Slovenská legenda popmusic, ktorého náš časopis dávnejšie označil za kráľa popu, sa rozhodla na jeseň zbilancovať svoju kariéru výpravným boxom Miro Žbirka Complete, obsahujúcim všetky jeho radové albumy od Doktor Sen až po nahrávku so symfonickým orchestrom z minulého roka. Bonusom kompletu sú dve anglické pesničky Love Shines a In The Sun, ktoré v júli nahral v legendárnych štúdiách Abbey Road v Londýne, kde mali svoj domov aj The Beatles.
.je nahrávanie na Abbey Road také ako každé iné?
To vôbec. Už to, že som tam nemusel byť hneď ráno, ale až na obed. Do poslednej chvíle som si myslel, že sa to nemusí podariť, tak veľmi som sa hanbil. Bol som tam viackrát, fotil som si to ako Japonci, ale keď som videl nápis No Entry!, tak som ďalej nešiel. Ale keď sa to zorganizovalo, všetko malo rýchly spád. Na recepcii som povedal: My name is Miro a za chvíľu som bol v réžii. Zrazu sa ozval taký fantastický zvuk bicích, s ktorými sú väčšinou problémy, a vtedy som si uvedomil, že je tu iný level a že tu sa nebudeme baviť o guličkách.
.david Koller o vás povedal, že ste v štúdiu ako policajt, ktorý všetko kontroluje. Platilo to aj tam?
Ani náhodou. Dokonca som opustil aj réžiu. V minulosti som prestal nahrávať gitary, pretože som sedel stále v réžii a kontroloval nahrávku. Na Abbey Road som nemal dôvod nikomu nič vykladať. Nahrávací stres zo mňa úplne spadol, cítil som, že sa mi úplne rozviazali ruky. Konečne som bol spevák, ktorý prišiel nahrať do štúdia svoju pesničku a ktorý nemusí myslieť na všetko. Počítal som, že pesničku Love Shines nahráme za dva dni, ale nakoniec stačil iba jeden. Potom som tam nečakane nahral ešte jednu vec, In The Sun. Všetko šlo po masle, pretože presne vedeli, kto som, a mali ku mne dôveru, že tam neprišiel niekto, nejaký zbohatlík, ktorý si prišiel splniť sen a ktorého sa opýtajú, že počúvaj, starý, vieš čo je mikrofón? (smiech) Jedno, či si Bono alebo Miro, točíme. Ani nikto nechcel ísť na obed, ja som bol prvý, ktorý navrhol, že by som niečo zjedol. Asi preto, aby som mohol ísť do bufetu, kde by mohol byť náhodou nejaký známy človek, s ktorým by som rád porozprával! (smiech) Sedeli tam rôzne známe postavy z hitparád, ale najviac som si cenil, že som tam stretol Gilesa Martina (syna slávneho producenta The Beatles Georga Martina – pozn. red.), s ktorým som sa dobre porozprával. Sú tam rôzne nápisy, že neotravujte umelcov a podobne, no Giles bol veľmi milý. Rozoberali sme muzikál Love alebo Raya Davisa z The Kinks, čiže témy, ktoré sú mi viac ako blízke. Dokonca ma nechal pozdravovať cez sekretárku z Abbey Road, ktorá je Češka.
.ako vlastne došlo k tomu nahrávaniu?
Vďaka mojej žene Katke. Keby nebolo jej, nestretol by som sa ani s Paulom McCartneym. Pred piatimi rokmi mi na narodeniny zohnala všetky podpisy členov The Beatles. Ona veľmi dobre vie, čo by ma mohlo príjemne vykoľajiť. V poslednej dobe chodíme často do Londýna, v štvrti Muswell Hill máme byt a staráme sa o strýka. Už tam máme aj priateľov. Keď tam človek žije ako doma, nie ako turista, bolo len otázkou času, keď som si tam začal hrávať. Sebe a synovi som kúpil akustické gitary, aby sme si mohli hrať. Je tam dobrá klíma, dobre sa mi tam spieva. Raz medzi rečou som Katke povedal, že by som v Londýne aj niečo nahral. Ona to zaregistrovala, oslovila nášho spoločného priateľa a producenta Roba Cassa, ktorý má prístup na Abbey Road, a celé to zorganizovala. Bezo mňa. Tesne predtým sa mi musela priznať, pretože Rob potreboval demo pesničky, aby vedeli, čo vlastne budú nahrávať. Ja som tomu neveril. Prvé štúdio v Londýne, kde budem nahrávať, bude Abbey Road. To bolo vylúčené! No zrazu som tam stál a vybavovali sa mi všetky detaily, ktoré som poznal z fotografií The Beatles. Schody, po ktorých zo začiatku nechodili, pretože hore v réžii sedeli len dospelí, ktorým nemali čo vykladať. Až neskôr začali komunikovať s réžiou ako rovnocenní ľudia. Veľa sa tam toho nezmenilo. Aj sa mi tam smiali, ako som sa prechádzal po štúdiu a nasával atmosféru, že na mieste, kde som nahrával gitaru, sa pracovalo na seržantovi Pepperovi.
.kto s vami nahrával?
Mladí britskí hudobníci, ktorých vybral producent, ktorí poznali pesničku ešte predtým, než vkročili do štúdia. Dokonca mi zopárkrát veľmi dobre poradili. Spievali som mnou aj vokály, aj keď som si predtým myslel, že to budem musieť urobiť sám. A zrazu sme boli piati okolo mikrofónu a spievali ako v časoch Modusu, kde bolo viac spevákov.
.pesničky, ktoré ste nahrali na Abbey Road, ste napísali v Londýne?
Áno. Začalo to tak, že strýko chcel, aby som mu zahral moju pesničku. Vybral som Atlantídu, ktorá je v molovej stupnici. Keď to strýko počul, povedal, že je to sad song. Podľa nich všetky piesne, ktoré sú molové, sú smutné. Hovorím mu, my Slovania sme takí, smutní. Potom chcel nejakú v angličtine a ja som mu zahral Love Shines, na ktorej som vtedy robil, že čo hovorí na ten text. Keď je človek tam, tak začne nielen že hovoriť, ale aj myslieť po anglicky. Tak som si sadol a napísal zopár piesní.
.takže to vzniklo veľmi prirodzene.
Bola to logická vec. Je mi proti srsti spievať v nejakom televíznom programe Imagine. Iná vec si je zložiť vlastnú anglickú pieseň. Na Muswell Hill som ich napísal viac. Aj preto sme na Abbey Road nahrali aj In The Sun. Tú som pôvodne len zahral medzi rečou mladému gitaristovi Pearsovi, ktorý si ten nápad zobral a hneď na ňom začal pracovať. Šiel som do bufetu, a keď som sa vrátil, bola pieseň na svete. Love Shines nahrala celá kapela, In The Sun vznikla programovaním. Za nahrávacím pultom sedel Sam Okell, ktorý remastroval albumy The Beatles a remixoval všetky ich DVD. Ako som točil, popritom som sa z neho snažil vytiahnuť veci. Pýtal som sa, či sa nebál otvoriť staré nahrávky The Beatles, že to je ako rozobrať a znova zložiť Cheopsovu pyramídu. On, že nie, že mu veria a že nedávno pracoval na DVD Magical Mystery Tour, ktoré by malo vyjsť teraz na jeseň.
.takže ste tam nemali jedinú negatívnu skúsenosť?
Štúdio Abbey Road má jedinú nevýhodu, a to, že sa nemôžete na nič vyhovárať. Tam majú všetko. Žiadne keby nie je.
.vraj tie štúdiá mali nedávno aj zrušiť, nie?
Viaceré osobnosti na čele s Paulom McCartneym sa vtedy naštvali a podarilo sa im presadiť, aby sa z Abbey Road stala kultúrna pamiatka. Keď niekto príde do Londýna, chce to vidieť.
.obe pesničky vyjdú v rámci boxu všetkých vašich albumov.
Hovorím tomu humánna krabica. Podobné veci vychádzajú vo veľkých boxoch, ktoré nie je v byte kam dať. Vymyslel som krabicu, ktorá nie je príliš veľká, aby poňala všetkých pätnásť CD.
.aký je to pocit, že všetko, čo ste v hudbe urobili, sa zmestí do jednej malej krabice?
