Pred týždňom sa v Las Vegas skončil veľtrh Consumer Electronic Show, skrátene CES, ktorý sa považuje za najvýznamnejšie podujatie svojho druhu vo svete, preto väčšina firiem podnikajúcich v biznise s „čiernou elektronikou“ si svoje najhorúcejšie novinky šetrí práve sem. Ono, v skutočnosti sa do tej čiernej techniky, teda medzi počítače, televízory, audio techniku a mobily, nenápadne vtiera aj technika ďalšia, napríklad autá, a tiež technika biela, teda práčky, sporáky či ďalšie „biele“ zariadenia v domácnosti. Čím ďalej, tým viac sú všetky nadupané elektronikou, softvérom a pripojené na internet.
.nezúčastniť sa a vyhrať
V tomto roku na CES predstavilo svoje novinky 2 700 vystavovateľov, a to úctyhodnej mase 150 000 návštevníkov. Významné médiá tu mali celé štáby a prenosové vozy, ostatné sem poslali svojich redaktorov, aby si urobili prehľad o trendoch na nadchádzajúci rok. Napriek tomuto sústredenému záujmu verejnosti aj médií dve značky, ktoré zásadným spôsobom ovplyvňujú trh, Apple a Google, už minulý rok stopli svoju účasť a tento rok sa na veľtrhu poslednýkrát zúčastnil aj Microsoft. O prezentáciu Steva Balmera, šéfa Microsoftu, ktorá veľtrh 11 rokov tradične otvárala, bol mimoriadny záujem, napriek tomu, že vlastne nič prevratné nepredstavil. To je vlastne aj oficiálne prezentovaný dôvod neprítomnosti Microsoftu na ďalších ročníkoch. Balmer na svojom blogu uviedol, že ich produktové novinky majú nastavené svoje vlastné míľniky a tie sa nedajú prispôsobovať januárovému termínu tohto veľtrhu. Testovacia verzia operačného systému Windows 8 by mala byť podľa Balmerovej prezentácie k dispozícii v priebehu februára. Spolu s ním bude vonku aj Windows Marketplace, čo je aplikácia na nakupovanie softvéru priamo zo zariadenia, na ktorom beží, teda akási obdoba Apple AppStoru či Android Marketu. Na február je ohlásené aj uvedenie ovládača Kinect vo verzii pre Windows pre pohybové a hlasové ovládanie počítačov. Prezentácia Microsoftu na CESe sa najviac točila okolo nového rozhrania Metro a s ním spojených zmien v spôsobe ovládania produktov, ako sú Windows Phone a herná konzola Xbox.
Nedá sa povedať, že tieto počítačové giganty by sa rozhodli nezúčastňovať sa na veľtrhu preto, že šetria peniaze. Skôr preto, že aj toto je spôsob, ako prezentovať svoje silné postavenie na trhu. V skutočnosti Microsoft, Google a Apple budú na veľtrhu naďalej prítomní aj v ďalších rokoch, bez ohľadu na to, že tam nebudú mať vlastnú prezentáciu ani stánok (slovo stánok celkom nevystihuje tie mestečká, ktoré tam niektoré firmy stavajú). Budú tam totiž cez svojich partnerov ako nevyhnutná súčasť noviniek, ktoré predstavujú iné firmy, prípadne ako predobraz, ktorý niekto viac či menej umne okopíroval.
.väčšie, tenšie, inteligentnejšie
Väčšina publicistov, ktorí hodnotia trendy na tohtoročnom veľtrhu, sa zhodne na tom, že sa na ňom neobjavilo žiadne zásadné prekvapenie, z ktorého by zostali stáť v nemom úžase, skôr sa vystavovatelia opäť pretekali v tom, kto predstaví väčšiu obrazovku s väčším rozlíšením, tenší ultrabook, tablet či telefón, kto do jedného zariadenia zabuduje viac funkcií a online služieb, kto bude mať inteligentnejší produkt.
