No napriek tomu nad Facebookom netreba lámať palicu. Začíname veriť, že sa blížime k cenovému bodu, pri ktorom by investori mohli byť za svoje riziko odmenení. Pokúsime sa urobiť odhad vývoja na nasledujúcich päť rokov, čo je pri spoločnosti ako Facebook veľmi dlhé časové obdobie. Už tri alebo šesť mesiacov môže spôsobiť pre takúto spoločnosť veľkú zmenu. Ale skúsme to!
Príležitosti a riziká
Na posúdenie vyhliadok Facebooku je dôležité rozobrať ukazovateľ, ktorý sa ukrýva za anglickou skratkou ARPU. Teda „Average Revenue Per User“ alebo aj „priemerný výnos na užívateľa“. Tento ukazovateľ hovorí o tom, aké tržby prinášajú zákazníci spoločnosti. Umožňuje tak lepšie porozumieť príjmom firmy a jej možným problémom.
Vidíme tu pokles. No zo strednodobého hľadiska má spoločnosť potenciál na rast. ARPU klesol v prvej polovici roka 2012, potom ako Facebook získal nových užívateľov v Ázii a zvyšku „mimozápadného“ sveta. Títo užívatelia negenerujú toľko príjmov ako ich západní kolegovia. V USA a Kanade ukazovateľ dosahuje 3,20 dolára, v Ázii a zvyšku sveta okrem západu len 0,50 dolára. Na prvý pohľad je teda pre spoločnosť pozitívne, že sa rozširuje. Lenže jej noví užívatelia netvoria taký zisk ako tí v tradičných krajinách. V strednodobom pohľade je tu síce potenciál na rast, ale len obmedzený. Možno očakávať, že vzhľadom na rozvoj týchto krajín bude ARPU o päť rokov na úrovni približne 40 percent USA a Kanady. Tu už zohľadňujeme i skutočnosť, že užívatelia sú zo strednej a vyššej vrstvy, pretože majú smartfón alebo počítač. Nižšie ARPU však tvoria aj užívatelia z Európy. Len 1,43 dolára. To tiež Facebooku nepridáva. Celosvetovo dosahuje ukazovateľ priemerne 1,28 dolára.
Napriek tomu všetkému si myslíme, že ARPU bude rásť. Vzrastú príjmy Facebooku z Európy, ale i Kanady a USA. Celosvetovo by tak ukazovateľ mohol o päť rokov vyskočiť na 2,47 dolára, teda takmer dvojnásobok súčasnej hodnoty. Počet nových užívateľov bude tiež rásť, ale najmä mimo Európy a Severnej Ameriky.
Keď to zhrnieme, i pri konzervatívnom prístupe by mohol mať Facebook o päť rokov 1,175 miliardy užívateľov. Tržby by mohli predstavovať 11 miliárd dolárov. To sú celkom slušné čísla. Minimálne ide o dobrý dôvod na to, aby sme tento akciový titul nebrali na ľahkú váhu a nezatracovali ho predčasne. Keď to zhrnieme, za a proti Facebooku hovoria tieto argumenty.
Za Facebook
V päťročnom horizonte môže spoločnosť opustiť heslo „Všetko je a bude vždy zadarmo“, a zaviesť ročný poplatok za používanie. To by mohlo zvýšiť príjmy približne o miliardu dolárov, ak by poplatok predstavoval napríklad jeden dolár. Niektorí používatelia by mohli opustiť systém, zatiaľ čo iní by zostali, pretože investovali príliš veľa času do vytvorenia obsahu na svojom konte. Pravdepodobne by na tom však Facebook zarobil. Uvažujeme o tom, ako o možnosti, keď sa príjmy nebudú zvyšovať podľa predpokladov. Môže to byť plán B.
Spoločnosť môže tiež ponechať niektoré funkcie nespoplatnené a niektoré zaviesť ako prémiové. Linkedin má s týmto modelom úspech a je schopný spoplatniť priemerne 25 centami štvrťročne každého prémiového užívateľa.
Je tu aj možnosť spoplatniť spoločnosti za prezentáciu na Facebooku – na rozdiel od dnešného veľmi lacného prístupu k užívateľom. Spoločnosti by tak boli spoplatnené, zatiaľ čo bežní užívatelia by zostali naďalej bez povinných platieb.
Model marketingových príjmov z reklamy na mobiloch by mohol zosilnieť. Má veľký potenciál a mohol by zvýšiť príjmy. Príležitosť je aj v on-line hrách, konkrétne v posune od súčasných aplikácií k tým sofistikovanejším. Možno k pokru, bingu a ďalším hrám typu kasíno, a to vo väčšej miere ako dnes.
Kde sú riziká?
Jedným z najväčších rizík sú nevyužité rastúce operácie mobilom. Facebook zatiaľ neschválil model príjmov z tohto zdroja a rozhodnutie stále neprichádza. Z krátkodobého pohľadu je v pohybe veľký počet akcií a je tu určité riziko, že sa buď nejaké z nich, alebo všetky dostanú na trh, takže to stiahne ich cenu smerom nadol.
Facebook nebude schopný zvýšiť ARPU, preto môže byť výsledkom nižšia cena. V roku 2017 môže byť pomer medzi cenou akcie a jej očakávaným ziskom 22-krát vyšší s ohľadom na nízky a pomalý rast. To by potenciálne znížilo cenu o 30 až 50 percent. Kultúrne rozdiely medzi regiónmi, odkiaľ Facebook pochádza a kde sa používa, môžu predstavovať limit na rozšírenie napríklad do Inde.
Samozrejme, každý investor je iný. No Facebook ponúka vyváženejšiu odmenu za riziko, ako to bolo v čase prvotnej verejnej ponuky (IPO) jeho akcií. Krátkodobo tu fúka protivietor v podobe na trhu rotujúcich akcií. Možno to investori už vzali do úvahy a Facebook bude rásť.
Úspech na mobilnej platforme je dôležitý a laická i odborná verejnosť budú vidieť, ako sa s tým Facebook vyrovná, v každej štvrťročnej správe. Ak je Facebook schopný preukázať zisky v mobilnom biznise, potom pôjde cena hore. Keď, naopak, nebude mať žiadny ťah na bránu, objavia sa o to väčšie obavy. Facebook nie je vhodný typ investície na stratégiu „všetky vajcia v jednom košíku“. Investori by mali rozdeliť sumu investícií, sledovať informácie a smerovať peniaze podľa nich. V súčasnosti možno dať Facebooku výhodu nepoznaného. – Po mnohých mesiacoch skepsy sa zdá, že by investícia do on-line ríše Marka Zuckerbergra mohla byť perspektívna.
Autor je analytik Saxo Bank.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.