.kedy si prvýkrát zaregistroval hip-hop?
V rokoch 1994 – 1995, keď som končil základnú školu. Ako prvé som začal vnímať veci, ktoré prichádzali z Ameriky – Dr. Dre, Snoop Doog, Xzibit či Wu-Tang Clan. Na Slovensku sa dal vtedy hip-hop počúvať len v rádiu Rock FM, kde išla vo štvrtok večer hodinová relácia o rape.
.čo ťa na hip-hope zaujalo?
Hlavne rap. Anglickým textom som síce nerozumel, zaujalo ma však, že nešlo o spev, ale rozprávanie do hudby a rýmovanie. Vtedy hrali všade len klasické odrhovačky, letné hity ako Coco Jumbo a podobné pi......y. Na hip-hope ma zaujala aj hudba, ktorá bola úplne iná ako to, čo produkoval popový mainstream. Pamätám si Xzibitov track Paparazzi, kde sú aj husle. Páči sa mi spájanie klasiky s hip-hopovým beatom.
.kedy si začal rapovať?
Niekedy v roku 1996, keď som počul Chaozz. Vtedy som pochopil, že to ide aj po našom. Doma sme sa síce rozprávali po záhorácky, prvé texty som však písal v slovenčine. Vtedy sme to ešte nahrávali na kazety na americké hip-hopové podklady.
.o čom boli tie texty?
O mojom súkromí, babách či problémoch okolo seba. Ale aj o politike, hoci vtedy som o nej skoro nič nevedel. Je to však klasika, ktorá patrí k hip-hopu: byť kritický a nadávať na spoločnosť.
.kedy si prvýkrát zaregistroval slovenský hip-hop?
Tiež niekedy v polovici 90. rokov. Kamarát prišiel na prax s tým, že má nejaký slovenský hip-hop. Spýtal som sa ho, či mu j...e, aký slovenský hip-hop? My sme sa s rapom len hrali, neveril som, že by mohlo vzniknúť aj niečo oficiálne. Bol to Zvuk ulice, potom som počul Trosky a ďalšie veci. Priekopníkmi záhoráckeho hip-hopu sú však Wang Dang Slang z Malaciek.
.dnes rapuješ v kapele Sedláci, čo je tiež záhorácky projekt. Ako to celé vzniklo?
Najskôr vznikla v Senici kapela Iní Názor, prvé demo nám vyšlo v roku 2002. Keďže Senica, Malacky a Myjava držali pokope, vytvorili sme partu s názvom Rap Sektor. V roku 2004 nám vyšlo CD, o tri roky neskôr nasledoval album Sedlákov. Odvtedy sme nevydali oficiálny nosič.
.v roku 2004 tu bol prvý hip-hopový boom. Ako si to vtedy vnímal?
Pamätám si klip Kontrafaktu Dáva mi, ktorý to celé spustil. Bol to tvrdý, čistý hip-hop, jednoducho kvalita. Prvý album Kontrafaktu som si aj kúpil. Odvtedy som to už neurobil.
.prečo?
Pretože mi nestojí za to, aby som za také veci vyhadzoval peniaze. Rytmus je dobrý muzikant, jeho texty sú však veľmi povrchné. Viac ma bavia tracky od raperov ako Kato z Prago Union. Prekáža mi aj to, ako Rytmus vystupuje – ako sa chváli, čo všetko má, koľko to stálo a podobne. Navyše už nerobí klasický hip-hop, ale popové hity, aby sa to páčilo všetkým.
.čo ho k tomu vedie?
Robí to, čo sa predáva. Určite má rád aj hudbu, ktorá ho baví, ale je za tým aj kalkul. Na rozdiel napríklad odo mňa, on chce z hudby žiť. Viacerí raperi vrátane Rytmusa hrajú aj na firemných akciách, čo sú asi najlepšie peniaze. Ja by som to však nerobil – považujem za podradné, keď ide hip-hoper na takúto akciu.
.prečo teraz robia aj iní raperi tuc tuc hity?
Na klasické hip-hopové beaty sa nedá tancovať, to nie je hudba na párty. Preto sa z hip-hopu vybral rap, ktorý je stále populárny a spojil sa s diskohudbou. Začalo to v Amerike, teraz to prišlo k nám. Tam to však väčšinou nerobia tak trápne ako u nás, na spôsob kolotočiarskych odrhovačiek.
.ty si od začiatku v undergrounde. Si si istý, že nikdy neurobíš žiadny kompromis?
Som, ja to ani neviem. My máme vlastné vydavateľstvo, vydávame len limitované edície albumov od 300 do 500 kusov. Snažíme sa robiť hip-hop s nadhľadom a iróniou a naďalej rapovať o živote okolo nás, spoločnosti a podobne. Napriek tomu, že teraz je tu vlna disco, však klasická hip-hopová scéna nezanikne.
