Aj človek má svoje teritórium. Keď mu doň niekto vlezie, domáci pán sa pustí do bitky. Robí to aj vtedy, keď nejde o žrádlo. Nemá to zakódované. Veď zväčša nejde o život. Len o sladký pocit nadvlády, manipulácie... Alebo ide o život?
Film Osamelosť prvočísel je adaptáciou rovnomenného bestsellerovitého románu Paola Giordana (vydali ho už v desiatkach cudzojazyčných mutácií, aj v češtine), ktorý sa spolu s režisérom Saveriom Costanzom podieľal na písaní scenára. Na otázku, ako vyzerala ich spolupráca, Costanzo odpovedal: „Bola prekvapivá, pretože som bol nútený ten príbeh najprv zničiť a pretvoriť s odstupom človeka, ktorý si je vedomý toho, že mu nepatrí. Začali sme tým, že sme rešpektovali naratívny postup románu. Náš príbeh sa rozvíjal rovnako lineárne ako v predlohe. Potom sme však pocítili potrebu urobiť krok niekam inam, rozprávanie pretvoriť tak, aby mohol divák zažiť pocit, že sa stratí a je dezorientovaný. Lebo to je pri sledovaní filmu chvíľami nevyhnutné. A najmä v prípade, keď je predloha taká známa ako Giordanov román. Veľká popularita románu mi veľmi skomplikovala situáciu, pretože som pre všetkých, ktorí román dôverne poznali, musel vytvoriť úplne nový, iný zážitok.“ Zaujímavé je, súdiac podľa ohlasov publika, že tí, čo románovú predlohu poznali pred filmom, tvrdia, že bez prečítania by filmu neporozumeli a že ostatní filmu určite neporozumejú, a tí, čo ju nečítali, vyhlasujú, že im niť príbehu bola celkom jasná a strácali sa v spletito rozprávanom deji len natoľko, aby to zvyšovalo ich divácky zážitok.
Film Osamelosť prvočísel je vyrozprávaný najmä obrazom, menej slovami, má „románovitú“, pomerne zložitú štruktúru, zaberá dlhý časový úsek (štvrťstoročie), niekoľko časových rovín, medzi ktorými sa umne pohybuje. Tak, aby si diváci nie celkom jednoducho, ale vždy v pravej chvíli mohli v mysli poskladať správny kus dejovej mozaiky, ktorá im umožňuje chápať vývin príbehu a charakterov. V prvej časovej rovine sú dvaja hlavní hrdinovia Alice a Mattio dievčatkom a chlapčekom, v druhej sa trápia s pubertou, v tretej sú mladí dospelí, vo štvrtej majú vyše tridsať. Malý Mattio má psychicky ťažko postihnutú sestru, dvojičku. Stále je s ňou, vie, ako na ňu treba ísť, preto mu okolití dospelí, unavení starostlivosťou o narušené dieťa, často nakladajú na pliecka, aby dohliadal na sestričku. Mattio je nadpriemerný v učení, podpriemerný v nadväzovaní sociálnych vzťahov, čo sa ešte väčšmi zhorší po jednej detskej narodeninovej oslave u spolužiaka. Najatý klaun tam predvádza deťom rozprávku o Červenej Karkuľke, vlk v jeho podaní je naozaj strašidelný, vyhráža sa a Mattio sa preľakne... Do malej Alice rodičia, teda vlastne len otec, vkladajú veľké nádeje. Možno z nej raz bude slávna lyžiarka. Takej perspektíve sa treba obetovať už v ranom veku. Niekedy stačí len málo a... za rohom čaká katastrofa.
Alice a Mattio predstavujú vo filme také dve osamelé prvočísla, čo sa dajú deliť len jednotkou a sebou samými. Ani poriadne nevládzu chrániť svoje malé teritóriá, všelikto sa im tam so sladkým pocitom nadvlády bez strachu premáva. A najmä v dušiach im pobehujú ich osobní vlci minulosti. Osamelosť prvočísel (La solitudine dei numeri primi, Taliansko 2010). Scenár: Paolo Giordano, Saverio Costanzo. Réžia: Saverio Costanzo. Kamera: Fabio Cianchetti. Hudba: Mike Patton. Hrajú: Alba Rohrwacher, Luca Marinelli, Martina Albano, Arianna Nastro, Tommaso Neri, Isabella Rossellini a ďalší.
