Grizzly Bea: Shields (Warp)
Tretí album kvarteta Grizzly Bear znie, akoby ho kapela stvorila v novom, neobjavenom časopriestore. Ich psychedelická zmes introvertného rocku, ľahkého amerického folku a jemnej elektroniky je miestami priveľmi krehká, pritom však absolutistická vo svojom hľadaní nadpozemskej krásy. Aj názov navráva, akoby sa Ed Droste so svojou bandou potrebovali schovávať pred realitou, aby v nej potichu našli pokoj. Hneď v otváracej skladbe Sleeping Ute sa vyznáva, že „sníval celý deň, len slobodne putujúc.” Grizzly Bear, túžiac po elegantnom a eklektickom pope, prinášajú niekoľké triumfálne momenty lákavej harmónie a súčasne vášnivej disonancie. Tieto kontrasty ich dovádzajú až k epickému vyvrcholeniu Sun In the Eyes, pričom až do konca ostávajú rozhodní: „Už nikdy sa nevrátim.” Ak by sa aj náhodou nevrátili, Shields ostane mementom intuitívnej a úprimnej rovnováhy medzi snom o kráse a jeho uskutočnení.
4/5
.tomáš Slaninka
Traband: Neslýchané! (Indies Scope Records)
Posledný album dvojtaktnej a pritom štvorčlennej kapely Traband zaujme už len priloženým DVD Neslyšené? so staršími skladbami, pretlmočenými do znakového jazyka (tlmočníci pritom predvádzajú rozmarné divadielka). Na svoje si však prídu najmä počúvajúci: kapela mierne pritvrdzuje, harmónium ostáva v úzadí a hneď akustická „vypaľovačka“ Moji učitelé naznačí, že neotrepanými inštrumentačnými finesami Trabanditi prekvapujú ustavične (vynikajúce tubové riffy). Netuším, ako to Jarda Svoboda robí, že z jeho autodielne vychádzajú zakaždým iné (výborné) kúsky. Chytľavá Princezna Lada preznieva v hlave niekoľko dní, podobne ako sentimentálna retrospektíva vojnového veterána s írskym motívom (Muž, který sázel stromy) či bilancujúci Kámen v botě. Takúto „dvojtaktnú bigbítovú dychovku“ s názvukmi rocku, popu, jazzu, folku a šansónu je radosť naštartovať!
4/5
.peter Motyčka
Please The Trees: A Forrest Affair (Starcastic Records)
Za anglickým názvom tejto kapely sa skrýva talentovaný český pesničkár Vašek Havelka, ktorý sa rozhodol ísť inou cestou ako českí folkáči. Už na debutovom albume ukázal, že jeho vzorom sú skôr americkí alternatívni pesničkári ako napríklad domáci bard Jarek Nohavica. Po sľubnom debute však Please The Trees s druhým albumom úplne prepadli a zdalo sa, že kapela je na konci s dychom. A Forrest Affair však poukazuje na nový začiatok. Za tým správnym zvukom sa Havelka musel vydať až do Ameriky, kde svoju novinku nahral s pomocou producenta Jonathana Burnsidea. Keby sme Please The Trees nepoznali, mohli by sme si ich zmýliť s hociktorou americkou kapelou, ktorá má záľubu vo folkrocku na spôsob Neil Younga alebo temného gotického blues Nicka Cava, no A Forrest Affair, napriek tomu, že je pekne aražérsky vystavaný a obsahuje niektoré veľmi pekné a hrejivé piesne, dopláca na duplicitu. Takých kapiel, akou je Please The Trees, chodí viac. Takto je len ďalšou kapelou, ktorá prispela do pesničkárskeho hnutia menom Americana.
3/5
.peter Bálik
Natalia Lafourcade: Mujer Divina (Homenaje a Agustín Lara) (Sony Import)
Mexiko má teraz dve nádejné mladé pesničkárky – Carlu Morrison a Nataliu Lafourcade. Carla boduje na prvom mieste v mojom rebríčku najobľúbenejších tohoročných albumov (Déjenme Llorar) a Natalia doňho práve vstupuje s titulom Mujer Divina (Božia žena). Spieva na ňom duety v piesňach zosnulého mexického skladateľa Augustína Laru (dokonalého džentlmena, ospevujúceho ženskú krásu), spolu s plejádou veľkých umelcov – Kevinom Johansenom (Pohoda 2006), Devendrom Banhartom, Gilbertom Gilom, Jorge Drexlerom a ďalšími. Hudba Natalie, pochádzajúcej z umeleckej rodiny, sa často opisuje ako indie pop, art pop. Treba však dodať, že s mexickými prvkami a textami v španielčine. Za najkrajšiu pieseň z albumu Mujer Divina pokladám tú s Kevinom Johansenom – La Fugitiva (Utečenec), s brilantnými aranžmánmi v štýle elektronicko-akustického popu, trochu ambientného, kabaretného. Mľaskám.
4/5
.miro Potoček
Tretí album kvarteta Grizzly Bear znie, akoby ho kapela stvorila v novom, neobjavenom časopriestore. Ich psychedelická zmes introvertného rocku, ľahkého amerického folku a jemnej elektroniky je miestami priveľmi krehká, pritom však absolutistická vo svojom hľadaní nadpozemskej krásy. Aj názov navráva, akoby sa Ed Droste so svojou bandou potrebovali schovávať pred realitou, aby v nej potichu našli pokoj. Hneď v otváracej skladbe Sleeping Ute sa vyznáva, že „sníval celý deň, len slobodne putujúc.” Grizzly Bear, túžiac po elegantnom a eklektickom pope, prinášajú niekoľké triumfálne momenty lákavej harmónie a súčasne vášnivej disonancie. Tieto kontrasty ich dovádzajú až k epickému vyvrcholeniu Sun In the Eyes, pričom až do konca ostávajú rozhodní: „Už nikdy sa nevrátim.” Ak by sa aj náhodou nevrátili, Shields ostane mementom intuitívnej a úprimnej rovnováhy medzi snom o kráse a jeho uskutočnení.
4/5
.tomáš Slaninka
Traband: Neslýchané! (Indies Scope Records)
Posledný album dvojtaktnej a pritom štvorčlennej kapely Traband zaujme už len priloženým DVD Neslyšené? so staršími skladbami, pretlmočenými do znakového jazyka (tlmočníci pritom predvádzajú rozmarné divadielka). Na svoje si však prídu najmä počúvajúci: kapela mierne pritvrdzuje, harmónium ostáva v úzadí a hneď akustická „vypaľovačka“ Moji učitelé naznačí, že neotrepanými inštrumentačnými finesami Trabanditi prekvapujú ustavične (vynikajúce tubové riffy). Netuším, ako to Jarda Svoboda robí, že z jeho autodielne vychádzajú zakaždým iné (výborné) kúsky. Chytľavá Princezna Lada preznieva v hlave niekoľko dní, podobne ako sentimentálna retrospektíva vojnového veterána s írskym motívom (Muž, který sázel stromy) či bilancujúci Kámen v botě. Takúto „dvojtaktnú bigbítovú dychovku“ s názvukmi rocku, popu, jazzu, folku a šansónu je radosť naštartovať!
4/5
.peter Motyčka
Please The Trees: A Forrest Affair (Starcastic Records)
Za anglickým názvom tejto kapely sa skrýva talentovaný český pesničkár Vašek Havelka, ktorý sa rozhodol ísť inou cestou ako českí folkáči. Už na debutovom albume ukázal, že jeho vzorom sú skôr americkí alternatívni pesničkári ako napríklad domáci bard Jarek Nohavica. Po sľubnom debute však Please The Trees s druhým albumom úplne prepadli a zdalo sa, že kapela je na konci s dychom. A Forrest Affair však poukazuje na nový začiatok. Za tým správnym zvukom sa Havelka musel vydať až do Ameriky, kde svoju novinku nahral s pomocou producenta Jonathana Burnsidea. Keby sme Please The Trees nepoznali, mohli by sme si ich zmýliť s hociktorou americkou kapelou, ktorá má záľubu vo folkrocku na spôsob Neil Younga alebo temného gotického blues Nicka Cava, no A Forrest Affair, napriek tomu, že je pekne aražérsky vystavaný a obsahuje niektoré veľmi pekné a hrejivé piesne, dopláca na duplicitu. Takých kapiel, akou je Please The Trees, chodí viac. Takto je len ďalšou kapelou, ktorá prispela do pesničkárskeho hnutia menom Americana.
3/5
.peter Bálik
Natalia Lafourcade: Mujer Divina (Homenaje a Agustín Lara) (Sony Import)
Mexiko má teraz dve nádejné mladé pesničkárky – Carlu Morrison a Nataliu Lafourcade. Carla boduje na prvom mieste v mojom rebríčku najobľúbenejších tohoročných albumov (Déjenme Llorar) a Natalia doňho práve vstupuje s titulom Mujer Divina (Božia žena). Spieva na ňom duety v piesňach zosnulého mexického skladateľa Augustína Laru (dokonalého džentlmena, ospevujúceho ženskú krásu), spolu s plejádou veľkých umelcov – Kevinom Johansenom (Pohoda 2006), Devendrom Banhartom, Gilbertom Gilom, Jorge Drexlerom a ďalšími. Hudba Natalie, pochádzajúcej z umeleckej rodiny, sa často opisuje ako indie pop, art pop. Treba však dodať, že s mexickými prvkami a textami v španielčine. Za najkrajšiu pieseň z albumu Mujer Divina pokladám tú s Kevinom Johansenom – La Fugitiva (Utečenec), s brilantnými aranžmánmi v štýle elektronicko-akustického popu, trochu ambientného, kabaretného. Mľaskám.
4/5
.miro Potoček
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.