Pew Research Center’s Internet & American Life Project priniesol v minulom roku zaujímavú štúdiu o tom, ako sociálne siete menia naše životy. Počet užívateľov sociálnych sietí sa od roku 2008 zdvojnásobil. Ich priemerný vek stúpol z 33 na 38 rokov a do Facebooku je z nich zapojených 92 percent – na porovnanie, na Twittri je iba 13 percent. Najzaujímavejšie sú však sociologické výsledky štúdie. Užívatelia Facebooku viac dôverujú ľuďom. Ľudia, ktorí sú na Facebooku niekoľkokrát denne, odpovedia kladne na otázku, či sa väčšine ľudí dá dôverovať s takmer o polovicu väčšou pravdepodobnosťou, ako užívatelia internetu, ktorí nie sú na Facebooku. V porovnaní s tými, ktorí nepoužívajú internet vôbec, je pravdepodobnosť otvorenosti voči cudzím ľuďom dokonca trojnásobná. Užívatelia Facebooku majú navyše viac skutočne blízkych vzťahov, tešia sa silnejšej sociálnej podpore a sú viac politicky angažovaní.
.ako na Facebooku nezabiť priveľa času
Zatiaľ čo v našom súkromí sme si na Facebook zvykli, spojenie Facebook a práca sa zdá čistý oxymoron. Je pravda, že hlavne pre ľudí, ktorí robia s počítačom, môže byť Facebook brzdou. Našťastie existujú obmedzovače, ktoré nám pomôžu nezabiť na Facebooku priveľa času. Ak používate Google Chrome, pomôže vám Chrome Nanny, na Firefoxe vás postráži LeechBlock. Ak používate Internet Explorer, použite ho na stiahnutie jedného z predošlých prehliadačov a zabudnite naň. Chrome Nanny ako aj LeechBlock vám zabránia odskakovať si na Facebook alebo iné obľúbené stránky v čase, ktorý je pre vás najproduktívnejší – ja napríklad rád píšem alebo editujem od ôsmej do dvanástej, a potom poobede od druhej do piatej. Skúste, čo bude sedieť vám, potom však nezabudnite obmedzovače nainštalovať na všetky počítače, za ktorými pracujete. A spomeňte si, aj bývalí alkoholici to vedia, že prvým krokom k liečbe je priznanie si toho, že problém existuje.
Zamestnávatelia často nemajú Facebook radi. Boja sa, že ich zamestnanci na sociálnych sieťach zbytočne zabíjajú čas namiesto toho, aby pracovali na projektoch, prieskumoch alebo reportoch. Sebakontrola je fajn vec, paušálne blokovanie Facebooku na úrovni korporácie je však vec veľmi diskutabilná. Vieme si ľahko predstaviť manažéra, ako si hovorí: „Ak tu mám šestnásť ľudí a každý z nich strávi na Facebooku pol hodinu denne, tak je tu vlastne jeden z nich zbytočne.“ Ľudia však nie sú stroje a ľudia za počítačom sú s veľkou pravdepodobnosťou hodnotení podľa výsledkov, nie podľa času stráveného v práci alebo prácou. Jediné, čo manažér dosiahne, sú frustrovaní zamestnanci, ktorí navštevujú Facebook cez mobil, alebo si vybíjajú zlosť a vypúšťajú žlč v nekonečných stokách diskusií pod článkami. Úplne absurdne pôsobí zablokovanie Facebooku a iných sociálnych sietí v médiách, tak ako k nemu došlo za Nižňanského v STV alebo v TA3 za Gučíka. Veď sociálne siete sú pre novinárov všade na svete cenným zdrojom informácií a platformou, na ktorej si udržiavajú kontakt s čitateľmi, poslucháčmi a divákmi.
.sociálne siete zvyšujú produktivitu korporácií
Štúdiu o tom, ako sociálne siete prekvapivo zvyšujú produktivitu korporácií, zverejnila nedávno firma Millwar Brown. Hneď na úvod treba upozorniť na to, že ide o konzultačnú firmu, pre ktorú je Facebook súčasťou denného chlebíčka a tak nepochybujeme o tom, že pre Millwar Brown je prístup zamestnancov k sociálnym sieťam skutočne kľúčom k vyššej produktivite. Ak však dáme nabok sarkazmus, zaujmú nás možno niektoré výsledky ich výskumu. Oslovili 2 800 zamestnancov v krajinách západnej Európy a zistili, že externé sociálne siete využíva každodenne na pracovné úlohy až tretina z nich. Najväčší entuziazmus pre sociálne siete majú Španieli a Taliani (dúfajme, že nie práve Facebook je zdrojom ich ekonomických problémov), senior manažéri, rýchlo rastúce spoločnosti, maloobchod, kreatívci, spoločnosti orientované na zákazníkov a malé korporácie s medzinárodným dosahom (v súvislosti s Facebookom si pri poslednej kategórii nemôžeme nespomenúť na Tomáša Bellu a Piano).
A na čo konkrétne sociálne siete používajú? Rýchlejšie hľadanie ľudí, informácií a expertíz, spoluprácu a zdieľanie znalostí, rozširovanie osobných sietí, budovanie profesionálnych vzťahov a v neposlednom rade znižovanie počtu a dĺžky emailov. Viera v užitočnosť sociálnych sietí je vyššia pri úspešných spoločnostiach, kde odhadujú vďaka nim zvýšenie produktivity až na 20 percent. Význam sociálnych sietí vyzdvihuje až 80 percent rýchlo rastúcich spoločností a pravidelní užívatelia sociálnych sietí sú častejšie povyšovaní a spokojnejší so svojou prácou. A sú optimistickejší pri pohľade na budúcnosť svojej korporácie.
Nuž, ale sú to až také nečakané výsledky? Ak sú sociálne siete iba novou formou komunikácie, je zakazovať zamestnancom prístup na ne rovnako logické, ako zakazovať im rozprávať sa. Veď nikto nestráži a neustráži, či budú hovoriť o včerajšom futbale, plánovanej dovolenke, alebo o práci. A nejako podobne je to aj so sociálnymi sieťami, Facebook nevynímajúc. Takže, milé korporácie, ak nechcete, aby vaši zamestnanci chodili v práci s ústami prelepenými páskou, nezamykajte im ani Facebook. Nič tým nezískate. Tí schopnejší Facebook využijú na to, aby boli úspešnejší oni a v konečnom dôsledku aj firma, pre ktorú pracujú.
.facebook a malé podnikanie
Veľké korporácie sa snažia Facebook využiť ako prostriedok reklamy a vďaka tomu už objavili, aké boľavé pre ne môže byť, keď sa marketingová komunikácia stane zrazu obojstranná. Ak ste free lancer alebo malý podnikateľ, môže byť Facebook ideálnou základňou na propagovanie sa. Zabudnite na platenú reklamu, tá na Facebooku nefunguje dobre. Najlepším spôsobom je vytvorenie si vlastnej stránky venovanej vašej špecializácii alebo vášmu produktu. Okrem času a pozornosti vás nebude stáť nič. Facebookové stránky sa môžu stať jadrom komunikácie pre ľudí z kreatívnych povolaní, ale veľký priestor má špecializovaný maloobchod, zameraný na kvalitu, ako napríklad predajne vína či kníhkupectvá, poradenstvo a konzultácie a v neposlednom rade aj tretí sektor.
Najdôležitejšou vlastnosťou Facebooku je to, že sa vaše správy cezeň dostanú priamo na stenu užívateľov. Ďalšou výhodou je, že vaša stránka môže vkladať správy na iné stránky. Ak máte napríklad malý hotel na Liptove a vytvoríte na Facebooku stránku hotela, môže potom priamo táto stránka vkladať odkazy na stránky venované regiónu Liptova alebo na stránku venovanú cestovaniu po Slovensku. Ak máte vlastnú internetovú stránku, mala by byť prepojená s s vašou facebookovou stránkou.
.aj na Facebooku je cesta k úspechu kľukatá
Základom úspešnej stránky je atraktívny obsah. Jedna správa za týždeň je možno minimum. Nebojte sa – nie všetky, iba dôležité – správy opakovať. To, že ľudia budú vaše správy páčikovať (© Baláž&Hubinák), poteší, dôležité je však, aby ich začali zdieľať. Dosiahnuť to nie je jednoduché, je to však najrýchlejšia cesta k tomu, aby sa o vás dozvedeli noví ľudia. Ak okrem Facebooku využívate Twitter alebo iné siete, alebo chcete robiť svoju Facebook stránku pravidelne a systematicky, existujú pomocníci ako napríklad HootSuite, ktoré vám umožnia prípravu a hromadné rozposielanie správ v dopredu naplánovanom čase.
