.pán premiér, prečo Česká republika odmietla takzvaný fiškálny pakt EÚ?
Máme niekoľko vecných výhrad. Po prvé, sme sklamaní z toho, že v texte fiškálneho paktu sa hovorí o vymáhateľnosti iba v prípade prekročenia deficitu verejných financií, ale už nie v prípade dlhu a prekročenia dlhového kritéria. Pritom súčasná kríza eurozóny je v prvom rade dlhovou krízou, takže ak zabúdame pri riešení problémov na jej hlavnú príčinu, nepovažujeme to za dobré.
.a ďalšie výhrady?
Sklamaní sme aj z toho, že členské krajiny EÚ, ktoré nie sú v eurozóne a podpísali fiškálny pakt, sa nemôžu zúčastňovať na zasadnutiach eurozóny. To je chyba, najmä keď sa už ujala myšlienka summitov eurozóny, čo je, mimochodom, v rozpore s Lisabonskou zmluvou. Hoci formálne sú predsedovia vlád všetkých členov Únie raz za rok na rokovanie pozvaní, považujeme túto deliacu líniu za možný zdroj zbytočných vnútorných problémov.
.prečo je to chyba, ak krajiny, ktoré majú euro, riešia svoje vlastné problémy samostatne?
Pretože témou týchto summitov môžu byť aj otázky ako riešenie konkurencieschopnosti a podobne, ktoré sa týkajú celej Únie, nielen eurozóny. Ak sa tam riešia témy, ktoré sa eurozóny netýkajú, môže vzniknúť otázka, čo pred nami eurosummit skrýva, keď nás pritom nechce mať, čo i len na úrovni pozorovateľov.
Tretím dôvodom nesúhlasu je aj to, že dnes v našej vládnej koalícii, ani na širšej úrovni, nemáme dohodu o spôsobe prípadnej ratifikácie fiškálnej zmluvy.
.ako na vaše výhrady reagovali premiéri ostatných krajín?
Spravidla majú pochopenie. Za posledné tri týždne som o tom hovoril s nemeckou kancelárkou, írskym premiérom, holandským premiérom a všetci tieto problémy chápu.
.prečo potom napríklad neakceptujú vašu výhradu, že fiškálnu zmluvu treba rozšíriť aj na otázku dlhu?
Myslím si, že primárne preto, že potom by tieto sankcie mohli dopadať aj na krajiny ako Francúzsko a Nemecko, ktoré majú dlh vyšší ako 60 percent HDP. Ale to je iba moja hypotéza.
.v našej tlači sa vaše stanovisko vysvetľuje predovšetkým ako obrana suverenity, vy ste suverenitu doteraz nezmienili ani raz...
Skúsenosť ukázala, že monetárna únia bez fiškálnej únie fungovať nemôže. A túto skúsenosť ani my nepopierame. Na druhej strane, eurozóna sa týmtito krokmi oproti eurozóne, o ktorej sme v roku 2003 hlasovali v referende, prudko mení. Preto by o strate fiškálnej suverenity mali opäť rozhodnúť občania v referende, nie iba politici.
.ale Česká republika je rovnako, ako to bolo aj na Slovensku, viazaná pristúpiť k euru. Ten záväzok trvá.
Áno, my sa tohto záväzku ani nezriekame, hoci niektorí politici – ako napríklad pán prezident Klaus – si myslia, že by sa mal v tejto téme vyjednať opt-out (výnimka, pozn. red.). Ja tento názor nemám. Ale eurozóna je dnes iná ako v čase nášho referenda. Vtedy, napríklad, neplatila zásada, že štáty si vzájomne ručia za svoje dlhy. Ako na Slovensku dobre viete, to už neplatí. (Úsmev.) Súčasťou pristúpenia k euru je pristúpenie k európskemu stabilizačnému mechanizmu, čo pre Českú republiku znamená povinnosť zložiť ekvivalent v hodnote 40 miliárd českých korún. Ani fiškálny pakt nebol v roku 2003. Dnes v prípade nadmerného schodku deficitu stačí rozhodnutie Európskej komisie a štát je povinný takéto rozhodnutie brať ako príkaz, nie ako odporúčanie. Ak sa Komisia dohodne s Francúzskom a Nemeckom, majú dostatočnú blokovaciu menšinu a nemáte možnosť to zvrátiť. Obávame sa, že to môže viesť k snahám zaviesť nám niektoré nové dane, zvýšiť existujúce dane a podobne.
.zdá sa, že za vašu politiku voči EÚ platíte politicky vysokú cenu. Vy osobne aj ODS.
Nemám ten pocit...
...hovorí sa o izolácii krajiny.
To je úsmevný argument, ktorý vôbec nezodpovedá pravde. Žiadna izolácia nehrozí, všetci s nami normálne rokujú, potvrdzuje to aj poľský minister zahraničných vecí Sikorski, s ktorým minulý týždeň urobili Lidové noviny rozhovor.
.keby ste boli štátom eurozóny, podpísali by ste fiškálny pakt?
Samozrejme. To je úplne iný prípad. Keď je krajina v eurozóne, musí podpísať. Veď aj Slovensko je v inej situácii ako my, prijatie eura automaticky znamená iné záväzky. Problémy s Gréckom ukázali, že skôr alebo neskôr sa za to bude musieť aj platiť. Ak dal niekto pred voľbami neprezieravé sľuby, tak prejavil vysokú mieru politickej naivity. Už v roku 2010 bolo jasné, že všetci z eurozóny budú platiť a budú platiť ako „mourovatí“, ako sa hovorí po česky.
.niektorí slovenskí ekonomickí liberáli hovoria, že fiškálny pakt je predovšetkým palica na ľavicu, a preto je to výhodné.
Áno, aj ja som povedal, keďže sa česká sociálna demokracia vehementne hlási k fiškálnemu paktu, tak musí verejne skartovať svoj volebný program.
.môže sa na sporoch o EÚ, euroval či fiškálnu zmluvu rozpadnúť česká vláda?
Samozrejme, že to je teoreticky možné, stačí sa pozrieť na východný breh rieky Moravy. Aj keď otázkou je, či to bolo nevyhnutné, či to nebolo len dôsledkom istej politickej neschopnosti. Na druhej strane to slúži ako výstraha: kto tým čo získal? Vaša pravica je ťažko poškodená, odovzdá moc do rúk premiéra Fica a dvaja kľúčoví aktéri sporu, čiže SDKÚ a SaS, sú na hranici zvoliteľnosti (rozhovor sa uskutočnil pred našimi voľbami – pozn. red.) Takže, ak to chce niekto zopakovať, hovorím mu – „go ahead“. Iné dôsledky to mať ani nemôže. Myslím si však, že máme dôležitejšie úlohy, než priviesť vládu k pádu kvôli zmluve, ku ktorej môžeme kedykoľvek v budúcnosti aj tak pristúpiť.
.naša premiérka vyslovila na vašu adresu nediplomatické slová. Je nálada na nočných summitoch taká napätá, keď padajú aj takéto prehnané výroky?
Je fakt, že sa rokuje dlho do noci, čo prináša fyzickú a psychickú únavu aj isté emócie. Na adresu výroku pani Radičovej môžem povedať tri veci. Jednak ma svojím výrokom prekvapila, po druhé, v osobnom rozhovore mi svoj výrok poprela, že to nikdy nepovedala. A po tretie, za výrokom skôr vidím isté psychické či emočné napätie, nie skutočný politický postoj. Pretože v takom prípade by to bolo hrubé porušenie nepísaného základného pravidla česko-slovenských vzťahov posledných 20 rokov. Teda toho, že česká vláda a český premiér „nekecá“ Slovákom do toho, čo majú robiť a naopak.
.po summitoch pôsobí ako najhlasnejší kritik prezident Sarkozy, je to tak aj na summite?
Je to veľmi zjednodušené, pán prezident Sarkozy presadzuje najmä záujmy svojej krajiny. Expresívnosť prezidenta Sarkozyho sa zvýšila, keď začal byť ohrozený rating jeho krajiny, ku ktorého zníženiu napokon aj došlo, najexpresívnejší bol zrejme k anglickému premiérovi. Ja som za svoj život absolvoval toľko domácich koaličných rokovaní, že ma nejaké expresívnejšie vyjadrovanie na medzinárodnej scéne nemôže prekvapiť.
.faktickým prezidentom EÚ je v čase krízy nemecká kancelárka, najdôležitejším súdom je nemecký ústavný súd a mužom čísla dva je podľa okolností buď nemecký minister financií alebo šéf nemeckej centrálnej banky. Vládnu Nemci podľa českého premiéra Európe dobre?
