.od hudobníkov s vekovým priemerom tesne nad dvadsať rokov by ste zrejme nečakali, že na pódiu budú predvádzať fortieľ hodný ostrieľaných muzikantov so skúsenosťami z dlhoročných koncertných šnúr. Kapela okolo hlavného kreatívneho motora, gitaristu a speváka Tora Oddmunda Surkheho, je však jednoznačnou výnimkou potvrdzujúcou toto pravidlo.
.zbytočné predkapely
Ich krajania Orkenkjott mali zrejme najväčšiu šancu byť aspoň približne dôstojným partnerom hlavných hviezd večera. Využili ju čiastočne po hudobnej stránke. Tá vizuálna bola zvláštnou zmesou nenaplnených ambícií gitaristov podobať sa na Paula Stanleyho z Kiss a robenia si žartov z pokročilej obezity speváka. Bolo to veľmi rozpačité. V porovnaní s nasledujúcimi formáciami Persefone a Loch Vostok však stále aspoň originálne – blackmetalové vplyvy sa zaujímavým spôsobom stretávali s hard rockom v zasnenom štýle tých rokov sedemdesiatych.
.nórska smršť
Oplatilo sa pretrpieť nudný andorský heavy metal Persefone a priemernú švédsku odpoveď na elektronickogitarovú modernu v podaní matadorov Loch Vostok. Je zaujímavé, že Leprous si do Bratislavy priniesli v podstate kompletný vlastný aparát aj s mixpultom. Nechýbala zaujímavá videoprojekcia a výborné svetlá, všetko nasvedčovalo tomu, že pôjde o výnimočný koncertný zážitok. Kým v januári Leprous sami veľmi úspešne predskakovali bájnym Fínom Amorphis vo veľkých priestoroch klubu MMC, v tomto prípade sa s veľkým prehľadom ujali úlohy headlinera v menšom Randale. Hlavnú kostru vystúpenia tvorili celkom logicky skladby z albumu Bilateral, ktorý autor týchto riadkov považuje za vôbec najlepšiu nahrávku vydanú v minulom roku. Videoklipová hitovka Restless, dynamická rúbanica Waste Of Air či precítene vystavaná a dokonale gradujúca kompozícia Mb. Indifferentia s neuveriteľne silným refrénom patrili k najväčším ozdobám koncetného setu nórskych mladíkov. Mali fantastický zvuk, hrali s veľkým prehľadom inštrumentálne nadaných hudobníkov, no zároveň ich koncertu nechýbalo absolútne fyzické nasadenie a zdravá mladícka nerozvážnosť pri zbesilých pohybových kreáciách.
.budúcnosť severskej avantgardy
Slovenskí fanúšikovia mali jedinečnú možnosť porovnať staršiu tvorbu Leprous, napríklad v podaní epickej koncertnej istoty Passing, s úplne novým materiálom uvádzaným na tomto turné. Leprous model 2012 predstavuje na prvé počutie v dvoch čerstvých skladbách mierny príklon k aranžérskej a výrazovej úspornosti s decentným zreteľom na väčšiu údernosť, priamočiarosť, možno priam pesničkársky prístup. V každom prípade ide opäť raz o veľmi svieže a originálne nápady, ktoré sú jednoznačným prísľubom do budúcnosti. Fanúšik Leprous sa tak priam bojí predstavy, čo všetko ho ešte môže čakať, keď jeho obľúbenci už v mladom veku dokážu stvárať kúsky takýchto nehoráznych rozmerov.
V najbližšom období čakajú fanúšikov rockovej a metalovej hudby na Slovensku skutočné koncertné perly. V Košiciach vystúpia už tento týždeň Paradise Lost spolu so Soen, do Bratislavy prídu The Flower Kings a v tej istý deň aj Periphery. Neskôr dokonca Testament, Lacuna Coil, Kreator, Morbid Angel či americký gitarový mág Jeff Loomis. Nórski mládežníci Leprous určili taký kvalitatívny trend tohtoročnej jesene, že s jeho prekonávaním budú mať problém aj tie najväčšie metalové ikony.
Autor je hudobný redaktor Rádia_FM.
.zbytočné predkapely
Ich krajania Orkenkjott mali zrejme najväčšiu šancu byť aspoň približne dôstojným partnerom hlavných hviezd večera. Využili ju čiastočne po hudobnej stránke. Tá vizuálna bola zvláštnou zmesou nenaplnených ambícií gitaristov podobať sa na Paula Stanleyho z Kiss a robenia si žartov z pokročilej obezity speváka. Bolo to veľmi rozpačité. V porovnaní s nasledujúcimi formáciami Persefone a Loch Vostok však stále aspoň originálne – blackmetalové vplyvy sa zaujímavým spôsobom stretávali s hard rockom v zasnenom štýle tých rokov sedemdesiatych.
.nórska smršť
Oplatilo sa pretrpieť nudný andorský heavy metal Persefone a priemernú švédsku odpoveď na elektronickogitarovú modernu v podaní matadorov Loch Vostok. Je zaujímavé, že Leprous si do Bratislavy priniesli v podstate kompletný vlastný aparát aj s mixpultom. Nechýbala zaujímavá videoprojekcia a výborné svetlá, všetko nasvedčovalo tomu, že pôjde o výnimočný koncertný zážitok. Kým v januári Leprous sami veľmi úspešne predskakovali bájnym Fínom Amorphis vo veľkých priestoroch klubu MMC, v tomto prípade sa s veľkým prehľadom ujali úlohy headlinera v menšom Randale. Hlavnú kostru vystúpenia tvorili celkom logicky skladby z albumu Bilateral, ktorý autor týchto riadkov považuje za vôbec najlepšiu nahrávku vydanú v minulom roku. Videoklipová hitovka Restless, dynamická rúbanica Waste Of Air či precítene vystavaná a dokonale gradujúca kompozícia Mb. Indifferentia s neuveriteľne silným refrénom patrili k najväčším ozdobám koncetného setu nórskych mladíkov. Mali fantastický zvuk, hrali s veľkým prehľadom inštrumentálne nadaných hudobníkov, no zároveň ich koncertu nechýbalo absolútne fyzické nasadenie a zdravá mladícka nerozvážnosť pri zbesilých pohybových kreáciách.
.budúcnosť severskej avantgardy
Slovenskí fanúšikovia mali jedinečnú možnosť porovnať staršiu tvorbu Leprous, napríklad v podaní epickej koncertnej istoty Passing, s úplne novým materiálom uvádzaným na tomto turné. Leprous model 2012 predstavuje na prvé počutie v dvoch čerstvých skladbách mierny príklon k aranžérskej a výrazovej úspornosti s decentným zreteľom na väčšiu údernosť, priamočiarosť, možno priam pesničkársky prístup. V každom prípade ide opäť raz o veľmi svieže a originálne nápady, ktoré sú jednoznačným prísľubom do budúcnosti. Fanúšik Leprous sa tak priam bojí predstavy, čo všetko ho ešte môže čakať, keď jeho obľúbenci už v mladom veku dokážu stvárať kúsky takýchto nehoráznych rozmerov.
V najbližšom období čakajú fanúšikov rockovej a metalovej hudby na Slovensku skutočné koncertné perly. V Košiciach vystúpia už tento týždeň Paradise Lost spolu so Soen, do Bratislavy prídu The Flower Kings a v tej istý deň aj Periphery. Neskôr dokonca Testament, Lacuna Coil, Kreator, Morbid Angel či americký gitarový mág Jeff Loomis. Nórski mládežníci Leprous určili taký kvalitatívny trend tohtoročnej jesene, že s jeho prekonávaním budú mať problém aj tie najväčšie metalové ikony.
Autor je hudobný redaktor Rádia_FM.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.