Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

27 rokov

.časopis .literatúra

Debutový román Alexandry Salmela získal prestížnu cenu denníka Helsingin Sanomat, dostal sa do shortlistu ceny Finlandia a do finálovej desiatky ceny Anasoft litera. Ak si ho prečítate, pochopíte, prečo.

Alexandra Salmela je Bratislavčanka. Po vyštudovaní dramaturgie na VŠMU odišla do Prahy, kde na Karlovej univerzite študovala fínčinu. Od roku 2006 žije vo Fínsku  a s fínskym manželom majú dve deti.
Ďalej to pokračuje trochu ako príbeh z rozprávky: Alexandra sa kdesi dočítala o literárnej súťaži pre autorov, ktorí žijú vo Fínsku, ale nie sú Fíni. Poslala tam svoju poviedku To pravé imigrantské blues, umiestnila sa na druhom mieste a za odmenu bola zaradená do zborníka s názvom Čo je to za Novofína?, ktorý vyšiel v roku 2009. Úspešný pokus s fínskym písaním ju priviedol k nápadu pustiť sa do väčšieho textu a otvoril jej dvere do fínskeho vydavateľstva Teos. „Keď som odovzdala  prvých 100-150 strán, tak mi povedali, aby som len písala ďalej, že je to zaujímavé. Po napísaní hrubej verzie so mnou uzavreli zmluvu," povedala Alexandra Salmela v rozhovore pre .týždeň. V roku 2010 vyšla v Helsinkách kniha 27 eli kuolema tekee taitelijan, po slovensky 27 čiže smrť robí umelca. Kniha spôsobila v literárne bohatom Fínsku rozruch: bola napísaná hravým štýlom, zo štyroch rozprávačov príbehu bol len jeden ľudskou bytosťou (popri mačke, plyšovom prasiatku a aute), autorka zaujímavým spôsobom „ohýbala" fínsky jazyk a ešte popri tom všetkom aj riešila zásadné životné otázky a „nastavila zrkadlo" fínskej spoločnosti. Vďaka tomu román nominovali do dvoch najdôležitejších fínskych literárnych súťaží, pričom jedna z nich (Cena denníka Helsingin Sanomat) kvôli nemu zmenila svoj štatút (autor už nemusí mať fínske občianstvo). Románový debut Alexandry Salmela Cenu Helsingin Sanomat získal a v cene Finlandia sa dostal do finálového shortlistu –jedno ani druhé sa predtým žiadnemu cudzincovi nepodarilo.
Román 27 čiže smrť robí umelca opisuje trápenie Marty, ktorú však všetci volajú Angie. Príbeh sa začína v deň jej 27. narodenín. Pre človeka s umeleckými ambíciami a s rockerskou náturou je to nepochybne kľúčový rok. „27 je zvláštne číslo, temný magnet, ktorý svojou nadprirodzenou silou vábi nadaných umelcov do čiernej diery smrti. 27 je magická hranica, ktorú bez škrabnutia prekonajú len tí, čo vo svojej tvorbe neuspeli," tvrdí Angie. Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison, Brian Jones, Kurt Cobain, ale napríklad aj Amy Winehouse vytvorili monumentálne umelecké diela za prvých 27 rokov svojho života a zomreli. Presne tak to vníma aj Angie, slovenské dievča s nie celkom jasnými literárnymi ambíciami. Je jej jasné, že ak sa chce priblížiť ku svojim umeleckým vzorom, má na to maximálne jeden rok. Ak ho v zdraví prežije, môže to znamenať len jediné: nie je naozajstná umelkyňa.
Angie sa rozhodne, že napíše knihu. V snahe vzialiť sa od úspešnej a ambicióznej sestry, tragicky pôsobiaceho otca a sociálne intenzívnych kamarátov využije možnosť odísť načas do Fínska. Nie však do Helsínk, nie do romanticky pôsobiacich lesov a k čistým jazerám, ale na chladný, zablatený, upršaný, zasnežený, od všetkého vzdialený  vidiek. Býva tu v saunovom domčeku v blízkosti rodiny, ktorú tvorí manželský pár (Marko a Piia) s tromi deťmi, ktorí sa neúspešne pokúšajú o život v zhode s prírodou, mačka Kassandra, auto Opel Astra a plyšový Pánprasiatko (poslední traja sú popri Angie rozprávačmi príbehu). Marko a Piia sú nezamestnaní, leniví, na sociálne dávky odkázaní „lúzri" s nízkymi sociálnymi schopnosťami a s absentujúcimi praktickými zručnosťami. Angie sa snaží využiť poslednú šancu na vytvorenie svojho majsterštyku, no neveľmi sa jej darí. Kassandra to pozoruje s neskrývanou škodoradosťou, Opel Astra zostáva racionálny a chladný, Pánprasiatko je každý deň nadšené z nových prekvapení a hier.
Alexandra Salmela dokázala žonglovaním s rozprávačmi (každý z nich má svoj jedinečný štýl) vytvoriť ľahko plynúci text, ktorému nechýba humor ani občasný pohľad do ľudských temnôt. Napriek sychravému a chladnému Fínsku je to mimoriadne svieže čítanie. Jedinou chybou slovenského vydania je nevkusné zalomenie textu a množstvo preklepov.
Vďaka zmenenému štatútu Ceny Anasoft litera (stačí slovenské občianstvo autora, samotný text môže vzniknúť aj v inom jazyku a do slovenčiny môže byť aj preložený) mohol byť román 27 čiže smrť robí umelca do tejto súťaže nominovaný. Vďaka svojim kvalitám sa dostal do jej finálového výberu.

Alexandra Salmela: 27 čiže smrť robí umelca Preklad Silvia Žilinská a Alexandra Salmela, Q111, 2011.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite