Salem je napriek svojmu menu veľký bojovník. Tento Sýrčan akoby z pera vypadol tomu slávnemu kresťanobijcovi Usámovi. Salem je totiž odvážny, vzdelaný a štedrý moslim.
A náš Usáma je Ibn, a nie Bin, celým menom Usáma Ibn Munkíz. Salemov krajan, slávny kronikár, diplomat, učenec, básnik, šachista a možno aj emir, určite však profesionálny vojak a amatérsky priateľ jeruzalemských templárov v jednej osobe. Veď Usáma sa v kaplnke týchto vojakov Kristových často modlil k Alahovi. Inak nemal ani veľmi na výber, nemyslím tým okrem Alaha, veď v tom svätostánku prebýval aj ďalší Boh.
Ale, ako som už spomínal, Ibn bol predsa slávny kresťanobijec. No, Usámovi templárski priatelia jeho obľúbenú mešitu al-Aksá premenili na akési kancelárie, sklady a maštale, a tak nášmu nepriateľovi križiakov a priateľovi templárov v jednej osobe muselo postačiť aj toto malé oratórium Pána. Aspoň to tak videl on vo svojej Knihe skúseností arabského bojovníka s križiakmi. Náš kronikár však nepísal len o zlých Frankoch a o niečo lepších rytieroch Ježiša Krista, ale aj o zbožných, skromných, veľkodušných a milosrdných ľuďoch. Ešteže o niektorých skutkoch Saracénov máme aj vlastné zápisky.
Salem znamená mier, on je však veľký bojovník. Len tak sa nevzdá všetkých tých saladinovských príbehov a cností. Skutoční moslimovia, hovorí, ešte stále nevymreli. A ani križiaci. Aspoň niečo také prezrádza jeho pohľad na slovenský cestovný pas. Kríž, a ešte k tomu dvojitý, posadený na trojitej Golgote. Salem je však odvážny, vzdelaný a štedrý moslim. A podľa toho nás ako ľudí Knihy aj pohostil a prichýlil vo svojom hlinenom damašskom domčeku. Pravdaže, trošku aj ako ľudí inej knihy. Tej Knihy skúseností arabského bojovníka s križiakmi. Veď si s nimi užil svoje počas štúdií v Paríži. Tam sme sa my predtým tých templárov zbavili. Salem nechce byť ako my. Bez viery a skutočnej inteligencie. Ach, ten náš štátny znak. Ale vlastne nás má preto radšej ako ostatných Európanov. Veď aj Usáma, teda ten Ibn Munkíz, mal radšej templárov ako tých bezbožných križiakov.
Damašk, súčasnosť
A náš Usáma je Ibn, a nie Bin, celým menom Usáma Ibn Munkíz. Salemov krajan, slávny kronikár, diplomat, učenec, básnik, šachista a možno aj emir, určite však profesionálny vojak a amatérsky priateľ jeruzalemských templárov v jednej osobe. Veď Usáma sa v kaplnke týchto vojakov Kristových často modlil k Alahovi. Inak nemal ani veľmi na výber, nemyslím tým okrem Alaha, veď v tom svätostánku prebýval aj ďalší Boh.
Ale, ako som už spomínal, Ibn bol predsa slávny kresťanobijec. No, Usámovi templárski priatelia jeho obľúbenú mešitu al-Aksá premenili na akési kancelárie, sklady a maštale, a tak nášmu nepriateľovi križiakov a priateľovi templárov v jednej osobe muselo postačiť aj toto malé oratórium Pána. Aspoň to tak videl on vo svojej Knihe skúseností arabského bojovníka s križiakmi. Náš kronikár však nepísal len o zlých Frankoch a o niečo lepších rytieroch Ježiša Krista, ale aj o zbožných, skromných, veľkodušných a milosrdných ľuďoch. Ešteže o niektorých skutkoch Saracénov máme aj vlastné zápisky.
Salem znamená mier, on je však veľký bojovník. Len tak sa nevzdá všetkých tých saladinovských príbehov a cností. Skutoční moslimovia, hovorí, ešte stále nevymreli. A ani križiaci. Aspoň niečo také prezrádza jeho pohľad na slovenský cestovný pas. Kríž, a ešte k tomu dvojitý, posadený na trojitej Golgote. Salem je však odvážny, vzdelaný a štedrý moslim. A podľa toho nás ako ľudí Knihy aj pohostil a prichýlil vo svojom hlinenom damašskom domčeku. Pravdaže, trošku aj ako ľudí inej knihy. Tej Knihy skúseností arabského bojovníka s križiakmi. Veď si s nimi užil svoje počas štúdií v Paríži. Tam sme sa my predtým tých templárov zbavili. Salem nechce byť ako my. Bez viery a skutočnej inteligencie. Ach, ten náš štátny znak. Ale vlastne nás má preto radšej ako ostatných Európanov. Veď aj Usáma, teda ten Ibn Munkíz, mal radšej templárov ako tých bezbožných križiakov.
Damašk, súčasnosť
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.