Rodina by mohla vyzerať takto: mama a tato sa starajú o deti. Niekedy to býva aj takto: mama sa stará o deti, otec svoje ratolesti vlastne ani poriadne nepozná, lebo sa zaujíma len a len o svoju robotu. Nejako to funguje, hoci nie vyvážene. Všetci aspoň trochu trpia. Potom sa mame stane ťažký úraz. Mama je v kóme a nemôže sa starať o deti. Čo teraz?
Takáto je východisková situácia nového filmu Deti moje amerického režiséra Alexandra Payna, ktorý sa preslávil najmä snímkou Bokovka (2004) o dvoch chlapíkoch v kríze stredného veku, čo sa vydajú na vínne putovanie a stretnú pekné dievčatá. Deti moje rozprávajú sofistikovanejší príbeh. Rozprávajú ho jemne, nežne, s potrebnou dávkou uvoľňujúceho humoru.
Široká rodina právnika Matta Kinga (excelentný Gerge Clooney) žije na havajských ostrovoch odjakživa. K nim vedú konáre rodostromu tamojšieho kráľovského rodu. Praprastará mama si nevzala Havajčana, ale bieleho bankára. S počiatočným imaním dobre hospodárili a zveľadili ho. Matt King je doposiaľ bohatý, na zdedený majetok totiž nesiahal, celý život sa živil vlastnou prácou. Ale jeho bratranci, tiež dediči po praprababičke, nie. Tí akútne potrebujú peniaze. A mohli by ich získať, keby predali veľký kus havajskej zeme, ktorý im patrí, najväčší zatiaľ nepredaný, nedotknutý raj na zemi. Všetko závisí od dohody a finálneho Mattovho podpisu.
Úzka rodina právnika Matta Kinga prežíva ťažké časy. Mattova žena Elizabeth je v kóme a jej stav sa nijako závratne nezlepšuje. A tak starostlivosť o dve spoločné dcéry – mladšiu, asi desaťročnú Scottie, a staršiu, asi sedemnásťročnú Alexandru (výborná Shailene Woodleyová) – padne celou váhou na otca. Vôbec nevie, ako sa má k dievčatám správať, ako sa s nimi má rozprávať, netuší, čo potrebujú, čo milujú, o čom asi premýšľajú. Sú pre neho doslova terra incognita. Ale nedá sa robiť nič iné, ako ju začať objavovať. Veď je foter. „Je to príbeh muža, ktorý musí čeliť hrôzostrašnej správe, príšerným ľuďom a tej najväčšej životnej voľbe,“ zhrnul režisér Alexander Payne.
Manželkin úraz a nátlak bratrancov, vnútorný a vonkajší problém, nútia Matta prehodnocovať. A chrstnú mu rovno medzi oči všeličo nepríjemné, o čom netušil. Tieto dve línie – ako sa občas vo filmoch stáva – sa v jednej chvíli prepoja, stavajú jedna druhú do odlišných svetiel.
Film vznikol ako adaptácia rovnomenného románu Kaui Hart Hemmingsovej. V americkom Telegraphe o ňom napísali: „Deti moje sú odvážny a inteligentný román, vyznačuje sa smutnou iróniou, naznačujúcou, že niekedy treba hrôzostrašné veci od seba jednoducho oddeliť, aby sa dalo nájsť porozumenie, ktoré nachádzame v rodinnej pospolitosti."
Film žne ceny na svetových fórach. Napríklad v Bererly Hills z piatich nominácií premenil dve na Zlaté glóbusy (hlavná cena za najlepší dramatický film a herec v hlavnej úlohe). Golden Globe je tradične považovaný za vplyvné ocenenie vzhľadom na následné udeľovanie Oscarov – oskarových nominácií majú zase Deti moje päť. Pravdepodobnosť, že budú opäť úspešné, je veľká. Američanom sa tento druh filmov musí páčiť. Je to dobrý druh filmov.
