Ako to už býva, za každým úspechom „zo dňa na deň“ sú roky ťažkej driny. Inak to nie je ani v prípade Pavla Serbajla a Dominika Balogha. Ako osemnásťročný založil dizajnér Dominik Balogh portál MacBlog.sk. Dá sa povedať, že už vtedy vycítil šancu. MacBlog vznikol v ére, keď rovnako orientovaný český portál upadal. Navyše, bolo to mesiac predtým, ako Steve Jobs predstavil prvý iPhone, čo ešte nakoplo popularitu značky. Počas pár rokov Balogh dokázal vybudovať jeden z najčítanejších technologických portálov na Slovensku.
.využitá príležitosť
Keď spoločnosť Apple predstavila v roku 2008 svoj iPhone 3G, ľudia na Slovensku stáli v rade pred predajňami od večera do polnoci. Šialenstvo vtedy vrcholilo, minimálne u nás, lebo polnočný predaj sa už nezopakoval. Telefón však nebol taký zaujímavý ako to, že Apple spolu s jeho uvedením otvoril App Store a dal komukoľvek do rúk možnosť vyvíjať aplikácie. Možnosť mali aj telefóny pred ním, iPhone však otvoril éru moderných smartfónov a bol pre vývojárov atraktívnejší než čokoľvek predtým.
Jeden z prvých programátorov pre túto platformu na území bývalého Československa bol Pavel Serbajlo. Svoju aplikáciu MPCRemote začal predávať vo februári ďalšieho roka. Vyzerala hrozne a bola dosť triviálna. Ale našla reálny problém a dokázala ho vyriešiť. Keď chcel aplikáciu spropagovať, obrátil sa na Dominikov MacBlog. „Aplikácia vyzerala relatívne zle, ja som však mal skúsenosti s dizajnom a vtedy bol Pavel asi jediný iOS vývojár v bývalom Československu. Aplikáciu sme zrecenzovali, no vycítil som aj inú príležitosť,“ hovorí Balogh. Začali spolupracovať a prvý výsledok bol na svete v lete 2009.
Pripomienkovač NotifyMe padal a jeho funkcie boli také triviálne, že mnohí vôbec pochybovali o jeho význame. Ale aplikácia už vyzerala dobre a bola praktická. Pol roka na to prišiel Bills, v podstate len NotifyMe zameraný na pripomínanie účtov. O ďalších šesť mesiacov vznikla nová verzia NotifyMe, potom aplikácia na iPad. Aplikácie oboch chlapcov boli úspešné, každá predala tisíce kusov, avšak ani jedna nebola trhák typu Fruit Ninja či Doodle Jump. PoweryBase, ako nazvali svoju firmu, vyvíjala aj hru, tá však nikdy neuzrela svetlo sveta.
.web pre každého
V lete 2011 sa však v hlavách Balogha a Serbajla zrodila myšlienka, ktorá im mala zaručiť celosvetový úspech. Softvérov na tvorbu internetových stránok je mnoho a často sú aj jednoduché. Avšak je ťažko predstaviteľné, že si v ňom urobí stránku napríklad priemerný inštalatér. Veď možno ani nemá počítač. S touto ideou pracuje M.dot – vytvoriť si vlastnú stránku na mobile za pätnásť minút.
„Vždy sme verili, že malé firmy sú pre ekonomiku veľmi dôležité, a preto sme chceli správnou technológiou pomôcť práve tejto skupine. Malí podnikatelia stále riešia problém, ako si vytvoriť nejakú online prítomnosť, my sme však chceli byť včas pripravení a pristupovať k tomuto problému trochu nadčasovo,“ vysvetľuje Dominik Balogh.
Opäť pomerne triviálny nápad, ku ktorému sa internetový diskutér vyjadril, že by ho zvládla naprogramovať partia študentov za jeden večer. Ale tak to už s dobrými nápadmi býva. Za pár mesiacov využilo ich aplikáciu 60-tisíc firiem. Pred dvoma týždňami ich odkúpila firma Go Daddy, americká webhostingová spoločnosť a najväčší registrátor domén, ktorý spravuje viac ako 54-miliónov internetových stránok. Suma, za ktorú akvizícia prebehla, nebola zverejnená. Web TechCrunch (spoluzakladateľ je investor M.dotu) ju však odhadol na 15 miliónov dolárov. Balogh túto sumu nemôže komentovať.
.americké kontakty
Balogh so Serbajlom začali na aplikácii pracovať v októbri 2011. Zistili však, že aj v čase, keď sa dá predávať z Bratislavy do celého sveta, je zázemie Silicon Valley neoceniteľné a presunuli sa do Kalifornie. „Získal som tu viac hodnotných kontaktov a priateľov za desať mesiacov ako doma za 23 rokov,“ napísal Dominik na Twitter. Hovorí, že ak chceli hrať v softvéri prvú ligu, nemali na výber.
Dôvod bol aj hľadanie investora. Po prvotnom odmietnutí inkubátorom Y Combinator ich prijal Blackbox a investorov rýchlo našli. Počiatočná investícia bola vo výške 100-tisíc dolárov, v druhom kole ďalších 600-tisíc dolárov. Aplikáciu M.dot sprístupnili na iPhone rok po tom, ako na nápade začali pracovať.
Vtedy ešte nemali ucelenú predstavu, ako na aplikácii zarábať. Biznis modelov bolo viac, napríklad poplatky za využívanie stránky na vlastnej doméne. Nakoniec predali celú firmu a spolu s ďalšími troma zamestnancami prešli pod Go Daddy. Tam budú pracovať na androidovej a tabletovej verzii aplikácie a prepájať ich s ostatnými službami firmy.
Dominik Balogh a Pavel Serbajlo sú dnes úspešní podnikatelia, ale sako stále nenosia. Go Daddy im zaplatil milióny a po rokoch driny môžu konečne spomaliť. Na otázku, či sú radi, že predali M.dot, však Balogh odpovedá hmlisto: „Nedá sa to asi jednoznačne povedať. Mali sme viac možností, ako ďalej postupovať a v danom čase sme sa rozhodli, že toto je najlepšia voľba. Podnikanie je asi najmä o kompromisoch.“
Autor je spolupracovník .týždňa.
.využitá príležitosť
Keď spoločnosť Apple predstavila v roku 2008 svoj iPhone 3G, ľudia na Slovensku stáli v rade pred predajňami od večera do polnoci. Šialenstvo vtedy vrcholilo, minimálne u nás, lebo polnočný predaj sa už nezopakoval. Telefón však nebol taký zaujímavý ako to, že Apple spolu s jeho uvedením otvoril App Store a dal komukoľvek do rúk možnosť vyvíjať aplikácie. Možnosť mali aj telefóny pred ním, iPhone však otvoril éru moderných smartfónov a bol pre vývojárov atraktívnejší než čokoľvek predtým.
Jeden z prvých programátorov pre túto platformu na území bývalého Československa bol Pavel Serbajlo. Svoju aplikáciu MPCRemote začal predávať vo februári ďalšieho roka. Vyzerala hrozne a bola dosť triviálna. Ale našla reálny problém a dokázala ho vyriešiť. Keď chcel aplikáciu spropagovať, obrátil sa na Dominikov MacBlog. „Aplikácia vyzerala relatívne zle, ja som však mal skúsenosti s dizajnom a vtedy bol Pavel asi jediný iOS vývojár v bývalom Československu. Aplikáciu sme zrecenzovali, no vycítil som aj inú príležitosť,“ hovorí Balogh. Začali spolupracovať a prvý výsledok bol na svete v lete 2009.
Pripomienkovač NotifyMe padal a jeho funkcie boli také triviálne, že mnohí vôbec pochybovali o jeho význame. Ale aplikácia už vyzerala dobre a bola praktická. Pol roka na to prišiel Bills, v podstate len NotifyMe zameraný na pripomínanie účtov. O ďalších šesť mesiacov vznikla nová verzia NotifyMe, potom aplikácia na iPad. Aplikácie oboch chlapcov boli úspešné, každá predala tisíce kusov, avšak ani jedna nebola trhák typu Fruit Ninja či Doodle Jump. PoweryBase, ako nazvali svoju firmu, vyvíjala aj hru, tá však nikdy neuzrela svetlo sveta.
.web pre každého
V lete 2011 sa však v hlavách Balogha a Serbajla zrodila myšlienka, ktorá im mala zaručiť celosvetový úspech. Softvérov na tvorbu internetových stránok je mnoho a často sú aj jednoduché. Avšak je ťažko predstaviteľné, že si v ňom urobí stránku napríklad priemerný inštalatér. Veď možno ani nemá počítač. S touto ideou pracuje M.dot – vytvoriť si vlastnú stránku na mobile za pätnásť minút.
„Vždy sme verili, že malé firmy sú pre ekonomiku veľmi dôležité, a preto sme chceli správnou technológiou pomôcť práve tejto skupine. Malí podnikatelia stále riešia problém, ako si vytvoriť nejakú online prítomnosť, my sme však chceli byť včas pripravení a pristupovať k tomuto problému trochu nadčasovo,“ vysvetľuje Dominik Balogh.
Opäť pomerne triviálny nápad, ku ktorému sa internetový diskutér vyjadril, že by ho zvládla naprogramovať partia študentov za jeden večer. Ale tak to už s dobrými nápadmi býva. Za pár mesiacov využilo ich aplikáciu 60-tisíc firiem. Pred dvoma týždňami ich odkúpila firma Go Daddy, americká webhostingová spoločnosť a najväčší registrátor domén, ktorý spravuje viac ako 54-miliónov internetových stránok. Suma, za ktorú akvizícia prebehla, nebola zverejnená. Web TechCrunch (spoluzakladateľ je investor M.dotu) ju však odhadol na 15 miliónov dolárov. Balogh túto sumu nemôže komentovať.
.americké kontakty
Balogh so Serbajlom začali na aplikácii pracovať v októbri 2011. Zistili však, že aj v čase, keď sa dá predávať z Bratislavy do celého sveta, je zázemie Silicon Valley neoceniteľné a presunuli sa do Kalifornie. „Získal som tu viac hodnotných kontaktov a priateľov za desať mesiacov ako doma za 23 rokov,“ napísal Dominik na Twitter. Hovorí, že ak chceli hrať v softvéri prvú ligu, nemali na výber.
Dôvod bol aj hľadanie investora. Po prvotnom odmietnutí inkubátorom Y Combinator ich prijal Blackbox a investorov rýchlo našli. Počiatočná investícia bola vo výške 100-tisíc dolárov, v druhom kole ďalších 600-tisíc dolárov. Aplikáciu M.dot sprístupnili na iPhone rok po tom, ako na nápade začali pracovať.
Vtedy ešte nemali ucelenú predstavu, ako na aplikácii zarábať. Biznis modelov bolo viac, napríklad poplatky za využívanie stránky na vlastnej doméne. Nakoniec predali celú firmu a spolu s ďalšími troma zamestnancami prešli pod Go Daddy. Tam budú pracovať na androidovej a tabletovej verzii aplikácie a prepájať ich s ostatnými službami firmy.
Dominik Balogh a Pavel Serbajlo sú dnes úspešní podnikatelia, ale sako stále nenosia. Go Daddy im zaplatil milióny a po rokoch driny môžu konečne spomaliť. Na otázku, či sú radi, že predali M.dot, však Balogh odpovedá hmlisto: „Nedá sa to asi jednoznačne povedať. Mali sme viac možností, ako ďalej postupovať a v danom čase sme sa rozhodli, že toto je najlepšia voľba. Podnikanie je asi najmä o kompromisoch.“
Autor je spolupracovník .týždňa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.