Je to fajn, keď sa človek vráti k starým veciam, znova si ich vypočuje a povie si, že znejú stále dobre. No dával som si pozor, aby som sa v tom príliš nevŕtal, potom prichádzajú pochybnosti. Som rád, že je to konečne pohromade. Teraz sa ma pýtajú, či to nie je bodka. Majú pocit, že singel z Abbey Road všetko uzavrel. Paradoxne sa ma chlapci zo štúdia pýtali, ako sa darí našim pesničkám v slovenských rádiách. Chcel by som nahrávať ďalej a niečo s nimi urobiť. Je jedno, či v slovenčine alebo angličtine. Ale nemusí to byť znova Abbey Road. To by sme sa nedoplatili.
Miro Žbirka/
Narodil sa 21. októbra 1952 v Bratislave. Je slovenský spevák a skladateľ, ktorý sa preslávil ako autor desiatok popových hitov. Začínal v kapele Modus, neskôr sa vydal na sólovú dráhu. V roku 1982 vyhral československého Zlatého Slávika ako prvý interpret zo Slovenska. Doteraz vydal štrnásť radových albumov. V súčasnosti žije s rodinou v Prahe a v Londýne.
Štúdiá Abbey Road/
Keď The Beatles pomenovali svoj posledný album Abbey Road, navždy vzdali hold nahrávaciemu štúdiu, kde spravili všetky svoje najlepšie veci. Abbey Road Studios sa nachádzajú v St. Johns Woods v londýnskom obvode Wesminster, v dome, ktorý postavili ešte v roku 1830. Štúdiá vznikli v roku 1931, ich majiteľom bola spoločnosť Gramophone Company, predchodca slávnej britskej značky EMI Music. Najprv sa sály využívali na nahrávanie klasickej hudby, prvou rokenrolovou nahrávkou bol hit Cliffa Richarda Move It z roku 1958. Medzi rokmi 1962 až 1970 tam The Beatles nahrali takmer všetky svoje veci od singlov až po albumy. Po tom, čo sa štyria beatlesáci odfotili na prechode pred štúdiami, stalo sa toto miesto jedno z hlavných turistických atrakcií Londýna. V roku 2010 boli štúdiá v ohrození, predajom chceli EMI splatiť svoje dlhy, pričom investor ich chcel premeniť na luxusné apartmány. Po tlaku osobností k tomu našťastie nedošlo. Okrem The Beatles na Abbey Road nahrávali Radiohead, U2, Oasis, Deep Purple, Pink Floyd a mnohí ďalší. Štúdiá sa dodnes hojne využívajú aj na nahrávanie filmovej a klasickej hudby. Nahráva sa v štyroch rôznych miestnostiach, vrátane veľkej sály určenej pre symfonický orchester.
.je nahrávanie na Abbey Road také ako každé iné?
To vôbec. Už to, že som tam nemusel byť hneď ráno, ale až na obed. Do poslednej chvíle som si myslel, že sa to nemusí podariť, tak veľmi som sa hanbil. Bol som tam viackrát, fotil som si to ako Japonci, ale keď som videl nápis No Entry!, tak som ďalej nešiel. Ale keď sa to zorganizovalo, všetko malo rýchly spád. Na recepcii som povedal: My name is Miro a za chvíľu som bol v réžii. Zrazu sa ozval taký fantastický zvuk bicích, s ktorými sú väčšinou problémy, a vtedy som si uvedomil, že je tu iný level a že tu sa nebudeme baviť o guličkách.
.david Koller o vás povedal, že ste v štúdiu ako policajt, ktorý všetko kontroluje. Platilo to aj tam?
Ani náhodou. Dokonca som opustil aj réžiu. V minulosti som prestal nahrávať gitary, pretože som sedel stále v réžii a kontroloval nahrávku. Na Abbey Road som nemal dôvod nikomu nič vykladať. Nahrávací stres zo mňa úplne spadol, cítil som, že sa mi úplne rozviazali ruky. Konečne som bol spevák, ktorý prišiel nahrať do štúdia svoju pesničku a ktorý nemusí myslieť na všetko. Počítal som, že pesničku Love Shines nahráme za dva dni, ale nakoniec stačil iba jeden. Potom som tam nečakane nahral ešte jednu vec, In The Sun. Všetko šlo po masle, pretože presne vedeli, kto som, a mali ku mne dôveru, že tam neprišiel niekto, nejaký zbohatlík, ktorý si prišiel splniť sen a ktorého sa opýtajú, že počúvaj, starý, vieš čo je mikrofón? (smiech) Jedno, či si Bono alebo Miro, točíme. Ani nikto nechcel ísť na obed, ja som bol prvý, ktorý navrhol, že by som niečo zjedol. Asi preto, aby som mohol ísť do bufetu, kde by mohol byť náhodou nejaký známy človek, s ktorým by som rád porozprával! (smiech) Sedeli tam rôzne známe postavy z hitparád, ale najviac som si cenil, že som tam stretol Gilesa Martina (syna slávneho producenta The Beatles Georga Martina – pozn. red.), s ktorým som sa dobre porozprával. Sú tam rôzne nápisy, že neotravujte umelcov a podobne, no Giles bol veľmi milý. Rozoberali sme muzikál Love alebo Raya Davisa z The Kinks, čiže témy, ktoré sú mi viac ako blízke. Dokonca ma nechal pozdravovať cez sekretárku z Abbey Road, ktorá je Češka.
