Program, prerývaný rozhovormi s televíznymi osobnosťami, mal étos kultivovanej sondy do vedomostí národa.
Podobne sa dá pozrieť aj na program, z ktorého už starú školu necítiť ani zďaleka. Zväčša roky sexuálne abstinujúci páni s dychom po jabĺčkovom víne a lacných cigaretách sú zrazu bombardovaní žiadostivým záujmom viacerých dám, ktorým chýbajú stopové prvky noblesy. Nemajú zábrany dať priechod najnižším pudom, priamo pred kamerami a tým najzemitejším slovníkom. „Vieš čo som mala voľakedy? Panenskú blanu,” pointuje so smiechom matka dvoch detí. Ani adept na ženenie sa nesnaží robiť si lacné promo: „Keď chcem piť, kúpim si fľašu domov a naj*** sa doma.“ Jednoducho, tento typ ľudí nedokáže domyslieť dôsledky svojich činov. Zvlášť, ak je na konci drobný honorár. Ak to nestačí na ťažko uveriteľnú tragikomédiu, správnemu výsledku dopomôžu hodiny strávené v strižni. Možno vám už napadlo, že reč je o TV šou Farmár hľadá ženu.
Model úspechu je jasný. Televízia otvorenou demonštráciou najnižších pudov skryto dráždi najnižšie pudy divákov, ktorí sa môžu cítiť lepší, keď zistia, že sú na tom ešte celkom dobre. Patrí niečo také na obrazovku komerčnej televízie? Útlocitnejším bude aktérov ľúto. Program nemá ďaleko od dokumentu o rozmnožovaní homo sapiens nižších spoločenských vrstiev. A jasné je aj to, že ak bola prvá séria Farmár hľadá ženu v televízii Joj úspešná, druhá bude ešte štipľavejšia, vulgárnejšia a cynickejšia. A tak sa aj stalo. Nami využívaný model fungovania komerčných televízií posväcuje akýkoľvek program, ktorý neporušuje zákon a zároveň prináša televízii peniaze. Ak sa vám zdá, že porušuje dôstojnosť účastníkov, televízia zrejme Rade pre vysielanie a retransmisiu ukáže súhlas aktérov na zverejnenie zostrihaného záznamu netradičnej zoznamky.
V iných krajinách, kde viac múdrych hláv šíri médiami viac múdrych myšlienok, sa ponižujúcim reality šou dá vyhnúť ľahšie. Tragédia nášho malého televízneho trhu však je v tom, že sa na ňom dokážu uživiť len stávky na absolútnu istotu. Preto prvá signálna. A že sa dokáže uživiť len málo televíznych staníc. Preto je jedna týždenná reality-šou na jednej z komerčných televízií témou, ktorá neujde ani čitateľom časopisu, akým je .tento.
Nie sme o nič horší. Farmár je jednoducho televízny fenomén, ktorý zdieľame so západnou civilizáciou takisto, ako mobily, hranolky a kávu so sebou. Naša verzia môže vyznieť ešte desivejšie len preto, že pokrok (v tomto prípade najmä spoločenský) ešte nemusel pre stupeň rozvoja ekonomiky na farmy doraziť.
Podobne sa dá pozrieť aj na program, z ktorého už starú školu necítiť ani zďaleka. Zväčša roky sexuálne abstinujúci páni s dychom po jabĺčkovom víne a lacných cigaretách sú zrazu bombardovaní žiadostivým záujmom viacerých dám, ktorým chýbajú stopové prvky noblesy. Nemajú zábrany dať priechod najnižším pudom, priamo pred kamerami a tým najzemitejším slovníkom. „Vieš čo som mala voľakedy? Panenskú blanu,” pointuje so smiechom matka dvoch detí. Ani adept na ženenie sa nesnaží robiť si lacné promo: „Keď chcem piť, kúpim si fľašu domov a naj*** sa doma.“ Jednoducho, tento typ ľudí nedokáže domyslieť dôsledky svojich činov. Zvlášť, ak je na konci drobný honorár. Ak to nestačí na ťažko uveriteľnú tragikomédiu, správnemu výsledku dopomôžu hodiny strávené v strižni. Možno vám už napadlo, že reč je o TV šou Farmár hľadá ženu.
Model úspechu je jasný. Televízia otvorenou demonštráciou najnižších pudov skryto dráždi najnižšie pudy divákov, ktorí sa môžu cítiť lepší, keď zistia, že sú na tom ešte celkom dobre. Patrí niečo také na obrazovku komerčnej televízie? Útlocitnejším bude aktérov ľúto. Program nemá ďaleko od dokumentu o rozmnožovaní homo sapiens nižších spoločenských vrstiev. A jasné je aj to, že ak bola prvá séria Farmár hľadá ženu v televízii Joj úspešná, druhá bude ešte štipľavejšia, vulgárnejšia a cynickejšia. A tak sa aj stalo. Nami využívaný model fungovania komerčných televízií posväcuje akýkoľvek program, ktorý neporušuje zákon a zároveň prináša televízii peniaze. Ak sa vám zdá, že porušuje dôstojnosť účastníkov, televízia zrejme Rade pre vysielanie a retransmisiu ukáže súhlas aktérov na zverejnenie zostrihaného záznamu netradičnej zoznamky.
V iných krajinách, kde viac múdrych hláv šíri médiami viac múdrych myšlienok, sa ponižujúcim reality šou dá vyhnúť ľahšie. Tragédia nášho malého televízneho trhu však je v tom, že sa na ňom dokážu uživiť len stávky na absolútnu istotu. Preto prvá signálna. A že sa dokáže uživiť len málo televíznych staníc. Preto je jedna týždenná reality-šou na jednej z komerčných televízií témou, ktorá neujde ani čitateľom časopisu, akým je .tento.
Nie sme o nič horší. Farmár je jednoducho televízny fenomén, ktorý zdieľame so západnou civilizáciou takisto, ako mobily, hranolky a kávu so sebou. Naša verzia môže vyznieť ešte desivejšie len preto, že pokrok (v tomto prípade najmä spoločenský) ešte nemusel pre stupeň rozvoja ekonomiky na farmy doraziť.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.