Bat For Lashes
The Haunted Man
Capitol
Najvzrušujúcejšie piesne z pera Natashy Khan sú tie, v ktorých hľadá seba samu. Tam, kde sa pýta na svoju ženskosť, hriechy mladosti a ľudskú zraniteľnosť. Výprava za spoznaním vlastného vnútra sa premietla do temne psychedelického a pritom prístupného albumu Two Suns. Jediná žena za projektom Bat For Lashes vo svojich najsilnejších momentoch ešte stále využíva fiktívne hrdinky a štipku spirituálnej záhady, aby dokázala zhudobniť svoje vnútro. Na tretej štúdiovke však nepreniká do neprehľadných hĺbok svojich postáv a ostáva len na povrchu týchto minirozprávok. V porovnaní so starším materiálom je The Haunted Man zvukovo oveľa otvorenejší, kompozične jednoduchší a konceptuálne rozbitejší. Ani hrejivý falzet, ani klavír, miestami spojený s dramatickými aranžmánmi a dávkou elektroniky, nedokážu stimulovať pocit decentného, nápaditého popového uspokojenia.
3/5
Tomáš Slaninka
Karel Kryl
Koncert 1989
EMI Music
Česká EMI nedávno spustila kampaň Archívy se otevírají, v ktorej rámci vydala živé nahrávky od Kryla, Nohavicu, Streichla a Dobeša. Automaticky som siahol najprv po Karlovi Krylovi. Nahrávka pochádza z jeho ostravského koncertu z roku 1989, čiže krátko po tom, ako sa vrátil do Československa z núteného exilu. Netreba sa rozpisovať o tom, že Kryl je fantastický – hity strieda s menej známymi, ale rovnako silnými pesničkami, ktoré vyvažuje klasickými „jedúvkami”. Koncert 1989 má veľmi dobrý zvuk, čím odsúva nabok nie veľmi dobre hrajúce polopirátske nahrávky z jeho poexilovej éry, no zarazí, ako je tento disk formálne odfláknutý. Chýbajú dobové fotografie, liner note od Jiřího Černého a dokonca nevieme ani presný dátum toho vystúpenia. Je to hanba. Pre speváka päť hviezd, pre vydavateľa EMI nula, čiže spolu dva a pol. To však Krylovi nemôžeme urobiť.
5/5
Peter Bálik
Goran Bregovič
Champagne for Gypsies
Universal Music
Isteže, Goranovi patrí rešpekt. Pomohol rozhýbať vlnu dychovkového undergroundu, je ovešaný oceneniami ako vianočný stromček guľami, fandia mu aj takí borci, ako zaslúžilý umelec Eric Clapton, ale ... jeho tvorbu v posledných rokoch zatieňovali albumy iných podobne orientovaných tvorcov. ( Na Slovensku takmer nulovo medializovaných.) Chcelo to zmenu štýlu a návrat k temperamentným pesničkám v štýle hopsa hopsasa. To sa na albume Champagne for Gypsies aj stalo. Goran urobil dobre, že si prizval na nahrávanie Gipsy Kings a Eugena Hütza (Gogol Bordello). Skladby, ktoré s nimi nahral, sa mi javia ako najzaujímavejšie, odlišné od zabehnutého balkánskeho hudobného ideálu. Toto je od čias Undergroundu najlepší album neriadenej strely čiže Gorana. Ale hudobná strela ďaleko prekonávajúca hranice všednosti to nie je. Inak „chvala“.
4/5
Miro Potoček
Van Morrison
Born To Sing: No Plan B
Blue Note/EMI
Írsky bard Van Morrison sa v posledných rokoch výrazne odmlčal. Jeho najnovší album Born To Sing: No Plan B, (kolekcia nových piesní po štyroch rokoch) by sa mal označiť za jeho comebackový album, ale bohužiaľ taký nie je. Nikto od neho dnes neočakáva nové Astral Weeks alebo Moondance, no majster v nedávnej minulosti viackrát dokázal, že na to má. Vypočujte si napríklad Healing Game alebo Back On Top. Magické! Born To Sing je slušná kolekcia nových pesničiek, na ktoré má roky vyvinutý patent – trochu keltský folk, soul, blues a džez. Výsledný zvuk patrí definitívne Van Morrisonovi. Škoda, že po veľkom a vydarenom výlete s albumom Astral Weeks, ktorý pred dvoma rokmi famózne oživil na koncertoch, sa na No Plan B nepustil do väčšieho dobrodružstva. Aj keď úvodná Open The Door (To Your Heart) znie delikátne.
3/5
Peter Bálik
The Haunted Man
Capitol
Najvzrušujúcejšie piesne z pera Natashy Khan sú tie, v ktorých hľadá seba samu. Tam, kde sa pýta na svoju ženskosť, hriechy mladosti a ľudskú zraniteľnosť. Výprava za spoznaním vlastného vnútra sa premietla do temne psychedelického a pritom prístupného albumu Two Suns. Jediná žena za projektom Bat For Lashes vo svojich najsilnejších momentoch ešte stále využíva fiktívne hrdinky a štipku spirituálnej záhady, aby dokázala zhudobniť svoje vnútro. Na tretej štúdiovke však nepreniká do neprehľadných hĺbok svojich postáv a ostáva len na povrchu týchto minirozprávok. V porovnaní so starším materiálom je The Haunted Man zvukovo oveľa otvorenejší, kompozične jednoduchší a konceptuálne rozbitejší. Ani hrejivý falzet, ani klavír, miestami spojený s dramatickými aranžmánmi a dávkou elektroniky, nedokážu stimulovať pocit decentného, nápaditého popového uspokojenia.
3/5
Tomáš Slaninka
Karel Kryl
Koncert 1989
EMI Music
Česká EMI nedávno spustila kampaň Archívy se otevírají, v ktorej rámci vydala živé nahrávky od Kryla, Nohavicu, Streichla a Dobeša. Automaticky som siahol najprv po Karlovi Krylovi. Nahrávka pochádza z jeho ostravského koncertu z roku 1989, čiže krátko po tom, ako sa vrátil do Československa z núteného exilu. Netreba sa rozpisovať o tom, že Kryl je fantastický – hity strieda s menej známymi, ale rovnako silnými pesničkami, ktoré vyvažuje klasickými „jedúvkami”. Koncert 1989 má veľmi dobrý zvuk, čím odsúva nabok nie veľmi dobre hrajúce polopirátske nahrávky z jeho poexilovej éry, no zarazí, ako je tento disk formálne odfláknutý. Chýbajú dobové fotografie, liner note od Jiřího Černého a dokonca nevieme ani presný dátum toho vystúpenia. Je to hanba. Pre speváka päť hviezd, pre vydavateľa EMI nula, čiže spolu dva a pol. To však Krylovi nemôžeme urobiť.
5/5
Peter Bálik
Goran Bregovič
Champagne for Gypsies
Universal Music
Isteže, Goranovi patrí rešpekt. Pomohol rozhýbať vlnu dychovkového undergroundu, je ovešaný oceneniami ako vianočný stromček guľami, fandia mu aj takí borci, ako zaslúžilý umelec Eric Clapton, ale ... jeho tvorbu v posledných rokoch zatieňovali albumy iných podobne orientovaných tvorcov. ( Na Slovensku takmer nulovo medializovaných.) Chcelo to zmenu štýlu a návrat k temperamentným pesničkám v štýle hopsa hopsasa. To sa na albume Champagne for Gypsies aj stalo. Goran urobil dobre, že si prizval na nahrávanie Gipsy Kings a Eugena Hütza (Gogol Bordello). Skladby, ktoré s nimi nahral, sa mi javia ako najzaujímavejšie, odlišné od zabehnutého balkánskeho hudobného ideálu. Toto je od čias Undergroundu najlepší album neriadenej strely čiže Gorana. Ale hudobná strela ďaleko prekonávajúca hranice všednosti to nie je. Inak „chvala“.
4/5
Miro Potoček
Van Morrison
Born To Sing: No Plan B
Blue Note/EMI
Írsky bard Van Morrison sa v posledných rokoch výrazne odmlčal. Jeho najnovší album Born To Sing: No Plan B, (kolekcia nových piesní po štyroch rokoch) by sa mal označiť za jeho comebackový album, ale bohužiaľ taký nie je. Nikto od neho dnes neočakáva nové Astral Weeks alebo Moondance, no majster v nedávnej minulosti viackrát dokázal, že na to má. Vypočujte si napríklad Healing Game alebo Back On Top. Magické! Born To Sing je slušná kolekcia nových pesničiek, na ktoré má roky vyvinutý patent – trochu keltský folk, soul, blues a džez. Výsledný zvuk patrí definitívne Van Morrisonovi. Škoda, že po veľkom a vydarenom výlete s albumom Astral Weeks, ktorý pred dvoma rokmi famózne oživil na koncertoch, sa na No Plan B nepustil do väčšieho dobrodružstva. Aj keď úvodná Open The Door (To Your Heart) znie delikátne.
3/5
Peter Bálik
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.