MÉDIÁ Viac Piana
Od februára je do spoločného spoplatnenia internetových stránok Piano zapojených viac médií – pribudol východoslovenský Korzár, ako aj po anglicky vydávaný časopis The Slovak Spectator a k tomu pribudla ešte Pluska. Najmä priskočenie denníka Plus 1 deň so svojou stránkou je zaujímavé. Do konca januára tohto roku stál na čele vydavateľstva Spoločnosť 7 Plus Michal Klíma. Ten patril ku kritikom systému Piano, verejne dával najavo svoje presvedčenie, že to nemôže fungovať, a preto sa ani internetové stránky z toho vydavateľstva k Pianu nepridali. V rozhovore pre Trend Klíma vlani priznal, že vydavatelia aj mali chuť ísť do spoločného spoplatnenia stránok, ale on sám „v tieto kolektívne iniciatívy“ neverí. A skepticky dodal: „Buď to nebude fungovať, a potom to skončí. Alebo to fungovať bude fungovať veľmi dobre, a potom vydavatelia prídu na to, že to môžu urobiť a riadiť sami.“ Od 1. februára 2012 už Michal Klíma nevedie vydavateľstvo Spoločnosť 7 Plus. A na stránke Pluska.sk je čerstvý oznam pre čitateľov, že prémiový obsah tohto média, teda články, ktoré majú vysokú pridanú hodnotu a nenachádzajú sa nikde inde, budú spoplatnené. „Suma, ktorú za túto službu mesačne požadujeme, sa rovná cene dvoch pív na piatkovej párty,“ odkazujú svojim čitateľom vydavatelia Plusky. A dodávajú: „Produkcia obsahu na internete je nákladná a aj my, rovnako ako vy, potrebujeme pre svoj život peniaze. A rovnako ako v iných odvetviach, aj na internete si musí stránka na seba zarobiť. Piano nám v tom pomôže.“
.eva Čobejová
ROZHLAS Zmeny v Slovenskom rozhlase
Verejnoprávny rozhlas stále v počúvanosti – ak zrátame počúvanosť všetkých jeho staníc – výrazne dominuje medzi slovenskými rádiami. Konkurencia, zameraná najmä na zábavné či oddychové počúvanie, sa mu už ani veľmi nesnaží konkurovať v spravodajstve či v náročnejších žánroch. Takže verejnoprávny rozhlas musí ku skvalitneniu tlačiť len vlastná ambicióznosť. Je pravda, že Slovenský rozhlas dokáže stále oveľa presvedčivejšie – ako jeho televízna sestra – definovať a napĺňať pojem verejnoprávnosti. V jeho prípade je diskusia o tom, čo je verejnoprávne, nepotrebná, pretože poslucháč tento pojem pochopí ľahko, keď porovná komerčné rádiá a verejnoprávne stanice. Slovenský rozhlas sa aj preto správa sebavedomejšie ako STV. Od minulého týždňa ohlásil výrazné zmeny. Najpočúvanejšia verejnoprávna stanica Rádio Slovensko posilňuje svoj informačný charakter, pribudne nový spravodajský blok o polnoci, živé moderované vysielanie bude už aj podvečer a vo všedné dni aj v nočnom čase medzi polnocou a piatou hodinou rannou. Rádio Slovensko by tak malo mať non-stop živé vysielanie s aktuálnymi informáciami aj publicistikou. Posilňuje sa dopravné spravodajstvo aj publicistické relácie podvečerného vysielania. Zmeny zaregistruje aj poslucháč Rádia Devín, ktoré už počas dňa nasadzuje kratšie programy a tie náročnejšie pôjdu vo večerných či nočných hodinách. Viac publicistiky na aktuálne témy sľubuje k hudbe aj Radio_FM. Zmeny pocítia aj poslucháči Rádia Regina.
.eč
INTERNET Čo čítajú a komentujú dôležití ľudia
Spravodajská agentúra Reuters vyšla s novou experimentálnou službou nazvanou Social Pulse v tom istom čase ako denník SME prišiel s betaverziou služby Čo čítajú. Obe tieto služby chcú využiť skutočnosť, že niektorí vplyvní ľudia na sociálnych sieťach, ako je Facebook či Twitter, aktívne píšu poznámky, komentujú, diskutujú a delia sa o informácie o tom, čo je pre nich zaujímavé alebo dôležité. A to by mohlo zaujímať aj iných. Na SME momentálne sledujú 38 ľudí z reklamy, médií, IT, kultúry a neziskoviek, ktorí sú na sociálnych sieťach mimoriadne aktívni, medzi nimi je napríklad aj náš kolega Juraj Kušnierik. Reuterovský Social Pulse má trochu širší záber, čo sa týka osobností aj obsahu. Časť Hit List sleduje, podobne ako SME, čo zaujímavé čítajú dôležití ekonómovia, lídri, inovátori či politici. Stock Sentiment Tool sleduje v podobe grafov ich nálady okolo konkrétnych spoločností v nadväznosti na ceny ich akcií. A tretia časť Reuters&Klout 50 sleduje päťdesiatku šéfov významných spoločností, ktorí sú najaktívnejší na Twitteri. Slovenská služba Čo čítajú sa okrem ocenenia dočkala hneď aj obvinenia z elitárstva, zlého výberu a rodovej nespravodlivosti (sú tam iba dve ženy). Sociálne siete vytvárajú dojem, že aspoň tu sme si všetci rovní a každý má právo sledovať si, čo chce a koho chce. Tieto služby rovnostársku sociálnu idylku zase kruto narúšajú.
.elena Akácsová
Od februára je do spoločného spoplatnenia internetových stránok Piano zapojených viac médií – pribudol východoslovenský Korzár, ako aj po anglicky vydávaný časopis The Slovak Spectator a k tomu pribudla ešte Pluska. Najmä priskočenie denníka Plus 1 deň so svojou stránkou je zaujímavé. Do konca januára tohto roku stál na čele vydavateľstva Spoločnosť 7 Plus Michal Klíma. Ten patril ku kritikom systému Piano, verejne dával najavo svoje presvedčenie, že to nemôže fungovať, a preto sa ani internetové stránky z toho vydavateľstva k Pianu nepridali. V rozhovore pre Trend Klíma vlani priznal, že vydavatelia aj mali chuť ísť do spoločného spoplatnenia stránok, ale on sám „v tieto kolektívne iniciatívy“ neverí. A skepticky dodal: „Buď to nebude fungovať, a potom to skončí. Alebo to fungovať bude fungovať veľmi dobre, a potom vydavatelia prídu na to, že to môžu urobiť a riadiť sami.“ Od 1. februára 2012 už Michal Klíma nevedie vydavateľstvo Spoločnosť 7 Plus. A na stránke Pluska.sk je čerstvý oznam pre čitateľov, že prémiový obsah tohto média, teda články, ktoré majú vysokú pridanú hodnotu a nenachádzajú sa nikde inde, budú spoplatnené. „Suma, ktorú za túto službu mesačne požadujeme, sa rovná cene dvoch pív na piatkovej párty,“ odkazujú svojim čitateľom vydavatelia Plusky. A dodávajú: „Produkcia obsahu na internete je nákladná a aj my, rovnako ako vy, potrebujeme pre svoj život peniaze. A rovnako ako v iných odvetviach, aj na internete si musí stránka na seba zarobiť. Piano nám v tom pomôže.“
.eva Čobejová
ROZHLAS Zmeny v Slovenskom rozhlase
Verejnoprávny rozhlas stále v počúvanosti – ak zrátame počúvanosť všetkých jeho staníc – výrazne dominuje medzi slovenskými rádiami. Konkurencia, zameraná najmä na zábavné či oddychové počúvanie, sa mu už ani veľmi nesnaží konkurovať v spravodajstve či v náročnejších žánroch. Takže verejnoprávny rozhlas musí ku skvalitneniu tlačiť len vlastná ambicióznosť. Je pravda, že Slovenský rozhlas dokáže stále oveľa presvedčivejšie – ako jeho televízna sestra – definovať a napĺňať pojem verejnoprávnosti. V jeho prípade je diskusia o tom, čo je verejnoprávne, nepotrebná, pretože poslucháč tento pojem pochopí ľahko, keď porovná komerčné rádiá a verejnoprávne stanice. Slovenský rozhlas sa aj preto správa sebavedomejšie ako STV. Od minulého týždňa ohlásil výrazné zmeny. Najpočúvanejšia verejnoprávna stanica Rádio Slovensko posilňuje svoj informačný charakter, pribudne nový spravodajský blok o polnoci, živé moderované vysielanie bude už aj podvečer a vo všedné dni aj v nočnom čase medzi polnocou a piatou hodinou rannou. Rádio Slovensko by tak malo mať non-stop živé vysielanie s aktuálnymi informáciami aj publicistikou. Posilňuje sa dopravné spravodajstvo aj publicistické relácie podvečerného vysielania. Zmeny zaregistruje aj poslucháč Rádia Devín, ktoré už počas dňa nasadzuje kratšie programy a tie náročnejšie pôjdu vo večerných či nočných hodinách. Viac publicistiky na aktuálne témy sľubuje k hudbe aj Radio_FM. Zmeny pocítia aj poslucháči Rádia Regina.
.eč
INTERNET Čo čítajú a komentujú dôležití ľudia
Spravodajská agentúra Reuters vyšla s novou experimentálnou službou nazvanou Social Pulse v tom istom čase ako denník SME prišiel s betaverziou služby Čo čítajú. Obe tieto služby chcú využiť skutočnosť, že niektorí vplyvní ľudia na sociálnych sieťach, ako je Facebook či Twitter, aktívne píšu poznámky, komentujú, diskutujú a delia sa o informácie o tom, čo je pre nich zaujímavé alebo dôležité. A to by mohlo zaujímať aj iných. Na SME momentálne sledujú 38 ľudí z reklamy, médií, IT, kultúry a neziskoviek, ktorí sú na sociálnych sieťach mimoriadne aktívni, medzi nimi je napríklad aj náš kolega Juraj Kušnierik. Reuterovský Social Pulse má trochu širší záber, čo sa týka osobností aj obsahu. Časť Hit List sleduje, podobne ako SME, čo zaujímavé čítajú dôležití ekonómovia, lídri, inovátori či politici. Stock Sentiment Tool sleduje v podobe grafov ich nálady okolo konkrétnych spoločností v nadväznosti na ceny ich akcií. A tretia časť Reuters&Klout 50 sleduje päťdesiatku šéfov významných spoločností, ktorí sú najaktívnejší na Twitteri. Slovenská služba Čo čítajú sa okrem ocenenia dočkala hneď aj obvinenia z elitárstva, zlého výberu a rodovej nespravodlivosti (sú tam iba dve ženy). Sociálne siete vytvárajú dojem, že aspoň tu sme si všetci rovní a každý má právo sledovať si, čo chce a koho chce. Tieto služby rovnostársku sociálnu idylku zase kruto narúšajú.
.elena Akácsová
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.