KNIHA Milan Hamada: Kritické komentáre I. (K.K. Bagala, 2011)
„Čím väčšia je rozmanitosť ideí, tým rezkejší je kultúrny život,” cituje Milan Hamada Jána Lajčiaka vo svojej eseji Moc kultúry proti násiliu moci z roku 1993. Esej je súčasťou prvého zväzku kritických komentárov pravdepodobne najvýznamnejšieho literárneho historika a vedca žijúceho v našej krajine. Sú to komentáre mimoriadne svojou hĺbkou, intelektuálnou poctivosťou a znalosťou literatúry, filozofie a teológie. Prvé dva komentáre pochádzajú z roku 1989 (spred Novembra), niekoľko ďalších z prvých ponovembrových rokov, čo vytvára dôležitú pripomienku tohto hádam prirýchlo zabúdaného obdobia. Najsilnejšie sú Hamadove úvahy o dejinách, o Komenskom, Rázusovi, Tranosciu, Milovi Urbanovi či Ladislavovi Hanusovi. Milan Hamada je v každom odseku na strane pravdy proti pravovernosti, je elokventný obhajca moci kultúry pred násilím moci a slepým dogmatizmom. Hamadov hlas je stále aktuálny, stále jasný. Ďalšie tri zväzky Hamadových komentárov vyjdú v najbližších mesiacoch.
.jk
FILM Cézar musí zomrieť (Paolo a Vittorio Taviani, Taliansko 2012)
O sile umenia sa toho narozprávalo neúrekom. Niekto schopnosť kumštu zmeniť človeka neuznáva. Napriek tomu: hrdinovia najnovšieho filmu (oceneného Zlatým medveďom z Berlína 2012) súrodeneckého dua Tavianiovcov vedia, čo hovoria, keď tvrdia, že podľa vlastných životov vedia o sile umenia pretvárať... človeka aj svet. Do talianskej prísne stráženej väznice prichádza rozptýlenie v podobe nadšeného divadelného režiséra a jeho snahy naštudovať s trestancami Shakespeareovu tragédiu Julius Cézar. Najprv je herecký konkurz, aby sa vybrali tí najtalentovanejší – nejaký ten vrah, zopár drogových dílerov, niekoľko vyznávačov organizovaného zločinu, lupiči. Samí sympaťáci, naozaj. Potom sa prikročí k inscenačnej práci. Starý dobrý, už tak dlho aktuálny Shakespeare ovplyvňuje svojich hercov, oni mu zas – výnimočnosťou situácie, existenciou mreží, múrov a bacharov všade naokolo – na oplátku vtláčajú tak trochu inú tvár. A napätie trvá až do konca.
.zm
HUDBA Eels: Wonderful, Glorious (Vagrant Records)
Nie každý chce vstúpiť do podivného sveta amerického alternatívneho pesničkára Marka Olivera Everetta, ktorý si hovorí E. Stačí sa na neho pozrieť – čierne okuliare, veľká čierna brada, človek by sa mu najradšej vyhol ako nejakému bláznovi. No našťastie je tu jeho hudba, ktorá hovorí o tom, že pod maskou bezdomovca sa skrýva niekedy nepokojná, ale najmä krehká duša. Dôkazom toho je aj jeho nový album Wonderful, Glourios, ktorý pod tradičným menom Eels vyšiel začiatkom februára. E na ňom pokračuje v skúmaní svojho boľavého vnútra, najlepšie mu svedčia jemné cinkavé balady (True Original, You Are My Friend) na hranici depresie, ktoré znejú ako z učebnice Toma Waitsa. Ich opakom sú temné bluesové vypaľovačky, ktoré majú dosť zlovestný podtón. Keď E v skladbe New Alphabet na začiatku spieva, že má dnes dobrú náladu, nenechajte sa zmiasť nejakým pozitívnym posolstvom. Je taký pravdivý a zlovestný, že aj hryzie!
.pb
HUDBA Ólöf Arnalds: Sudden Elevation (One Little Indian)
Tretí album speváčky Ólöf Arnalds je dôkazom, že aj hudba inšpirovaná zlomeným srdcom môže znieť nadnesene a príjemne. Tucet nových piesní sa do veľkej miery venuje rozchodu ako momentu, keď sa Islanďanka stala slobodnou, prípadne ako logickému zavŕšeniu doposiaľ poslednej fázy života. Ľahká irónia a nadhľad sa miesia s upokojujúcou melanchóliou a spôsobujú, že Sudden Elevation je Ólöfiným asi najvzdušnejšie ladeným albumom. Hebký a zľahka detský alt speváčky je hlavným nástrojom, ktorému sekunduje akustická gitara pripomínajúca Joni Mitchell a Nicka Draka. Klenuté melódie, s vplyvmi od renesancie až po severský folk, sú čarovné a nákazlivé, no ostávajú v kvalitatívnej rovine predchádzajúcich dvoch počinov. Sudden Elevation je rozjímavým skorojarným počúvaním, ktoré pokračuje v tradícii Ólöfinej nadľahčenej úprimnosti.
.tomáš Slaninka
HUDBA Eternal Seekers: Clarinet Factory/Lenka Dusilová (Animal Music)
V roku 2008 prekvapil na českej hudobnej scéne projekt, ktorého jednoliatosť si sotvakto dokázal predstaviť: vokalistka Lenka Dusilová, ktorá ako neposedný čertík vykúka naraz z niekoľkých žánrových priehradiek, sa dala dohromady s džezovou klaviristkou Beatou Hlavenkovou a členmi klasického klarinetového kvarteta. Psíček s mačičkou tentoraz namiešali skvostnú pochúťku, ktorej aranžérske finesy hladia dušu hudobného fajnšmekra a pritom by ich zniesol aj rozhlasový éter. Jasné, rozkošatené pesničky vymykajúce sa nalinkovaným šablónam nemajú v rádiách šancu; napriek tomu sa po krehkej nahrávke Eternal Seekers „zaprášilo“ a jej reedíciu vítajú mnohí. Ako z iného sveta pripadá poslucháčovi éterické „slapovanie“ basklarinetu v úvodnej Luny Pat (nemožno opomenúť zvukomalebnú poetiku textov Bogdana Trojaka) alebo repetitívne minimalistické reťazenie štvorice klarinetov nad citlivou rytmikou (kontrabasista Tomáš Liška, patriotov poteší účasť bubeníka Dana Šoltisa z Košíc).
.peter Motyčka
„Čím väčšia je rozmanitosť ideí, tým rezkejší je kultúrny život,” cituje Milan Hamada Jána Lajčiaka vo svojej eseji Moc kultúry proti násiliu moci z roku 1993. Esej je súčasťou prvého zväzku kritických komentárov pravdepodobne najvýznamnejšieho literárneho historika a vedca žijúceho v našej krajine. Sú to komentáre mimoriadne svojou hĺbkou, intelektuálnou poctivosťou a znalosťou literatúry, filozofie a teológie. Prvé dva komentáre pochádzajú z roku 1989 (spred Novembra), niekoľko ďalších z prvých ponovembrových rokov, čo vytvára dôležitú pripomienku tohto hádam prirýchlo zabúdaného obdobia. Najsilnejšie sú Hamadove úvahy o dejinách, o Komenskom, Rázusovi, Tranosciu, Milovi Urbanovi či Ladislavovi Hanusovi. Milan Hamada je v každom odseku na strane pravdy proti pravovernosti, je elokventný obhajca moci kultúry pred násilím moci a slepým dogmatizmom. Hamadov hlas je stále aktuálny, stále jasný. Ďalšie tri zväzky Hamadových komentárov vyjdú v najbližších mesiacoch.
.jk
FILM Cézar musí zomrieť (Paolo a Vittorio Taviani, Taliansko 2012)
O sile umenia sa toho narozprávalo neúrekom. Niekto schopnosť kumštu zmeniť človeka neuznáva. Napriek tomu: hrdinovia najnovšieho filmu (oceneného Zlatým medveďom z Berlína 2012) súrodeneckého dua Tavianiovcov vedia, čo hovoria, keď tvrdia, že podľa vlastných životov vedia o sile umenia pretvárať... človeka aj svet. Do talianskej prísne stráženej väznice prichádza rozptýlenie v podobe nadšeného divadelného režiséra a jeho snahy naštudovať s trestancami Shakespeareovu tragédiu Julius Cézar. Najprv je herecký konkurz, aby sa vybrali tí najtalentovanejší – nejaký ten vrah, zopár drogových dílerov, niekoľko vyznávačov organizovaného zločinu, lupiči. Samí sympaťáci, naozaj. Potom sa prikročí k inscenačnej práci. Starý dobrý, už tak dlho aktuálny Shakespeare ovplyvňuje svojich hercov, oni mu zas – výnimočnosťou situácie, existenciou mreží, múrov a bacharov všade naokolo – na oplátku vtláčajú tak trochu inú tvár. A napätie trvá až do konca.
.zm
HUDBA Eels: Wonderful, Glorious (Vagrant Records)
Nie každý chce vstúpiť do podivného sveta amerického alternatívneho pesničkára Marka Olivera Everetta, ktorý si hovorí E. Stačí sa na neho pozrieť – čierne okuliare, veľká čierna brada, človek by sa mu najradšej vyhol ako nejakému bláznovi. No našťastie je tu jeho hudba, ktorá hovorí o tom, že pod maskou bezdomovca sa skrýva niekedy nepokojná, ale najmä krehká duša. Dôkazom toho je aj jeho nový album Wonderful, Glourios, ktorý pod tradičným menom Eels vyšiel začiatkom februára. E na ňom pokračuje v skúmaní svojho boľavého vnútra, najlepšie mu svedčia jemné cinkavé balady (True Original, You Are My Friend) na hranici depresie, ktoré znejú ako z učebnice Toma Waitsa. Ich opakom sú temné bluesové vypaľovačky, ktoré majú dosť zlovestný podtón. Keď E v skladbe New Alphabet na začiatku spieva, že má dnes dobrú náladu, nenechajte sa zmiasť nejakým pozitívnym posolstvom. Je taký pravdivý a zlovestný, že aj hryzie!
.pb
HUDBA Ólöf Arnalds: Sudden Elevation (One Little Indian)
Tretí album speváčky Ólöf Arnalds je dôkazom, že aj hudba inšpirovaná zlomeným srdcom môže znieť nadnesene a príjemne. Tucet nových piesní sa do veľkej miery venuje rozchodu ako momentu, keď sa Islanďanka stala slobodnou, prípadne ako logickému zavŕšeniu doposiaľ poslednej fázy života. Ľahká irónia a nadhľad sa miesia s upokojujúcou melanchóliou a spôsobujú, že Sudden Elevation je Ólöfiným asi najvzdušnejšie ladeným albumom. Hebký a zľahka detský alt speváčky je hlavným nástrojom, ktorému sekunduje akustická gitara pripomínajúca Joni Mitchell a Nicka Draka. Klenuté melódie, s vplyvmi od renesancie až po severský folk, sú čarovné a nákazlivé, no ostávajú v kvalitatívnej rovine predchádzajúcich dvoch počinov. Sudden Elevation je rozjímavým skorojarným počúvaním, ktoré pokračuje v tradícii Ólöfinej nadľahčenej úprimnosti.
.tomáš Slaninka
HUDBA Eternal Seekers: Clarinet Factory/Lenka Dusilová (Animal Music)
V roku 2008 prekvapil na českej hudobnej scéne projekt, ktorého jednoliatosť si sotvakto dokázal predstaviť: vokalistka Lenka Dusilová, ktorá ako neposedný čertík vykúka naraz z niekoľkých žánrových priehradiek, sa dala dohromady s džezovou klaviristkou Beatou Hlavenkovou a členmi klasického klarinetového kvarteta. Psíček s mačičkou tentoraz namiešali skvostnú pochúťku, ktorej aranžérske finesy hladia dušu hudobného fajnšmekra a pritom by ich zniesol aj rozhlasový éter. Jasné, rozkošatené pesničky vymykajúce sa nalinkovaným šablónam nemajú v rádiách šancu; napriek tomu sa po krehkej nahrávke Eternal Seekers „zaprášilo“ a jej reedíciu vítajú mnohí. Ako z iného sveta pripadá poslucháčovi éterické „slapovanie“ basklarinetu v úvodnej Luny Pat (nemožno opomenúť zvukomalebnú poetiku textov Bogdana Trojaka) alebo repetitívne minimalistické reťazenie štvorice klarinetov nad citlivou rytmikou (kontrabasista Tomáš Liška, patriotov poteší účasť bubeníka Dana Šoltisa z Košíc).
.peter Motyčka
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.