Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Markíza nie je náš vzor

.eva Čobejová .marek Vagovič .časopis .téma

Generálny riaditeľ a šéf programu TV JOJ František Borovský hovorí aj o tom, ako sa musí správať dvojka na trhu.

.boli ste pri začiatkoch TV JOJ, potom ste odišli, a po rokoch ste sa vrátili. Aký je desaťročný príbeh TV JOJ?
Celkom fascinujúci, pretože televízia začala v roku 2002 veľmi nešťastne. Zavládla vtedy eufória, že konečne príde nejaký konkurent Markízy, a po pár týždňoch opadla.

.prečo?
Pre to, čo sme vysielali – staré české šou z Novy. Divák dostal šancu vidieť to, čo už raz videl, lebo Nova tu bola vtedy populárna. Jojka priniesla staré Horoskopičiny a zopár zaujímavých filmov. A k tomu ešte to nešťastné titulkovanie vzhľadom na zákon zakazujúci češtinu bez titulkov. Ani to nám nepridalo na dobrom imidži.

.bolo ťažké potom presvedčiť diváka, aby televízii opäť uveril?
Áno, ale pri všetkých menších staniciach, ako je aj Plus a Doma, že malé televízie potrebujú čas. Najhoršie je vzbudiť maximálne očakávania a potom divák len pozerá, čo to je.

.boli ste v STV, v Markíze a napokon v JOJ. Čím je iná?
Vo väčšej voľnosti – jednak v tvorivej, jednak v manažérskej. Nie ste tu zviazaný nejakým šialeným reportovaním. V STV reportujú pred Radou, v Markíze pred akcionárom a tu máte v zásade voľnosť. Zadefinovaný je iba budget, ktorý sa musí dodržať, ale v rámci toho si môžete prispôsobovať svoju stratégiu. Môžeme sa dnes rozhodnúť, že sa ide robiť X Factor a zajtra si môžeme povedať, že sa ide robiť Česko-Slovensko má talent. Všade inde by to podliehalo hrozným schvaľovacím procesom.

.po skúsenosti s Ruskovou Markízou prevládol pocit, že je lepšie, aby komerčnú televíziu na Slovensku ovládala nadnárodná firma, ktorej ide len o zisk, ako miestni biznismeni s rôznymi záujmami. Ale v prípade TV JOJ akoby tí domáci majitelia nepredstavovali veľký problém.
Podstatné je, kto je ten miestny biznismen. Náš súčasný akcionár pochopil, že televíziu má nechať ľuďom, ktorí jej rozumejú, ktorí v nej chcú pracovať a pre ktorých je to vášeň. Ja mám dosť veľký problém s tým, keby mi niekto chcel ovplyvňovať nejaké veci, prieči sa to môjmu presvedčeniu. Televízia je v konečnom dôsledku vždy len o tom, či má  program, ktorý pozerá dostatočná skupina divákov, aby ste jedného dňa všetky náklady, ktoré do toho vrazíte, dostali naspäť.

.aký bol motív J&T mať svoju televíziu?
Zarobiť na tom.

.sú v tom len peniaze?
Do istej miery je to aj pocit, že môžete niečo ovplyvniť, určovať trendy.

.vy sa rozumiete peoplemetrom.
(Úsmev.) Ale v poslednom čase mám pocit, že im už nerozumiem. Lebo ľudia dostávajú zvláštne chute a rapídne sa to mení.

.čo sa mení?
Na obrazovke je všetko vyostrenejšie, ale divák to akceptuje. Teraz  sme vysielali program Extrémne rodiny a to nie je program, na ktorý by bol niekto extrémne hrdý, že niečo také vyprodukoval. Ale v piatok večer to bol najsledovanejší program na Slovensku. To bolo šialené.

.ako riešite v sebe ten rozpor, keď vysielate program, ktorý je aj pre vás niečo „šialené“?
Viem, že toho nemôže byť veľa. To by bolo neúnosné, ak by sme mali samé Martinky z Turca. Samozrejme, nie som nadšený, keď tie programy vidím na našej obrazovke.