Túto tézu si môžete dovoliť ako novinár, ja si ju ako premiér Českej republiky dovoliť nemôžem, navyše s ňou nesúhlasím. Nemyslím si, že Nemecko vládne Európe, je to zjednodušené klišé. Platí však, že kancelárka Merkelová je najvplyvnejším politikom EÚ, okrem iného práve vďaka ochote počúvať partnerov a schopnosti dohodnúť kompromis. A Nemecko je, samozrejme, najsilnejšou a najväčšou ekonomikou v Európe. Musíme si teda priať, aby sa darilo nemeckej ekonomike a potom sa bude dariť českej aj slovenskej ekonomike.
.kríza zmenila európsku geopolitiku, dominujú jej bilaterálne rokovania a v tých logicky dominuje Nemecko. Môže byť takáto zmena geopolitiky pre Európu nebezpečená?
Uvidíme si, či to bude trvalé. Fakt, že sa posilnil tandem Nemecka a Francúzska, je logický, a nás ostatných by to malo viesť k tomu, aby neprišlo k izolácii tretieho veľkého štátu, a to Británie. Čím viac budú Briti odsúvaní na okraj, tým viac bude rásť vplyv tandemu Nemecka a Francúzska, a to nie je v záujme Českej republiky a podobných krajín.
.poľský minister zahraničných vecí Radoslaw Sikorski mal nedávno významný prejav o potrebe vybudovať európsku federáciu. Ako bude vyzerať EÚ o 20 rokov?
Nemyslím si, že je nevyhnutné, aby sa EÚ federalizovala. Obávam sa, že trochu zbytočne plytváme politickým kapitálom na niečo, čo nie je reálne a dosiahnuteľné. Nikomu však túto víziu neupieram. Najväčšou hodnotou EÚ je rozmanitosť, potrebujeme nejaký základný rámec zmlúv, povedzme na súčasnej úrovni a inak si štáty budú môcť vyberať z nejakého pomyselného jedálneho lístka, niektoré budú chcieť ísť ďalej, iné nie. Viacrýchlostná Európa je realitou, niektoré štáty sú v eurozóne, niektoré nie, niektoré sa zúčastňujú na spoločnej zahraničnej politike, niektoré nie, niektoré poberajú plnú výšku poľnohospodárskych dotácii, niektoré nie. Taká je realita. Variabilná geometria a flexibilita sú EÚ na prospech aj do budúcnosti. Nie som za Spojené štáty európske, ale za Spojenú Európu štátov.
.prejdime k českej politike. Čo je dnes určujúcim sporom českej politiky?
To, či máme strkať hlavu do piesku pred hrozbou dlhových scenárov a môžeme populisticky tvrdiť, že nič sa meniť nemusí a keď to niekto robí, tak len zo zlej vôle alebo v záujme nejakých kapitálových skupín, ktorým sa umožní privatizovať dôchodkový systém či zdravotníctvo. Alebo naopak, či budeme robiť serióznu rozpočtovú a zodpovednú politiku, ktorá bude modernizovať našu krajinu tak, aby obstála v 21. storočí.
.keď sa píše o Česku na Slovensku a dáme nabok európske témy, tak sa zdá, že najväčším problémom je politická korupcia a strana Veci verejné.
Je to strašné zjednodušenie. Z piatich strán v parlamente sú dve úplne nové, z 200 poslancov je 114 úplnych nováčikov. Nemyslím si, že by to prinieslo niečo dobré, skôr si myslím, že je dobré, ak možno stranu kritizovať za to, čo robila povedzme pred desiatimi rokmi. Viac a viac nových strán, a viac a viac nových tvárí neprináša politike nič pozitívne.
.čo sú to vlastne Veci verejné?
Politický projekt, ktorý nejako vznikol a uvidíme, či bude pokračovať alebo zanikne. Počas svojej kariéry som zažil viacero strán, ktoré vznikli, vlna novosti ich doniesla do parlamentu, tam „zaškodili“ a v horizonte jedného-dvoch volebných období zanikli. Konec koncov, je to aj váš príklad. Kto si dnes spomenie na strany ako ANO?
.vy...
(Smiech.) My áno, pretože nám tu niekto takúto stranu pod takým názvom opäť ťahá... (Ide o názov pripravovanej strany podnikateľa Andreja Babiša, pozn. red.)
.ako sa vládne s Vecami verejnými, o ktorých niektorí hovoria, že to nie je strana, ale obchodný projekt?
Po určitých turbulenciách sa veci trochu usadili a v kľúčových veciach vieme nájsť zhodu, a podľa toho posudzujem, či to zmysel má, alebo nemá. Keby sme mali fungovať iba ako údržbárska vláda, zmysel by to nemalo. Ak sa vieme dohodnúť na niečom, čo krajinu posunie dopredu, tak to zmysel má.
.zdá sa, že bez ohľadu na to, či vládne ľavica, alebo pravica, krajiny prijímajú v podstate rovnaké opatrenia. Znamená to, že sa stráca rozdiel medzi ľavicou a pravicou?
V ekonomických témach do značnej miery áno. Budem parafrázovať Jana Wericha, rozdiely sa zbližovali, zbližovali, až tie pravicové zostali na vrchu.
.na záver pár krátkych otázok. Čo znamená odvolať šéfa ČEZ-u?
(Smiech.) Trochu politického adrenalínu.
.dôsledky už vyprchali, alebo ešte čakáte návrat bumerangu?
V politike vždy môže nastať bumerangový efekt, ale ja som presvedčený, že to bolo správne rozhodnutie, ktoré prišlo v pravý čas.
.mal by byť ľudský život chránený od počatia?
Môj osobný názor je, že áno, ale necítim sa tak morálne a eticky nadriadený svojim spoluobčanom, aby som im svoj názor vnucoval. Nemyslím si, že je správne vnucovať názor, ktorý ja považujem za správny. Môžem ich iba presviedčať, nie nútiť.
.ste katolík. Pápež Benedikt XVI. hovorí, že ochrana života je jedna z tém, o ktorých sa nevyjednáva.
Áno, viem. Mám na to iný názor ako pápež.
spôsobuje globálne otepľovanie človek?
Politicky korektný názor je, že áno. Názor Petra Nečasa s doktorátom z fyziky je, že je to skôr politická viera.
.kto je najdôležitejším spojencom Českej republiky?
Naši susedia.
.a jeden?
Pevne dúfam, že to tak bude vždy a že je to Slovensko.
.čo znamená Viktor Orbán pre strednú Európu?
Veľmi intenzívnu diskusiu. Ale zároveň aj to, že my v strednej Európe by sme nemali tak ľahko naskakovať na jednoduchú démonizáciu a ostrakizáciu kohokoľvek z nás. Orbán je určite temperamentný a svojrázny, ale nemôžem súhlasiť, ak mu chce niekto nasadiť psiu hlavu. Premiér Orbán je víťazom slobodných a demokratických volieb a to, čo robí, sľúbil svojim voličom. To neznamená, že všetko čo robí, schvaľujem. Je tam množstvo vecí, ktoré by som nikdy nepovedal a neurobil, ale to, ako lacno je atakovaný, nie je správne.
.je Vladimír Putin nebezpečný pre strednú Európu?
Verím, že Rusko pod vedením staronového prezidenta bude mať záujem na kvalitných ekonomických a politických vzťahoch s celou Európou vrátane strednej Európy.
.pred slovenskými voľbami ste podporili SDKÚ, pritom v európskych témach je vám bližšia Sulíkova strana. Prečo ste nepodporili SaS?
Nepovedal by som, že strana pána Sulíka je nám bližšia. SDKÚ a ODS sú v iných frakciách v Európskom parlamente, ale v drvivej väčšine prípadov máme totožné alebo blízke politické postoje.
.takže európske témy nie sú až tak dôležité, ako by sa zdalo?
Myslím si, že sú umelé.
.kto bude budúci český prezident?
Spýtajte sa ma o rok. (Smiech.)
Keď sedíte na summite EÚ, ktorého európskeho politika považujete za najzaujímavejšieho a ste zvedavý, čo povie?
Mnoho z nich, kancelárka Merkelová, prezident Sarkozy, holandský premiér Mark Rutte, švédsky kolega Fredrik Reinfeldt, britský premiér David Cameron. Je tam veľa zaujímavých ľudí so zaujímavými názormi.
Petr Nečas/
Narodil sa v roku 1964, vyštudoval fyziku na J. E. Purkyně v Brne a pochádza zo severnej Moravy. Do ODS vstúpil v roku 1991, v politike je od roku 1992. V minulosti bol podpredsedom vlády a ministrom sociálnych vecí, od roku 2010 je predsedom ODS a premiérom ČR. Je ženatý, má štyri deti.
Máme niekoľko vecných výhrad. Po prvé, sme sklamaní z toho, že v texte fiškálneho paktu sa hovorí o vymáhateľnosti iba v prípade prekročenia deficitu verejných financií, ale už nie v prípade dlhu a prekročenia dlhového kritéria. Pritom súčasná kríza eurozóny je v prvom rade dlhovou krízou, takže ak zabúdame pri riešení problémov na jej hlavnú príčinu, nepovažujeme to za dobré.
.a ďalšie výhrady?
Sklamaní sme aj z toho, že členské krajiny EÚ, ktoré nie sú v eurozóne a podpísali fiškálny pakt, sa nemôžu zúčastňovať na zasadnutiach eurozóny. To je chyba, najmä keď sa už ujala myšlienka summitov eurozóny, čo je, mimochodom, v rozpore s Lisabonskou zmluvou. Hoci formálne sú predsedovia vlád všetkých členov Únie raz za rok na rokovanie pozvaní, považujeme túto deliacu líniu za možný zdroj zbytočných vnútorných problémov.
.prečo je to chyba, ak krajiny, ktoré majú euro, riešia svoje vlastné problémy samostatne?
Pretože témou týchto summitov môžu byť aj otázky ako riešenie konkurencieschopnosti a podobne, ktoré sa týkajú celej Únie, nielen eurozóny. Ak sa tam riešia témy, ktoré sa eurozóny netýkajú, môže vzniknúť otázka, čo pred nami eurosummit skrýva, keď nás pritom nechce mať, čo i len na úrovni pozorovateľov.
Tretím dôvodom nesúhlasu je aj to, že dnes v našej vládnej koalícii, ani na širšej úrovni, nemáme dohodu o spôsobe prípadnej ratifikácie fiškálnej zmluvy.
.ako na vaše výhrady reagovali premiéri ostatných krajín?
Spravidla majú pochopenie. Za posledné tri týždne som o tom hovoril s nemeckou kancelárkou, írskym premiérom, holandským premiérom a všetci tieto problémy chápu.
.prečo potom napríklad neakceptujú vašu výhradu, že fiškálnu zmluvu treba rozšíriť aj na otázku dlhu?
Myslím si, že primárne preto, že potom by tieto sankcie mohli dopadať aj na krajiny ako Francúzsko a Nemecko, ktoré majú dlh vyšší ako 60 percent HDP. Ale to je iba moja hypotéza.
.v našej tlači sa vaše stanovisko vysvetľuje predovšetkým ako obrana suverenity, vy ste suverenitu doteraz nezmienili ani raz...
Skúsenosť ukázala, že monetárna únia bez fiškálnej únie fungovať nemôže. A túto skúsenosť ani my nepopierame. Na druhej strane, eurozóna sa týmtito krokmi oproti eurozóne, o ktorej sme v roku 2003 hlasovali v referende, prudko mení. Preto by o strate fiškálnej suverenity mali opäť rozhodnúť občania v referende, nie iba politici.
.ale Česká republika je rovnako, ako to bolo aj na Slovensku, viazaná pristúpiť k euru. Ten záväzok trvá.
Áno, my sa tohto záväzku ani nezriekame, hoci niektorí politici – ako napríklad pán prezident Klaus – si myslia, že by sa mal v tejto téme vyjednať opt-out (výnimka, pozn. red.). Ja tento názor nemám. Ale eurozóna je dnes iná ako v čase nášho referenda. Vtedy, napríklad, neplatila zásada, že štáty si vzájomne ručia za svoje dlhy. Ako na Slovensku dobre viete, to už neplatí. (Úsmev.) Súčasťou pristúpenia k euru je pristúpenie k európskemu stabilizačnému mechanizmu, čo pre Českú republiku znamená povinnosť zložiť ekvivalent v hodnote 40 miliárd českých korún. Ani fiškálny pakt nebol v roku 2003. Dnes v prípade nadmerného schodku deficitu stačí rozhodnutie Európskej komisie a štát je povinný takéto rozhodnutie brať ako príkaz, nie ako odporúčanie. Ak sa Komisia dohodne s Francúzskom a Nemeckom, majú dostatočnú blokovaciu menšinu a nemáte možnosť to zvrátiť. Obávame sa, že to môže viesť k snahám zaviesť nám niektoré nové dane, zvýšiť existujúce dane a podobne.
.zdá sa, že za vašu politiku voči EÚ platíte politicky vysokú cenu. Vy osobne aj ODS.
Nemám ten pocit...
...hovorí sa o izolácii krajiny.
To je úsmevný argument, ktorý vôbec nezodpovedá pravde. Žiadna izolácia nehrozí, všetci s nami normálne rokujú, potvrdzuje to aj poľský minister zahraničných vecí Sikorski, s ktorým minulý týždeň urobili Lidové noviny rozhovor.
.keby ste boli štátom eurozóny, podpísali by ste fiškálny pakt?
Samozrejme. To je úplne iný prípad. Keď je krajina v eurozóne, musí podpísať. Veď aj Slovensko je v inej situácii ako my, prijatie eura automaticky znamená iné záväzky. Problémy s Gréckom ukázali, že skôr alebo neskôr sa za to bude musieť aj platiť. Ak dal niekto pred voľbami neprezieravé sľuby, tak prejavil vysokú mieru politickej naivity. Už v roku 2010 bolo jasné, že všetci z eurozóny budú platiť a budú platiť ako „mourovatí“, ako sa hovorí po česky.
.niektorí slovenskí ekonomickí liberáli hovoria, že fiškálny pakt je predovšetkým palica na ľavicu, a preto je to výhodné.
Áno, aj ja som povedal, keďže sa česká sociálna demokracia vehementne hlási k fiškálnemu paktu, tak musí verejne skartovať svoj volebný program.
.môže sa na sporoch o EÚ, euroval či fiškálnu zmluvu rozpadnúť česká vláda?
Samozrejme, že to je teoreticky možné, stačí sa pozrieť na východný breh rieky Moravy. Aj keď otázkou je, či to bolo nevyhnutné, či to nebolo len dôsledkom istej politickej neschopnosti. Na druhej strane to slúži ako výstraha: kto tým čo získal? Vaša pravica je ťažko poškodená, odovzdá moc do rúk premiéra Fica a dvaja kľúčoví aktéri sporu, čiže SDKÚ a SaS, sú na hranici zvoliteľnosti (rozhovor sa uskutočnil pred našimi voľbami – pozn. red.) Takže, ak to chce niekto zopakovať, hovorím mu – „go ahead“. Iné dôsledky to mať ani nemôže. Myslím si však, že máme dôležitejšie úlohy, než priviesť vládu k pádu kvôli zmluve, ku ktorej môžeme kedykoľvek v budúcnosti aj tak pristúpiť.
.naša premiérka vyslovila na vašu adresu nediplomatické slová. Je nálada na nočných summitoch taká napätá, keď padajú aj takéto prehnané výroky?
Je fakt, že sa rokuje dlho do noci, čo prináša fyzickú a psychickú únavu aj isté emócie. Na adresu výroku pani Radičovej môžem povedať tri veci. Jednak ma svojím výrokom prekvapila, po druhé, v osobnom rozhovore mi svoj výrok poprela, že to nikdy nepovedala. A po tretie, za výrokom skôr vidím isté psychické či emočné napätie, nie skutočný politický postoj. Pretože v takom prípade by to bolo hrubé porušenie nepísaného základného pravidla česko-slovenských vzťahov posledných 20 rokov. Teda toho, že česká vláda a český premiér „nekecá“ Slovákom do toho, čo majú robiť a naopak.
.po summitoch pôsobí ako najhlasnejší kritik prezident Sarkozy, je to tak aj na summite?
Je to veľmi zjednodušené, pán prezident Sarkozy presadzuje najmä záujmy svojej krajiny. Expresívnosť prezidenta Sarkozyho sa zvýšila, keď začal byť ohrozený rating jeho krajiny, ku ktorého zníženiu napokon aj došlo, najexpresívnejší bol zrejme k anglickému premiérovi. Ja som za svoj život absolvoval toľko domácich koaličných rokovaní, že ma nejaké expresívnejšie vyjadrovanie na medzinárodnej scéne nemôže prekvapiť.
.faktickým prezidentom EÚ je v čase krízy nemecká kancelárka, najdôležitejším súdom je nemecký ústavný súd a mužom čísla dva je podľa okolností buď nemecký minister financií alebo šéf nemeckej centrálnej banky. Vládnu Nemci podľa českého premiéra Európe dobre?
Túto tézu si môžete dovoliť ako novinár, ja si ju ako premiér Českej republiky dovoliť nemôžem, navyše s ňou nesúhlasím. Nemyslím si, že Nemecko vládne Európe, je to zjednodušené klišé. Platí však, že kancelárka Merkelová je najvplyvnejším politikom EÚ, okrem iného práve vďaka ochote počúvať partnerov a schopnosti dohodnúť kompromis. A Nemecko je, samozrejme, najsilnejšou a najväčšou ekonomikou v Európe. Musíme si teda priať, aby sa darilo nemeckej ekonomike a potom sa bude dariť českej aj slovenskej ekonomike.
.kríza zmenila európsku geopolitiku, dominujú jej bilaterálne rokovania a v tých logicky dominuje Nemecko. Môže byť takáto zmena geopolitiky pre Európu nebezpečená?
Uvidíme si, či to bude trvalé. Fakt, že sa posilnil tandem Nemecka a Francúzska, je logický, a nás ostatných by to malo viesť k tomu, aby neprišlo k izolácii tretieho veľkého štátu, a to Británie. Čím viac budú Briti odsúvaní na okraj, tým viac bude rásť vplyv tandemu Nemecka a Francúzska, a to nie je v záujme Českej republiky a podobných krajín.
.poľský minister zahraničných vecí Radoslaw Sikorski mal nedávno významný prejav o potrebe vybudovať európsku federáciu. Ako bude vyzerať EÚ o 20 rokov?
Nemyslím si, že je nevyhnutné, aby sa EÚ federalizovala. Obávam sa, že trochu zbytočne plytváme politickým kapitálom na niečo, čo nie je reálne a dosiahnuteľné. Nikomu však túto víziu neupieram. Najväčšou hodnotou EÚ je rozmanitosť, potrebujeme nejaký základný rámec zmlúv, povedzme na súčasnej úrovni a inak si štáty budú môcť vyberať z nejakého pomyselného jedálneho lístka, niektoré budú chcieť ísť ďalej, iné nie. Viacrýchlostná Európa je realitou, niektoré štáty sú v eurozóne, niektoré nie, niektoré sa zúčastňujú na spoločnej zahraničnej politike, niektoré nie, niektoré poberajú plnú výšku poľnohospodárskych dotácii, niektoré nie. Taká je realita. Variabilná geometria a flexibilita sú EÚ na prospech aj do budúcnosti. Nie som za Spojené štáty európske, ale za Spojenú Európu štátov.
.prejdime k českej politike. Čo je dnes určujúcim sporom českej politiky?
To, či máme strkať hlavu do piesku pred hrozbou dlhových scenárov a môžeme populisticky tvrdiť, že nič sa meniť nemusí a keď to niekto robí, tak len zo zlej vôle alebo v záujme nejakých kapitálových skupín, ktorým sa umožní privatizovať dôchodkový systém či zdravotníctvo. Alebo naopak, či budeme robiť serióznu rozpočtovú a zodpovednú politiku, ktorá bude modernizovať našu krajinu tak, aby obstála v 21. storočí.
.keď sa píše o Česku na Slovensku a dáme nabok európske témy, tak sa zdá, že najväčším problémom je politická korupcia a strana Veci verejné.
Je to strašné zjednodušenie. Z piatich strán v parlamente sú dve úplne nové, z 200 poslancov je 114 úplnych nováčikov. Nemyslím si, že by to prinieslo niečo dobré, skôr si myslím, že je dobré, ak možno stranu kritizovať za to, čo robila povedzme pred desiatimi rokmi. Viac a viac nových strán, a viac a viac nových tvárí neprináša politike nič pozitívne.
.čo sú to vlastne Veci verejné?
Politický projekt, ktorý nejako vznikol a uvidíme, či bude pokračovať alebo zanikne. Počas svojej kariéry som zažil viacero strán, ktoré vznikli, vlna novosti ich doniesla do parlamentu, tam „zaškodili“ a v horizonte jedného-dvoch volebných období zanikli. Konec koncov, je to aj váš príklad. Kto si dnes spomenie na strany ako ANO?
.vy...
(Smiech.) My áno, pretože nám tu niekto takúto stranu pod takým názvom opäť ťahá... (Ide o názov pripravovanej strany podnikateľa Andreja Babiša, pozn. red.)
.ako sa vládne s Vecami verejnými, o ktorých niektorí hovoria, že to nie je strana, ale obchodný projekt?
Po určitých turbulenciách sa veci trochu usadili a v kľúčových veciach vieme nájsť zhodu, a podľa toho posudzujem, či to zmysel má, alebo nemá. Keby sme mali fungovať iba ako údržbárska vláda, zmysel by to nemalo. Ak sa vieme dohodnúť na niečom, čo krajinu posunie dopredu, tak to zmysel má.
.zdá sa, že bez ohľadu na to, či vládne ľavica, alebo pravica, krajiny prijímajú v podstate rovnaké opatrenia. Znamená to, že sa stráca rozdiel medzi ľavicou a pravicou?
V ekonomických témach do značnej miery áno. Budem parafrázovať Jana Wericha, rozdiely sa zbližovali, zbližovali, až tie pravicové zostali na vrchu.
.na záver pár krátkych otázok. Čo znamená odvolať šéfa ČEZ-u?
(Smiech.) Trochu politického adrenalínu.
.dôsledky už vyprchali, alebo ešte čakáte návrat bumerangu?
V politike vždy môže nastať bumerangový efekt, ale ja som presvedčený, že to bolo správne rozhodnutie, ktoré prišlo v pravý čas.
.mal by byť ľudský život chránený od počatia?
Môj osobný názor je, že áno, ale necítim sa tak morálne a eticky nadriadený svojim spoluobčanom, aby som im svoj názor vnucoval. Nemyslím si, že je správne vnucovať názor, ktorý ja považujem za správny. Môžem ich iba presviedčať, nie nútiť.
.ste katolík. Pápež Benedikt XVI. hovorí, že ochrana života je jedna z tém, o ktorých sa nevyjednáva.
Áno, viem. Mám na to iný názor ako pápež.
spôsobuje globálne otepľovanie človek?
Politicky korektný názor je, že áno. Názor Petra Nečasa s doktorátom z fyziky je, že je to skôr politická viera.
.kto je najdôležitejším spojencom Českej republiky?
Naši susedia.
.a jeden?
Pevne dúfam, že to tak bude vždy a že je to Slovensko.
.čo znamená Viktor Orbán pre strednú Európu?
Veľmi intenzívnu diskusiu. Ale zároveň aj to, že my v strednej Európe by sme nemali tak ľahko naskakovať na jednoduchú démonizáciu a ostrakizáciu kohokoľvek z nás. Orbán je určite temperamentný a svojrázny, ale nemôžem súhlasiť, ak mu chce niekto nasadiť psiu hlavu. Premiér Orbán je víťazom slobodných a demokratických volieb a to, čo robí, sľúbil svojim voličom. To neznamená, že všetko čo robí, schvaľujem. Je tam množstvo vecí, ktoré by som nikdy nepovedal a neurobil, ale to, ako lacno je atakovaný, nie je správne.
.je Vladimír Putin nebezpečný pre strednú Európu?
Verím, že Rusko pod vedením staronového prezidenta bude mať záujem na kvalitných ekonomických a politických vzťahoch s celou Európou vrátane strednej Európy.
.pred slovenskými voľbami ste podporili SDKÚ, pritom v európskych témach je vám bližšia Sulíkova strana. Prečo ste nepodporili SaS?
Nepovedal by som, že strana pána Sulíka je nám bližšia. SDKÚ a ODS sú v iných frakciách v Európskom parlamente, ale v drvivej väčšine prípadov máme totožné alebo blízke politické postoje.
.takže európske témy nie sú až tak dôležité, ako by sa zdalo?
Myslím si, že sú umelé.
.kto bude budúci český prezident?
Spýtajte sa ma o rok. (Smiech.)
Keď sedíte na summite EÚ, ktorého európskeho politika považujete za najzaujímavejšieho a ste zvedavý, čo povie?
Mnoho z nich, kancelárka Merkelová, prezident Sarkozy, holandský premiér Mark Rutte, švédsky kolega Fredrik Reinfeldt, britský premiér David Cameron. Je tam veľa zaujímavých ľudí so zaujímavými názormi.
Petr Nečas/
Narodil sa v roku 1964, vyštudoval fyziku na J. E. Purkyně v Brne a pochádza zo severnej Moravy. Do ODS vstúpil v roku 1991, v politike je od roku 1992. V minulosti bol podpredsedom vlády a ministrom sociálnych vecí, od roku 2010 je predsedom ODS a premiérom ČR. Je ženatý, má štyri deti.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.