Film Osamelosť prvočísel je adaptáciou rovnomenného bestsellerovitého románu Paola Giordana (vydali ho už v desiatkach cudzojazyčných mutácií, aj v češtine), ktorý sa spolu s režisérom Saveriom Costanzom podieľal na písaní scenára. Na otázku, ako vyzerala ich spolupráca, Costanzo odpovedal: „Bola prekvapivá, pretože som bol nútený ten príbeh najprv zničiť a pretvoriť s odstupom človeka, ktorý si je vedomý toho, že mu nepatrí. Začali sme tým, že sme rešpektovali naratívny postup románu. Náš príbeh sa rozvíjal rovnako lineárne ako v predlohe. Potom sme však pocítili potrebu urobiť krok niekam inam, rozprávanie pretvoriť tak, aby mohol divák zažiť pocit, že sa stratí a je dezorientovaný. Lebo to je pri sledovaní filmu chvíľami nevyhnutné. A najmä v prípade, keď je predloha taká známa ako Giordanov román. Veľká popularita románu mi veľmi skomplikovala situáciu, pretože som pre všetkých, ktorí román dôverne poznali, musel vytvoriť úplne nový, iný zážitok.“ Zaujímavé je, súdiac podľa ohlasov publika, že tí, čo románovú predlohu poznali pred filmom, tvrdia, že bez prečítania by filmu neporozumeli a že ostatní filmu určite neporozumejú, a tí, čo ju nečítali, vyhlasujú, že im niť príbehu bola celkom jasná a strácali sa v spletito rozprávanom deji len natoľko, aby to zvyšovalo ich divácky zážitok.
Film Osamelosť prvočísel je vyrozprávaný najmä obrazom, menej slovami, má „románovitú“, pomerne zložitú štruktúru, zaberá dlhý časový úsek (štvrťstoročie), niekoľko časových rovín, medzi ktorými sa umne pohybuje. Tak, aby si diváci nie celkom jednoducho, ale vždy v pravej chvíli mohli v mysli poskladať správny kus dejovej mozaiky, ktorá im umožňuje chápať vývin príbehu a charakterov. V prvej časovej rovine sú dvaja hlavní hrdinovia Alice a Mattio dievčatkom a chlapčekom, v druhej sa trápia s pubertou, v tretej sú mladí dospelí, vo štvrtej majú vyše tridsať. Malý Mattio má psychicky ťažko postihnutú sestru, dvojičku. Stále je s ňou, vie, ako na ňu treba ísť, preto mu okolití dospelí, unavení starostlivosťou o narušené dieťa, často nakladajú na pliecka, aby dohliadal na sestričku. Mattio je nadpriemerný v učení, podpriemerný v nadväzovaní sociálnych vzťahov, čo sa ešte väčšmi zhorší po jednej detskej narodeninovej oslave u spolužiaka. Najatý klaun tam predvádza deťom rozprávku o Červenej Karkuľke, vlk v jeho podaní je naozaj strašidelný, vyhráža sa a Mattio sa preľakne... Do malej Alice rodičia, teda vlastne len otec, vkladajú veľké nádeje. Možno z nej raz bude slávna lyžiarka. Takej perspektíve sa treba obetovať už v ranom veku. Niekedy stačí len málo a... za rohom čaká katastrofa.
Alice a Mattio predstavujú vo filme také dve osamelé prvočísla, čo sa dajú deliť len jednotkou a sebou samými. Ani poriadne nevládzu chrániť svoje malé teritóriá, všelikto sa im tam so sladkým pocitom nadvlády bez strachu premáva. A najmä v dušiach im pobehujú ich osobní vlci minulosti. Osamelosť prvočísel (La solitudine dei numeri primi, Taliansko 2010). Scenár: Paolo Giordano, Saverio Costanzo. Réžia: Saverio Costanzo. Kamera: Fabio Cianchetti. Hudba: Mike Patton. Hrajú: Alba Rohrwacher, Luca Marinelli, Martina Albano, Arianna Nastro, Tommaso Neri, Isabella Rossellini a ďalší.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.