.je naivné očakávať, že komerčné televízie budú diváka kultivovať?
To by mala robiť verejnoprávna televízia. Tá by mala byť vyvážením toho, čo robia komerčné televízie, ktoré musia robiť veľa vecí v záujme svojej sledovanosti, aby dokázali fungovať na trhu.

.jojka posúva na Slovensku hranice, čo môže ísť na obrazovku. V druhej sérii Farmára jeden z účinkujúcich stále vulgárne nadával. Nebolo to už za hranicou?
Keď sa my tu budeme baviť o tomto programe, tak si povieme: áno, bolo to za hranicou. Ale niekedy by sme mali zdvihnúť kotvy a ísť sa z Bratislavy pozrieť, ako ľudia reálne žijú. Žiaľ, nenašli by sme nič iné. Ja mám v poslednom čase záľubu pozerať regionálne televízie, mňa to fascinuje, a to je naozaj niečo šialené.

.ale ten nadávajúci farmár, to už bola žumpa, nie?
Dobre, tak ešte k tomu posúvaniu hraníc: je iné, keď ste líder na trhu a len udržiavate loď v správnych vodách, a keď ste dvojka na trhu a musíte na seba nejakým spôsobom upozorniť. Nemôžete to robiť veľmi konzervatívne, lebo sa vaša televízia nikam neposunie. Kontroverziu si ľudia všimnú.

.líder na trhu sa takto správať nemusí?
Áno, ale Markíza sa nám začína približovať práve v tej extrémnosti. To je super, keď prinútite lídra, aby sa prispôsoboval vám.

.vaše posledné výsledky sú z tohto hľadiska veľmi dobré, v niektoré dni ste už lídrom. Bude sa musieť váš program meniť, ak budete skutočným lídrom?
Určite áno. Musel by byť konzervatívnejší, ako je to teraz, lebo ako líder si už nemôžete dovoliť výraznejšie výstrelky.

.nad touto zmenou už rozmýšľate?
Samozrejme.

.čo to bude znamenať?
Nevyhnete sa takým šou, ako Farmár hľadá ženu, ale budú raz do roka. Je to však dlhý proces, vyrástli sme vďaka týmto programom a nemôžeme ich divákom odrazu zobrať len za to, že sme lídri. Bežná domácnosť nerieši, či je Jojka líder, alebo nie je.

.na ktoré programy ste hrdý a na ktoré nie?
Hrdý som na naše spravodajstvo, ktoré ako jediné na trhu rastie, hrdý som na seriály a pyšný som na našu najmladšiu televíziu. Plus je televízia, ktorá ani v meradle menších televízií v okolitých krajinách nemá konkurenciu, čo sa týka nákladov a výsledku, ktorý dosahuje. A najmenej hrdý som na tie relácie, pri ktorých aj vy cítite, že je to už za hranicou...

.skúste ich pomenovať.
Extrémne rodiny. Martinka z Turca, ktorá išla na Vianoce. Ale v tom čase nebol sledovanejší program než ona. Je to tak, a s tým treba žiť.

.je už slovenský televízny trh štandardizovaný?
Ale áno. Je to zásluha hlavne Jojky, že sa to priblížilo k západnému trhu, lebo my sme išli po všetkých novinkách. Začali sme to už v STV pri Novom začiatku s Rišom Rybníčkom, vtedy sa zobudila aj veľká dáma Markíza. A odvtedy, žiaľ, Markíza len reaguje na to, čo sa deje. Ona nie je líder, ktorý by bol pre mňa vzorom. A keby mi niekto položil otázku, či si viem predstaviť nejakých ľudí z Markízy, ktorí by mohli pracovať v Jojke, alebo či by som niečo odtiaľ prevzal, nechcel by som nič. Pre mňa tam neexistuje žiadna inšpirácia.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite