Aj na pôvodné slovenské filmy sa dá zájsť a sú fajn, aj na veľké americké blockbustre, tam je vlastne jedno, či sú fajn, alebo nie, a ak má niekto chuť, nájde aj reprezentatívnu vzorku európskej kinematografie.
V rozmedzí dvoch týždňov sa v našich kinách objavujú hneď dva filmy, španielsky a francúzsky, ktoré sa snažia dokázať, že globálny film, významom i komerčne, sa dá nakrútiť aj tu. V Európe.
Dá, ale za akú cenu? Španielsky, či presnejšie španielsko-kanadský film Mama je mainstreamový horor bez presahu, miestami fakt strašidelná duchárčina rozvíjajúca hraničnú tému osirených dietok, s ktorými sa nechce rozlúčiť ich mŕtva mama. Španielskeho v tom horore niet ničoho, kdekoľvek by taký film mohol vzniknúť, najpravdepodobnejšie v Hollywoode, v ničom nie je iný.
Ten druhý európsky film je francúzsky, akčná komédia, Nepoužiteľní sa volá, a kuje sa v ňom železo, kým je horúce. Tým železom je Omar Sy, veľká francúzska filmová hviezda, ktorá sa naplno rozžiarila vo filme Nedotknuteľní, aj u nás veľmi populárnom, o svojráznom priateľstve bieleho bohatého vozíčkara a farebného chudobného maliara. Jeden z najodpudivejších filmových gýčov, čo síce vysvetľuje jeho obľúbenosť, avšak nijako ju neospravedlňuje. A teraz je tu Omar Sy znova, skrz distribútora naivne predpokladajúceho, že ľudia si Nepoužiteľných a Nedotknuteľných spoja a zájdu do kina znova.
Nie na americkú komerciu, ale na poctivý kus francúzskeho filmového remesla. Akoby to už dávno nebolo jedno.
V rozmedzí dvoch týždňov sa v našich kinách objavujú hneď dva filmy, španielsky a francúzsky, ktoré sa snažia dokázať, že globálny film, významom i komerčne, sa dá nakrútiť aj tu. V Európe.
Dá, ale za akú cenu? Španielsky, či presnejšie španielsko-kanadský film Mama je mainstreamový horor bez presahu, miestami fakt strašidelná duchárčina rozvíjajúca hraničnú tému osirených dietok, s ktorými sa nechce rozlúčiť ich mŕtva mama. Španielskeho v tom horore niet ničoho, kdekoľvek by taký film mohol vzniknúť, najpravdepodobnejšie v Hollywoode, v ničom nie je iný.
Ten druhý európsky film je francúzsky, akčná komédia, Nepoužiteľní sa volá, a kuje sa v ňom železo, kým je horúce. Tým železom je Omar Sy, veľká francúzska filmová hviezda, ktorá sa naplno rozžiarila vo filme Nedotknuteľní, aj u nás veľmi populárnom, o svojráznom priateľstve bieleho bohatého vozíčkara a farebného chudobného maliara. Jeden z najodpudivejších filmových gýčov, čo síce vysvetľuje jeho obľúbenosť, avšak nijako ju neospravedlňuje. A teraz je tu Omar Sy znova, skrz distribútora naivne predpokladajúceho, že ľudia si Nepoužiteľných a Nedotknuteľných spoja a zájdu do kina znova.
Nie na americkú komerciu, ale na poctivý kus francúzskeho filmového remesla. Akoby to už dávno nebolo jedno.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.