Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Svet Petra Zajaca

.peter Zajac .časopis .klub

Predstavy raja majú mýtickú alebo utopickú podobu. Mýty o Adapovi a Gilgamešovi, o egyptských a gréckych rajoch, o rímskej predstave Zlatého veku, o Ostrovoch blaženosti, Záhrade Hesperidiek, Elyzeu či Vergíliových Arkádach sa vracajú k ľudskému pôvodu. Majú podobu určitého miesta. Prvým pozemským vzorom raja bol staroiránsky paradeisos, stromový park, obohnaný valom, miesto oddelené od ostatného sveta zo všetkých strán,. Činnosť v raji predstavuje kultivovanie prírody. Vyhnanie z raja sa spája so stratou večnosti a s existenciou smrti. Existenciálne rozdvojenie ľudskej činnosti na prácu a kultivovanie obsiahol Martin Heidegger v existencialistických pojmoch Sorge (obstarávanie) a Fürsorge (starosť), u nás František Švantner vo veľkom románe dvadsiateho storočia Život bez konca.

Na rozdiel od mýtických sú utopické raje orientované do budúcnosti. Miestom utópie je ne-existujúce miesto (u-topos). Komunistická utópia sa pokúsila situovať túto utópiu na zem. Základný nezmysel komunistického raja spočíval v predstave, že beztriednu spoločnosť možno dosiahnuť triednym terorom a raj ako miesto slobody jej likvidáciou. Komunistická ponuka po augustovej invázii v roku 1968, ktorú predstavovalo najviditeľnejšie otvorenie siete obchodných domov PRIOR, bola založená na pakte s občanmi, spočívajúcom na tichej dohode: výmenou za slobodu vám dáme raj. Keď ľudia zistili, že do raja sa výmenou za slobodu nedostali,  boli pripravení prijať v roku 1989 slobodu ako záloh na budúci raj, a to aj s vedomím, že si bude treba nejaký čas uťahovať opasky. Odmenou boli TESCÁ, POLUSY a CARREOFOURY.
Prísľub raja sa volal Lisabonská zmluva. V marci 2000 sa šéfovia štátov a vlád dohodli na tom, že urobia EÚ „do roku 2010 najkonkurencieschopnejšou a najdynamickejšou poznatkovo orientovanou ekonomikou“.  Dnes po tejto agende neštekne ani pes. Krízový scenár znovu predpokladá, že obmedzovaním slobody, ku ktorému dochádza v dôsledku teroru, ekonomickej krízy a rastúceho zadlženia, dospeje Amerika a Európa do akéhosi kapitalistického raja, ručeného biliónmi dolárov a eur. Tá vábnička a pokušenie nám znova navrávajú, že nás Eden neminie, ale musíme prijať obmedzenie slobody rozhodovania, voľnej súťaže ideí, tovarov a kapitálu.  
Táto predstava je rovnako scestná ako predstava komunistického raja.   S Nobelovou cenou alebo bez. Raje patria do sféry mýtov ako melancholické spomienky na lepšiu minulosť alebo utópií ako vidiny lepšej budúcnosti.   Náš aktuálny svet vždy bol, je a ostane svetom obstarávania, práce a starosti, kultivovania. Práce, ktorá nezabúda technokraticky na kultivovanie, a kultivovania, ktoré v intelektuálnych myšlienkových hrách nezabúda na prácu.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite