Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Šesť dív, dva albumy

.časopis .hudba

Maroš Hečko má vo svojom vydavateľstve Azyl zvyk vydávať albumy v „dávkach", v dôsledku čoho sa naraz vydané albumy niekedy navzájom zatienia. V prípade aktuálne vydanej dvojice albumov by to bola veľká škoda.

Andrea Bučková, ktorá len pred čosi viac než mesiacom oslávila 23. narodeniny, je dôkazom toho, čo sa stane, keď sa genetická výbava od rodičov spojí s originálnym talentom a osobným šarmom. Andrea je dcéra herca Štefana Bučka a džezovej speváčky Adrieny Bartošovej. To by síce mohlo vysvetľovať, prečo študuje divadelnú réžiu a zároveň robí hudbu. Nevysvetľuje to však kvalitu a zvláštnosť tej hudby. Andrea skladá a spieva pesničky, pri ktorých si možno spomeniete na Joni Mitchell, Ivu Bittovú či na Joannu Newsom. Nie sú to totiž ľahko zapamätateľné slohy, prestriedané chytľavými refrénmi, ale pomerne zložito vystavané kompozície, ktoré sa však nikdy nevzdialia od piesňovej formy natoľko, aby skomplikovali ich zrozumiteľnosť a melodickú ľahkosť. Andrea okrem spievania hrá na klavíri (nie džezovo, skôr „klasicky"), najvýraznejším nástrojom je však harfa, na ktorej hrá Mária Kmeťková. Takto Andrea a Mária vystupujú – klavír, harfa a spev. Na albume In The Middle Of... ich v niektorých kúskoch citlivo dopĺňajú Marcel Buntaj (bicie), Martin Gašpar (kontrabas) a Ján Brtka (akordeón). Andrea spieva po anglicky aj po slovensky (a pesničku Kanaka v jazyku, ktorý som nedokázal identifikovať) poetické texty, v jej pesničkách je hravosť a radosť z hrania, spev často prechádza do bittovského scatu, to všetko v pôvabnom, totálne akustickom zvukovom svete. V „slovenských" pesničkách mi trošku prekážala štylizovaná divadelnosť. Ale to je len detail. Andrea Bučková je krásny, nový zjav na slovenskej hudobnej scéne.
Andrea Bučková je aj jednou zo šiestich „dív", teda speváčok, pre ktoré Marcel Vén a Maroš Hečko napísal 12 pesničiek (pre každú dve), vychádzajúcich na albume 6 divas. Keď je na jednom albume šesť speváčok, určite vás niektorá z nich osloví viac než iná, čo nemusí byť dané len ich speváckymi kvalitami, ale aj konkrétnymi piesňami, ktoré im Marcel a Maroš skomponovali. Môj 6-stupienkový spevácky rebríček si nechám pre seba. Prezradím len, že najviac mi sadli obe pesničky – Srdce a Leniví anjeli – Dady Iliašovej Mazalovej (Pamätáte sa na Nové mapy? Tak to je ona.), pieseň Čosi sa mení v podaní Nory Ibsenovej a Klenot Andrey Bučkovej, ktorý album otvára.
Je takmer neuveriteľné, že v tejto našej krajinke existuje šesť šikovných speváčok (okrem spomínaných sú ďalšími tromi divami Monika Satková, Renata Banášová a Jana Bajnoci), o ktorých širšia verejnosť ani netuší. Každá má vlastný výraz, vlastnú hlasovú unikátnosť, vlastný „šarm a štýl". Marcel a Maroš im napísali svižné pesničky, ktoré si voľne lietajú niekde na nujazzovo-šansónovom pomedzí. Spevácke divy si, pochopiteľne, vyžadujú špičkových hudobníkov a takých aj dostali. Bezchybná a invenčná je „rytmická sekcia" (Marcel Buntaj, Martin Gašpar, Roman Kováč), výborná je trúbka Rema Kákoniho a klávesy Marcela Véna. Divy (a Maroš Hečko s nimi) si vzájomne pomáhajú vokálmi, celé to je ľahké, nič sa nevnucuje, ani smutnejšie piesne nie sú ťaživé (len rozosmutňujú a to je v poriadku).
Slovenská pop music dávno neznela tak sviežo ako na debute Andrey Bučkovej a na albume 6 divas.

Andrea Bučková & Mária Kmeťková: In Th Middle Of... Azyl, 2012.
6 divas, Azyl, 2012.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite