Na Slovensku sa udomácnili iba dva svetové tabakové koncerny. Imperial Tobacco a Philip Morris. Tie medzi sebou dodnes zvádzajú najtuhšie boje o slovenského fajčiara. A nielen o neho. Tabakové firmy dnes majú takmer nulovú možnosť súperiť štandardnými marketingovými nástrojmi či reklamou.
V rukách im ostala len základná zbraň – ceny cigariet. A tak sa dnes bojuje najmä o systém zdaňovania cigariet. O to, ako sa dane budú vyratúvať. Každej z týchto dvoch firiem, ktoré fungujú na Slovensku, totiž vyhovuje iný systém. Vyhráva tá, ktorá presadí ten svoj. Sami pracovníci ministerstva financií priznávajú, že to, ako sa budú cigarety zdaňovať, je v prvom rade politická otázka.
Európska únia zatiaľ používa veľmi komplikovaný systém zdaňovania cigariet. Daň sa skladá z dvoch zložiek: z pevnej povinnej časti, ku ktorej sa prirátava daň odvodená z konečnej ceny cigarety. Veľmi zjednodušene povedané, čím je cigareta drahšia, tým treba zaplatiť aj vyššiu daň. V súčasnosti je to na každú cigaretu 1,10 Sk plus 23 percent z maloobchodnej ceny. Očakáva sa, že najbližšie dva roky musia slovenskí fajčiari očakávať dva daňové skoky, aby sa Slovensko dostalo na štandardnú európsku daňovú úroveň: daň by mala byť minimálne 64 eur (2 150 Sk) na tisíc kusov cigariet.
Daň však bude musieť tvoriť minimálne 57 percent z konečnej ceny cigariet. Dnes žiadna z firiem nevie, ako bude na Slovensku vyzerať definitívne zdanenie v roku 2009. Jedno je isté – cena cigariet bude podstatne vyššia.
Zaujímavé je, že najväčší dovozcovia cigariet nehovoria rovnakou rečou. Kým Imperial Tobacco žiada od financov čo najnižšiu pevnú časť dane a čo najvyššie percento z maloobchodnej ceny, Philip Morris chce presný opak. Každý sa totiž sústreďuje na iný segment zákazníkov. Imperial Tobacco má najsilnejší segment lacných cigariet. A Philip Morris má dnes na Slovensku ako najpredávanejšiu značku drahšiu Marlboro, za ktorú by fajčiari museli platiť vyššie dane ako za lacnejšie cigarety.
Imperial Tobacco sa preto snaží politikov presvedčiť sociálnou argumentáciou: ak sa ponechá nižšia pevná sadzba dane, tak sa nebudú musieť prudko zdražovať lacné značky cigariet, ktoré fajčia menej solventní voliči. Má ešte jeden argument: ak sa vyhovie matematickej konštrukcii firmy Imperial Tobacco, nebude sa prudko rozvíjať čierny trh s cigaretami a pašovanie z Ukrajiny. Lacné značky totiž vyhľadávajú najmä fajčiari z nižších príjmových skupín, ktorí pôjdu radšej na čierny trh. Daňové zvýhodnenie lacnejších cigariet sa však obráti práve proti kvalitnejším typom cigariet, ktoré zdražejú podstatne viac. Doterajší vývoj ukazuje, že politici menej zaberajú na argumenty manažérov firmy Philip Morris. Tá tvrdí, že všetky cigarety by mali byť zdaňované približne rovnako, lebo všetky približne rovnako škodia a lacnejšie cigarety dokonca viac. Zástupcovia firmy nahlas vyjadrujú obavy, že ak daňová konštrukcia podstatne viac zaťaží drahšie sortimenty cigariet, časť fajčiarov prejde k menej kvalitným, lacnejším cigaretám, vyrábaným z menej hodnotného tabaku s vyšším množstvom škodlivín.
Ako zareagujú firmy svojimi cenami na nové dane, je dnes ťažko predpovedať. Už dnes sa štandardom stávajú osemnásť či devätnásťkusové škatuľky cigariet, aby ceny nevyzerali tak odpudzujúco. Na trh prichádzajú aj nové lacnejšie druhy a firmy sa vzdávajú časti svojich marží. Dá sa očakávať, že v roku 2010, keď sa už vypredajú všetky zásoby cigariet so zaplatenými starými daňami, sa najlacnejšia škatuľka cigariet dostane na úroveň osemdesiatich korún.
A ako zareagujú fajčiari? Daňové predpovede sú pre štát optimistické, pre rodinné rozpočty menej. Kým v súčasnosti sa vyberie za cigarety vyše 11 miliárd korún ročne, v roku 2009 by do štátneho rozpočtu malo od fajčiarov pritiecť vyše 16 miliárd. Teda z peňaženiek fajčiarov poputuje do štátnej pokladnice ešte viac peňazí.
