Výborne, len ešte zistiť, aké to sú.
Svet je plný ľudí, ktorí nás chcú na správne hodnoty naviesť. Sú všade, márne by sme hľadali v súčasnej kultúre kohosi, kto to nerobí. Či ide o manifesty takého, či onakvého životného štýlu, či o svetonázory vľavo, v strede či vpravo, či o ataky vážne, či zábavné, vždy je ich súčasťou aj to, že o sebe deklarujú, že sú nositeľmi skutočných hodnôt.
Odkedy naša vlastná civilizácia dokázala identifikovať kultúru spotreby, konzumnú spoločnosť, odvtedy ju pociťuje ako problém – nie je to dobré, treba to zmeniť.
Lenže, čo chceme zmeniť?
Spisovatelia vedia. Sami seba, všetci spolu, ako druh, a každý sám za seba, ako jednotlivec, individualita, ja. Ako zmeniť? Tak, aby sme menej pociťovali ako viac.
Presne toto často rieši už svojho druhu klasik, britský spisovateľ J. G. Ballard, príliš dobrý na to, aby sa stal súčasťou mainstreamu, a príliš zásadný na to, aby uviazol na žánrovej periférii. Kategorizovaný Ballard píše sci-fi v najlepšej tradícii žánru, nemilosrdne odhaľuje, čo sme to za verbež. Témou jeho posledného románu Kingdom Come – v češtine ako Království tvé – sú veľké nákupné centrá, nemá s nimi zľutovania, bije do nich, čo to dá, len aby nám ukázal, čo všetci vieme. Robia z nás blbcov. Nie, to by bolo príliš jednoduché, príliš banálne, na Ballarda určite. Lebo ak to od niekoho Ballard v Kingdom Come naplno schytáva, tak nie kultúra spotreby, ale ľudia, jednotlivci, individuality, ktoré iným ľuďom, ale s rovnako ušľachtilými cieľmi dovolili tie centrá postaviť, ba čo viac, pomohli ich zaplniť davom.
Ľudia, čo uverili mýtu, že poznajú skutočné hodnoty a navyše pociťujú zodpovednosť za tých druhých, čo ich nepoznajú.
Výborné čítanie, opäť o tom istom. Čím viac chceme, aby bolo lepšie, tým viac sa zdá, že je zle.
Svet je plný ľudí, ktorí nás chcú na správne hodnoty naviesť. Sú všade, márne by sme hľadali v súčasnej kultúre kohosi, kto to nerobí. Či ide o manifesty takého, či onakvého životného štýlu, či o svetonázory vľavo, v strede či vpravo, či o ataky vážne, či zábavné, vždy je ich súčasťou aj to, že o sebe deklarujú, že sú nositeľmi skutočných hodnôt.
Odkedy naša vlastná civilizácia dokázala identifikovať kultúru spotreby, konzumnú spoločnosť, odvtedy ju pociťuje ako problém – nie je to dobré, treba to zmeniť.
Lenže, čo chceme zmeniť?
Spisovatelia vedia. Sami seba, všetci spolu, ako druh, a každý sám za seba, ako jednotlivec, individualita, ja. Ako zmeniť? Tak, aby sme menej pociťovali ako viac.
Presne toto často rieši už svojho druhu klasik, britský spisovateľ J. G. Ballard, príliš dobrý na to, aby sa stal súčasťou mainstreamu, a príliš zásadný na to, aby uviazol na žánrovej periférii. Kategorizovaný Ballard píše sci-fi v najlepšej tradícii žánru, nemilosrdne odhaľuje, čo sme to za verbež. Témou jeho posledného románu Kingdom Come – v češtine ako Království tvé – sú veľké nákupné centrá, nemá s nimi zľutovania, bije do nich, čo to dá, len aby nám ukázal, čo všetci vieme. Robia z nás blbcov. Nie, to by bolo príliš jednoduché, príliš banálne, na Ballarda určite. Lebo ak to od niekoho Ballard v Kingdom Come naplno schytáva, tak nie kultúra spotreby, ale ľudia, jednotlivci, individuality, ktoré iným ľuďom, ale s rovnako ušľachtilými cieľmi dovolili tie centrá postaviť, ba čo viac, pomohli ich zaplniť davom.
Ľudia, čo uverili mýtu, že poznajú skutočné hodnoty a navyše pociťujú zodpovednosť za tých druhých, čo ich nepoznajú.
Výborné čítanie, opäť o tom istom. Čím viac chceme, aby bolo lepšie, tým viac sa zdá, že je zle.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.