Takýto divák sa potom fascinovane díva na veci, ktoré očakával, ktorým rozumie a ktorými by mal opovrhovať, ale nedá sa, lebo je to urobené tak dobre, že ak by nie, sám seba by si musel prestať vážiť.
Trinásť epizód prvej série, a ťažko povedať, koľko epizód ďalších, hľadá odpoveď na otázku, ktorá už sama znie ako zlý vtip. Kto zabil Amandu Palmerovú? Vlastne nie, to zodpovedal David Lynch v Twin Peaks, nová otázka znie: Kto zabil Rosie Larsenovú? No kto? Zatiaľ nevedno a kým sa diváci budú dívať v dostatočnom počte, ani sa to nedozvieme. Možno to netušia ani samotní tvorcovia.
Podobne ako mŕtvu Amandu, i mŕtvu Rosie nájdu vo vode, obe boli neplnoleté a dievčence dvoch tvárí, v oboch prípadoch sa podozriví menia. Nie pointa je cieľom cesty, ale cesta sama je cieľ. Twin Peaks je opus magnum televíznej seriálovej tvorby, The Killing je jeho nehanebnou vykrádačkou. Vlastne nie, vykrádačkou je dánsko-nórsko-švédsky seriál Forbrydelsen, ktorého je The Killing americkým remakom a ktorého tvorca Søren Sveistrup nádherne ilustruje, aká môže byť kultúrna globalizácia zaujímavá vec. Je totiž celkom zjavné, že Sveistrup Twin Peaks pozná veľmi dobre a oba svoje seriály (Forbrydelsen i The Killing, ktorý píše tiež) vystaval z jeho ingrediencií.
Tajomstvo, vražda, to sú jasné veci, poetika všetkých troch je skrytá inde. V meste, kde sa odohrávajú. Twin Peaks, Kodaň a Seattle. To mesto nie je lokáciou, ale popri dvoch vyšetrovateľoch je tretím kľúčovým hercom, ktorý do seriálu prináša to najdôležitejšie – atmosféru. Ak ona funguje, všetko ostatné ide bokom a seriál sa skončí vtedy, keď jej bude divák dostatočne nasýtený. To, kto koho a prečo zabil, je celkom jedno.
Trinásť epizód prvej série, a ťažko povedať, koľko epizód ďalších, hľadá odpoveď na otázku, ktorá už sama znie ako zlý vtip. Kto zabil Amandu Palmerovú? Vlastne nie, to zodpovedal David Lynch v Twin Peaks, nová otázka znie: Kto zabil Rosie Larsenovú? No kto? Zatiaľ nevedno a kým sa diváci budú dívať v dostatočnom počte, ani sa to nedozvieme. Možno to netušia ani samotní tvorcovia.
Podobne ako mŕtvu Amandu, i mŕtvu Rosie nájdu vo vode, obe boli neplnoleté a dievčence dvoch tvárí, v oboch prípadoch sa podozriví menia. Nie pointa je cieľom cesty, ale cesta sama je cieľ. Twin Peaks je opus magnum televíznej seriálovej tvorby, The Killing je jeho nehanebnou vykrádačkou. Vlastne nie, vykrádačkou je dánsko-nórsko-švédsky seriál Forbrydelsen, ktorého je The Killing americkým remakom a ktorého tvorca Søren Sveistrup nádherne ilustruje, aká môže byť kultúrna globalizácia zaujímavá vec. Je totiž celkom zjavné, že Sveistrup Twin Peaks pozná veľmi dobre a oba svoje seriály (Forbrydelsen i The Killing, ktorý píše tiež) vystaval z jeho ingrediencií.
Tajomstvo, vražda, to sú jasné veci, poetika všetkých troch je skrytá inde. V meste, kde sa odohrávajú. Twin Peaks, Kodaň a Seattle. To mesto nie je lokáciou, ale popri dvoch vyšetrovateľoch je tretím kľúčovým hercom, ktorý do seriálu prináša to najdôležitejšie – atmosféru. Ak ona funguje, všetko ostatné ide bokom a seriál sa skončí vtedy, keď jej bude divák dostatočne nasýtený. To, kto koho a prečo zabil, je celkom jedno.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.