.podľa posledného sčítania ľudu počet evanjelikov na Slovensku percentuálne klesá. Prečo?
Pripisujem to čiastočne zlému odkomunikovaniu sčítania. Osobitne v Bratislave a niektorých veľkých mestách boli výsledky skreslené, čo následne skresľuje celkové výsledky. Druhým dôvodom bude zrejme duch istej otvorenosti a demokratickosti, vďaka ktorému ľudia necítia povinnosť prihlásiť sa k svojej cirkvi. Podľa sčítania je stav podobný situácii spred 20 rokov.
.všetky cirkvi majú ekonomické problémy, ale občas sa zdá, akoby evanjelická cirkev mala vážnejšie problémy než iné.
Nemyslím si, že je to tak. Negatívne príklady sa nájdu všade, ale myslím, že vo všeobecnosti sú financie v našej cirkvi v konsolidovanom stave a peniaze sa investujú správne. Financovanie prebieha odspodu, od úrovne jednotlivých zborov. Cirkevným zborom sa však aj v tomto snažíme pomôcť.
.keď ste boli v roku 2006 zvolený za generálneho biskupa, pre .týždeň ste povedali, že vašu cirkev bude viac počuť, najmä v kultúrno-etických otázkach. Zdá sa, že to tak celkom nebolo. Prečo?
S týmto tvrdením sa nestotožnujem. Sme prizvaní v Rade pre solidaritu a rozvoj, pán prezident nás prizval na prípravy osláv Cyrila a Metoda, mám časté rokovania s vládnymi predstaviteľmi, ktorým tlmočíme svoje požiadavky. Je o nás viac počuť u nás aj vo svete. Podpísali sme zmluvy s maďarskou, americkou či sliezskou cirkvou. Sme aktívni v diskusii o zmene modelu financovania cirkví,aj v diskusii o kultúrno - etických otázkach. Nájdete to na našej stránke, niektoré médiá to však nezaujíma.
.aký model, ak už má dôjsť k zmene financovania cirkví, by ste preferovali?
Sme pripravení na rôzne alternatívy. Ak by mal byť schválený asignačný model, pozdáva sa nám jeho maďarská podoba. Ide o to, že v obciach, ktoré majú menej ako päťtisíc obyvateľov tak bez ohľadu na cirkev, ktorá tam pôsobí, všetky majú nárok na dodatočné dotácie. Keby si spoločnosť uvedomila, že cirkvi majú svoje charitatívne, výchovno-vzdelávacie či zdravotné služby, tak by sme nemuseli súčasný model meniť vôbec. Cirkvi sú totiž pri týchto službách pre štát lacnejšie ako iné alternatívy.
.novým fenoménom slovenského kresťanstva sú charizmatické hnutia. Ako hodnotíte ich prítomnosť v evanjelickom prostredí?
Charizmartické hnutia pôsobia všade na svete, na pôde všetkých kresťanských cirkví a náboženských spoločenstiev. V tejto súvislosti je dôležité povedať, že naša cirkev má svoju vierouku, ak je niekto evanjelik, musí ju rešpektovať. Zároveň sme, samozrejme, otvorení ekumenickej spolupráci. Jasná vierouka dáva jasné pravidlá pre ekuménu. Ak sa niekto slobodne rozhodne pre nejakú cirkev, znamená to, že by mal rešpektovať jej pravidlá. Ak sa slobodne rozhodne ju opustiť, môže to urobiť. Úlohou generálneho biskupa je strážiť vierouku a jednotu cirkvi.
.protestantizmus bol puritánsky, pôsobil prísnejšie, ako katolicizmus. Čo sa stalo, že dnes pôsobia protestanské denominácie skôr liberálne, osobitne v otázkach, ako sú homosexuálne manželstvá a podobne?
V svetovom luteránskom zväze máme od konzervatívnych afrických cirkví až po liberálne škandinávske, existuje tu však isté pnutie. Slovenská cirkev patrí v týchto témach skôr k tým konzervatívnym, držíme sa biblickej definície manželstva ako vzťahu muža a ženy. Ak má byť cirkev soľou zeme, musí ísť aj proti prúdom doby a stáť na biblických pravdách.
.ak budete zvolení, budete generálnym biskupom v čase 500. výročia Luterových téz. V akom stave privítate toto výročie?
S prípravami sme už začali, máme takzvaný desaťročný program prípravy. Venujeme sa pritom niektorým teologickým otázkam, každý rok má svoju tému a cirkevné zbory sa im venujú. V Nemecku došlo k symbolickému kroku, do roku 2017 má byť vysadených 500 stromov v Lutherovej záhrade vo Wittenbergu. Naša cirkev je toho súčasťou, číslo 150 patrí našej cirkvi. Na Slovensku by sme tiež chceli, nie na jednom mieste, ale po celej krajine symbolicky vysadiť 500 stromov. Organizujeme aj poznávacie výlety po stopách reformácie. Sme cirkvou, ktorá tu má svoje dôležité miesto.
Pripisujem to čiastočne zlému odkomunikovaniu sčítania. Osobitne v Bratislave a niektorých veľkých mestách boli výsledky skreslené, čo následne skresľuje celkové výsledky. Druhým dôvodom bude zrejme duch istej otvorenosti a demokratickosti, vďaka ktorému ľudia necítia povinnosť prihlásiť sa k svojej cirkvi. Podľa sčítania je stav podobný situácii spred 20 rokov.
.všetky cirkvi majú ekonomické problémy, ale občas sa zdá, akoby evanjelická cirkev mala vážnejšie problémy než iné.
Nemyslím si, že je to tak. Negatívne príklady sa nájdu všade, ale myslím, že vo všeobecnosti sú financie v našej cirkvi v konsolidovanom stave a peniaze sa investujú správne. Financovanie prebieha odspodu, od úrovne jednotlivých zborov. Cirkevným zborom sa však aj v tomto snažíme pomôcť.
.keď ste boli v roku 2006 zvolený za generálneho biskupa, pre .týždeň ste povedali, že vašu cirkev bude viac počuť, najmä v kultúrno-etických otázkach. Zdá sa, že to tak celkom nebolo. Prečo?
S týmto tvrdením sa nestotožnujem. Sme prizvaní v Rade pre solidaritu a rozvoj, pán prezident nás prizval na prípravy osláv Cyrila a Metoda, mám časté rokovania s vládnymi predstaviteľmi, ktorým tlmočíme svoje požiadavky. Je o nás viac počuť u nás aj vo svete. Podpísali sme zmluvy s maďarskou, americkou či sliezskou cirkvou. Sme aktívni v diskusii o zmene modelu financovania cirkví,aj v diskusii o kultúrno - etických otázkach. Nájdete to na našej stránke, niektoré médiá to však nezaujíma.
.aký model, ak už má dôjsť k zmene financovania cirkví, by ste preferovali?
Sme pripravení na rôzne alternatívy. Ak by mal byť schválený asignačný model, pozdáva sa nám jeho maďarská podoba. Ide o to, že v obciach, ktoré majú menej ako päťtisíc obyvateľov tak bez ohľadu na cirkev, ktorá tam pôsobí, všetky majú nárok na dodatočné dotácie. Keby si spoločnosť uvedomila, že cirkvi majú svoje charitatívne, výchovno-vzdelávacie či zdravotné služby, tak by sme nemuseli súčasný model meniť vôbec. Cirkvi sú totiž pri týchto službách pre štát lacnejšie ako iné alternatívy.
.novým fenoménom slovenského kresťanstva sú charizmatické hnutia. Ako hodnotíte ich prítomnosť v evanjelickom prostredí?
Charizmartické hnutia pôsobia všade na svete, na pôde všetkých kresťanských cirkví a náboženských spoločenstiev. V tejto súvislosti je dôležité povedať, že naša cirkev má svoju vierouku, ak je niekto evanjelik, musí ju rešpektovať. Zároveň sme, samozrejme, otvorení ekumenickej spolupráci. Jasná vierouka dáva jasné pravidlá pre ekuménu. Ak sa niekto slobodne rozhodne pre nejakú cirkev, znamená to, že by mal rešpektovať jej pravidlá. Ak sa slobodne rozhodne ju opustiť, môže to urobiť. Úlohou generálneho biskupa je strážiť vierouku a jednotu cirkvi.
.protestantizmus bol puritánsky, pôsobil prísnejšie, ako katolicizmus. Čo sa stalo, že dnes pôsobia protestanské denominácie skôr liberálne, osobitne v otázkach, ako sú homosexuálne manželstvá a podobne?
V svetovom luteránskom zväze máme od konzervatívnych afrických cirkví až po liberálne škandinávske, existuje tu však isté pnutie. Slovenská cirkev patrí v týchto témach skôr k tým konzervatívnym, držíme sa biblickej definície manželstva ako vzťahu muža a ženy. Ak má byť cirkev soľou zeme, musí ísť aj proti prúdom doby a stáť na biblických pravdách.
.ak budete zvolení, budete generálnym biskupom v čase 500. výročia Luterových téz. V akom stave privítate toto výročie?
S prípravami sme už začali, máme takzvaný desaťročný program prípravy. Venujeme sa pritom niektorým teologickým otázkam, každý rok má svoju tému a cirkevné zbory sa im venujú. V Nemecku došlo k symbolickému kroku, do roku 2017 má byť vysadených 500 stromov v Lutherovej záhrade vo Wittenbergu. Naša cirkev je toho súčasťou, číslo 150 patrí našej cirkvi. Na Slovensku by sme tiež chceli, nie na jednom mieste, ale po celej krajine symbolicky vysadiť 500 stromov. Organizujeme aj poznávacie výlety po stopách reformácie. Sme cirkvou, ktorá tu má svoje dôležité miesto.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.