Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kto zabil rybu?

.časopis .divadlo

Keby bola Divadelná Nitra človekom, oslavovala by tento rok 20. narodeniny. Keďže je festivalom, tento víkend sa začne jeho 21. ročník. Jeho témou je vina/nevina, jeho symbolom je ryba.

Tú rybu vidíte na plagátoch, v záhlaví internetovej stránky, na všetkých promo materiáloch festivalu. Najviac sa však o nej dozviete z animovaného televízneho spotu, ktorý pre Divadelnú Nitru vytvorili animátorky Michaela Čopíková a Veronika Obertová. V 30-sekundovom klipe ryba najprv bezstarostne pláva vo vode, naivne však naletí háčiku, vďaka čomu sa ocitá na kuchynskom stole, v poslednej chvíli z neho uniká, letí vzduchom, vracia sa späť do vody, vidíme ju za mrežami, v papuli psa, jej kostra sa objavuje v chladničke spolu so zásobami krvi, dostáva infúziu z vrecka označeného logom festivalu, kostra sa zmení na živú rybu, a tá sa vracia naspäť do vody. Teda, presnejšie, do akvária.

.divadlo v čase krízy
„Žijeme nielen v období finančnej, ale aj mravnej krízy," hovorí mi zakladateľka a riaditeľka Divadelnej Nitry Darina Kárová, keď sa jej pýtam, čím si vysvetľuje posun súčasného divadla od „skúmania ľudského vnútra" k spoločenským a politickým témam. „No a zrejme je to aj tým, že dochádza k určitej redefinícii divadla ako takého," dodáva. Z miesta nenáročnej meštiackej zábavy sa divadlo stáva priestorom, v ktorom sa kladú otázky, v ktorom sa snažíme uvažovať o svete a o problémoch, ktoré síce cítime, no ešte ich nedokážeme ani zrozumiteľne pomenovať.
Ako napríklad v inscenácii Júlie Robert a Viktora Bodó Anamnéza, s ktorou do Nitry prichádza budapeštianske Divadlo Józsefa Katonu a divadelný súbor Szputnyik. Hlavný hrdina blúdi po kafkovsky pôsobiacej nemocnici, hľadá svoju matku, pričom sa existenciálne úzkosti prelínajú s kritikou odosobneného systému zdravotníctva. Alebo v inscenácii III Fúrie Divadla H. Modrzjewskej z poľskej Legnice: dve matky v ňom revidujú svoje životy a hľadajú korene zla, čo ich obklopuje. Môže súvisieť s kliatbou, ktorá sa s rodinou jednej z nich tiahne od druhej svetovej vojny? Alebo s tým ako druhá vychovala svojho syna, z ktorého sa nestal len patriot, ale aj nemilosrdný vrah? Alebo inscenácia Jeleny Greminovej, režiséra Talgata Balatova a moskovského divadla Teatr.doc Dvaja v tvojom dome, ktorá zobrazuje skutočný, komplikovaný život skutočného človeka, bieloruského disidenta Vladimíra Nekľajeva.
„Nejde o zábavu či oddych," hovorí Darina Kárová. „Nechceme suplovať publicistiku, ale chceme vidieť človeka v jeho spoločenských väzbách. Nakoniec aj príbeh Rómea a Júlie sa odohráva v nejakom spoločenskom, politickom kontexte, ktorého obeťou je nakoniec ich láska. Je to v súlade tým, čo sa v Európe deje. Tvorcovia, ktorí pristupujú k divadlu ako k istému poslaniu, k miestu komunikácie závažných problémov, uvažujú nad tým, čo by divadlo malo robiť, ako by malo fungovať. Idú do terénu, kladú otázky, počúvajú, chcú porozumieť."
Takýto prístup k divadlu je spoločným menovateľom trinástich inscenácií v hlavnom programe festivalu: identifikovať a pomenovať dlhý tieň viny, ktorý nám zakrýva slnko a dúfať, že divadelná katarzia nám pomôže poctivo sa s ním vyrovnať. Darina Kárová: „Ide o to, porozumieť, čo sa to s nami vlastne udialo. Dvadsiate storočie vytvorilo pre ľudí v strednej Európe množstvo ťažkých situácií, keď sa museli rýchlo rozhodovať a išlo pritom o život."

.do Nitry
Tohtoročnú Divadelnú Nitru otvorí v piatok 21. septembra inscenácia režisérky a choreografky Constanzy Macras Otvorení všetkému. Toto tanečné divadlo vzniklo v medzinárodnej koprodukcii, na pódiu sa stretnú profesionálni tanečníci z berlínskeho súboru DorkyPark a rómski tanečníci a hudobníci z Česka, Slovenska a Maďarska. Neskôr, v piatok večer, budú odovzdané divadelné Dosky, ktoré tradične patria k otvárajúcemu dňu festivalu. No a potom bude nasledovať päť dní naplnených divadlom, diskusiami, filmovými projekciami, rýchlymi kávami a dlhými neskorovečernými debatami. Okrem  spomínaných inscenácií bude možné uvidieť divadlá z Rumunska, Veľkej Británie, Česka, Belgicka a Slovinska. Domácu scénu tento rok v hlavnom programe zastupujú Slovenské komorné divadlo z Martina s Pavlacovou dramatizáciou Roznerovej knihy Sedem dní do pohrebu, divadlo Potôň z Bátoviec s inscenáciou Michala Ditteho Psota, SND s Pohanmi ukrajinskej dramatičky Anny Jablonskej (réžia Marián Amsler) a divadlo Aréna s Čičvákovým Kukurom (réžia Rastislav Ballek).
No a nakoniec zostáva tá ryba. Kto jej to nastrčil háčik, a potom ju chcel pokrájať vo svojej kuchyni? Ako sa jej podarilo uniknúť pred istou smrťou? Akým zázrakom znovu ožila? A prečo je v akváriu? Kto je vinný a ako má so svojou vinou naložiť? O tom je 21. Divadelná Nitra.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite