.waze je bezplatný navigačný systém pre vaše ranné cesty do práce, večerné cesty domov, vyvetranie auta v piatok poobede a jeho návrat na parkovisko či do garáže v nedeľu podvečer. Niežeby ste v tých chvíľach potrebovali navigovať, ale všetko sú to kritické časti dňa, keď vás môže zaskočiť dopravná zápcha a vy riskujete úraz na hlave, keď si budete búchať čelo o volant, že ste sa nevybrali do cieľa alternatívnou trasou. Tomuto všetkému máme šancu sa vyhnúť, ak budete používať na svojom chytrom mobile navigačný systém waze (existuje pre iOs a Android).
Dobrá správa je, že ak už raz uviaznete v nejakej dopravnej zápche, je to na úžitok ostatným užívateľom navigačného systému waze. Na základe vašej aktuálnej polohy a rýchlosti vozidla, čo sú údaje, ktoré aplikácia odosiela z mobilu cez internet, môže server vyhodnotiť dopravnú situáciu a ponúknuť ostatným účastníkom premávky vhodnejšiu trasu do cieľa. Pre tých, čo trávia čas v zápche, ponúka waze zábavnou formou možnosť potvrdiť túto skutočnosť, čo tí, čo sa zápche vyhnú, robiť nemôžu, keďže rýchlo mieria do svojho cieľa alternatívnou trasou.
.očami vodičov a vodičiek
Pozrime sa na obrazovku mobilu očami vodičov a vodičiek, ktorí sa pustia cestou-necestou so spustenou aplikáciou. Mapa na obrazovke ich mobilu je ako živá. Vidia na nej ikonky ostatných užívateľov vo svojom okolí, animácie spomalenej premávky, trojuholníky s výstrahami na ceste alebo uniformovaných panáčikov vedľa cesty, až je zaťažko od toho odtrhnúť oči na nezáživnú cestu pred sebou.
Pre aktívnejších užívateľov ponúka systém možnosť mapy priamo editovať a dopĺnať o informácie, väčšinu z toho cez internetovú stránku, ale niečo aj priamo cez obrazovku smartfónu. Takto má waze teoretickú možnosť doplniť napríklad nový kus diaľnice, ktorá ešte nie je na mape Slovenska v predstihu pred konkurenciou.
A konkurencia naozaj existuje. Známy komerčný navigačný systém Tom Tom ponúka v niektorých krajinách informácie o aktuálnej dopravnej situácii aktualizované pomocou podobných postupov, aké používa waze. V našich končinách populárny navigačný systém Sygic ponúka za 12 euro ročné predplatné analogickej služby pre Slovensko. Aplikácia Dopravný servis pre Android či iOS od Rádia Express dodáva dopravné informácie, ktoré môžu na svojej konkrétnej trase aktualizovať aj jej užívatelia.
Navigačný systém waze ponúka aj typické služby sociálnych sietí. Používatelia si môžu pridávať do svojich okruhov známych, môžu sa grupovať do skupín a navzájom komunikovať. Pre hravé typy je tu možnosť zbierať body a umiestňovať sa v rebríčkoch, dokonca si môžte v nastaveniach odsúhlasiť voľbu, že vás waze niekedy znaviguje alternatívnou trasou len preto, aby ste vy získali určitý počet bodov a server zas potrebné informácie. Na rozdiel od niektorých sociálnych sietí však ponúka waze používateľom aj možnosť užívať si ho v anonymite.
Nie všetko funguje jednoducho pri takej zložitej úlohe, akú si predsavzal waze a jemu podobné navigačné systémy, ešte stále to chce spoliehať sa aj na vlastný úsudok. Dopravné zápchy len v jednom pruhu viacprúdovej cesty, nedostatok údajov či nesprávne hlásenia používateľov, to všetko a mnohé iné môže spôsobiť, že dobre mienená rada sa ukáže ako zle vybraná trasa.
.lokalizovaná reklama to platí
Systémy ako waze majú u nás budúcnosť, stačí sa len pozrieť, aká je ich prítomnosť v krajinách s rozvinutejším kapitalizmom. Hneď si tak aj odpovieme na nevyslovenú otázku, akým spôsobom môže niečo takéto bezplatne fungovať. Volá sa to location-based advertisement, reklama založená na vašej polohe. V niektorých krajinách ponúka waze možnosť nájsť na trase benzínové pumpy spolu s údajmi o cenách pohonných látok, pričom údaje nie sú získané od predajcov týchto látok, ale od zákazníkov, ktorí ich do waze nahlásia, alebo aspoň potvrdia. No a odtiaľ už je len krôčik, aby sa vodičom popri týchto užitočných informáciách objavili i aktuálne ponuky, zľavy, kupóny či iné marketingové prostriedky. Neznie vám to ako dostatočne potentné pre tvorbu dostatočného zisku? Možno máte pravdu, ale majitelia firmy waze a spoločností, ktoré do nej investovali peniaze, majú v zálohe ďalšie nápady, ktoré nám ešte nemienia prezradiť.
A na koniec tu máme niečo pre majiteľov smatfónov, ktorí zavrhujú navigačné systémy z princípu a z hrdosti a odmietajú sa riadiť vopred naplánovanou trasou pomocou navigácie. Čo tak dívať sa na vec opačne a použiť navigáciu nie vopred, ale dodatočne?! Stačí len v lese na turistickom chodníčku spustiť vhodnú aplikáciu od Google, schovať smartfón do vrecka a nechať si zaznamenať trasu na horšie časy. Takto by spory, či X.Y. zvolil v lese naozaj skratku do cieľa, alebo nie, okamžite odpadli, stačilo by sa dodatočne pozrieť na záznam na mobile. Hoci, prečo hneď myslieť na spory, taká rekapitulácia vášho putovania uličkami ďalekých miest pomocou Google Street View môže slúžiť ako výborná inšpirácia pre nás ostatných. Nevraviac, že od novembra 2012 sú takéto atraktívne 360-stupňové panoramatické obrázky dostupné i pre veľkú časť územia Slovenska.
Chce to len poslať svoju polohu ďalej.
Autor je matematik a spolupracovník .týždňa.
Dobrá správa je, že ak už raz uviaznete v nejakej dopravnej zápche, je to na úžitok ostatným užívateľom navigačného systému waze. Na základe vašej aktuálnej polohy a rýchlosti vozidla, čo sú údaje, ktoré aplikácia odosiela z mobilu cez internet, môže server vyhodnotiť dopravnú situáciu a ponúknuť ostatným účastníkom premávky vhodnejšiu trasu do cieľa. Pre tých, čo trávia čas v zápche, ponúka waze zábavnou formou možnosť potvrdiť túto skutočnosť, čo tí, čo sa zápche vyhnú, robiť nemôžu, keďže rýchlo mieria do svojho cieľa alternatívnou trasou.
.očami vodičov a vodičiek
Pozrime sa na obrazovku mobilu očami vodičov a vodičiek, ktorí sa pustia cestou-necestou so spustenou aplikáciou. Mapa na obrazovke ich mobilu je ako živá. Vidia na nej ikonky ostatných užívateľov vo svojom okolí, animácie spomalenej premávky, trojuholníky s výstrahami na ceste alebo uniformovaných panáčikov vedľa cesty, až je zaťažko od toho odtrhnúť oči na nezáživnú cestu pred sebou.
Pre aktívnejších užívateľov ponúka systém možnosť mapy priamo editovať a dopĺnať o informácie, väčšinu z toho cez internetovú stránku, ale niečo aj priamo cez obrazovku smartfónu. Takto má waze teoretickú možnosť doplniť napríklad nový kus diaľnice, ktorá ešte nie je na mape Slovenska v predstihu pred konkurenciou.
A konkurencia naozaj existuje. Známy komerčný navigačný systém Tom Tom ponúka v niektorých krajinách informácie o aktuálnej dopravnej situácii aktualizované pomocou podobných postupov, aké používa waze. V našich končinách populárny navigačný systém Sygic ponúka za 12 euro ročné predplatné analogickej služby pre Slovensko. Aplikácia Dopravný servis pre Android či iOS od Rádia Express dodáva dopravné informácie, ktoré môžu na svojej konkrétnej trase aktualizovať aj jej užívatelia.
Navigačný systém waze ponúka aj typické služby sociálnych sietí. Používatelia si môžu pridávať do svojich okruhov známych, môžu sa grupovať do skupín a navzájom komunikovať. Pre hravé typy je tu možnosť zbierať body a umiestňovať sa v rebríčkoch, dokonca si môžte v nastaveniach odsúhlasiť voľbu, že vás waze niekedy znaviguje alternatívnou trasou len preto, aby ste vy získali určitý počet bodov a server zas potrebné informácie. Na rozdiel od niektorých sociálnych sietí však ponúka waze používateľom aj možnosť užívať si ho v anonymite.
Nie všetko funguje jednoducho pri takej zložitej úlohe, akú si predsavzal waze a jemu podobné navigačné systémy, ešte stále to chce spoliehať sa aj na vlastný úsudok. Dopravné zápchy len v jednom pruhu viacprúdovej cesty, nedostatok údajov či nesprávne hlásenia používateľov, to všetko a mnohé iné môže spôsobiť, že dobre mienená rada sa ukáže ako zle vybraná trasa.
.lokalizovaná reklama to platí
Systémy ako waze majú u nás budúcnosť, stačí sa len pozrieť, aká je ich prítomnosť v krajinách s rozvinutejším kapitalizmom. Hneď si tak aj odpovieme na nevyslovenú otázku, akým spôsobom môže niečo takéto bezplatne fungovať. Volá sa to location-based advertisement, reklama založená na vašej polohe. V niektorých krajinách ponúka waze možnosť nájsť na trase benzínové pumpy spolu s údajmi o cenách pohonných látok, pričom údaje nie sú získané od predajcov týchto látok, ale od zákazníkov, ktorí ich do waze nahlásia, alebo aspoň potvrdia. No a odtiaľ už je len krôčik, aby sa vodičom popri týchto užitočných informáciách objavili i aktuálne ponuky, zľavy, kupóny či iné marketingové prostriedky. Neznie vám to ako dostatočne potentné pre tvorbu dostatočného zisku? Možno máte pravdu, ale majitelia firmy waze a spoločností, ktoré do nej investovali peniaze, majú v zálohe ďalšie nápady, ktoré nám ešte nemienia prezradiť.
A na koniec tu máme niečo pre majiteľov smatfónov, ktorí zavrhujú navigačné systémy z princípu a z hrdosti a odmietajú sa riadiť vopred naplánovanou trasou pomocou navigácie. Čo tak dívať sa na vec opačne a použiť navigáciu nie vopred, ale dodatočne?! Stačí len v lese na turistickom chodníčku spustiť vhodnú aplikáciu od Google, schovať smartfón do vrecka a nechať si zaznamenať trasu na horšie časy. Takto by spory, či X.Y. zvolil v lese naozaj skratku do cieľa, alebo nie, okamžite odpadli, stačilo by sa dodatočne pozrieť na záznam na mobile. Hoci, prečo hneď myslieť na spory, taká rekapitulácia vášho putovania uličkami ďalekých miest pomocou Google Street View môže slúžiť ako výborná inšpirácia pre nás ostatných. Nevraviac, že od novembra 2012 sú takéto atraktívne 360-stupňové panoramatické obrázky dostupné i pre veľkú časť územia Slovenska.
Chce to len poslať svoju polohu ďalej.
Autor je matematik a spolupracovník .týždňa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.