Aby sa takou značkou stal scenárista, to už chce čosi viac, ale sú ľudia, čo sa im to podarilo. Aj producentom, hudobným skladateľom a tak ďalej. Televízia, špeciálne seriály, tu však dlho ťahala za kratší koniec. Produkty autorov nepotrebujú, nikoho nezaujíma, ako sa volá pekár zodpovedný za raňajšie pečivo.
Aj keď u nás ktokoľvek narodený pred rokom 1980 vedel, kto je Jaroslav Dietl či Jiří Hubač, vo svete začali byť mená seriálových tvorcov skutočne dôležité až na začiatku deväťdesiatych rokov. A nebude to náhoda, že práve tam sa datuje začiatok seriálovej renesancie, ktorá trvá dodnes. V rámci nej sa zo seriálov-produktov stali seriály-diela. Nie Akty X ale seriál Chrisa Cartera, nie Twin Peaks ale seriál Davida Lyncha a Marka Frosta, nie Nezvestní ale seriál J. J. Abramsa a aby sme zaťali do živého, nie „na názov si za svet nespomeniem“ ale „nový seriál Andyho Krausa“.
Dobre tak, aspoň vieme, na čích pleciach leží zodpovednosť. Uvažovanie o seriáloch cez mená ich tvorcov je však dôležité aj preto, že divák vie, čie dielo hľadať. Ak takýto divák rád veci triedi od najlepších k najhorším, nerobí mu problém zostaviť rebríček, povedzme, troch najlepších seriálových tvorcov. Alebo len jedného: Joss Whedon. Buffy, premožiteľka upírov, Angel, Dollhouse a v mojich očiach najlepší seriál vôbec Firefly. Predčasne ukončený projekt zo sezóny 2002 – 2003, vyrobených 14 epizód a jeden veľký celovečerák do kín. Mix sci-fi a westernu odohrávajúci sa v ďalekej „čínsko-americkej“ budúcnosti, pár rokov po pangalaktickej občianskej vojne medzi Juhom a Severom, ľudstvo veselo kolonizuje galaxiu a trpí pod okovanou čižmou korpokracie – korporátnej demokracie. Koncept, zápletky jednotlivých epizód, herecké výkony a predovšetkým jazyk, vtip a poetika robia z Firefly neopozerateľnú záležitosť, ktorá funguje bez ohľadu na akýkoľvek predsudok.
Aj keď u nás ktokoľvek narodený pred rokom 1980 vedel, kto je Jaroslav Dietl či Jiří Hubač, vo svete začali byť mená seriálových tvorcov skutočne dôležité až na začiatku deväťdesiatych rokov. A nebude to náhoda, že práve tam sa datuje začiatok seriálovej renesancie, ktorá trvá dodnes. V rámci nej sa zo seriálov-produktov stali seriály-diela. Nie Akty X ale seriál Chrisa Cartera, nie Twin Peaks ale seriál Davida Lyncha a Marka Frosta, nie Nezvestní ale seriál J. J. Abramsa a aby sme zaťali do živého, nie „na názov si za svet nespomeniem“ ale „nový seriál Andyho Krausa“.
Dobre tak, aspoň vieme, na čích pleciach leží zodpovednosť. Uvažovanie o seriáloch cez mená ich tvorcov je však dôležité aj preto, že divák vie, čie dielo hľadať. Ak takýto divák rád veci triedi od najlepších k najhorším, nerobí mu problém zostaviť rebríček, povedzme, troch najlepších seriálových tvorcov. Alebo len jedného: Joss Whedon. Buffy, premožiteľka upírov, Angel, Dollhouse a v mojich očiach najlepší seriál vôbec Firefly. Predčasne ukončený projekt zo sezóny 2002 – 2003, vyrobených 14 epizód a jeden veľký celovečerák do kín. Mix sci-fi a westernu odohrávajúci sa v ďalekej „čínsko-americkej“ budúcnosti, pár rokov po pangalaktickej občianskej vojne medzi Juhom a Severom, ľudstvo veselo kolonizuje galaxiu a trpí pod okovanou čižmou korpokracie – korporátnej demokracie. Koncept, zápletky jednotlivých epizód, herecké výkony a predovšetkým jazyk, vtip a poetika robia z Firefly neopozerateľnú záležitosť, ktorá funguje bez ohľadu na akýkoľvek predsudok.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.