Ondrej Macko a Jozef Orgonáš z PC REVUE vo videách, ktoré nakrúcali priebežne v Las Vegas a postupne ich uverejňovali na Facebooku aj na stránkach itnews.sk pomenovali štyri zásadné trendy pre tento rok. Prvý trend Ondrej Macko nazval „Any screen – any content“, voľne by sa to dalo preložiť – akýkoľvek obsah na akejkoľvek obrazovke. V ľudskej reči to znamená, že by sme si mali vedieť pozrieť čokoľvek, napríklad video, fotky, texty, maily na ktoromkoľvek zariadení, ktoré máme, od najmenšieho po najväčšie, teda na mobile, na tablete, na počítači aj v televízii. Druhý trend rezonujúci na CES-e je podľa Macka „always on – always connect“, teda že človek môže byť kdekoľvek a kedykoľvek dosiahnuteľný, vždy aspoň cez jedno zariadenie, ktoré má aktuálne pri sebe v prevádzke a cez ktoré môže byť pripojený na internet a komunikovať. S tým podľa neho súvisia prezentované inovácie – batérie s dlhou výdržou, pohodlné ovládanie a veľmi rýchle pripojenie na internet v americkom význame, teda sieť 4G, u nás označovaná ako LTE.
.od TV k internetu a späť
V oblasti televízorov už nejde ani tak o veľkosť a dokonca ani 3D už nie je taký hit budúcnosti, ako sa prezentovalo ešte minulý rok, ale o ich „inteligenciu“, teda Smart TV, respektíve smart Hub. Výrobcovia televízorov totiž pochopili, že čoraz dokonalejší obraz ani viacrozmerný efekt nezastaví útek ľudí od televízorov k internetu, a tak dávaju internet do televízora. Znamená to nielen možnosť použiť televízor ako ďalšie zariadenie na browsovanie či komunikáciu, ale aj na sťahovanie a používanie rôznych platených aplikácií. Podľa Jozefa Orgonáša z PC Revue výrobcovia práve v aplikáciách vidia potenciál na zisk. Vychádzajú z obchodného úspechu aplikácií Applu.
Štvrtým veľkým trendom je podľa Orgonáša ovládanie zariadenia gestami. To, čo sme doteraz videli len ako súčasť rôznych herných zariadení, sa vo veľkom rozširuje aj na televízie a dokonca na počítače, stačí, aby mali integrovanú webovú kameru na snímanie pohybov. Vtedy môže užívateľ pokojne stratiť diaľkové ovládače a namiesto nich používať vlastné telo. Bezdotykovo ovládať zariadenia sa dá, samozrejme, aj jednoduchšie, hlasom, stačí mikrofón. Doterajšie pokusy však majú pre nás, neanglicky hovoriacich, jeden háčik – nehovoríme po anglicky, prípadne iným svetovým jazykom so žiadnym z akcentov, aké sú súčasné dekódery zatiaľ schopné použiteľne rozoznať.
.hviezdy tejto šou
Ak predsa len túžite po nejakých konkrétnych hviezdach tejto šou a nemáte na mysli hercov Justina Timberlaka alebo Willa Smitha, ktorí sa na podujatí aktívne zúčastňovali, tu je zopár víťazov, ktoré vybrala porota zostavená z ľudí z technologického portálu CNET.com. Za absolútneho víťaza veľtrhu aj za víťaza v segmente tetelevízorov vyhlásila LG 55EM9600 OLED TV od spoločnosti LG, ktorý má pri uhlopriečke 140 cm šírku len 4 mm, je teda tenší ako mobilný telefón. Návštevníci zvolili za svoju najväčšiu hviezdu herný tablet Razer Project Fiona, ktorý vyzerá ako iPad s držiakmi, mal by fungovať pod operačným systémom Windows 8, takže ide zatiaľ skôr o koncept, ktorý sa dostane na trh až koncom tohto roka. Veľkým hitom tohto veľtrhu a trendom do budúcna sú aj tlačiarne trojrozmerných objektov, z ktorých MakerBot Replicator získal aj ocenenie ako najlepšia nová technológia. Táto tlačiareň je schopná vytvárať trojrozmerné kópie viac ako 20 cm vysokých objektov, a to dokonca v dvoch farbách.
Ak bol minulý rok rokom tabletov, tento rok sa pozornosť obracia späť k plnohodnotným počítačom, ale v odľahčenej podobe ultrabookov. To sa prejavilo aj v kategórii najlepší osobný počítač, za ktorý porota vyhlásila HP Envy 14 Spectre. Dizajnovo prepracovaný ultrabook, na ktorom je použité na obale i displeji toľko tvrdeného skla, ako ešte nikto nevidel. Samozrejme, aj tablety boli naďalej bohato zastúpené a spomedzi nich najviac zažiaril supervýkonný Asus Memo 370T, ktorý sa ovláda najmä stylusom, teda dotykovým perom a jeho cena by mala byť takmer ľudová, cca 250 dolárov.
Medzi fotoaparátmi hviezdila bezzrkadlovka pre profesionálnych fotografov od Fujifilm s príjemným retrodizajnom X-Pro1, ktorej hybridný hľadáčik je schopný pracovať s akýmkoľvek objektívom. Jednotkou medzi mobilnými telefónmi sa stal smartfón Nokia Lumia 900 so 4,3 palcovým AMOLED displejom, ktorý je výsledkom spolupráce s Microsoftom a beží na operačnom systéme Windows Phone 7.5. Najlepšie domáce kino je DVR rekordér Simple.TV, ktoré nemá žiaden pevný disk, iba úložné flashdisky a obraz v HD kvalite prenáša bezdrôtovo nielen do televízie, ale aj do počítača, tabletu či mobilu. Najlepšou technológiou pre autá je mobilná platforma pre aplikácie QNX CAR 2, ktorá umožňuje sťahovať hudbu, videá aj aplikácie z internetu, prepojiť sa cez bluetooth na mobil a ktorá slúži nielen šoférovi ale aj spolujazdcom na prednom i zadných sedadlách.
Uvidíme, čo z noviniek, ktoré boli prezentované na viac ako 167 tisícoch štvorcových metroch, sa dostane včas na americký trh, potom aj na európsky trh a čo z nich sa skutočne uchytí. V tomto športe totiž neplatí, že vyhráva ten, kto je na veľtrhu rýchlejší, vyšší a silnejší, dokonca nie je dôležité ani zúčastniť sa.
.nezúčastniť sa a vyhrať
V tomto roku na CES predstavilo svoje novinky 2 700 vystavovateľov, a to úctyhodnej mase 150 000 návštevníkov. Významné médiá tu mali celé štáby a prenosové vozy, ostatné sem poslali svojich redaktorov, aby si urobili prehľad o trendoch na nadchádzajúci rok. Napriek tomuto sústredenému záujmu verejnosti aj médií dve značky, ktoré zásadným spôsobom ovplyvňujú trh, Apple a Google, už minulý rok stopli svoju účasť a tento rok sa na veľtrhu poslednýkrát zúčastnil aj Microsoft. O prezentáciu Steva Balmera, šéfa Microsoftu, ktorá veľtrh 11 rokov tradične otvárala, bol mimoriadny záujem, napriek tomu, že vlastne nič prevratné nepredstavil. To je vlastne aj oficiálne prezentovaný dôvod neprítomnosti Microsoftu na ďalších ročníkoch. Balmer na svojom blogu uviedol, že ich produktové novinky majú nastavené svoje vlastné míľniky a tie sa nedajú prispôsobovať januárovému termínu tohto veľtrhu. Testovacia verzia operačného systému Windows 8 by mala byť podľa Balmerovej prezentácie k dispozícii v priebehu februára. Spolu s ním bude vonku aj Windows Marketplace, čo je aplikácia na nakupovanie softvéru priamo zo zariadenia, na ktorom beží, teda akási obdoba Apple AppStoru či Android Marketu. Na február je ohlásené aj uvedenie ovládača Kinect vo verzii pre Windows pre pohybové a hlasové ovládanie počítačov. Prezentácia Microsoftu na CESe sa najviac točila okolo nového rozhrania Metro a s ním spojených zmien v spôsobe ovládania produktov, ako sú Windows Phone a herná konzola Xbox.
Nedá sa povedať, že tieto počítačové giganty by sa rozhodli nezúčastňovať sa na veľtrhu preto, že šetria peniaze. Skôr preto, že aj toto je spôsob, ako prezentovať svoje silné postavenie na trhu. V skutočnosti Microsoft, Google a Apple budú na veľtrhu naďalej prítomní aj v ďalších rokoch, bez ohľadu na to, že tam nebudú mať vlastnú prezentáciu ani stánok (slovo stánok celkom nevystihuje tie mestečká, ktoré tam niektoré firmy stavajú). Budú tam totiž cez svojich partnerov ako nevyhnutná súčasť noviniek, ktoré predstavujú iné firmy, prípadne ako predobraz, ktorý niekto viac či menej umne okopíroval.
.väčšie, tenšie, inteligentnejšie
Väčšina publicistov, ktorí hodnotia trendy na tohtoročnom veľtrhu, sa zhodne na tom, že sa na ňom neobjavilo žiadne zásadné prekvapenie, z ktorého by zostali stáť v nemom úžase, skôr sa vystavovatelia opäť pretekali v tom, kto predstaví väčšiu obrazovku s väčším rozlíšením, tenší ultrabook, tablet či telefón, kto do jedného zariadenia zabuduje viac funkcií a online služieb, kto bude mať inteligentnejší produkt.
Ondrej Macko a Jozef Orgonáš z PC REVUE vo videách, ktoré nakrúcali priebežne v Las Vegas a postupne ich uverejňovali na Facebooku aj na stránkach itnews.sk pomenovali štyri zásadné trendy pre tento rok. Prvý trend Ondrej Macko nazval „Any screen – any content“, voľne by sa to dalo preložiť – akýkoľvek obsah na akejkoľvek obrazovke. V ľudskej reči to znamená, že by sme si mali vedieť pozrieť čokoľvek, napríklad video, fotky, texty, maily na ktoromkoľvek zariadení, ktoré máme, od najmenšieho po najväčšie, teda na mobile, na tablete, na počítači aj v televízii. Druhý trend rezonujúci na CES-e je podľa Macka „always on – always connect“, teda že človek môže byť kdekoľvek a kedykoľvek dosiahnuteľný, vždy aspoň cez jedno zariadenie, ktoré má aktuálne pri sebe v prevádzke a cez ktoré môže byť pripojený na internet a komunikovať. S tým podľa neho súvisia prezentované inovácie – batérie s dlhou výdržou, pohodlné ovládanie a veľmi rýchle pripojenie na internet v americkom význame, teda sieť 4G, u nás označovaná ako LTE.
.od TV k internetu a späť
V oblasti televízorov už nejde ani tak o veľkosť a dokonca ani 3D už nie je taký hit budúcnosti, ako sa prezentovalo ešte minulý rok, ale o ich „inteligenciu“, teda Smart TV, respektíve smart Hub. Výrobcovia televízorov totiž pochopili, že čoraz dokonalejší obraz ani viacrozmerný efekt nezastaví útek ľudí od televízorov k internetu, a tak dávaju internet do televízora. Znamená to nielen možnosť použiť televízor ako ďalšie zariadenie na browsovanie či komunikáciu, ale aj na sťahovanie a používanie rôznych platených aplikácií. Podľa Jozefa Orgonáša z PC Revue výrobcovia práve v aplikáciách vidia potenciál na zisk. Vychádzajú z obchodného úspechu aplikácií Applu.
