Obe tieto skupiny majú veľa argumentov, prečo sú za alebo proti tomuto mechanizmu, jedno mu však nemožno uprieť: Asignácia predstavuje skutočné peniaze na účte, ktoré chodia pravidelne (každý rok) a hlavne načas (do 3 mesiacov od poukázania podielu dane fyzickou či právnickou osobou).
O rastúcej obľúbenosti svedčia aj počty organizácií, ktoré sa každoročne u notárov registrujú do Zoznamu prijímateľov podielu zaplatenej dane na príslušný rok. Kým v prvom roku mechanizmu bolo v Zozname 4 000 organizácií, pravidelne tento počet narastá a v roku 2012 je to už takmer 11 000 organizácií.
Vývoj poukázanej sumy spočiatku kopíroval rastúcu obľúbenosť asignácie a z pôvodných 100 miliónov korún v roku 2002 (3,4 milióna eur) celkovo poukázaná suma narástla až na maximum v roku 2009 a to 55,2 milióna eur. Je však potrebné si uvedomiť, že v rokoch 2002 a 2003 sa poukazovalo iba 1 % z dane a túto možnosť mali iba fyzické osoby. Od roku 2004 sa poukazujú už 2 % zo zaplatenej dane a ako celosvetový unikát môžu na Slovensku poukázať 2 % aj právnické osoby. Po roku 2009 sa už aj na celkovej sume odrazila ekonomická kríza. Aktuálne zaznamenávame pokles celkovo poukázanej sumy, keďže firmy majú nižšie zisky, prípadne sú v strate, a tak neplatia dane. V roku 2010 bol pokles takmer 20-percentný, v roku 2011 takmer päťpercentný. Prostredníctvom mechanizmu 2 % sa do tretieho sektora na realizáciu verejnoprospešných aktivít za celý čas existencie tejto možnosti poukázalo už viac ako 335 miliónov eur. Z rozloženia celkovo poukázanej sumy vyplýva, že v priemere okolo 34 percent z poukázanej sumy pochádza od fyzických osôb a 66 % od právnických osôb. Tento pomer sa v posledných rokoch preklápa v prospech fyzických osôb, keďže ekonomická kríza dolieha na firmy a ich zisky priamejšie ako na fyzické osoby.
Autor je riaditeľ Prvého slovenského neziskového servisného centra.
O rastúcej obľúbenosti svedčia aj počty organizácií, ktoré sa každoročne u notárov registrujú do Zoznamu prijímateľov podielu zaplatenej dane na príslušný rok. Kým v prvom roku mechanizmu bolo v Zozname 4 000 organizácií, pravidelne tento počet narastá a v roku 2012 je to už takmer 11 000 organizácií.
Vývoj poukázanej sumy spočiatku kopíroval rastúcu obľúbenosť asignácie a z pôvodných 100 miliónov korún v roku 2002 (3,4 milióna eur) celkovo poukázaná suma narástla až na maximum v roku 2009 a to 55,2 milióna eur. Je však potrebné si uvedomiť, že v rokoch 2002 a 2003 sa poukazovalo iba 1 % z dane a túto možnosť mali iba fyzické osoby. Od roku 2004 sa poukazujú už 2 % zo zaplatenej dane a ako celosvetový unikát môžu na Slovensku poukázať 2 % aj právnické osoby. Po roku 2009 sa už aj na celkovej sume odrazila ekonomická kríza. Aktuálne zaznamenávame pokles celkovo poukázanej sumy, keďže firmy majú nižšie zisky, prípadne sú v strate, a tak neplatia dane. V roku 2010 bol pokles takmer 20-percentný, v roku 2011 takmer päťpercentný. Prostredníctvom mechanizmu 2 % sa do tretieho sektora na realizáciu verejnoprospešných aktivít za celý čas existencie tejto možnosti poukázalo už viac ako 335 miliónov eur. Z rozloženia celkovo poukázanej sumy vyplýva, že v priemere okolo 34 percent z poukázanej sumy pochádza od fyzických osôb a 66 % od právnických osôb. Tento pomer sa v posledných rokoch preklápa v prospech fyzických osôb, keďže ekonomická kríza dolieha na firmy a ich zisky priamejšie ako na fyzické osoby.
Autor je riaditeľ Prvého slovenského neziskového servisného centra.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.