v kolegiálnom rozhovore uvoľnenejší. Celkom šťastne sa vyhýbajú odborným debatám, je to, naopak, často veľmi ľudské. Nie sú síce takí zábavní ako český architekt a herec David Vávra, ale príjemná je ich civilnosť a autentickosť. Každá relácia má zvyčajne tri nosné témy a spája ich jeden abstraktný motív. To, aby dokumenty neboli príliš statické, nudné, veľmi napomáha najmä kamera a hudba. Oceniť treba aj zmiešaný výber respondentov – predstavuje sa dielo klasikov, ako je Ferdinand Milučký (Bratislavské krematórium) či Vladimír Dedeček (SNG), sú tu domy navrhnuté strednou generáciou súčasných architektov (Závodný, Šabík, Netík), ale aj interiér od začínajúceho architekta (Droberjan). Trošku bezradne a nesúrodo zatiaľ popri architektoch pôsobia časti o dizajnéroch. Občas režisér neustriehol doplnkové veci, ako vstup teoretika či krátku prednášku psychologičky, alebo zábery na korytnačku a rozprávanie zoológa o tom, ako sa pári. Malo ísť o prejav hravosti, ale občas bola tá hravosť násilná. Program má okrem premiéry dve reprízy a nachádza sa aj vo videoarchíve na internete.
Zaujímavým experimentom je zverenie moderátorskej funkcie amatérom, ktorí nikdy nič podobné nerobili, ale sú kolegami tých, o ktorých je v cykle reč. V prvých troch častiach ako sprievodcovia programom vystupovali architekti Miroslav Minca, Iľja Skoček a Števo Polakovič. Sú to tri rozličné osobnosti – a tak aj každá časť mala inú atmosféru v súlade s temperamentom moderátora. Prvá časť s Miroslavom Mincom bola skôr meditatívna, pomaly plynúca, druhá časť s Iľjom Skočekom chaotická, dynamická a značne uvoľnená, tretia časť so Števom Polakovičom bola pokojná, sústredená, hĺbavá. Zveriť moderovanie neprofesionálom bolo dosť veľkou trúfalosťou, a občas cítiť, že sú neistí, ale aj tak tým relácia viac získala ako stratila. Jednak sú to ľudia, ktorí sa vedia pýtať, pretože hovoria so svojimi kolegami, vedia upozorniť na podstatné veci, a ich partneri sú v kolegiálnom rozhovore uvoľnenejší. Celkom šťastne sa vyhýbajú odborným debatám, je to, naopak, často veľmi ľudské. Nie sú síce takí zábavní ako český architekt a herec David Vávra, ale príjemná je ich civilnosť a autentickosť. Každá relácia má zvyčajne tri nosné témy a spája ich jeden abstraktný motív. To, aby dokumenty neboli príliš statické, nudné, veľmi napomáha najmä kamera a hudba. Oceniť treba aj zmiešaný výber respondentov – predstavuje sa dielo klasikov, ako je Ferdinand Milučký (Bratislavské krematórium) či Vladimír Dedeček (SNG), sú tu domy navrhnuté strednou generáciou súčasných architektov (Závodný, Šabík, Netík), ale aj interiér od začínajúceho architekta (Droberjan). Trošku bezradne a nesúrodo zatiaľ popri architektoch pôsobia časti o dizajnéroch. Občas režisér neustriehol doplnkové veci, ako vstup teoretika či krátku prednášku psychologičky, alebo zábery na korytnačku a rozprávanie zoológa o tom, ako sa pári. Malo ísť o prejav hravosti, ale občas bola tá hravosť násilná. Program má okrem premiéry dve reprízy a nachádza sa aj vo videoarchíve na internete.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.