Facebook Insights sú zdrojom cenných informácií. Najzaujímavejší je asi pohľad na demografické údaje o užívateľoch, ktorí sa stali odberateľmi vašej stránky alebo prehľad toho, nakoľko úspešná, páčikovaná či zdieľaná bola tá-ktorá zverejnená správa. O úspešnosti správ rozhoduje nielen ich obsah, ale aj načasovanie. Napríklad piatok poobede alebo sobota sú problematické vo všeobecnosti a ráno ľudí skôr zaujíma, čo je vo svete nové ako to, aké dobré víno máte vo svojej ponuke. A naopak.
Facebook je veľmi mladé a premenlivé médium a to, čo platí dnes, nemusí byť už zajtra pravda. Treba hľadať a skúšať. Tak, ako svoj obchodný model ešte stále iba hľadá a skúša aj samotný Facebook.
.ako na Facebooku nezabiť priveľa času
Zatiaľ čo v našom súkromí sme si na Facebook zvykli, spojenie Facebook a práca sa zdá čistý oxymoron. Je pravda, že hlavne pre ľudí, ktorí robia s počítačom, môže byť Facebook brzdou. Našťastie existujú obmedzovače, ktoré nám pomôžu nezabiť na Facebooku priveľa času. Ak používate Google Chrome, pomôže vám Chrome Nanny, na Firefoxe vás postráži LeechBlock. Ak používate Internet Explorer, použite ho na stiahnutie jedného z predošlých prehliadačov a zabudnite naň. Chrome Nanny ako aj LeechBlock vám zabránia odskakovať si na Facebook alebo iné obľúbené stránky v čase, ktorý je pre vás najproduktívnejší – ja napríklad rád píšem alebo editujem od ôsmej do dvanástej, a potom poobede od druhej do piatej. Skúste, čo bude sedieť vám, potom však nezabudnite obmedzovače nainštalovať na všetky počítače, za ktorými pracujete. A spomeňte si, aj bývalí alkoholici to vedia, že prvým krokom k liečbe je priznanie si toho, že problém existuje.
Zamestnávatelia často nemajú Facebook radi. Boja sa, že ich zamestnanci na sociálnych sieťach zbytočne zabíjajú čas namiesto toho, aby pracovali na projektoch, prieskumoch alebo reportoch. Sebakontrola je fajn vec, paušálne blokovanie Facebooku na úrovni korporácie je však vec veľmi diskutabilná. Vieme si ľahko predstaviť manažéra, ako si hovorí: „Ak tu mám šestnásť ľudí a každý z nich strávi na Facebooku pol hodinu denne, tak je tu vlastne jeden z nich zbytočne.“ Ľudia však nie sú stroje a ľudia za počítačom sú s veľkou pravdepodobnosťou hodnotení podľa výsledkov, nie podľa času stráveného v práci alebo prácou. Jediné, čo manažér dosiahne, sú frustrovaní zamestnanci, ktorí navštevujú Facebook cez mobil, alebo si vybíjajú zlosť a vypúšťajú žlč v nekonečných stokách diskusií pod článkami. Úplne absurdne pôsobí zablokovanie Facebooku a iných sociálnych sietí v médiách, tak ako k nemu došlo za Nižňanského v STV alebo v TA3 za Gučíka. Veď sociálne siete sú pre novinárov všade na svete cenným zdrojom informácií a platformou, na ktorej si udržiavajú kontakt s čitateľmi, poslucháčmi a divákmi.
.sociálne siete zvyšujú produktivitu korporácií
Štúdiu o tom, ako sociálne siete prekvapivo zvyšujú produktivitu korporácií, zverejnila nedávno firma Millwar Brown. Hneď na úvod treba upozorniť na to, že ide o konzultačnú firmu, pre ktorú je Facebook súčasťou denného chlebíčka a tak nepochybujeme o tom, že pre Millwar Brown je prístup zamestnancov k sociálnym sieťam skutočne kľúčom k vyššej produktivite. Ak však dáme nabok sarkazmus, zaujmú nás možno niektoré výsledky ich výskumu. Oslovili 2 800 zamestnancov v krajinách západnej Európy a zistili, že externé sociálne siete využíva každodenne na pracovné úlohy až tretina z nich. Najväčší entuziazmus pre sociálne siete majú Španieli a Taliani (dúfajme, že nie práve Facebook je zdrojom ich ekonomických problémov), senior manažéri, rýchlo rastúce spoločnosti, maloobchod, kreatívci, spoločnosti orientované na zákazníkov a malé korporácie s medzinárodným dosahom (v súvislosti s Facebookom si pri poslednej kategórii nemôžeme nespomenúť na Tomáša Bellu a Piano).
A na čo konkrétne sociálne siete používajú? Rýchlejšie hľadanie ľudí, informácií a expertíz, spoluprácu a zdieľanie znalostí, rozširovanie osobných sietí, budovanie profesionálnych vzťahov a v neposlednom rade znižovanie počtu a dĺžky emailov. Viera v užitočnosť sociálnych sietí je vyššia pri úspešných spoločnostiach, kde odhadujú vďaka nim zvýšenie produktivity až na 20 percent. Význam sociálnych sietí vyzdvihuje až 80 percent rýchlo rastúcich spoločností a pravidelní užívatelia sociálnych sietí sú častejšie povyšovaní a spokojnejší so svojou prácou. A sú optimistickejší pri pohľade na budúcnosť svojej korporácie.
Nuž, ale sú to až také nečakané výsledky? Ak sú sociálne siete iba novou formou komunikácie, je zakazovať zamestnancom prístup na ne rovnako logické, ako zakazovať im rozprávať sa. Veď nikto nestráži a neustráži, či budú hovoriť o včerajšom futbale, plánovanej dovolenke, alebo o práci. A nejako podobne je to aj so sociálnymi sieťami, Facebook nevynímajúc. Takže, milé korporácie, ak nechcete, aby vaši zamestnanci chodili v práci s ústami prelepenými páskou, nezamykajte im ani Facebook. Nič tým nezískate. Tí schopnejší Facebook využijú na to, aby boli úspešnejší oni a v konečnom dôsledku aj firma, pre ktorú pracujú.
.facebook a malé podnikanie
Veľké korporácie sa snažia Facebook využiť ako prostriedok reklamy a vďaka tomu už objavili, aké boľavé pre ne môže byť, keď sa marketingová komunikácia stane zrazu obojstranná. Ak ste free lancer alebo malý podnikateľ, môže byť Facebook ideálnou základňou na propagovanie sa. Zabudnite na platenú reklamu, tá na Facebooku nefunguje dobre. Najlepším spôsobom je vytvorenie si vlastnej stránky venovanej vašej špecializácii alebo vášmu produktu. Okrem času a pozornosti vás nebude stáť nič. Facebookové stránky sa môžu stať jadrom komunikácie pre ľudí z kreatívnych povolaní, ale veľký priestor má špecializovaný maloobchod, zameraný na kvalitu, ako napríklad predajne vína či kníhkupectvá, poradenstvo a konzultácie a v neposlednom rade aj tretí sektor.
Najdôležitejšou vlastnosťou Facebooku je to, že sa vaše správy cezeň dostanú priamo na stenu užívateľov. Ďalšou výhodou je, že vaša stránka môže vkladať správy na iné stránky. Ak máte napríklad malý hotel na Liptove a vytvoríte na Facebooku stránku hotela, môže potom priamo táto stránka vkladať odkazy na stránky venované regiónu Liptova alebo na stránku venovanú cestovaniu po Slovensku. Ak máte vlastnú internetovú stránku, mala by byť prepojená s s vašou facebookovou stránkou.
.aj na Facebooku je cesta k úspechu kľukatá
Základom úspešnej stránky je atraktívny obsah. Jedna správa za týždeň je možno minimum. Nebojte sa – nie všetky, iba dôležité – správy opakovať. To, že ľudia budú vaše správy páčikovať (© Baláž&Hubinák), poteší, dôležité je však, aby ich začali zdieľať. Dosiahnuť to nie je jednoduché, je to však najrýchlejšia cesta k tomu, aby sa o vás dozvedeli noví ľudia. Ak okrem Facebooku využívate Twitter alebo iné siete, alebo chcete robiť svoju Facebook stránku pravidelne a systematicky, existujú pomocníci ako napríklad HootSuite, ktoré vám umožnia prípravu a hromadné rozposielanie správ v dopredu naplánovanom čase.
Facebook Insights sú zdrojom cenných informácií. Najzaujímavejší je asi pohľad na demografické údaje o užívateľoch, ktorí sa stali odberateľmi vašej stránky alebo prehľad toho, nakoľko úspešná, páčikovaná či zdieľaná bola tá-ktorá zverejnená správa. O úspešnosti správ rozhoduje nielen ich obsah, ale aj načasovanie. Napríklad piatok poobede alebo sobota sú problematické vo všeobecnosti a ráno ľudí skôr zaujíma, čo je vo svete nové ako to, aké dobré víno máte vo svojej ponuke. A naopak.
Facebook je veľmi mladé a premenlivé médium a to, čo platí dnes, nemusí byť už zajtra pravda. Treba hľadať a skúšať. Tak, ako svoj obchodný model ešte stále iba hľadá a skúša aj samotný Facebook.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.