Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Exitab bez kompromisov

.časopis .hudba

Každá generácia filozofov by si vraj mala nanovo preložiť Kanta. Každá generácia hudobníkov by si mala vytvoriť svoju scénu, ktorej výrazom by malo byť „generačné" vydavateľstvo. Exitab je také vydavateľstvo.

To, že „hudobný priemysel je v kríze", nie je celkom nová informácia. Veľké hudobné vydavateľstvá, čiže „major labels" boli ešte pred desiatimi rokmi zachvátené nákupnou horúčkou: vo veľkom skupovali menšie vydavateľstvá a vyzeralo to tak, že si skôr či neskôr rozdelia celý hudovný svet. Dnes je situácia úplne iná. Obrie vydavateľstvá kolabujú a snažia sa nám vsugerovať, že spolu s nimi kolabuje hudba ako taká. Opak je však pravdou. Všade na svete vznikajú malé, špecializované vydavateľstvá, za ktorými nestoja finančné korporácie, ale ľudia, ktorí si svoj život nevedia bez hudby predstaviť. Aj na Slovensku je to tak.

.točili sme sa okolo hudby
Na Radio_Head Awards udelil .týždeň a denník SME Cenu za prínos do slovenskej hudby trom takýmto vydavateľstvám: Slnko Records, Hevhetia a Deadred Records oslávili minulý rok desiate narodeniny a za tých 150 albumov, ktoré do slovenskej hudby priniesli, si cenu skutočne zaslúžili.
Na tom istom podujatí sa však vyhlasovali aj ďalšie ocenenia v rôznych kategóriách a tie sa netýkali desaťročia, ale uplynulého roku. Albumy či kapely zo stajne Slnko Records a Hevhetia mali po dve nominácie (Slnko získalo cenu Album roka podľa hlasovania poslucháčov: Háj & Lov  od skupiny Noisecut). Žiadne iné vydavateľstvo nemalo viac než jednu nomináciu (čo svedčí o množstve malých lejblov). Až na jednu výnimku: vydavateľstvo Exitab malo 9 nominácií, medzi nimi Najlepší album elektronickej hudby (Pjoni & Ink Midget EP) a Album roka podľa hudobných kritikov (Nada od skupiny Gwerkova).
„Vždy sme sa točili okolo hudby a koncertov," hovorí Juraj Hoppan o začiatkoch vydavateľstva Exitab. S Jurajom, Filipom Drábekom a s Jankou Kočišovou sme sa stretli v kaviarni Scherz. Ak by nás niekto pozoroval, mohol by ľahko nadobudnúť pocit, že robíme rozhovor s celkom obyčajnými vysokoškolákmi. Nenápadne pôsobiaci mladí ľudia, ktorí vonkoncom nevyzerajú na majiteľov najaktívnejšieho hudobného vydavateľstva na Slovensku.
„Začal som vtedy chodiť na filmovú vedu, no nechcelo sa mi písať o filme, ale o hudbe," spomína Juraj na začiatky hudobného portálu Exitmusic, ktorý vydavateľstvu predchádzal. „Nikdy sme nemali peniaze," dodáva Filip Drábek, ktorý okrem pôsobenia vo vydavateľstve Exitab aj fotografuje a hrá na basgitare v skupine The Ills. „Občas sme sa poskladali na to, aby sme mohli niečo zaplatiť dievčaťu, ktoré sa nám staralo o internetovú stránku a aby sme raz za rok zaplatili za web hosting." Na začiatku hudobného portálu Exitmusic bol okrem Juraja a Filipa ešte Matej Lauko (dlhoročný spolupracovník .týždňa), neskôr sa pridala Beáta Hodasová, Miro Ondřejíček a pár ďalších ľudí. „Všetci boli radi, že môžu písať, popri tom sa môžu akreditovať na koncert a občas dostanú nejaký album na recenziu."

.ako rodina
V roku 2009 Filip dokončoval strednú školu, ostatní mali množstvo iných aktivít, a tak písanie na Exitmusic postupne upadalo: „Zdalo sa nám, že by portál oživila možnosť sťahovania hudby, oslovili sme preto pár kamarátov s tým, aby nám dali nejaké releasy, ktoré by sme mohli na našej stránke zverejniť." V júli 2009 zavesili na svoju stránku album Martina Krajčíra a.k.a. Isobutane s názvom Songs From The Recycled Bin. Nasledovali albumy elektronického producenta Dead Janitor a skupín Moustache a The Ills. Tak vzniklo vydavateľstvo Exit Label.
Exit od začiatku až dodnes vydáva klubovú elektroniku aj gitarové (väčšinou elektronikou okorenené alebo postrockové) kapely. „Za všetkým, čo vydávame, si stopercentne stojíme," hovorí Juraj Hoppan. „Keďže nám nejde o zisk, nemusíme robiť žiadne kompromisy. Fungujeme ako rodina, dobre sa poznáme a navzájom sa podporujeme."
V roku 2010 sa bratislavský Exit Label spojil s košickým klubom Tabačka a vznikol tak label Exitab. „V Tabačke majú nahrávacie štúdio. Nie nejaké špičkové, ale úplne funkčné," hovorí Filip Drábek. „S The Ills sme tam nahrali album, Tabačka nám finančne pomohla v tom, že sme mohli vydať regulárne CD. Peniaze, ktoré do toho Tabačka vložila, sa neskôr vďaka predaju albumov vrátili, a tak sme ich mohli použiť na ďalšie nahrávky. Doteraz tam tie peniaze rotujú a vďaka tomu dnes funguje celý label."

.vinyl ako pridaná hodnota
Do dnešného dňa vydal Exitab okolo tridsať albumov. Keď sa Janky, Juraja a Filipa pýtam na „krízu hudobného priemyslu", vyzerajú, ako keby nie celkom rozumeli, o čom hovorím. „V súčasnosti vznikajú nové platformy," hovorí Janka Kočišová, ktorá má v Exitabe na starosti bookovanie, teda koncerty umelcov vydavateľstva. „Dosť veľa ľudí si dnes kupuje digitálne releasy, dokonca sú ochotní zaplatiť aj dobrovoľný poplatok za voľné stiahnutie. A keby neboli takí nedôverčiví voči platbám cez internet, bolo by ich určite viac." Skúsenosť mladých ľudí z Exitabu hovorí, že oveľa lepšie než digitálne downloady sa predávajú fyzické nosiče, najmä na koncertoch. „Je to najefektívnejší spôsob distribúcie," hovorí Filip, podľa ktoré budúcnosť patrí cédečkám a najmä vinylom. „Tadiaľ vedie cesta – booklet a celkový vizuál musí byť taký zaujímavý ako hudba. Má to pridanú hodnotu."
V Exitabe v súčasnosti uvažujú nad tým, že by si požiadali o nejaký grant na to, aby mohli vydávať viac fyzických nosičov. „Nemyslím si, že je to jediná možnosť," hovorí Filip, keď nutnosť grantu – len tak, aby reč nestála – spochybním. „My sme do toho vložili vlastné peniaze, ktoré sa tam stále točia, no chceli by sme vydávať ďalšie veci bez toho, aby sme museli čakať, kým sa tie skôr vydané predajú."

.kto potrebuje vydavateľstvo?
Skutočne to je otázka. Potrebuje hudobník, ktorý si dnes môže svoju hudbu nahrávať, vydávať aj šíriť sám, nejaké vydavateľstvo? „Nepotrebuje," hovorí Juraj, „ale keď je spolu viac ľudí, majú väčšiu šancu na to, aby si ich niekto všimol a je to výhodnejšie aj z finančnej stránky. My pomôžeme hudobníkom nielen vydať album, ale sprostredkujeme im aj informácie, promotion, Janka sa stará o booking, vzájomne sa inšpirujeme a podporujeme."
Keď sa pýtam na plány do budúcnosti, Juraj hovorí, že by chcel, aby sa ich umelcom viac darilo hrávať mimo Slovenska. Čiastočne k tomu už dochádza: kapely z Exitabu už úspešne vystupovali vo Viedni, v Drážďanoch, v Maďarsku a, samozrejme, pravidelne hrávajú v Česku. Najúspešnejšími umelcami vydavateľstva sú Pjoni, The Ills, Gwerkova a Isobutane. „Ale úspech je aj to, že Dead Janitor vydal album, stiahlo si ho asi 1 000 ľudí a Janke sa podarilo urobiť mu turné po Slovensku.”
Ešte v apríli tohto roku by v Exitabe mali vyjsť albumy kapiel Esa z lesa a Five Seconds To Leave, Teapot by mal vydať singel a remixové EP. Do leta by mal vydať vinyl Aches, Herzog Herzog, Ink Midget a kapela The Ills.
„Je toho veľa a veľmi sa z toho tešíme," hovorí Filip Drábek. „Scéna tu je a stále rastie," dodáva Juraj Hoppan. Aj vďaka ľuďom z vydavateľstva Exitab to tak je.

Pjoni a Zsuzsi o svojom vydavateľstve
Jonatán Pastirčák, a.k.a. Pjoni a kapela Gwerkova sú najúspešnejší umelci vydavateľstva Exitab. Opýtali sme sa ich, ako svoje vydavateľstvo vnímajú.

Pjoni:
„Exitab je podľa mňa najprogresívnejšie vydavateľstvo na Slovensku, pričom okolo neho existuje vzájomne sa inšpirujúca komunita. Mám rád ľudí, ktorí to vydavateľstvo robia a páči sa mi ako to robia: dávajú do toho vlastné peniaze, vlastnú energiu bez toho, aby z toho niečo získavali. Exitab je novou šťavou na scéne a som rád, že toho môžem byť súčasťou." Zsuzsi Vermes, gitaristka skupiny Gwerkova: „Najdôležitejšie je to, že sme kamaráti. Myslím, že sme sa zoznámili cez skupinu The Ills alebo niekde na Pohode. Páčila sa im naša hudba a veľmi nám pomohli, vydali nám album a ďalej sa oň starali. Exitab, to je voľnosť. Nie celkom anarchia, ale také sympatické pankáčske prostredie. Idú proti prúdu a robia to dobre."
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite