O jednu rolu sa vraj u neho uchádzali Nicole Kidman, Julianne Moore aj Cate Blanchett. Zvíťazila Gwyneth Paltrow. K jeho veľkým fanúšikom patrí legendárny Martin Scorsese. Práve sa v slovenských kinách premieta jeho najnovší film Až vyjde mesiac.
Na novinársku otázku, či sa považuje za perfekcionalistu, Anderson odpovedal: „Nastane okamih, keď sa to na scéne stane a zachytíte niečo spontánne. A potom prichádza dlhý, dlhý proces, počas ktorého môžete veciam dodávať rafinovanosť a prepracúvať ich. Robím to rád, vždy mám pocit, že je to potom o máličko lepšie, a potom zas o kúsok lepšie a ešte o niečo lepšie a na konci to teda bude o dosť lepšie.“ Až vyjde mesiac je perfektný od začiatku do konca, až po ten posledný pomalý záber, taký typický pre celú Andersonovu tvorbu.
A sú tu aj ďalšie trademarky. Hlavnou témou (autorských) Andersonových filmov (Taká zvláštna rodinka, Fantastický pán lišiak, Darjeeling s ručením obmedzeným, Život pod vodou) sú vždy rodinné vzťahy, komplikované a často neveselé, nazerané s humorom, ale aj s istou dávkou (niekedy dosť) krutej melanchólie. Hlavným žánrom je komédia, neraz rodinná komédia v tom najlepšom zmysle slova. Opakujú sa rôzne tematické prvky: prítomnosť siroty, adopcia, dospievanie, manželské nezhody, spájanie a rozpájanie rodín, ľudská výnimočnosť (v pozitívnom i negatívnom podaní), balansovanie medzi svetom pochopenia a nechápania dospelých voči deťom a detí voči dospelým... A opakujú sa spolupracovníci, okrem viacerých hercov aj tvorcovia hudby Andersonových filmov (ktorá často siaha do minulosti vzdialenej dve-tri dekády) Mark Mothersbaugh a Alexandre Desplat či kameraman Robert D. Yeoman.
Až vyjde mesiac je o putovaní zamilovanej dvojice do Kráľovstva vychádzajúcej luny, tam, kde nehrozí nebezpečenstvo prítomnosti dospelých, kde vám nič nevyčítajú, kde panuje len súhra medzi (dvoma) ľuďmi a aj medzi človekom a prírodou. Zamilovanú dvojicu tvoria Suzy a Sam. Majú tak okolo dvanásť. Bola to láska na prvý pohľad. Rozhorela sa v dámskej divadelnej šatni – aké romantické! Láska v dvanástich človekom veru otrasie.
Suzinej rodine to neklape. Rodičia sú jeden z druhého unavení a asi aj znechutení, Suzy je zvláštna, nemá nijakých kamarátov a má čarovný ďalekohľad. Stále sa cezeň díva. Sam je sirota, žije u pestúnov, ale práve je v skautskom tábore, obkolesený rovesníkmi, čo ho považujú za nesympatického čudáka. Sam vie, ako prežiť v divočine. Vie, čo všetko si treba zbaliť. Suzy a Sam si korešpondenčne naplánujú útek, lebo život, ktorý ich nútia žiť rodičia, pestúni či vedúci skautských oddielov ich ničí, už ho dlhšie nemienia znášať. Ako sa dohodnú, tak i spravia. Ich zmiznutie (niektorými) zainteresovanými dospelákmi riadne zamáva... Začína sa vážne i veselé, miestami bláznivé, ironické aj parodické prenasledovanie.
Kus Andersonovej vtipnosti spočíva v geniálnom castingu. Bruce Willis, napríklad, hrá – ako inak – osamelého bojovníka za spravodlivosť, oblečeného v policajnej uniforme. Ešte sa aj volá kapitán Sharp, a keď v búrke, nebezpečne balansujúc na múre kostolnej veže, tasí z vrecka vysielačku, je to ten istý suverénny (a drsný a milý) pohyb, ktorým už tisíckrát predtým tasil trebárs poloautomatickú Berettu em deviatku.
Kus jedinečnej Andersonovej vtipnosti spočíva aj v tom, že sa nebojí (v rovine obsahovej i formálnej) spojiť banálne s celkom vážnym, reálne s nerealizovateľným, že sa nebojí veriť svojej poetike, hoci to vonkoncom nie je mainstream. Český spisovateľ Vladislav Vančura rozpoznal, že „humor není smáti se, ale lépe věděti“. Vie to aj Wes Anderso. Po jeho filme Až vyjde mesiac to s určitosťou rozpoznáme aj my.
Až vyjde mesiac (Moonrise Kingdom). USA 2012. Réžia: Wes Anderson. Hrajú: Kara Hayward, Jared Gilman, Bruce Willis, Edward Norton, Harvey Keitel, Bill Murray, Tilda Swinton, Frances McDormand.
Na novinársku otázku, či sa považuje za perfekcionalistu, Anderson odpovedal: „Nastane okamih, keď sa to na scéne stane a zachytíte niečo spontánne. A potom prichádza dlhý, dlhý proces, počas ktorého môžete veciam dodávať rafinovanosť a prepracúvať ich. Robím to rád, vždy mám pocit, že je to potom o máličko lepšie, a potom zas o kúsok lepšie a ešte o niečo lepšie a na konci to teda bude o dosť lepšie.“ Až vyjde mesiac je perfektný od začiatku do konca, až po ten posledný pomalý záber, taký typický pre celú Andersonovu tvorbu.
A sú tu aj ďalšie trademarky. Hlavnou témou (autorských) Andersonových filmov (Taká zvláštna rodinka, Fantastický pán lišiak, Darjeeling s ručením obmedzeným, Život pod vodou) sú vždy rodinné vzťahy, komplikované a často neveselé, nazerané s humorom, ale aj s istou dávkou (niekedy dosť) krutej melanchólie. Hlavným žánrom je komédia, neraz rodinná komédia v tom najlepšom zmysle slova. Opakujú sa rôzne tematické prvky: prítomnosť siroty, adopcia, dospievanie, manželské nezhody, spájanie a rozpájanie rodín, ľudská výnimočnosť (v pozitívnom i negatívnom podaní), balansovanie medzi svetom pochopenia a nechápania dospelých voči deťom a detí voči dospelým... A opakujú sa spolupracovníci, okrem viacerých hercov aj tvorcovia hudby Andersonových filmov (ktorá často siaha do minulosti vzdialenej dve-tri dekády) Mark Mothersbaugh a Alexandre Desplat či kameraman Robert D. Yeoman.
Až vyjde mesiac je o putovaní zamilovanej dvojice do Kráľovstva vychádzajúcej luny, tam, kde nehrozí nebezpečenstvo prítomnosti dospelých, kde vám nič nevyčítajú, kde panuje len súhra medzi (dvoma) ľuďmi a aj medzi človekom a prírodou. Zamilovanú dvojicu tvoria Suzy a Sam. Majú tak okolo dvanásť. Bola to láska na prvý pohľad. Rozhorela sa v dámskej divadelnej šatni – aké romantické! Láska v dvanástich človekom veru otrasie.
Suzinej rodine to neklape. Rodičia sú jeden z druhého unavení a asi aj znechutení, Suzy je zvláštna, nemá nijakých kamarátov a má čarovný ďalekohľad. Stále sa cezeň díva. Sam je sirota, žije u pestúnov, ale práve je v skautskom tábore, obkolesený rovesníkmi, čo ho považujú za nesympatického čudáka. Sam vie, ako prežiť v divočine. Vie, čo všetko si treba zbaliť. Suzy a Sam si korešpondenčne naplánujú útek, lebo život, ktorý ich nútia žiť rodičia, pestúni či vedúci skautských oddielov ich ničí, už ho dlhšie nemienia znášať. Ako sa dohodnú, tak i spravia. Ich zmiznutie (niektorými) zainteresovanými dospelákmi riadne zamáva... Začína sa vážne i veselé, miestami bláznivé, ironické aj parodické prenasledovanie.
Kus Andersonovej vtipnosti spočíva v geniálnom castingu. Bruce Willis, napríklad, hrá – ako inak – osamelého bojovníka za spravodlivosť, oblečeného v policajnej uniforme. Ešte sa aj volá kapitán Sharp, a keď v búrke, nebezpečne balansujúc na múre kostolnej veže, tasí z vrecka vysielačku, je to ten istý suverénny (a drsný a milý) pohyb, ktorým už tisíckrát predtým tasil trebárs poloautomatickú Berettu em deviatku.
Kus jedinečnej Andersonovej vtipnosti spočíva aj v tom, že sa nebojí (v rovine obsahovej i formálnej) spojiť banálne s celkom vážnym, reálne s nerealizovateľným, že sa nebojí veriť svojej poetike, hoci to vonkoncom nie je mainstream. Český spisovateľ Vladislav Vančura rozpoznal, že „humor není smáti se, ale lépe věděti“. Vie to aj Wes Anderso. Po jeho filme Až vyjde mesiac to s určitosťou rozpoznáme aj my.
Až vyjde mesiac (Moonrise Kingdom). USA 2012. Réžia: Wes Anderson. Hrajú: Kara Hayward, Jared Gilman, Bruce Willis, Edward Norton, Harvey Keitel, Bill Murray, Tilda Swinton, Frances McDormand.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.