.ako vlastne došlo k tomu nahrávaniu?
Vďaka mojej žene Katke. Keby nebolo jej, nestretol by som sa ani s Paulom McCartneym. Pred piatimi rokmi mi na narodeniny zohnala všetky podpisy členov The Beatles. Ona veľmi dobre vie, čo by ma mohlo príjemne vykoľajiť. V poslednej dobe chodíme často do Londýna, v štvrti Muswell Hill máme byt a staráme sa o strýka. Už tam máme aj priateľov. Keď tam človek žije ako doma, nie ako turista, bolo len otázkou času, keď som si tam začal hrávať. Sebe a synovi som kúpil akustické gitary, aby sme si mohli hrať. Je tam dobrá klíma, dobre sa mi tam spieva. Raz medzi rečou som Katke povedal, že by som v Londýne aj niečo nahral. Ona to zaregistrovala, oslovila nášho spoločného priateľa a producenta Roba Cassa, ktorý má prístup na Abbey Road, a celé to zorganizovala. Bezo mňa. Tesne predtým sa mi musela priznať, pretože Rob potreboval demo pesničky, aby vedeli, čo vlastne budú nahrávať. Ja som tomu neveril. Prvé štúdio v Londýne, kde budem nahrávať, bude Abbey Road. To bolo vylúčené! No zrazu som tam stál a vybavovali sa mi všetky detaily, ktoré som poznal z fotografií The Beatles. Schody, po ktorých zo začiatku nechodili, pretože hore v réžii sedeli len dospelí, ktorým nemali čo vykladať. Až neskôr začali komunikovať s réžiou ako rovnocenní ľudia. Veľa sa tam toho nezmenilo. Aj sa mi tam smiali, ako som sa prechádzal po štúdiu a nasával atmosféru, že na mieste, kde som nahrával gitaru, sa pracovalo na seržantovi Pepperovi.
.kto s vami nahrával?
Mladí britskí hudobníci, ktorých vybral producent, ktorí poznali pesničku ešte predtým, než vkročili do štúdia. Dokonca mi zopárkrát veľmi dobre poradili. Spievali som mnou aj vokály, aj keď som si predtým myslel, že to budem musieť urobiť sám. A zrazu sme boli piati okolo mikrofónu a spievali ako v časoch Modusu, kde bolo viac spevákov.
.pesničky, ktoré ste nahrali na Abbey Road, ste napísali v Londýne?
Áno. Začalo to tak, že strýko chcel, aby som mu zahral moju pesničku. Vybral som Atlantídu, ktorá je v molovej stupnici. Keď to strýko počul, povedal, že je to sad song. Podľa nich všetky piesne, ktoré sú molové, sú smutné. Hovorím mu, my Slovania sme takí, smutní. Potom chcel nejakú v angličtine a ja som mu zahral Love Shines, na ktorej som vtedy robil, že čo hovorí na ten text. Keď je človek tam, tak začne nielen že hovoriť, ale aj myslieť po anglicky. Tak som si sadol a napísal zopár piesní.
.takže to vzniklo veľmi prirodzene.
Bola to logická vec. Je mi proti srsti spievať v nejakom televíznom programe Imagine. Iná vec si je zložiť vlastnú anglickú pieseň. Na Muswell Hill som ich napísal viac. Aj preto sme na Abbey Road nahrali aj In The Sun. Tú som pôvodne len zahral medzi rečou mladému gitaristovi Pearsovi, ktorý si ten nápad zobral a hneď na ňom začal pracovať. Šiel som do bufetu, a keď som sa vrátil, bola pieseň na svete. Love Shines nahrala celá kapela, In The Sun vznikla programovaním. Za nahrávacím pultom sedel Sam Okell, ktorý remastroval albumy The Beatles a remixoval všetky ich DVD. Ako som točil, popritom som sa z neho snažil vytiahnuť veci. Pýtal som sa, či sa nebál otvoriť staré nahrávky The Beatles, že to je ako rozobrať a znova zložiť Cheopsovu pyramídu. On, že nie, že mu veria a že nedávno pracoval na DVD Magical Mystery Tour, ktoré by malo vyjsť teraz na jeseň.
.takže ste tam nemali jedinú negatívnu skúsenosť?
Štúdio Abbey Road má jedinú nevýhodu, a to, že sa nemôžete na nič vyhovárať. Tam majú všetko. Žiadne keby nie je.
.vraj tie štúdiá mali nedávno aj zrušiť, nie?
Viaceré osobnosti na čele s Paulom McCartneym sa vtedy naštvali a podarilo sa im presadiť, aby sa z Abbey Road stala kultúrna pamiatka. Keď niekto príde do Londýna, chce to vidieť.
.obe pesničky vyjdú v rámci boxu všetkých vašich albumov.
Hovorím tomu humánna krabica. Podobné veci vychádzajú vo veľkých boxoch, ktoré nie je v byte kam dať. Vymyslel som krabicu, ktorá nie je príliš veľká, aby poňala všetkých pätnásť CD.
.aký je to pocit, že všetko, čo ste v hudbe urobili, sa zmestí do jednej malej krabice?
Je to fajn, keď sa človek vráti k starým veciam, znova si ich vypočuje a povie si, že znejú stále dobre. No dával som si pozor, aby som sa v tom príliš nevŕtal, potom prichádzajú pochybnosti. Som rád, že je to konečne pohromade. Teraz sa ma pýtajú, či to nie je bodka. Majú pocit, že singel z Abbey Road všetko uzavrel. Paradoxne sa ma chlapci zo štúdia pýtali, ako sa darí našim pesničkám v slovenských rádiách. Chcel by som nahrávať ďalej a niečo s nimi urobiť. Je jedno, či v slovenčine alebo angličtine. Ale nemusí to byť znova Abbey Road. To by sme sa nedoplatili.
Miro Žbirka/
Narodil sa 21. októbra 1952 v Bratislave. Je slovenský spevák a skladateľ, ktorý sa preslávil ako autor desiatok popových hitov. Začínal v kapele Modus, neskôr sa vydal na sólovú dráhu. V roku 1982 vyhral československého Zlatého Slávika ako prvý interpret zo Slovenska. Doteraz vydal štrnásť radových albumov. V súčasnosti žije s rodinou v Prahe a v Londýne.
Štúdiá Abbey Road/
Keď The Beatles pomenovali svoj posledný album Abbey Road, navždy vzdali hold nahrávaciemu štúdiu, kde spravili všetky svoje najlepšie veci. Abbey Road Studios sa nachádzajú v St. Johns Woods v londýnskom obvode Wesminster, v dome, ktorý postavili ešte v roku 1830. Štúdiá vznikli v roku 1931, ich majiteľom bola spoločnosť Gramophone Company, predchodca slávnej britskej značky EMI Music. Najprv sa sály využívali na nahrávanie klasickej hudby, prvou rokenrolovou nahrávkou bol hit Cliffa Richarda Move It z roku 1958. Medzi rokmi 1962 až 1970 tam The Beatles nahrali takmer všetky svoje veci od singlov až po albumy. Po tom, čo sa štyria beatlesáci odfotili na prechode pred štúdiami, stalo sa toto miesto jedno z hlavných turistických atrakcií Londýna. V roku 2010 boli štúdiá v ohrození, predajom chceli EMI splatiť svoje dlhy, pričom investor ich chcel premeniť na luxusné apartmány. Po tlaku osobností k tomu našťastie nedošlo. Okrem The Beatles na Abbey Road nahrávali Radiohead, U2, Oasis, Deep Purple, Pink Floyd a mnohí ďalší. Štúdiá sa dodnes hojne využívajú aj na nahrávanie filmovej a klasickej hudby. Nahráva sa v štyroch rôznych miestnostiach, vrátane veľkej sály určenej pre symfonický orchester.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.