Aj vám sa zdá, že o elektromobiloch sa len veľa hovorí? Naozaj, ich pozícia na trhu nie je oslnivá. V Európe vlani tvorili len 0,09 percenta z predaných áut a vo vyspelejších USA len desatinu percenta. Zákazníkov odrádzajú dve známe slabiny. Cena batérie, ktorá auto predražuje aj o polovicu a malý dojazd (hoci na denné presuny po meste by stopäťdesiat kilometrov mohlo stačiť).
Napriek tomu niet pochýb, že budúcnosť patrí autám na elektrinu. Vývoj technológie podnietili najmä obavy o zásoby fosílnych palív a ekológia. Na čoraz prísnejšie emisné limity zareagovali výrobcovia vlnou hybridov. Kombinácia klasického a elektrického pohonu nie je síce najlepšie riešenie (v jednom aute vozíte dva motory a dvoje zásoby energie), ale ako prechodné riešenie postačí. Veď aj my zákazníci si musíme zvyknúť, že okrem mobilu treba na noc strčiť do zásuvky aj auto.
.elektrické preteky
Čistý elektromobil je už v zásade vymyslený. Sme ako na začiatku 80. rokov, keď osobné počítače začali vytláčať veľké sálové kolosy. Nič prevratné sa odvtedy vo svete PC neudialo, len ich výkon exponenciálne vzrástol a ich možnosti akcelerovala internetová sieť.
V USA sa elektromobilov ujal rad menších inovatívnych firiem ako SSC, Tesla, Ventury či Wrightspeed. Naopak, v Európe sú doménou veľkých automobiliek. Spočiatku sa sústredili na malé mestské autá, no dnes najmä nemecké firmy bez problémov držia krok s americkými. S čistými elektromobilmi rátajú BMW, Mercedes, Audi i VW (budúci rok spustí sériovú výrobu prvého modelu v Bratislave). Elektrický pohon viacerých z nich vyvinul Siemens.
Nový impulz na zdokonalenie elektromobilov, možno ešte silnejší ako ekológia, prichádza zo sektora, odkiaľ by to automobiloví nadšenci neočakávali – z energetiky. Toto odvetvie v nich konečne našlo dlho hľadané sklady elektriny. Samotný elektromobil je ako osamotené domáce PC. Urobí dobré služby, dá vám pocit, že ste priateľom prírody. Nie je to málo, ale elektrické auto dokáže oveľa viac, podobne, ako keď zapojíte počítač na internet.
Siete pre elektromobily sa rodia v USA, Izraeli, na starom kontinente sú lídrami Dánsko a Nemecko. Rozvoj v Európe akcelerovalo nemecké rozhodnutie odstaviť po desiatich rokov všetky jadrové reaktory a nahradiť ich obnoviteľnými zdrojmi. Do roku 2020 chcú Nemci vyrobiť zo slnka, biomasy a vetra 35 percent elektriny a v roku 2050 osemdesiat. Obnoviteľné zdroje však na robia v dnešných elektrických sieťach pekný zmätok.
.mobilné sklady elektriny
Klasický pohľad na energetiku, založený pred 150 rokmi, ráta s kontrolovateľnou produkciou a nepredvídateľnou spotrebou. Po zapojení obnoviteľných zdrojov sa tento vzťah zmení – podstatná časť výroby bude nepredvídateľná a časť spotreby treba dostať pod kontrolu. Riešením budú inteligentné siete, smart grids. Elektromobily sú ich dôležitou súčasťou: počas výkyvov, keď zavládne zima či bezvetrie, budú vracať elektrinu do siete.
Desaťtisíc simultánne napojených vozidiel by mohlo vyprodukovať inštalovaný výkon dvesto megawattov, teda stredne veľkej elektrárne. Dvestotisíc elektromobilov, zaparkovaných pred domami svojich majiteľov, dokáže kompenzovať elektrárne, ktoré si zatiaľ Nemecko udržiava v „studenom stave“ ako ochranu pred odberovými špičkami. Aj preto chcú mať Nemci na cestách do roku 2020 milión a o desať rokov neskôr šesť miliónov elektromobilov.
Technológovia pracujú na vývoji staníc, kde si auto „natankujete“ rýchlejšie ako na klasickej benzínke. Nabíjačky budú prakticky v každej obytnej zóne a parkovisku a vodič si miesto objedná ešte predtým, ako dorazí do cieľa. To všetko podnieti rozvoj softvéru a nových biznis príležitostí. Zmena zasiahne aj urbanizmus – budeme potrebovať ľahko dostupné parkovacie domy s dobíjacími stanicami.
Súčasne vzniknú nové obchodné modely. Možno si len vybitú batériu vymeníme na stanici, možno si ich budeme najímať na paušál od nových „mobilných“ operátorov, ktorí preberú všetku starostlivosť. To si vyžiada vysokú mieru štandardizácie – výrobcovia elektromobilov sa zhodli aspoň na jednotnej zásuvke. Spomeňte si, aké komplikácie nám batériami a koncovkami nabíjačiek pripravili výrobcovia mobilov. V prípade elektromobilov by šlo o brzdu celého sektora mobility i energetiky.
Stojíme pred bodom zlomu. Dnes máme pocit, že o elektromobiloch sa viac rozpráva, ako koná. O desať rokov nebudeme stíhať sledovať všetky zmeny, ktoré prechod z nafty na elektrinu prinesie.
Autor je redaktor Trendu.
Napriek tomu niet pochýb, že budúcnosť patrí autám na elektrinu. Vývoj technológie podnietili najmä obavy o zásoby fosílnych palív a ekológia. Na čoraz prísnejšie emisné limity zareagovali výrobcovia vlnou hybridov. Kombinácia klasického a elektrického pohonu nie je síce najlepšie riešenie (v jednom aute vozíte dva motory a dvoje zásoby energie), ale ako prechodné riešenie postačí. Veď aj my zákazníci si musíme zvyknúť, že okrem mobilu treba na noc strčiť do zásuvky aj auto.
.elektrické preteky
Čistý elektromobil je už v zásade vymyslený. Sme ako na začiatku 80. rokov, keď osobné počítače začali vytláčať veľké sálové kolosy. Nič prevratné sa odvtedy vo svete PC neudialo, len ich výkon exponenciálne vzrástol a ich možnosti akcelerovala internetová sieť.
V USA sa elektromobilov ujal rad menších inovatívnych firiem ako SSC, Tesla, Ventury či Wrightspeed. Naopak, v Európe sú doménou veľkých automobiliek. Spočiatku sa sústredili na malé mestské autá, no dnes najmä nemecké firmy bez problémov držia krok s americkými. S čistými elektromobilmi rátajú BMW, Mercedes, Audi i VW (budúci rok spustí sériovú výrobu prvého modelu v Bratislave). Elektrický pohon viacerých z nich vyvinul Siemens.
Nový impulz na zdokonalenie elektromobilov, možno ešte silnejší ako ekológia, prichádza zo sektora, odkiaľ by to automobiloví nadšenci neočakávali – z energetiky. Toto odvetvie v nich konečne našlo dlho hľadané sklady elektriny. Samotný elektromobil je ako osamotené domáce PC. Urobí dobré služby, dá vám pocit, že ste priateľom prírody. Nie je to málo, ale elektrické auto dokáže oveľa viac, podobne, ako keď zapojíte počítač na internet.
Siete pre elektromobily sa rodia v USA, Izraeli, na starom kontinente sú lídrami Dánsko a Nemecko. Rozvoj v Európe akcelerovalo nemecké rozhodnutie odstaviť po desiatich rokov všetky jadrové reaktory a nahradiť ich obnoviteľnými zdrojmi. Do roku 2020 chcú Nemci vyrobiť zo slnka, biomasy a vetra 35 percent elektriny a v roku 2050 osemdesiat. Obnoviteľné zdroje však na robia v dnešných elektrických sieťach pekný zmätok.
.mobilné sklady elektriny
Klasický pohľad na energetiku, založený pred 150 rokmi, ráta s kontrolovateľnou produkciou a nepredvídateľnou spotrebou. Po zapojení obnoviteľných zdrojov sa tento vzťah zmení – podstatná časť výroby bude nepredvídateľná a časť spotreby treba dostať pod kontrolu. Riešením budú inteligentné siete, smart grids. Elektromobily sú ich dôležitou súčasťou: počas výkyvov, keď zavládne zima či bezvetrie, budú vracať elektrinu do siete.
Desaťtisíc simultánne napojených vozidiel by mohlo vyprodukovať inštalovaný výkon dvesto megawattov, teda stredne veľkej elektrárne. Dvestotisíc elektromobilov, zaparkovaných pred domami svojich majiteľov, dokáže kompenzovať elektrárne, ktoré si zatiaľ Nemecko udržiava v „studenom stave“ ako ochranu pred odberovými špičkami. Aj preto chcú mať Nemci na cestách do roku 2020 milión a o desať rokov neskôr šesť miliónov elektromobilov.
Technológovia pracujú na vývoji staníc, kde si auto „natankujete“ rýchlejšie ako na klasickej benzínke. Nabíjačky budú prakticky v každej obytnej zóne a parkovisku a vodič si miesto objedná ešte predtým, ako dorazí do cieľa. To všetko podnieti rozvoj softvéru a nových biznis príležitostí. Zmena zasiahne aj urbanizmus – budeme potrebovať ľahko dostupné parkovacie domy s dobíjacími stanicami.
Súčasne vzniknú nové obchodné modely. Možno si len vybitú batériu vymeníme na stanici, možno si ich budeme najímať na paušál od nových „mobilných“ operátorov, ktorí preberú všetku starostlivosť. To si vyžiada vysokú mieru štandardizácie – výrobcovia elektromobilov sa zhodli aspoň na jednotnej zásuvke. Spomeňte si, aké komplikácie nám batériami a koncovkami nabíjačiek pripravili výrobcovia mobilov. V prípade elektromobilov by šlo o brzdu celého sektora mobility i energetiky.
Stojíme pred bodom zlomu. Dnes máme pocit, že o elektromobiloch sa viac rozpráva, ako koná. O desať rokov nebudeme stíhať sledovať všetky zmeny, ktoré prechod z nafty na elektrinu prinesie.
Autor je redaktor Trendu.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.