Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Liečba kvótami

.časopis .téma

Poslanec OľaNO Jozef Viskupič prišiel s návrhom zákona, na základe ktorého by rádiá mali povinosť v prvom roku vysielať 10, v druhom 20 a v ďalších 30 percent slovenskej hudby. Hovorí, že hoci kvóty nenávidí, na liečenie slovenského hudobného priemyslu ich treba použiť.

.čo vás viedlo k návrhu tohto zákona?
Roky som prevádzkoval hudobné kluby, organizoval som stovky koncertov. Večer v klube hrala kapela, prišlo veľa ľudí, ale v rádiu ju nehrali. Nanajvýš v FM-ku. A to je zvláštne. Sú to podľa mňa životaschopní hudobníci a bolo by dobre, keby sa ich hudba dostávala do rádiových rotácií.

.to znie dosť idealisticky…
Ako majiteľ klubu som odvádzal paušálne poplatky za „použitie hudby” ochranným autorským zväzom. Ide o hudbu, ktorá znie, povedzme, v bare, alebo v sále pred koncertom kapely. Tantiémy za takto použitú hudbu rozdeľuje SOZA na základe pomeru, v akom sú rozdelené tantiémy autorom podľa playlistov z rádií, televízie či z koncertov. Kľúčové sú však rádiá. Keď sa v nich hrá v drvivej väčšine zahraničná hudba, paušálne odvádzané poplatky idú v drvivej väčšine do zahraničia. Len asi 20 percent z poplatkov, ktoré vyzbiera SOZA, ide slovenským autorom.

.čiže ide vlastne o peniaze?
Nielen. Koncom 20. storočia EÚ prijala nariadenie o audiovízii, na základe ktorého musí byť v členských krajinách vo filmovej distribúcii viac než 50 percent diel, ktoré vznikli v EÚ. Žiadna smernica však nereguluje audiopriestor a necháva ho v rámci rozvoja kultúrnej diverzity a rozvoja európskych jazykov na regulačné mechanizmy národných parlamentov. V 12 krajinách EÚ už v tomto smere existuje legislatíva.

.ale prečo to tak má byť aj na Slovensku?
Keď naše rádiá budú hrať viac slovenkej tvorby, vytvorí sa väčší priestor na jej podporu a vydávanie. Za posledných 5 až 7 rokov došlo údajne k poklesu vydávania slovenskej hudby až o 90 percent. Preto v mojom návrhu zavádzame aj podporu novej tvorby a nových autorov. Keď zo 100 pesničiek bude – v prvom roku – 10 slovenských, tak medzi nimi budú musieť byť štyri nové piesne a jeden nový autor.

.aj keď ich ľudia nebudú chcieť počúvať?
Sloboda človeka, počúvať to, čo chce, je dosť obmedzená, keď sa ponuka jednotlivých rádií podobá ako vajce vajcu. Argument, že rádiá hrajú to, čo chcú  počúvať poslucháči, podľa mňa celkom neobstojí.

.a prečo potom hrajú to, čo hrajú?
Sú za tým podľa mňa veľkí vydavatelia, ktorí si dobre zrátajú, že to, čo vložia do promotion nejakého interpreta a pretlačia ho tak do rádií, sa im veľmi rýchlo cez tantiémy vráti.

.nie je zavádzanie kvót pre komerčné rádiá zasahovaním do ich podnikania?
Tieto rádiá používajú frekvencie, ktoré im štát na základe licencie zapožičia. A v tej licencii môže štát používanie frekvencií obmedziť alebo podmieniť.

.vy si skutočne myslíte, že to pomôže slovenskej hudobnej scéne?
Úbytok domácej tvorby má nejaký dôvod. Niekde je chyba. Asi treba lepšie nastaviť prerozdeľovacie mechanizmy v rámci autorských ochranných zväzov, ale keďže štát dáva licencie, môže svoj záujem na rozvoji slovenskej hudobnej scény vyjadriť aj takýmto spôsobom.

.kvótami?
Je to ako chemoterapia. Ak je pred jej použitím správne stanovená diagnóza, tak je chemoterapia dobrým, hoci aj nepríjemným spôsobom liečby. Je to liečenie kvótami, hoci kvóty z duše neznášam.

.čo považujete za ideálny stav?
Ideálny stav zákonom nezadefinujeme. Ja len nechcem platiť poplatky, ktoré pôjdu na podporu Rihanny. To radšej podporím novú tvorbu Desmodu. Chcel by som, aby rádiá podporovali slovenské kapely. Viem, že z kvantity nevznikne automaticky kvalita. Ale ak v slovenskom hudobnom prostredí zostane viac peňazí, môže to pomôcť.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite