.najlepšiu predvolebnú kampaň mal ten alebo tí, ktorých mená ostali v anonymite, no ktorým sa podarilo odradiť časť občanov od účasti na voľbách. Podiel „nevoličov“, najmä zásluhou ich aktivít na internete, vzrástol z februárových 15 percent v prieskume až na vyše 40 percent v reálnych voľbách. Iste, mnohí z tých, ktorí vo februári ešte neboli rozhodnutí, komu dajú hlas, nakoniec voliť nešli, rovnako, ako sa rozhodli volieb nezúčastniť niektorí tradiční voliči – podiel nevoličov sa teda zákonite musel zvýšiť. Za zmienku stojí aj fakt, že v porovnaní s minulými voľbami významne vzrástol počet neplatných hlasov. Niežeby voliči nevedeli, ako správne vyplniť hlasovací lístok, skôr mnohí z nich dávali najavo svoje znechutenie – prázdne obálky, roztrhané hlasovacie lístky, odkazy politikom a podobne.Tak či onak, tých takmer 43-tisíc neplatných hlasovacích lístkov sa do výsledku volieb nezarátava.
.víťazom sa stáva...
Účinnú predvolebnú kampaň mala iba jedna politická strana, Smer-SD. Počas februára sa jej podarilo zvýšiť preferencie o 7 percent. Zatiaľ čo podľa februárového prieskumu agentúry Focus boli na úrovni 37,3 percenta, v marcových voľbách získali 44,4 percenta platných hlasov. Domnievam sa, že kľúčom k vysvetleniu úspešnosti tejto kampane je vzájomná súhra nasledujúcich piatich faktorov.
Predovšetkým, Smer nielen pozná, ale aj chápe svojich voličov. Jeho kampaň vyjadrovala skutočný „consumer insight“, mentálne nastavenie ľavicovo orientovaného voliča. Po druhé, na rozdiel od ostatných strán, ktoré hovorili predovšetkým o sebe, Smer sa svojou kampaňou prihováral ľuďom – „ľudia si zaslúžia istoty“. Po tretie, zatiaľ čo ostatní účastníci predvolebného boja vnášali do spoločnosti napätie, konfrontáciu a konflikty, zo Smeru vyžaroval pokoj, prirodzené sebavedomie a istota; jeho kampaň bola vyslovene pozitívna. Štvrtým dôležitým prvkom kampane Smeru bola jej konzistentnosť. Prostredníctvom rôznych komunikačných kanálov Smer vytrvalo šíril jedno- jediné posolstvo: „nebojte sa, štát sa o vás postará“. A napokon, po piate: v závere ako jediná politická strana výrazne mobilizovala svojich voličov na účasť vo voľbách.
.pravica: vzájomná konfrontácia
Pravicové strany sa v účinnosti svojich kampaní Smeru ani len nepriblížili. Oproti volebným preferenciám zo začiatku februára bol ich prírastok voličov prakticky nulový. Obyčajní ľudia a Nezávislé osobnosti – vo februári 9 percent, vo voľbách 9 percent, SDKÚ vo februárovom prieskume 6 percent, vo voľbách 6 percent, rovnako SaS. O jedno percento nahor sa pohli preferencie strany Most – Híd, naopak, jedno percento voličov stratilo KDH. Ako teda vidno, predvolebné kampane pravicových strán boli v získavaní nových voličov celkom neúčinné. Pod predvolebnou kampaňou, samozrejme, nemám na mysli iba „pekné obrázky“. V predvolebnom období je kampaňou úplne všetko, čo strany robia, ba dokonca aj to, čo nerobia – ako napríklad nereagovali na údajný spis Gorila, akým spôsobom neodpovedali na otázky novinárov, aké dôsledky na voliča malo neodstúpenie niektorých lídrov, ako sa sústreďovali iba na konfrontáciu medzi sebou, až stratili zo zreteľa hlavného súpera. Hádam jedinou útechou je, že sa im podarilo udržať si voličské jadrá svojich strán.
Autor je spolumajiteľ a riaditeľ spoločnosti United Consultants, zameranej na marketingové poradenstvo.
.víťazom sa stáva...
Účinnú predvolebnú kampaň mala iba jedna politická strana, Smer-SD. Počas februára sa jej podarilo zvýšiť preferencie o 7 percent. Zatiaľ čo podľa februárového prieskumu agentúry Focus boli na úrovni 37,3 percenta, v marcových voľbách získali 44,4 percenta platných hlasov. Domnievam sa, že kľúčom k vysvetleniu úspešnosti tejto kampane je vzájomná súhra nasledujúcich piatich faktorov.
Predovšetkým, Smer nielen pozná, ale aj chápe svojich voličov. Jeho kampaň vyjadrovala skutočný „consumer insight“, mentálne nastavenie ľavicovo orientovaného voliča. Po druhé, na rozdiel od ostatných strán, ktoré hovorili predovšetkým o sebe, Smer sa svojou kampaňou prihováral ľuďom – „ľudia si zaslúžia istoty“. Po tretie, zatiaľ čo ostatní účastníci predvolebného boja vnášali do spoločnosti napätie, konfrontáciu a konflikty, zo Smeru vyžaroval pokoj, prirodzené sebavedomie a istota; jeho kampaň bola vyslovene pozitívna. Štvrtým dôležitým prvkom kampane Smeru bola jej konzistentnosť. Prostredníctvom rôznych komunikačných kanálov Smer vytrvalo šíril jedno- jediné posolstvo: „nebojte sa, štát sa o vás postará“. A napokon, po piate: v závere ako jediná politická strana výrazne mobilizovala svojich voličov na účasť vo voľbách.
.pravica: vzájomná konfrontácia
Pravicové strany sa v účinnosti svojich kampaní Smeru ani len nepriblížili. Oproti volebným preferenciám zo začiatku februára bol ich prírastok voličov prakticky nulový. Obyčajní ľudia a Nezávislé osobnosti – vo februári 9 percent, vo voľbách 9 percent, SDKÚ vo februárovom prieskume 6 percent, vo voľbách 6 percent, rovnako SaS. O jedno percento nahor sa pohli preferencie strany Most – Híd, naopak, jedno percento voličov stratilo KDH. Ako teda vidno, predvolebné kampane pravicových strán boli v získavaní nových voličov celkom neúčinné. Pod predvolebnou kampaňou, samozrejme, nemám na mysli iba „pekné obrázky“. V predvolebnom období je kampaňou úplne všetko, čo strany robia, ba dokonca aj to, čo nerobia – ako napríklad nereagovali na údajný spis Gorila, akým spôsobom neodpovedali na otázky novinárov, aké dôsledky na voliča malo neodstúpenie niektorých lídrov, ako sa sústreďovali iba na konfrontáciu medzi sebou, až stratili zo zreteľa hlavného súpera. Hádam jedinou útechou je, že sa im podarilo udržať si voličské jadrá svojich strán.
Autor je spolumajiteľ a riaditeľ spoločnosti United Consultants, zameranej na marketingové poradenstvo.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.