Štvrtým veľkým trendom je podľa Orgonáša ovládanie zariadenia gestami. To, čo sme doteraz videli len ako súčasť rôznych herných zariadení, sa vo veľkom rozširuje aj na televízie a dokonca na počítače, stačí, aby mali integrovanú webovú kameru na snímanie pohybov. Vtedy môže užívateľ pokojne stratiť diaľkové ovládače a namiesto nich používať vlastné telo. Bezdotykovo ovládať zariadenia sa dá, samozrejme, aj jednoduchšie, hlasom, stačí mikrofón. Doterajšie pokusy však majú pre nás, neanglicky hovoriacich, jeden háčik – nehovoríme po anglicky, prípadne iným svetovým jazykom so žiadnym z akcentov, aké sú súčasné dekódery zatiaľ schopné použiteľne rozoznať.
.hviezdy tejto šou
Ak predsa len túžite po nejakých konkrétnych hviezdach tejto šou a nemáte na mysli hercov Justina Timberlaka alebo Willa Smitha, ktorí sa na podujatí aktívne zúčastňovali, tu je zopár víťazov, ktoré vybrala porota zostavená z ľudí z technologického portálu CNET.com. Za absolútneho víťaza veľtrhu aj za víťaza v segmente tetelevízorov vyhlásila LG 55EM9600 OLED TV od spoločnosti LG, ktorý má pri uhlopriečke 140 cm šírku len 4 mm, je teda tenší ako mobilný telefón. Návštevníci zvolili za svoju najväčšiu hviezdu herný tablet Razer Project Fiona, ktorý vyzerá ako iPad s držiakmi, mal by fungovať pod operačným systémom Windows 8, takže ide zatiaľ skôr o koncept, ktorý sa dostane na trh až koncom tohto roka. Veľkým hitom tohto veľtrhu a trendom do budúcna sú aj tlačiarne trojrozmerných objektov, z ktorých MakerBot Replicator získal aj ocenenie ako najlepšia nová technológia. Táto tlačiareň je schopná vytvárať trojrozmerné kópie viac ako 20 cm vysokých objektov, a to dokonca v dvoch farbách.
Ak bol minulý rok rokom tabletov, tento rok sa pozornosť obracia späť k plnohodnotným počítačom, ale v odľahčenej podobe ultrabookov. To sa prejavilo aj v kategórii najlepší osobný počítač, za ktorý porota vyhlásila HP Envy 14 Spectre. Dizajnovo prepracovaný ultrabook, na ktorom je použité na obale i displeji toľko tvrdeného skla, ako ešte nikto nevidel. Samozrejme, aj tablety boli naďalej bohato zastúpené a spomedzi nich najviac zažiaril supervýkonný Asus Memo 370T, ktorý sa ovláda najmä stylusom, teda dotykovým perom a jeho cena by mala byť takmer ľudová, cca 250 dolárov.
Medzi fotoaparátmi hviezdila bezzrkadlovka pre profesionálnych fotografov od Fujifilm s príjemným retrodizajnom X-Pro1, ktorej hybridný hľadáčik je schopný pracovať s akýmkoľvek objektívom. Jednotkou medzi mobilnými telefónmi sa stal smartfón Nokia Lumia 900 so 4,3 palcovým AMOLED displejom, ktorý je výsledkom spolupráce s Microsoftom a beží na operačnom systéme Windows Phone 7.5. Najlepšie domáce kino je DVR rekordér Simple.TV, ktoré nemá žiaden pevný disk, iba úložné flashdisky a obraz v HD kvalite prenáša bezdrôtovo nielen do televízie, ale aj do počítača, tabletu či mobilu. Najlepšou technológiou pre autá je mobilná platforma pre aplikácie QNX CAR 2, ktorá umožňuje sťahovať hudbu, videá aj aplikácie z internetu, prepojiť sa cez bluetooth na mobil a ktorá slúži nielen šoférovi ale aj spolujazdcom na prednom i zadných sedadlách.
Uvidíme, čo z noviniek, ktoré boli prezentované na viac ako 167 tisícoch štvorcových metroch, sa dostane včas na americký trh, potom aj na európsky trh a čo z nich sa skutočne uchytí. V tomto športe totiž neplatí, že vyhráva ten, kto je na veľtrhu rýchlejší, vyšší a silnejší, dokonca nie je dôležité ani zúčastniť sa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.