Terorizmom sa zaoberá aj pomerne málo známy, hoci už nie celkom začínajúci americký spisovateľ Ken Kalfus.
Zatiaľ čo režisér Gavin Hood vo svojom filme zobrazuje odraz veľkých dejín v živote jedného „obyčajného človeka“, Kalfusov Americký problém zvolil iný prístup: boj s terorizmom je len pozadím pre osobnú tragédiu. Joyce sa ráno 11. septembra len tak-tak vyhne smutno známemu letu 93, jej manžel Marshall o pár hodín neskôr len s odreninami vyviazne z rúcajúceho sa Svetového obchodného centra.
Prežitie jedného však toho druhého neteší – sú z neho vlastne celkom otvorene sklamaní. Nachádzajú sa totiž uprostred rozvodového konania, ktoré svojou silou, vynaliezavosťou a zákernosťou odvážne konkuruje samovražedným fanatikom v Boeingoch. V Kalfusovom príbehu sa terorizmus a intímna rodinná nenávisť v niektorých momentoch dotýkajú, no nijako spolu hlbšie nesúvisia. Len to zlo nahromadené medzi Marshallom a Joyce je osobnejšie a žiadna strana neprejavuje ani náznak hrdinstva či statočnosti. Problém Amerického problému je v úpornej snahe o hľadanie paralel medzi padajúcimi Dvojičkami, antraxom v obálkach, prepadom na burze, škandálom v Enrone či vojnami v Afganistane a v Iraku na jednej strane a rozvodovou tortúrou na strane druhej. Hoci sa kniha nečíta zle a občas čitateľa aj prekvapí, ku koncu už svojím schematizmom nudí. Autorovi prestávame veriť. A to je nielen americký problém.
Zatiaľ čo režisér Gavin Hood vo svojom filme zobrazuje odraz veľkých dejín v živote jedného „obyčajného človeka“, Kalfusov Americký problém zvolil iný prístup: boj s terorizmom je len pozadím pre osobnú tragédiu. Joyce sa ráno 11. septembra len tak-tak vyhne smutno známemu letu 93, jej manžel Marshall o pár hodín neskôr len s odreninami vyviazne z rúcajúceho sa Svetového obchodného centra.
Prežitie jedného však toho druhého neteší – sú z neho vlastne celkom otvorene sklamaní. Nachádzajú sa totiž uprostred rozvodového konania, ktoré svojou silou, vynaliezavosťou a zákernosťou odvážne konkuruje samovražedným fanatikom v Boeingoch. V Kalfusovom príbehu sa terorizmus a intímna rodinná nenávisť v niektorých momentoch dotýkajú, no nijako spolu hlbšie nesúvisia. Len to zlo nahromadené medzi Marshallom a Joyce je osobnejšie a žiadna strana neprejavuje ani náznak hrdinstva či statočnosti. Problém Amerického problému je v úpornej snahe o hľadanie paralel medzi padajúcimi Dvojičkami, antraxom v obálkach, prepadom na burze, škandálom v Enrone či vojnami v Afganistane a v Iraku na jednej strane a rozvodovou tortúrou na strane druhej. Hoci sa kniha nečíta zle a občas čitateľa aj prekvapí, ku koncu už svojím schematizmom nudí. Autorovi prestávame veriť. A to je nielen americký problém.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.