.gabriel Beer
Autor je šéfreportérom týždenníka TREND.
V rukách im ostala len základná zbraň – ceny cigariet. A tak sa dnes bojuje najmä o systém zdaňovania cigariet. O to, ako sa dane budú vyratúvať. Každej z týchto dvoch firiem, ktoré fungujú na Slovensku, totiž vyhovuje iný systém. Vyhráva tá, ktorá presadí ten svoj. Sami pracovníci ministerstva financií priznávajú, že to, ako sa budú cigarety zdaňovať, je v prvom rade politická otázka.
Európska únia zatiaľ používa veľmi komplikovaný systém zdaňovania cigariet. Daň sa skladá z dvoch zložiek: z pevnej povinnej časti, ku ktorej sa prirátava daň odvodená z konečnej ceny cigarety. Veľmi zjednodušene povedané, čím je cigareta drahšia, tým treba zaplatiť aj vyššiu daň. V súčasnosti je to na každú cigaretu 1,10 Sk plus 23 percent z maloobchodnej ceny. Očakáva sa, že najbližšie dva roky musia slovenskí fajčiari očakávať dva daňové skoky, aby sa Slovensko dostalo na štandardnú európsku daňovú úroveň: daň by mala byť minimálne 64 eur (2 150 Sk) na tisíc kusov cigariet.
Daň však bude musieť tvoriť minimálne 57 percent z konečnej ceny cigariet. Dnes žiadna z firiem nevie, ako bude na Slovensku vyzerať definitívne zdanenie v roku 2009. Jedno je isté – cena cigariet bude podstatne vyššia.
Zaujímavé je, že najväčší dovozcovia cigariet nehovoria rovnakou rečou. Kým Imperial Tobacco žiada od financov čo najnižšiu pevnú časť dane a čo najvyššie percento z maloobchodnej ceny, Philip Morris chce presný opak. Každý sa totiž sústreďuje na iný segment zákazníkov. Imperial Tobacco má najsilnejší segment lacných cigariet. A Philip Morris má dnes na Slovensku ako najpredávanejšiu značku drahšiu Marlboro, za ktorú by fajčiari museli platiť vyššie dane ako za lacnejšie cigarety.
Imperial Tobacco sa preto snaží politikov presvedčiť sociálnou argumentáciou: ak sa ponechá nižšia pevná sadzba dane, tak sa nebudú musieť prudko zdražovať lacné značky cigariet, ktoré fajčia menej solventní voliči. Má ešte jeden argument: ak sa vyhovie matematickej konštrukcii firmy Imperial Tobacco, nebude sa prudko rozvíjať čierny trh s cigaretami a pašovanie z Ukrajiny. Lacné značky totiž vyhľadávajú najmä fajčiari z nižších príjmových skupín, ktorí pôjdu radšej na čierny trh. Daňové zvýhodnenie lacnejších cigariet sa však obráti práve proti kvalitnejším typom cigariet, ktoré zdražejú podstatne viac. Doterajší vývoj ukazuje, že politici menej zaberajú na argumenty manažérov firmy Philip Morris. Tá tvrdí, že všetky cigarety by mali byť zdaňované približne rovnako, lebo všetky približne rovnako škodia a lacnejšie cigarety dokonca viac. Zástupcovia firmy nahlas vyjadrujú obavy, že ak daňová konštrukcia podstatne viac zaťaží drahšie sortimenty cigariet, časť fajčiarov prejde k menej kvalitným, lacnejším cigaretám, vyrábaným z menej hodnotného tabaku s vyšším množstvom škodlivín.
Ako zareagujú firmy svojimi cenami na nové dane, je dnes ťažko predpovedať. Už dnes sa štandardom stávajú osemnásť či devätnásťkusové škatuľky cigariet, aby ceny nevyzerali tak odpudzujúco. Na trh prichádzajú aj nové lacnejšie druhy a firmy sa vzdávajú časti svojich marží. Dá sa očakávať, že v roku 2010, keď sa už vypredajú všetky zásoby cigariet so zaplatenými starými daňami, sa najlacnejšia škatuľka cigariet dostane na úroveň osemdesiatich korún.
A ako zareagujú fajčiari? Daňové predpovede sú pre štát optimistické, pre rodinné rozpočty menej. Kým v súčasnosti sa vyberie za cigarety vyše 11 miliárd korún ročne, v roku 2009 by do štátneho rozpočtu malo od fajčiarov pritiecť vyše 16 miliárd. Teda z peňaženiek fajčiarov poputuje do štátnej pokladnice ešte viac peňazí.
.gabriel Beer
Autor je šéfreportérom týždenníka TREND.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.