Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Staničný bozk

.yoani Sánchez .časopis .klub

Na malej železničnej stanici začína život od skorého rána. Študenti v upätých uniformách prídu a odídu a predavač novín ponúka nudnú Granma deň čo deň. Obaly po orieškoch, predavači nápojov a pár tvárí, ktoré spali len na kartónoch na zemi. Mohla by to byť stanica kdekoľvek na svete. Chýba tu len jedna vec. Koľaje sú prázdne, žiadna lokomotíva ani žiadny zvuk pištiaci kdesi v diaľke. Potom príde opustený vagón s iniciálkami DB (Deutsche Bahn). Pasažieri s nechuťou nastúpia. Situáciu nezachráni ani úsmev mávajúceho dieťaťa z ktoréhosi okienka.

Kuba bola štát s prvou železnicou v Latinskej Amerike, teraz v novembri je to 175 rokov. Havana-Bejucel stála o dekádu skôr, ako začali chodiť vlaky vo vtedajšom Španielsku. Ale nejde iba o historické dátumy. Železnica sa na ostrove rozšírila rýchlo a tvorila chrbticu vtedajšieho života. V mnohých mestečkách sa život odvíjal podľa toho, kedy prišiel a kedy odišiel vlak. Typický železničný pach bol považovaný za arómu. Dnes z tejto slávy zostalo len málo. Jedného dňa sme z nástupišťa povedali skutočnému vlaku svoje zbohom a namiesto komfortu, ktorý sme si s ním spájali, prišiel diskomfort a nervozita.
Hoci sa za posledný rok veľa investovalo do opráv a rekonštrukcie, hoci sa  prepravovaný náklad takmer zdvojnásobil, kubánske dráhy trpia niečím, čo len ťažko možno vyjadriť v číslach. Hlavným problémom nie je nedostatok presnosti, ani vagóny v dezolátnom stave, dokonca ani špinavé toalety. Hlavným problémom nie je ani systematické okrádanie cestujúcich, nehorázny personál, stále meškanie a rušenie spojov alebo alarmujúci stav bezpečnosti, ako o tom svedčia časté nehody. To najhoršie sa odohralo v mysliach miliónov cestujúcich Kubáncov, ktorí sa už na cestovanie vlakom pozerajú inak. Príchod a odchod vlaku už neurčuje ich život a nikto už nemáva z okienka. Otrepaná scéna staničného bozku na rozlúčku alebo vreckovka mávajúca z prázdneho nástupišťa totiž prišli o to najdôležitejšie: o vlak pripravený na odchod, hrdého železného hada, ktorý tvorí chrbticu celého ostrova.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite