.festival experimentálnych audiovizuálnych umení zastrešil veľmi zaujímavé projekty zo Slovenska, Česka, Maďarska i Poľska. Hralo a vystavovalo sa v priestoroch zámku i priľahlého protiatómového krytu. Práve sem sa najviac hodil hudobný štýl, ktorý mala v žánrovom popise uvedená väčšina účinkujúcich – dark ambient.
.poslucháči so skúsenosťami
Produkuje ho aj dvojica výnimočných slovenských zoskupení. Phragments a Metrom predstavili na Hradbách samoty spoločný koncertný set s názvom Machines Of Both Wires And Flesh. Daniel Feranec z Metromu je zodpovedný za vizuálny koncept a nosnú myšlienku o najrôznejších poškodeniach, ktoré si každý z nás nosí vo svojom vnútri. Záverečnú pointu We Will Repair You (Opravíme vás) si po takmer hodinovom vystúpení naplno vychutnali naozaj iba skúsení a veci znalí fanúšikovia. „Napriek tomu, že dark ambient väčšina ľudí v nejakej základnej podobe pozná minimálne z hororových filmov, ako o samostatný hudobný žáner by oň pravdepodobne nezavadila. Ako pri mnohých extrémnych žánroch, s ktorými dark ambient zdieľa veľkú časť publika, treba naň nastavenie, istý typ skúsenosti, aby človek dekódoval jeho hudobný jazyk spôsobom, ktorý mu sprostredkuje zamýšľaný zážitok.”
.chcete sa báť?
Zmienka o strašidelných filmových dielach nezaznela v rozhovore s Danielom Ferancom náhodou. Rovnako ako metalisti, aj priaznivci dark ambientu si pri vysvetľovaní pre laickú verejnosť radi pomôžu touto barličkou. „Prirovnanie k hororovému filmu či knihe je naozaj najjednoduchšie. Hoci táto hudba nepoužíva zaužívané „hudobné" postupy, jej cieľom je navodiť emóciu úzkosti a strachu, napodobniť kontakt so „zlom" a hrať sa s konkrétnym vnútorným mechanizmom ľudí, ktorý takýto zážitok spracúva. Poslucháč dark ambientu musí pristúpiť na rovnakú hru ako divák hororu. Musí si to chcieť pustiť k telu, inak to, samozrejme, nefunguje.“
.nie sme blázni
Priaznivci dark ambientu môžu v očiach bežného pozorovateľa pôsobiť ako zadumanejší, temnejší a čudnejší metalisti s väčším výskytom psychických porúch. Je to však v konečnom dôsledku hudobný a festivalový zážitok ako každý iný. Líši sa iba použitými prostriedkami. Ako hovorí Daniel: „Celá pointa tohto celého naozaj je spôsobiť vzrušenie a radosť, ako pri iných druhoch hudby, nie produkovať bláznov a samovrahov. Jedného z najslávnejších psychopatov, Charlesa Mansona, predsa ovplyvnili The Beatles. Nenapadá mi však žiaden, za ktorého by mohol darkambientný ekvivalent Chrobákov, legendárny Lustmord, starší pán a mimochodom aj vyhľadávaný hudobník a autor hudby do filmov a reklám vrátane tých nehororových.“
.zvukoví fajnšmekri
Maďarské chuťovky Void Ov Voices a Sturmast, poľské hviezdy Job Karma, české a slovenské vychytávky Do Shaska!, Akimbo, Hieros Gamos či Pure, to všetko predstavovalo v priebehu dvoch festivalových dní na Hradbách samoty únik do iného audiovizuálneho sveta. Dark ambient a jemu príbuzné žánre naozaj nie sú vhodné pre typického predstaviteľa rýchlej a zbesilej súčasnosti. Ako výstižne dodáva Daniel Feranec: „Pridanou hodnotou v dnešnej uponáhľanej dobe je faktor „trpezlivosti". Dark ambient, ale ani taký drone doom či pár ďalších obskúrnych žánrov, sa nedajú počúvať rýchlo a zbežne. Vtedy skrátka nefungujú. Buď si ich vychutnáte, alebo to ani neskúšajte. Takáto charakteristika v dobe triapolminútových spotrebných útokov na povrch vkusu jednoducho musí priťahovať každého zvukového gurmána.“
.poslucháči so skúsenosťami
Produkuje ho aj dvojica výnimočných slovenských zoskupení. Phragments a Metrom predstavili na Hradbách samoty spoločný koncertný set s názvom Machines Of Both Wires And Flesh. Daniel Feranec z Metromu je zodpovedný za vizuálny koncept a nosnú myšlienku o najrôznejších poškodeniach, ktoré si každý z nás nosí vo svojom vnútri. Záverečnú pointu We Will Repair You (Opravíme vás) si po takmer hodinovom vystúpení naplno vychutnali naozaj iba skúsení a veci znalí fanúšikovia. „Napriek tomu, že dark ambient väčšina ľudí v nejakej základnej podobe pozná minimálne z hororových filmov, ako o samostatný hudobný žáner by oň pravdepodobne nezavadila. Ako pri mnohých extrémnych žánroch, s ktorými dark ambient zdieľa veľkú časť publika, treba naň nastavenie, istý typ skúsenosti, aby človek dekódoval jeho hudobný jazyk spôsobom, ktorý mu sprostredkuje zamýšľaný zážitok.”
.chcete sa báť?
Zmienka o strašidelných filmových dielach nezaznela v rozhovore s Danielom Ferancom náhodou. Rovnako ako metalisti, aj priaznivci dark ambientu si pri vysvetľovaní pre laickú verejnosť radi pomôžu touto barličkou. „Prirovnanie k hororovému filmu či knihe je naozaj najjednoduchšie. Hoci táto hudba nepoužíva zaužívané „hudobné" postupy, jej cieľom je navodiť emóciu úzkosti a strachu, napodobniť kontakt so „zlom" a hrať sa s konkrétnym vnútorným mechanizmom ľudí, ktorý takýto zážitok spracúva. Poslucháč dark ambientu musí pristúpiť na rovnakú hru ako divák hororu. Musí si to chcieť pustiť k telu, inak to, samozrejme, nefunguje.“
.nie sme blázni
Priaznivci dark ambientu môžu v očiach bežného pozorovateľa pôsobiť ako zadumanejší, temnejší a čudnejší metalisti s väčším výskytom psychických porúch. Je to však v konečnom dôsledku hudobný a festivalový zážitok ako každý iný. Líši sa iba použitými prostriedkami. Ako hovorí Daniel: „Celá pointa tohto celého naozaj je spôsobiť vzrušenie a radosť, ako pri iných druhoch hudby, nie produkovať bláznov a samovrahov. Jedného z najslávnejších psychopatov, Charlesa Mansona, predsa ovplyvnili The Beatles. Nenapadá mi však žiaden, za ktorého by mohol darkambientný ekvivalent Chrobákov, legendárny Lustmord, starší pán a mimochodom aj vyhľadávaný hudobník a autor hudby do filmov a reklám vrátane tých nehororových.“
.zvukoví fajnšmekri
Maďarské chuťovky Void Ov Voices a Sturmast, poľské hviezdy Job Karma, české a slovenské vychytávky Do Shaska!, Akimbo, Hieros Gamos či Pure, to všetko predstavovalo v priebehu dvoch festivalových dní na Hradbách samoty únik do iného audiovizuálneho sveta. Dark ambient a jemu príbuzné žánre naozaj nie sú vhodné pre typického predstaviteľa rýchlej a zbesilej súčasnosti. Ako výstižne dodáva Daniel Feranec: „Pridanou hodnotou v dnešnej uponáhľanej dobe je faktor „trpezlivosti". Dark ambient, ale ani taký drone doom či pár ďalších obskúrnych žánrov, sa nedajú počúvať rýchlo a zbežne. Vtedy skrátka nefungujú. Buď si ich vychutnáte, alebo to ani neskúšajte. Takáto charakteristika v dobe triapolminútových spotrebných útokov na povrch vkusu jednoducho musí priťahovať každého zvukového gurmána.“
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.