Tieto rozhodnutia sa predostierajú ako dlhodobé riešenia, ale nenaplnili ani krátkodobý zámer, ktorým bolo schladenie panikáriacich trhov. Tie chytajú triašku vždy, keď ony samy „vyženú“ úroky rizikových krajín nad hranicu, o ktorej analytici vyhlásia, že je neudržateľná. Skúsenosť viac ako dvoch rokov, čo sa toto opakuje, jednoznačne hovorí, že stabilizácia trhov zástupnými „riešeniami“ nielenže nevychádza, ale naopak, situáciu ešte zhoršuje. A nemôže to byť inak ani teraz. Významný rozdiel medzi minulosťou a dneškom však je, že kompromisy medzi darcovskou a prijímateľskou časťou eurozóny, ktoré by nakúpili čas, už jednoducho nevidieť.
To platí napriek tomu, že z Bruselu sa opäť šíria kúdoly hraného optimizmu. Kompromisy viaznu napríklad na potrebe obrovských peňazí, ktorých ani zdravší sever nemá dosť na to, aby bez ohrozenia vlastnej stability sanoval španielsky a taliansky dlh. Nemecko a ďalšie AAA krajiny, ako Holandsko, Fínsko či Rakúsko, nie sú politicky (odpor voličov) ani právne (ústavné bariéry) pripravené na to, aby pohoria dlhov prevzali na svoje plecia. A Angela Merkelová ide už dnes ďaleko za čiaru platného ústavného statu quo Nemecka, keď navrhuje bankovo-fiškálno-politickú úniu čiže európsky štát s centrálnou kontrolou národných rozpočtov, priamo voleným europrezidentom, druhou komorou EP a vlastnými daňami.
Napriek politickému riziku, ktoré tým kancelárka podstupuje, o inštitucionálnom rámci federácie nechce stredozemné krídlo – ani Francúzsko – ani počuť. Románsky klub nechce odovzdať suverenitu, chce „iba“ rýchle pôžičky bez fiškálnych záväzkov a najmä zdieľanie dlhov: Eurodlhopis, spoločné poistenie vkladov, ECB ako veriteľa poslednej inštancie. To všetko s argumentom, že ak chcete zachrániť euro, toto sú prirodzené nástroje menovej únie. To je však bezuzdné vydieranie a vypočítavá stávka na nemeckú oddanosť „európskemu projektu“, jeho pocity historickej viny a tiež na to, že Angela Merkelová nevydrží tlaky svetových lídrov, ktorí sa boja, že zrútenie v Európe im uberie z hospodárskeho rastu. A teda preferencií...
Treba veci vidieť jasne. Všetka skúsenosť ukazuje, že k španielskym a talianskym dlhopisom už trhy neobnovia dôveru. Prechod do superštátu je možný len nedemokratickými metódami, keďže voliči i väčšina politických reprezentácií severu sú a ešte dlho budú proti. Ak to nechceme – a nemali by sme – kríza dlhov nemá inú koncovku než rozdelenie eurozóny. Priateľské či nepriateľské, určite bude bolestivé a nesmierne nákladné. Ešte drahšie a nebezpečnejšie je však predlžovanie agónie v situácii, keď hospodársky rast na juhu znemožňuje samotné euro a priepastné rozdiely v konkurencieschopnosti ekonomík zostanú pri spoločnej mene realitou nadlho. Alternatívny scenár, v ktorom svet presvedčí (pritlačí, donúti) Merkelovú, aby subvencovala juh na dobré slovo, si jednak žiada zmenu ústavy v Nemecku čiže referendum, najmä však obsahuje veľké riziko politickej radikalizácie práve tej kontinentálnej veľmoci, ktorú mala európska integrácia spútať.
To platí napriek tomu, že z Bruselu sa opäť šíria kúdoly hraného optimizmu. Kompromisy viaznu napríklad na potrebe obrovských peňazí, ktorých ani zdravší sever nemá dosť na to, aby bez ohrozenia vlastnej stability sanoval španielsky a taliansky dlh. Nemecko a ďalšie AAA krajiny, ako Holandsko, Fínsko či Rakúsko, nie sú politicky (odpor voličov) ani právne (ústavné bariéry) pripravené na to, aby pohoria dlhov prevzali na svoje plecia. A Angela Merkelová ide už dnes ďaleko za čiaru platného ústavného statu quo Nemecka, keď navrhuje bankovo-fiškálno-politickú úniu čiže európsky štát s centrálnou kontrolou národných rozpočtov, priamo voleným europrezidentom, druhou komorou EP a vlastnými daňami.
Napriek politickému riziku, ktoré tým kancelárka podstupuje, o inštitucionálnom rámci federácie nechce stredozemné krídlo – ani Francúzsko – ani počuť. Románsky klub nechce odovzdať suverenitu, chce „iba“ rýchle pôžičky bez fiškálnych záväzkov a najmä zdieľanie dlhov: Eurodlhopis, spoločné poistenie vkladov, ECB ako veriteľa poslednej inštancie. To všetko s argumentom, že ak chcete zachrániť euro, toto sú prirodzené nástroje menovej únie. To je však bezuzdné vydieranie a vypočítavá stávka na nemeckú oddanosť „európskemu projektu“, jeho pocity historickej viny a tiež na to, že Angela Merkelová nevydrží tlaky svetových lídrov, ktorí sa boja, že zrútenie v Európe im uberie z hospodárskeho rastu. A teda preferencií...
Treba veci vidieť jasne. Všetka skúsenosť ukazuje, že k španielskym a talianskym dlhopisom už trhy neobnovia dôveru. Prechod do superštátu je možný len nedemokratickými metódami, keďže voliči i väčšina politických reprezentácií severu sú a ešte dlho budú proti. Ak to nechceme – a nemali by sme – kríza dlhov nemá inú koncovku než rozdelenie eurozóny. Priateľské či nepriateľské, určite bude bolestivé a nesmierne nákladné. Ešte drahšie a nebezpečnejšie je však predlžovanie agónie v situácii, keď hospodársky rast na juhu znemožňuje samotné euro a priepastné rozdiely v konkurencieschopnosti ekonomík zostanú pri spoločnej mene realitou nadlho. Alternatívny scenár, v ktorom svet presvedčí (pritlačí, donúti) Merkelovú, aby subvencovala juh na dobré slovo, si jednak žiada zmenu ústavy v Nemecku čiže referendum, najmä však obsahuje veľké riziko politickej radikalizácie práve tej kontinentálnej veľmoci, ktorú mala európska integrácia spútať.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.