Deti moje (The Descendants, USA 2011). Podľa rovnomenného románu Kaui Hart Hemmingsovej. Réžia: Alexander Payne. Kamera: Phedon Papamichael. Strih: Kevin Tent. Hrajú: George Clooney, Mary Birdsongová, Shailene Woodleyová, Matthew Lillard, Judy Greerová, Robert Foster a ďalší. 115 minút.
Takáto je východisková situácia nového filmu Deti moje amerického režiséra Alexandra Payna, ktorý sa preslávil najmä snímkou Bokovka (2004) o dvoch chlapíkoch v kríze stredného veku, čo sa vydajú na vínne putovanie a stretnú pekné dievčatá. Deti moje rozprávajú sofistikovanejší príbeh. Rozprávajú ho jemne, nežne, s potrebnou dávkou uvoľňujúceho humoru.
Široká rodina právnika Matta Kinga (excelentný Gerge Clooney) žije na havajských ostrovoch odjakživa. K nim vedú konáre rodostromu tamojšieho kráľovského rodu. Praprastará mama si nevzala Havajčana, ale bieleho bankára. S počiatočným imaním dobre hospodárili a zveľadili ho. Matt King je doposiaľ bohatý, na zdedený majetok totiž nesiahal, celý život sa živil vlastnou prácou. Ale jeho bratranci, tiež dediči po praprababičke, nie. Tí akútne potrebujú peniaze. A mohli by ich získať, keby predali veľký kus havajskej zeme, ktorý im patrí, najväčší zatiaľ nepredaný, nedotknutý raj na zemi. Všetko závisí od dohody a finálneho Mattovho podpisu.
Úzka rodina právnika Matta Kinga prežíva ťažké časy. Mattova žena Elizabeth je v kóme a jej stav sa nijako závratne nezlepšuje. A tak starostlivosť o dve spoločné dcéry – mladšiu, asi desaťročnú Scottie, a staršiu, asi sedemnásťročnú Alexandru (výborná Shailene Woodleyová) – padne celou váhou na otca. Vôbec nevie, ako sa má k dievčatám správať, ako sa s nimi má rozprávať, netuší, čo potrebujú, čo milujú, o čom asi premýšľajú. Sú pre neho doslova terra incognita. Ale nedá sa robiť nič iné, ako ju začať objavovať. Veď je foter. „Je to príbeh muža, ktorý musí čeliť hrôzostrašnej správe, príšerným ľuďom a tej najväčšej životnej voľbe,“ zhrnul režisér Alexander Payne.
Manželkin úraz a nátlak bratrancov, vnútorný a vonkajší problém, nútia Matta prehodnocovať. A chrstnú mu rovno medzi oči všeličo nepríjemné, o čom netušil. Tieto dve línie – ako sa občas vo filmoch stáva – sa v jednej chvíli prepoja, stavajú jedna druhú do odlišných svetiel.
Film vznikol ako adaptácia rovnomenného románu Kaui Hart Hemmingsovej. V americkom Telegraphe o ňom napísali: „Deti moje sú odvážny a inteligentný román, vyznačuje sa smutnou iróniou, naznačujúcou, že niekedy treba hrôzostrašné veci od seba jednoducho oddeliť, aby sa dalo nájsť porozumenie, ktoré nachádzame v rodinnej pospolitosti."
Film žne ceny na svetových fórach. Napríklad v Bererly Hills z piatich nominácií premenil dve na Zlaté glóbusy (hlavná cena za najlepší dramatický film a herec v hlavnej úlohe). Golden Globe je tradične považovaný za vplyvné ocenenie vzhľadom na následné udeľovanie Oscarov – oskarových nominácií majú zase Deti moje päť. Pravdepodobnosť, že budú opäť úspešné, je veľká. Američanom sa tento druh filmov musí páčiť. Je to dobrý druh filmov.
Deti moje (The Descendants, USA 2011). Podľa rovnomenného románu Kaui Hart Hemmingsovej. Réžia: Alexander Payne. Kamera: Phedon Papamichael. Strih: Kevin Tent. Hrajú: George Clooney, Mary Birdsongová, Shailene Woodleyová, Matthew Lillard, Judy Greerová, Robert Foster a ďalší. 115 minút.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.