.všetko sa to začalo v septembri pred tromi rokmi. Vo vydavateľskom dome Forza sa rozhodli oživiť tradíciu a známu značku OPUS vo forme stovky albumov, ktoré podľa najobjektívnejších možných kritérií patria do Zlatého fondu slovenskej kultúry.
.beh na dlhú trať
Hoci pôvodným zámerom bolo vydať celú stovku nosičov v priebehu štyroch rokov, v súčasnosti sa celá edícia nachádza iba tesne za polovicou – z počtu 56 nahrávok je už však napríklad vypredaný titul Spevácky zbor Lúčnica. Záber tejto vydavateľskej série je skutočne široký. Najväčšie zastúpenie má logicky sekcia Rock & Pop, nechýbajú však ani nahrávky z tematicky rozdelených oblastí Classic & Jazz, Folklór & Dychovka, Hovorené slovo a Pre deti. Len ťažko sa dá predstaviť, že by niekto túžil vlastniť všetkých sto nahrávok, nech sú akokoľvek „základné“ a zásadné. Je však celkom pochopiteľné, že skutočne každý si v tej stovke nájde niekoľko favorizovaných, ktoré by ho mohli zaujímať.
.booklety, ach tie booklety
To, že CD nosič je dnes v podstate mŕtvy formát, je známy fakt. Podľa niektorých analytikov už nepomáha ani to, keď vydavateľstvá pridávajú k striebornému kotúčiku luxusné a výpravné booklety. Ako sa s touto skutočnosťou popasovali vo Forze? Každý nosič z edície OPUS 100 obsahuje dvojicu diskov v papierovom prebale, na ktorom sú dva malé obaly príslušných albumov. Na zadnej strane je ku každému albumu uvedených pár sprievodných slov, ktoré poslucháčovi priblížia dobu a okolnosti vzniku diela. Vnútri vás čaká už iba stroho, hoci graficky vkusne vyriešený obal s podrobnými informáciami o skladbách, interpretoch a účinkujúcich, nuž a samozrejme dve CD platne. Ďalšie detaily o tituloch, reprinty pôvodných obalov a unikátne archívne materiály a spomienky treba hľadať na internetovej adrese edície www.opus100.sk, čím automaticky vyvstáva otázka, prečo by prípadný záujemca nehľadal na sieti aj samotný zvukový záznam a mal tak všetko pekne zadarmo.
.fajnšmekerské dilemy
Ak je niekto priaznivcom tvorby niektorého zo zásadných slovenských interpretov, zahrnutých v tomto projekte, je viac ako pravdepodobné, že za tie roky už jeho nahrávku v podobe CD dávno vlastní. Napríklad taký album Bolo nás jedenásť, právom považovaný za skutočný drahokam slovenskej populárnej hudby. Autor týchto riadkov ho dostal ako vianočný darček v dobe jeho vzniku na vinylovej platni. Neskôr uvítal skvelú edíciu, keď na dvoch CD OPUS vydal hneď štyri nahrávky trojice Lasica – Satinský – Filip. Aktuálna dvojkombinácia Bolo nás jedenásť/Sťahovaví vtáci zo sady OPUS 100 v strohej forme bez textov, bookletu či iných zaujímavých informácií tak, žiaľ, nemá pridanú hodnotu. Cenová stratégia vydavateľstva, logistika (nahrávky si kúpite aj na vybraných poštách) či mainstreamoví mediálni partneri (tak trochu nešťastne uvedení na prebaloch nahrávok) sú však jednoznačným signálom toho, že cieľovou skupinou edície sú skutočne tie najširšie vrstvy obyvateľstva.
Či už ide o operu Jána Cikkera, predstavenia Radošinského naivného divadla, nahrávky Dariny Laščiakovej, Mariky Gombitovej alebo Slobodnej Európy a Davovej psychózy, je skvelé, že si ich dnes môže každý zohnať v dobrej kvalite a za skutočne ľudovú cenu.
.beh na dlhú trať
Hoci pôvodným zámerom bolo vydať celú stovku nosičov v priebehu štyroch rokov, v súčasnosti sa celá edícia nachádza iba tesne za polovicou – z počtu 56 nahrávok je už však napríklad vypredaný titul Spevácky zbor Lúčnica. Záber tejto vydavateľskej série je skutočne široký. Najväčšie zastúpenie má logicky sekcia Rock & Pop, nechýbajú však ani nahrávky z tematicky rozdelených oblastí Classic & Jazz, Folklór & Dychovka, Hovorené slovo a Pre deti. Len ťažko sa dá predstaviť, že by niekto túžil vlastniť všetkých sto nahrávok, nech sú akokoľvek „základné“ a zásadné. Je však celkom pochopiteľné, že skutočne každý si v tej stovke nájde niekoľko favorizovaných, ktoré by ho mohli zaujímať.
.booklety, ach tie booklety
To, že CD nosič je dnes v podstate mŕtvy formát, je známy fakt. Podľa niektorých analytikov už nepomáha ani to, keď vydavateľstvá pridávajú k striebornému kotúčiku luxusné a výpravné booklety. Ako sa s touto skutočnosťou popasovali vo Forze? Každý nosič z edície OPUS 100 obsahuje dvojicu diskov v papierovom prebale, na ktorom sú dva malé obaly príslušných albumov. Na zadnej strane je ku každému albumu uvedených pár sprievodných slov, ktoré poslucháčovi priblížia dobu a okolnosti vzniku diela. Vnútri vás čaká už iba stroho, hoci graficky vkusne vyriešený obal s podrobnými informáciami o skladbách, interpretoch a účinkujúcich, nuž a samozrejme dve CD platne. Ďalšie detaily o tituloch, reprinty pôvodných obalov a unikátne archívne materiály a spomienky treba hľadať na internetovej adrese edície www.opus100.sk, čím automaticky vyvstáva otázka, prečo by prípadný záujemca nehľadal na sieti aj samotný zvukový záznam a mal tak všetko pekne zadarmo.
.fajnšmekerské dilemy
Ak je niekto priaznivcom tvorby niektorého zo zásadných slovenských interpretov, zahrnutých v tomto projekte, je viac ako pravdepodobné, že za tie roky už jeho nahrávku v podobe CD dávno vlastní. Napríklad taký album Bolo nás jedenásť, právom považovaný za skutočný drahokam slovenskej populárnej hudby. Autor týchto riadkov ho dostal ako vianočný darček v dobe jeho vzniku na vinylovej platni. Neskôr uvítal skvelú edíciu, keď na dvoch CD OPUS vydal hneď štyri nahrávky trojice Lasica – Satinský – Filip. Aktuálna dvojkombinácia Bolo nás jedenásť/Sťahovaví vtáci zo sady OPUS 100 v strohej forme bez textov, bookletu či iných zaujímavých informácií tak, žiaľ, nemá pridanú hodnotu. Cenová stratégia vydavateľstva, logistika (nahrávky si kúpite aj na vybraných poštách) či mainstreamoví mediálni partneri (tak trochu nešťastne uvedení na prebaloch nahrávok) sú však jednoznačným signálom toho, že cieľovou skupinou edície sú skutočne tie najširšie vrstvy obyvateľstva.
Či už ide o operu Jána Cikkera, predstavenia Radošinského naivného divadla, nahrávky Dariny Laščiakovej, Mariky Gombitovej alebo Slobodnej Európy a Davovej psychózy, je skvelé, že si ich dnes môže každý zohnať v dobrej kvalite a za skutočne ľudovú cenu.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.