Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vargova óda na radosť

.peter Bálik .časopis .hudba

Zelená pošta je jedným z najzásadnejších albumov Mariána Vargu, no s výnimkou pesničiek Smutná ranná električka, Z ďatelín a Nechtiac sa zostávajúce skladby nikdy nehrali naživo. Až doteraz.

V nedeľu 23. septembra na festivale Konvergencie zahrá skupina Collegium  Musicum spolu s Pavlom  Hammelom celý album Zelená pošta od úvodnej Domácej úlohy  až po finálnu Poštu v rovnakom poradí ako na pôvodnom vinyle  z roku 1972. Toto  je jej príbeh.

.letný album
Po vydaní výpravných Konvergencií, ktoré z Vargu a Collegia Musica spravili v tom čase jednu z najväčších hviezd československej popmusic,  sa legendárny hudobník, našťastie, nepustil  do ďalšieho veľkého celku, ale vrátil sa k obyčajným  pesničkám.  V zálohe mu ich zostalo pár, ktoré sa nezmestili na debutový album  Prúdov  Zvonky zvoňte, zvyšok vznikol za dva týždne počas  spoločných výletov s textárom  Kamilom Peterajom. V rozhovore s .týždňom u neho doma v dedine Čierna Voda, kde býva,  Marián Varga spomína,  že v tom čase prežíval on a jeho kapela asi  najlepšie obdobie celej svojej kariéry, co sa prejavilo aj na výsledku Zelenej  pošty,  najslnečnejšieho a najbezstarostnejšieho albumu  v jeho bohatej  diskografii.   
„Bola to zlatá éra, nielen  pre mňa, ale aj pre skupinu. S  Kamilom Peterajom sme boli výborní  kamaráti a chodili sme sa kúpať na lido v  Petržalke, ktorá ešte vtedy bola dedina. Všade naokolo bola zeleň, nie ako teraz.  Vždy večer, keď som sa vrátil domov, zložil som pesničku.  Bol som očarený  Bratislavou. Zelená pošta je taká moja óda  na radosť,“ spomína Marián Varga,  ktorý v knihe Petra Uličného  O cestách, ktoré nevedú do Ríma označil Zelenú  poštu za  svoj „letný album", pričom predchádzajúce Konvergencie  sú podľa neho „zimným“ albumom.
Všetky piesne na Zelenej pošte nakoniec  naspieval Pavol Hammel, Vargov bývalý kolega z Prúdov. Dnes  sa javí táto voľba ako  logická, no vtedy bol medzi vytypovanými  vokalistami až na poslednom mieste. Keď  všetky snahy o objavenie  nového hlasu padli (o spev sa napríklad neúspešne pokúšali  aj Kamil Peteraj s Fedorom Frešom), Marián sa obrátil na Hammela,  aj keď jeho spoluhráči z Collegia o nom nechceli ani počuť,  pretože vtedy boli s ním na  smrť pohádaní. „Podľa mňa ho nechceli preto, lebo na neho žiarlili, že bol slávny. Skúšali  sme všetkých možných vrátane Žbirku, ale ja som si nakoniec  presadil Hammela. Ale nechcem sa k tomu viac vyjadrovať, pretože, vždy, keď niečo poviem, tak sa niekto urazí,“ vysvetľuje s úsmevom Varga.
Album nesie názov  Marián Varga, Pavol  Hammel: Zelená pošta, no pokojne by pod  ním mohla byť podpísaná celá skupina  Collegium Musicum (Varga,  Frešo, Hájek). Na gitare si v niekoľkých piesňach zahral  Rasťo Vacho a v dvoch skladbách vystrihol sólo pražský gitarista  Radim  Hladík. Samo nahrávanie trvalo dva týždne, no podľa  Vargu nebolo jednoduché,  pretože jednotlivé piesne obsahovali  sláčikové a dychové aranžmány, ktoré sa  museli nahrávať  postupne. Marián Varga, s ktorým sme sa rozprávali krátko pred  skúškami na premiérové koncerty Pošty, vyjadril obavu, že  niektoré veci z albumu sa naživo zahrať ani nedajú, napríklad  sláčiky nahradí na koncertoch  syntetizátor (hrať na ňom  bude Peter Preložník). „Bojím sa, aby to neznelo ako  paródia  na originál. Už dávnejšie som zistil, že akustický klavír  a synťáky sa k  sebe nehodia. Klavír je založený na malých  falošnostiach a disharmonických  tónoch, naproti tomu synťák  je až príliš pekný,“ hovorí hudobník.

.válkova  električka
Zelenú  poštu otvára inštrumentálka Domáca úloha, ktorú napísal  ešte ako pätnásťročný v rámci štúdia na bratislavskom  konzervatóriu. Na album ju  zaradil viac-menej z recesie. Nasleduje  nádherná skladba Z ďatelín, ktorá mu  zostala ešte z čias  Prúdov a je to na nej cítiť, má taký bezstarostný,  sixtiesácky  nádych. Po pesničke Tenis prichádza ďalší vrchol v podobe  Smutnej  rannej električky, ďalšej odloženej piesne zo Zvonkov.  Slová k legendárnej  pesničke Varga našiel v básnickej zbierke  Miroslava Válka Dotyky, ktorý v čase, keď pieseň vznikla, ešte nebol slovenským  ministrom kultúry.  
„Okrem Smutnej rannej električky  som  zhudobnil aj viac Válkových básní, ale tie piesne sa nezachovali.  Asi neboli  také dobré. Pieseň Z ďatelín pôvodne vznikla na text Milana Rúfusa, ale potom ju Kamil Peteraj pretextoval. Dokonca chcel pretextovať aj  Smutnú rannú električku, ale odmietol som to. Text tej piesne je velmi  dôležitý,“  spomína Varga na Válka, ktorý bol úžasný básnik,  ale zároveň aj normalizačný  komunistický politik. „Myslím,  že treba oddeliť Válka politika od Válka  básnika,“ vysvetľuje  hudobník, ktorý priznáva, že Válek ako minister kultúry držal  nad ním ochrannú ruku, aj keď sa pohyboval na pomedzí oficiálnej  a  neoficiálnej scény. Dokonca žehlil aj jeho „prúsery“. Keď dostal dištanc, stačil jeden Válkov telefonát. Varga spomína, že mu aj radil, aby radšej pil doma, že po meste chodia reči, že chodil opitý. „Odpovedal som mu, že pijem doma, ale potom idem von,“ smeje sa Varga, ktorý zároveň dodáva, že medzi nimi vládla starosvetská úcta. „Ja som ho oslovoval pán minister a on mňa pán Varga. Slovo súdruh nepadlo ani raz. Bol som za ním, že či môžem zhudobniť jeho báseň a on odpovedal, že mu bude cťou. Ale bol to zvláštny človek, to treba povedať.  Myslím, že bol najinteligentnejším politikom medzi komunistami,  ktorý sa v prostredí neustálych intríg a komplotov vedel dobre  pohybovať.“
Album pokračuje Krajinou bielych dievčat,  jedinou Hammelovou piesňou na albume, ktorú  chcel Varga pôvodne  vyhodiť, pretože sa mu nepáčila. Ich spolupráca však svieti  na začiatku druhej strany Zelenej pošty. Páví ples napísali  spoločne na text  Borisa Filana, ktorý sa dostal na Zelenú poštu  po tom, čo Peteraj túto pieseň  odmietol otextovať. „Vraj on  čardáše textovať nebude,“ dodáva Varga s tým, že  Peteraj  tú skladbu vôbec nepochopil, a tak zavolal Filanovi. Ten sa nakoniec  slovami podieľal aj na ďalších dvoch nasledujúcich skladbách  Cesty bláznov a  Nechtiac, pre ktorú Vargovi poslúžil motív z Händelovho  Koncertu c. 5 pre organ a  sláčikový orchester. Po prekrásnych  Slnečniciach sa album končí viacrozmernou  skladbou Pošta, zloženou  z viacerých častí vedúcich do finále, na spôsob neskorých  albumov od The Beatles, Small Faces alebo The Kinks zo šestdesiatych  rokov. Atmosféru Zelenej pošty nádherne dokresľuje obal fotografa  a dizajnéra  Tibora Borského a režiséra Juraja Jakubiska s  biliardovým stolom a koňom v pozadí,  s ktorým boli počas fotenia  neďaleko závodnej dráhy v Petržalke veľké problémy. Podľa knihy Collegium Musicum od Mariána Jaslovského kôň najprv zožral pomaranč, ktorý mal byť súčasťou fotky, a potom  sa pustil aj do  Vargovej hlavy. Ked ju mal v papuli, Varga kričal  na Borského, aby fotil, že z toho bude skvelý obal! Štáb nakoniec  zachraňoval Mariána, nie  obal.

.koniec  bezstarostnosti
Album Zelená pošta bola jedna z mála „zelených“  vecí, ktoré vytŕčali z vtedajšej normalizacnej šede. Znie, akoby sa ním definitívne skončili bezstarostné šesťdesiate  roky, ako pohľadnica zlatých čias, o ktorých sa vedelo, že sa už nevrátia. Možno to bolo aj preto, že Vargu sa  normalizácia v tom čase  až tak netýkala. „Vtedy sme ešte nepociťovali  normalizačné  tlaky. Tie prišli o dva roky neskôr. V Česku zakázali nezávislých  rockerov an bloc, u nás to bolo miernejšie.“  Zelená pošta  odštartovala  spoluprácu Varga-Hammel, vďaka ktorej vzniklo  neskôr viacero cenených albumov ako Na II. programe sna (1976), Všetko je inak (1989) a Labutie piesne (1993),  no dvojici sa  nikdy nepodarilo dosiahnuť vzácnu celistvosť Zelenej pošty,  ktorá dodnes znie, akoby išlo o klasický konceptuálny album. Pritom v čase vzniku mal Varga iba 25 rokov! Zelená pošta znie ako starší brat Zvonkov.  Je zrelšia, vyváženejšia a zvukovo nápaditejšia ako skvelý debut Prúdov, ktorý sa aj dnes javí ako kolekcia pesničiek.   
Paradoxne, s  výnimkou Smutnej rannej električky, ktorá  je pevnou súčasťou repertoáru  comebackových Prúdov a inštrumentálnej  verzie piesní Z ďatelín a Nechtiac, ani jedna zo  zostávajúcich  skladieb neodznela naživo. A tak na festivale  Konvergencie po štyridsiatich rokoch od vzniku Zelená pošta bude mať živú premiéru.
Pre veľký úspech sa 23. septembra  v bratislavskej Design Factory Open Air uskutočnia koncerty dva. Najprv o 17. hodine, ktorý je vedený ako „predpremiéra“ Zelenej pošty a potom „oficiálne“  o 20. hodine.  Kapela, v  ktorej  okrem Hammela a Vargu bude hrať basák Fedor Frešo, bubeník Martin  Valihora, gitarista Fero Griglák a klávesák Peter Preložník,  vystúpi s týmto  programom v septembri v Banskej Bystrici a Košiciach a v novembri aj v Prahe, ktorá je podľa Hammelových slov už vypredaná.  
Varga a spol.  pokračujú v  trende slávnych hudobníkov,  ktorí v súčasnosti hrajú na koncertoch celé albumy, ako napríklad  Roger Waters z Pink Floyd. Ten po šou s Dark Side Of The Moon  nedávno  hrával kompletný The Wall. Pre Mariána Vargu je tento spôsob  koncertov  novinkou, ani nemá potuchy o tom, že niečo podobné  sa deje vo svete. Obáva sa  však, že ľudia budú ich vystúpenia  až príliš porovnávať s originálom. „Asi  sme to mali spraviť  len s klavírom a gitarou, takto to bude viac porovnávané s  originálom,“  rozmýšľa nahlas a po stýkrát si nešikovným spôsobom zapaľuje  cigáro. „Myslím, že niektoré pesničky sa naživo ani nedajú  zahrať.   Hammelovi klesol hlas, ani ja niektoré veci nezahrám v takom rýchlom tempe ako kedysi. Vždy som si kládol otázku, či ľudia počúvajú koncert, alebo to, čo majú napočúvané z nahrávok. Mám pocit, že ľudia to majú v hlave tak zafixované,  že ani nepočúvajú, čo hráš,“  háda Varga.
To sa nakoniec  môže ukázať ako výhoda,  hovoríme mu my, pretože už dávno sme si zvykli, že jeho hodnotenia vlastnej tvorby treba brať s istým odstupom. Na svete totiž neexistuje väčší kritik vlastnej hudby ako on.
„Ja hlavne  dúfam, že budú tolerantní,“ dodáva so  smiechom Varga.

Zelená pošta/
Zelená pošta je album, na ktorom som vyrastal, aj keď to nebola hudba mojej generácie. K počúvaniu Mariána Vargu som sa dostal cez môjho staršieho brata. Dodnes je to moja srdcovka, a to je aj dôvod, prečo sa bude táto platňa hrať na festivale Konvergencie. Mariána som preto presviedčal niekoľko rokov, kým sa to konečne podarilo. Na Zelenej pošte je krásne všetko – hudba, texty, pesničky. Od Mariána mám rád  veľa platní – Konvergencie, Divergencie, Continuo, ale Zelená pošta nie je artrockový album. Je to pesničkový album, ktorý znie jednducho a zároveň prepracovane.  Aj piesne sú jednoduché, ale pritom vôbec nie sú lacné. .jozef Lupták, violončelista a riaditeľ festivalu Konvergencie  
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite