Bach oslovuje ľudí rôznej doby a rôzneho pôvodu. Bolo preto dobré, že na kolokviu sa zúčastnilo 16 rôznych ľudí z celého sveta, od filozofov, spisovateľov, hudobníkov, muzikológov cez archeológa po dominikánskeho mnícha a luteránskeho pastora. Vďaka tomu sme v diskusii obsiahli celú šírku dedičstva západnej civilizácie.
Recitál, vedený veľkým holandským majstrom Jacquesom van Oortmerssenom, ktorý sme si v Thomaskirche vypočuli, bol zložený z tých najlepších Bachových diel, zakončený fantastickým Preludiom a fugou g mol. Pocítili sme nekonečnú vzdialenosť medzi majstrom a jeho nasledovníkmi. Bach bol tak blízko k svätosti, ako mu to Luther len dovolil. Lipsko je plné pôct svojmu majstrovi, najhoršia z nich je obrovská bronzová socha postavená pred sto rokmi pre Kostolom svätého Tomáša. Je pompézna a impozantná, typický prejav imperiálneho Nemecka. Len pár metrov odtiaľ, pod starobylým stromom, stojí úplne iná a omnoho elegantnejšia socha venovaná Bachovi. Pochádza z roku 1843 a jej zhotovenie objednal muž, ktorý urobil pre oživenie Bacha v období romantizmu viac, než kto iný. Bol to samozrejme Felix Mendelssohn. Nacisti sa ho snažili z kánonu nemeckej hudby vymazať, ale nedovolili si zničiť prvú zo všetkých Bachových sôch. Je dekorovaná anjelmi, z ktorých jeden hrá na organ. Krásny a dokonalý výjav. A dojímavé vyjadrenie židovskej lásky k nemeckej kultúre. Lásky, ktorá chcela pozdvihnúť kultúru, ale bola odsúdená na to, že zostane neopätovaná.
Recitál, vedený veľkým holandským majstrom Jacquesom van Oortmerssenom, ktorý sme si v Thomaskirche vypočuli, bol zložený z tých najlepších Bachových diel, zakončený fantastickým Preludiom a fugou g mol. Pocítili sme nekonečnú vzdialenosť medzi majstrom a jeho nasledovníkmi. Bach bol tak blízko k svätosti, ako mu to Luther len dovolil. Lipsko je plné pôct svojmu majstrovi, najhoršia z nich je obrovská bronzová socha postavená pred sto rokmi pre Kostolom svätého Tomáša. Je pompézna a impozantná, typický prejav imperiálneho Nemecka. Len pár metrov odtiaľ, pod starobylým stromom, stojí úplne iná a omnoho elegantnejšia socha venovaná Bachovi. Pochádza z roku 1843 a jej zhotovenie objednal muž, ktorý urobil pre oživenie Bacha v období romantizmu viac, než kto iný. Bol to samozrejme Felix Mendelssohn. Nacisti sa ho snažili z kánonu nemeckej hudby vymazať, ale nedovolili si zničiť prvú zo všetkých Bachových sôch. Je dekorovaná anjelmi, z ktorých jeden hrá na organ. Krásny a dokonalý výjav. A dojímavé vyjadrenie židovskej lásky k nemeckej kultúre. Lásky, ktorá chcela pozdvihnúť kultúru, ale bola odsúdená na to, že zostane neopätovaná.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.