Na internete momentálne koluje jedna roztomilá americká karikatúra. Vidieť na nej dievčatko, ktoré si za stolom robí domáce úlohy a chlapca, zahĺbeného do knihy. Ich otec zatiaľ na nich nervózne kričí: „Prečo nie ste na Facebooku, decká? Na tú akciu som stavil vašu budúcnosť.“
Samozrejme, je to Facebook samotný, cez ktorý ľudia tento obrázok zdieľajú. Populárna sociálna sieť vstúpila v piatok 18. mája, krátko pred poludním miestneho času, na newyorskú elektronickú burzu NASDAQ. No s týmto dlho očakávaným krokom nedopadla najlepšie. Ak si otec z obrázka kúpil hneď na začiatku akcie Facebooku po 38 dolárov (upisovacia cena), stratila jeho investícia medzičasom až štvrtinu svojej hodnoty. Pritom zo začiatku vyzeralo všetko celkom sľubne. Cena akcie najskôr vystúpila až k 45 dolárom, aby počas nasledujúcich dní zažila pád na hodnoty, oscilujúce okolo 30 dolárov. Minulú stredu sa istý čas obchodovala dokonca pod 28 dolármi. To už aby sa Janko a Marienka z obrázka začali strachovať, či ich otec bude mať po prerobení toľkých peňazí na zaplatenie ich univerzitného štúdia. V každom prípade, analytici očakávajú, že dnom by mohla v priebehu pár týždňov byť cena 25 dolárov za akciu. No nie je vylúčené, že trh ju stlačí ešte nižšie. Investičný expert Keith Fitz-Gerald pre finančnú internetovú stránku Money Morning tvrdí, že akcie Facebooku majú hodnotu najviac 7 a pol dolára za kus.
.reklamné médium
Spoluzakladateľ sociálnej siete, len 28-ročný Mark Zuckerberg, môže mať hlavu v smútku. Jeho firma ako celok stratila zatiaľ na hodnote asi 24 miliárd dolárov. Zuckerbergovi sa zmenšila hodnota jeho bohatstva zo 16,2 na 14,7 miliardy dolárov. To viedlo k jeho vypadnutiu zo zoznamu 40 najbohatších ľudí sveta, zostavovanému agentúrou Bloomberg. No v živote sa dejú aj horšie veci. Oslabenie akcií Facebooku nie je úplným prekvapením. Na možnosť podobného vývoja médiá upozorňovali ešte predtým, než sa uskutočnila s napätím očakávaná IPO (teda prvotná verejná ponuka akcií) internetovej spoločnosti. Na opatrnosť nabádali výsledky Facebooku z prvého štvrťroka. Zisky sa oproti vlaňajšku znížili o 12 percent, príjmy z reklamy padli o 7,5 percenta, rast obratu sa spomaľoval, pričom náklady rástli.
Avšak proti týmto číslam stojí oslňujúca popularita sociálnej siete. Byť na Facebooku je ešte stále „in“. Má celosvetovo približne 930 miliónov používateľov, z ktorých vyše polovica sa prihlasuje aspoň raz denne. Podľa nemeckého týždenníka Spiegel sa každú sekundu niekde na zemeguli zaregistruje sedem nových používateľov. Títo ľudia za vytvorenie konta na Facebooku nič neplatia, no ich internetové aktivity pomáhajú sociálnej sieti predávať iným firmám reklamu. Pretože presne tým Facebook je až v prvom rade: reklamným médiom. Asi 85 percent z 3,7-miliardového obratu tejto spoločnosti v roku 2011 tvorili príjmy z reklamy. Užívateľ vypĺňa pri registrácii svoj profil. A podľa vyplnených kolónok, ktoré zahŕňajú napríklad vek, pohlavie, krajinu pôvodu, vzdelanie či záľuby, je potom možné zacieliť reklamu na tie skupiny obyvateľstva, u ktorých je najväčšia pravdepodobnosť, že si produkt či službu kúpia. Predstavme si inzerát domácej firmy, predávajúcej kočíky. Konfrontovať s takouto reklamou mužov v strednom veku je mrhaním peňazí. Efektívnosť reklamy bude najväčšia, ak sa zobrazí len ženám, vo veku od 18 až do 35 rokov, žijúcich na Slovensku atď.
Lenže závislosť od reklamy je tiež Achillovou pätou Facebooku. Veľa sa totiž diskutuje o jej zmysluplnosti pre niektorých zadávateľov. Podľa prieskumu americkej firmy Marin Software, ktorá sa zaoberá on-line marketingom, užívatelia Facebooku z USA a Európy klikajú len na 0,06 percenta zobrazených reklám. Iba pár dní pred vstupom na burzu sa tieto pochybnosti pretavili do oznámenia spoločnosti General Motors, že prehodnocuje svoje platené reklamné aktivity na Zuckerbergovej sociálnej sieti. Nejde ani tak o sumu. Automobilový výrobca minulý rok nevynaložil na reklamu na Facebooku viac ako 10 miliónov dolárov. Z finančného hľadiska kvapka v mori. Horší je signál, ktorý týmto oznámením General Motors vyslal krátko pred vstupom Facebooku na burzu. Ako sa však ukázalo neskôr, emisiu sprevádzalo viac chybičiek krásy.
.f ako fiasko
Facebook začal v roku 2004 ako nápad v Zuckerbergovej študentskej izbe na Harvarde. Za osem rokov sa z neho stal globálny biznis, ktorý len vlani zarobil miliardu dolárov čistého zisku. Ľudia ako investičný expert Keith Fitz-Gerald zakladajú svoje predpovede o ďalšom poklese ceny akcií tejto firmy práve na rozdiele medzi megalomanským ocenením pri vstupe na burzu (104 miliárd dolárov) a len stotinovým čistým ziskom. V prípade spoločností Apple a Google bol tento rozdiel len 15-násobný. Pritom Apple predáva reálne výrobky a Google je oveľa efektívnejší v reklame.
Navyše, Facebook je stále kritizovaný, že je slabý v oblasti mobilných telefónov. Na tieto výhrady chce reagovať príchodom vlastného smartfónu na trh. Momentálne vraj lanári inžinierov z firmy Apple, ktorí by Facebooku pomohli dostať pod jednu strechu hardvér, softvér aj internetové služby. Reklamné príjmy z mobilných služieb by sa tak mohli stať ďalším zdrojom peňazí pre biele „f“ na modrom pozadí.
V každom prípade, Facebook bol pri vstupe na burze poriadne nafúknutý a jeho šéf asi príliš chamtivý. Za normálnych okolností sa totiž firmy snažia skôr nenastavovať upisovaciu cenu svojich čerstvo emitovaných akcií príliš vysoko. Ak vašu akciu nastavíte na začiatku striedmo, má potenciál v prvých dňoch na burze stúpať, čo uspokojí prvých investorov a šípka, smerujúca hore, možno pritiahne ďalších. Zuckerberg sa však o akcionárov nestará. Za zmienku stojí, že pred vstupom na burzu sa akcie rozdelili na dva typy. Zuckerberg vlastní len 18 percent účastín, no vďaka ich väčšej váhe má asi 57 percent hlasovacieho vplyvu. Na verejnosť išli akcie s menšou hlasovacou váhou. Podľa Dana Bingmana z časopisu Forbes, ktorý na túto drobnosť upozornil, to znamená, že potenciálni investori do akcií Facebooku nestavili ani tak na perspektívu firmy ako na osobu jej šéfa.
.zarobia právnici
Na problémoch so vstupom Facebooku na burzu budú napokon zarábať hlavne právnici. Investičná banka Morgan Stanley, ktorá bola hlavným manažérom emisie, vraj krátko pred vstupom akcií na trh zhoršila hospodárske vyhliadky Facebooku. Lenže túto informáciu mali analytici banky sprístupniť len vybraným investorom, kým ostatní o ničom nevedeli. Americký burzový dohľad SEC už celú vec prešetruje. Rovnako sa ňou majú zaoberať aj dva výbory amerického Kongresu.
Hromadným žalobám o náhradu škody sa neubráni ani burza NASDAQ. V deň príchodu Facebooku na burzu sa totiž pokazili ich elektronické systémy. Investorom nefungovali príkazy na kúpu, predaj či stornovanie. Vedenie tradičnej Newyorskej burzy cenných papierov (NYSE) sa teraz údajne snaží presvedčiť Zuckerberga a spol., aby Facebook presunuli k nim. Nie je úplne výnimočné, že firma začne na burze NASDAQ a neskôr prejde na konkurenčnú NYSE, čo však stojí viac peňazí na poplatkoch.
Kým sa akcie sociálnej siete nestabilizujú a neutíchnu právne ťahanice, nepochybne si ďalšie firmy s podobným zameraním vstup na burzu aspoň dočasne rozmyslia. A užívatelia Facebooku? Tí berú akciový trh väčšinou s rezervou. Od Zuckerbergovej sociálnej siete sú mnohí z nás závislí. Lenže, na druhej strane, veľa ľudí tiež znervózňujú sústavné zmeny nastavenia súkromia či firmou nanucované „zlepšenia“ typu Timeline. Preto zrejme veľa očí pre Markove burzové trampoty slzy nevyroní.
Samozrejme, je to Facebook samotný, cez ktorý ľudia tento obrázok zdieľajú. Populárna sociálna sieť vstúpila v piatok 18. mája, krátko pred poludním miestneho času, na newyorskú elektronickú burzu NASDAQ. No s týmto dlho očakávaným krokom nedopadla najlepšie. Ak si otec z obrázka kúpil hneď na začiatku akcie Facebooku po 38 dolárov (upisovacia cena), stratila jeho investícia medzičasom až štvrtinu svojej hodnoty. Pritom zo začiatku vyzeralo všetko celkom sľubne. Cena akcie najskôr vystúpila až k 45 dolárom, aby počas nasledujúcich dní zažila pád na hodnoty, oscilujúce okolo 30 dolárov. Minulú stredu sa istý čas obchodovala dokonca pod 28 dolármi. To už aby sa Janko a Marienka z obrázka začali strachovať, či ich otec bude mať po prerobení toľkých peňazí na zaplatenie ich univerzitného štúdia. V každom prípade, analytici očakávajú, že dnom by mohla v priebehu pár týždňov byť cena 25 dolárov za akciu. No nie je vylúčené, že trh ju stlačí ešte nižšie. Investičný expert Keith Fitz-Gerald pre finančnú internetovú stránku Money Morning tvrdí, že akcie Facebooku majú hodnotu najviac 7 a pol dolára za kus.
.reklamné médium
Spoluzakladateľ sociálnej siete, len 28-ročný Mark Zuckerberg, môže mať hlavu v smútku. Jeho firma ako celok stratila zatiaľ na hodnote asi 24 miliárd dolárov. Zuckerbergovi sa zmenšila hodnota jeho bohatstva zo 16,2 na 14,7 miliardy dolárov. To viedlo k jeho vypadnutiu zo zoznamu 40 najbohatších ľudí sveta, zostavovanému agentúrou Bloomberg. No v živote sa dejú aj horšie veci. Oslabenie akcií Facebooku nie je úplným prekvapením. Na možnosť podobného vývoja médiá upozorňovali ešte predtým, než sa uskutočnila s napätím očakávaná IPO (teda prvotná verejná ponuka akcií) internetovej spoločnosti. Na opatrnosť nabádali výsledky Facebooku z prvého štvrťroka. Zisky sa oproti vlaňajšku znížili o 12 percent, príjmy z reklamy padli o 7,5 percenta, rast obratu sa spomaľoval, pričom náklady rástli.
Avšak proti týmto číslam stojí oslňujúca popularita sociálnej siete. Byť na Facebooku je ešte stále „in“. Má celosvetovo približne 930 miliónov používateľov, z ktorých vyše polovica sa prihlasuje aspoň raz denne. Podľa nemeckého týždenníka Spiegel sa každú sekundu niekde na zemeguli zaregistruje sedem nových používateľov. Títo ľudia za vytvorenie konta na Facebooku nič neplatia, no ich internetové aktivity pomáhajú sociálnej sieti predávať iným firmám reklamu. Pretože presne tým Facebook je až v prvom rade: reklamným médiom. Asi 85 percent z 3,7-miliardového obratu tejto spoločnosti v roku 2011 tvorili príjmy z reklamy. Užívateľ vypĺňa pri registrácii svoj profil. A podľa vyplnených kolónok, ktoré zahŕňajú napríklad vek, pohlavie, krajinu pôvodu, vzdelanie či záľuby, je potom možné zacieliť reklamu na tie skupiny obyvateľstva, u ktorých je najväčšia pravdepodobnosť, že si produkt či službu kúpia. Predstavme si inzerát domácej firmy, predávajúcej kočíky. Konfrontovať s takouto reklamou mužov v strednom veku je mrhaním peňazí. Efektívnosť reklamy bude najväčšia, ak sa zobrazí len ženám, vo veku od 18 až do 35 rokov, žijúcich na Slovensku atď.
Lenže závislosť od reklamy je tiež Achillovou pätou Facebooku. Veľa sa totiž diskutuje o jej zmysluplnosti pre niektorých zadávateľov. Podľa prieskumu americkej firmy Marin Software, ktorá sa zaoberá on-line marketingom, užívatelia Facebooku z USA a Európy klikajú len na 0,06 percenta zobrazených reklám. Iba pár dní pred vstupom na burzu sa tieto pochybnosti pretavili do oznámenia spoločnosti General Motors, že prehodnocuje svoje platené reklamné aktivity na Zuckerbergovej sociálnej sieti. Nejde ani tak o sumu. Automobilový výrobca minulý rok nevynaložil na reklamu na Facebooku viac ako 10 miliónov dolárov. Z finančného hľadiska kvapka v mori. Horší je signál, ktorý týmto oznámením General Motors vyslal krátko pred vstupom Facebooku na burzu. Ako sa však ukázalo neskôr, emisiu sprevádzalo viac chybičiek krásy.
.f ako fiasko
Facebook začal v roku 2004 ako nápad v Zuckerbergovej študentskej izbe na Harvarde. Za osem rokov sa z neho stal globálny biznis, ktorý len vlani zarobil miliardu dolárov čistého zisku. Ľudia ako investičný expert Keith Fitz-Gerald zakladajú svoje predpovede o ďalšom poklese ceny akcií tejto firmy práve na rozdiele medzi megalomanským ocenením pri vstupe na burzu (104 miliárd dolárov) a len stotinovým čistým ziskom. V prípade spoločností Apple a Google bol tento rozdiel len 15-násobný. Pritom Apple predáva reálne výrobky a Google je oveľa efektívnejší v reklame.
Navyše, Facebook je stále kritizovaný, že je slabý v oblasti mobilných telefónov. Na tieto výhrady chce reagovať príchodom vlastného smartfónu na trh. Momentálne vraj lanári inžinierov z firmy Apple, ktorí by Facebooku pomohli dostať pod jednu strechu hardvér, softvér aj internetové služby. Reklamné príjmy z mobilných služieb by sa tak mohli stať ďalším zdrojom peňazí pre biele „f“ na modrom pozadí.
V každom prípade, Facebook bol pri vstupe na burze poriadne nafúknutý a jeho šéf asi príliš chamtivý. Za normálnych okolností sa totiž firmy snažia skôr nenastavovať upisovaciu cenu svojich čerstvo emitovaných akcií príliš vysoko. Ak vašu akciu nastavíte na začiatku striedmo, má potenciál v prvých dňoch na burze stúpať, čo uspokojí prvých investorov a šípka, smerujúca hore, možno pritiahne ďalších. Zuckerberg sa však o akcionárov nestará. Za zmienku stojí, že pred vstupom na burzu sa akcie rozdelili na dva typy. Zuckerberg vlastní len 18 percent účastín, no vďaka ich väčšej váhe má asi 57 percent hlasovacieho vplyvu. Na verejnosť išli akcie s menšou hlasovacou váhou. Podľa Dana Bingmana z časopisu Forbes, ktorý na túto drobnosť upozornil, to znamená, že potenciálni investori do akcií Facebooku nestavili ani tak na perspektívu firmy ako na osobu jej šéfa.
.zarobia právnici
Na problémoch so vstupom Facebooku na burzu budú napokon zarábať hlavne právnici. Investičná banka Morgan Stanley, ktorá bola hlavným manažérom emisie, vraj krátko pred vstupom akcií na trh zhoršila hospodárske vyhliadky Facebooku. Lenže túto informáciu mali analytici banky sprístupniť len vybraným investorom, kým ostatní o ničom nevedeli. Americký burzový dohľad SEC už celú vec prešetruje. Rovnako sa ňou majú zaoberať aj dva výbory amerického Kongresu.
Hromadným žalobám o náhradu škody sa neubráni ani burza NASDAQ. V deň príchodu Facebooku na burzu sa totiž pokazili ich elektronické systémy. Investorom nefungovali príkazy na kúpu, predaj či stornovanie. Vedenie tradičnej Newyorskej burzy cenných papierov (NYSE) sa teraz údajne snaží presvedčiť Zuckerberga a spol., aby Facebook presunuli k nim. Nie je úplne výnimočné, že firma začne na burze NASDAQ a neskôr prejde na konkurenčnú NYSE, čo však stojí viac peňazí na poplatkoch.
Kým sa akcie sociálnej siete nestabilizujú a neutíchnu právne ťahanice, nepochybne si ďalšie firmy s podobným zameraním vstup na burzu aspoň dočasne rozmyslia. A užívatelia Facebooku? Tí berú akciový trh väčšinou s rezervou. Od Zuckerbergovej sociálnej siete sú mnohí z nás závislí. Lenže, na druhej strane, veľa ľudí tiež znervózňujú sústavné zmeny nastavenia súkromia či firmou nanucované „zlepšenia“ typu Timeline. Preto zrejme veľa očí pre Markove burzové trampoty slzy nevyroní.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.