V rokoch 1994 – 1995, keď som končil základnú školu. Ako prvé som začal vnímať veci, ktoré prichádzali z Ameriky – Dr. Dre, Snoop Doog, Xzibit či Wu-Tang Clan. Na Slovensku sa dal vtedy hip-hop počúvať len v rádiu Rock FM, kde išla vo štvrtok večer hodinová relácia o rape.
.čo ťa na hip-hope zaujalo?
Hlavne rap. Anglickým textom som síce nerozumel, zaujalo ma však, že nešlo o spev, ale rozprávanie do hudby a rýmovanie. Vtedy hrali všade len klasické odrhovačky, letné hity ako Coco Jumbo a podobné pi......y. Na hip-hope ma zaujala aj hudba, ktorá bola úplne iná ako to, čo produkoval popový mainstream. Pamätám si Xzibitov track Paparazzi, kde sú aj husle. Páči sa mi spájanie klasiky s hip-hopovým beatom.
.kedy si začal rapovať?
Niekedy v roku 1996, keď som počul Chaozz. Vtedy som pochopil, že to ide aj po našom. Doma sme sa síce rozprávali po záhorácky, prvé texty som však písal v slovenčine. Vtedy sme to ešte nahrávali na kazety na americké hip-hopové podklady.
.o čom boli tie texty?
O mojom súkromí, babách či problémoch okolo seba. Ale aj o politike, hoci vtedy som o nej skoro nič nevedel. Je to však klasika, ktorá patrí k hip-hopu: byť kritický a nadávať na spoločnosť.
.kedy si prvýkrát zaregistroval slovenský hip-hop?
Tiež niekedy v polovici 90. rokov. Kamarát prišiel na prax s tým, že má nejaký slovenský hip-hop. Spýtal som sa ho, či mu j...e, aký slovenský hip-hop? My sme sa s rapom len hrali, neveril som, že by mohlo vzniknúť aj niečo oficiálne. Bol to Zvuk ulice, potom som počul Trosky a ďalšie veci. Priekopníkmi záhoráckeho hip-hopu sú však Wang Dang Slang z Malaciek.
.dnes rapuješ v kapele Sedláci, čo je tiež záhorácky projekt. Ako to celé vzniklo?
Najskôr vznikla v Senici kapela Iní Názor, prvé demo nám vyšlo v roku 2002. Keďže Senica, Malacky a Myjava držali pokope, vytvorili sme partu s názvom Rap Sektor. V roku 2004 nám vyšlo CD, o tri roky neskôr nasledoval album Sedlákov. Odvtedy sme nevydali oficiálny nosič.
.v roku 2004 tu bol prvý hip-hopový boom. Ako si to vtedy vnímal?
Pamätám si klip Kontrafaktu Dáva mi, ktorý to celé spustil. Bol to tvrdý, čistý hip-hop, jednoducho kvalita. Prvý album Kontrafaktu som si aj kúpil. Odvtedy som to už neurobil.
.prečo?
Pretože mi nestojí za to, aby som za také veci vyhadzoval peniaze. Rytmus je dobrý muzikant, jeho texty sú však veľmi povrchné. Viac ma bavia tracky od raperov ako Kato z Prago Union. Prekáža mi aj to, ako Rytmus vystupuje – ako sa chváli, čo všetko má, koľko to stálo a podobne. Navyše už nerobí klasický hip-hop, ale popové hity, aby sa to páčilo všetkým.
.čo ho k tomu vedie?
Robí to, čo sa predáva. Určite má rád aj hudbu, ktorá ho baví, ale je za tým aj kalkul. Na rozdiel napríklad odo mňa, on chce z hudby žiť. Viacerí raperi vrátane Rytmusa hrajú aj na firemných akciách, čo sú asi najlepšie peniaze. Ja by som to však nerobil – považujem za podradné, keď ide hip-hoper na takúto akciu.
.prečo teraz robia aj iní raperi tuc tuc hity?
Na klasické hip-hopové beaty sa nedá tancovať, to nie je hudba na párty. Preto sa z hip-hopu vybral rap, ktorý je stále populárny a spojil sa s diskohudbou. Začalo to v Amerike, teraz to prišlo k nám. Tam to však väčšinou nerobia tak trápne ako u nás, na spôsob kolotočiarskych odrhovačiek.
.ty si od začiatku v undergrounde. Si si istý, že nikdy neurobíš žiadny kompromis?
Som, ja to ani neviem. My máme vlastné vydavateľstvo, vydávame len limitované edície albumov od 300 do 500 kusov. Snažíme sa robiť hip-hop s nadhľadom a iróniou a naďalej rapovať o živote okolo nás, spoločnosti a podobne. Napriek tomu, že teraz je tu vlna disco, však klasická hip-hopová scéna nezanikne.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.